• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kun hamsteri kuolee,kuinka nopeasti otatte uuden?

Aloittaja Theo, 08.02.08 - klo:13:15

« edellinen - seuraava »

Theo

Kun teiltä kuolee hamsteri,kuinka nopeasti olette ottaneet uuden hamsterin?

Minulta kuoli hamsu tuossa pari päivää sitten ja olen ajatellut ottavani robon. Olen harkinnut siitä asti kun molemmat hamsuni olivat vielä elossa.

Eli kertokaas kuinka olette itse toimineet. En siis ole etsimässä mitään korviketta tai muuta sellaista,mutta haluaisin ottaa uuden mahdollisimman pian.
Muistoissamme Hyny sekä Theo
Poistuivat sateenkaaren tuolle puolen 6.2.2008

Tiituz

#1
Ihan vaan silleen ot:nä että roiboja pitää ottaa väh. 2. ;) ja ei siinä mitään "rajaa" ole, tietenkin jos heti seuraavana päivänä menet ostamaan itsellesi uuden, se voi olla joidenkin mielestä vähän turhan nopeati,mutta oma on päätöskesi.Mutta siinä vaiheessa kun tuntuu että pystyy toisen ottamaan, ja siitä huolehtimaan niin tottakai! Usein se toinen hamsteri auttaa siinä surussa. Ja jos otat sen hamsterin vaikka viikko kuoleman jälkeen, niin ei se tarkoita sitä, ettet kunnioittaisi yhtään hamsteriasi, eli jos siltä tuntuu niin ihan huoletta ota toinen  :D
Anemone\'s Deep Blue Sea?
Marvellous May Lily?
Eternal Flame?

Hamsula] http://www.freewebs.com/lindan_hamsula/index.htm

Omppu

#2
Kun Cindy kuoli niin menin päivää vaille viikon päästä ostamaan Vanillan. Olin jo pitkään suunnitellut ostavani uuden hamsterin ja eläinkauppaan oli juuri tullut ihania syrkkilapsosia. Se on tosiaan ihan miltä itsestä tuntuu, koska on valmis ostamaan uuden.
Cindy (roborovski, norre 10.2005-6.10.2007 R.I.P.) Sandy (roborovski, norre 10.2005-26.2.2008 R.I.P.) Vanilla (syyrialainen, creme 12.9.2007-31.12.2009 R.I.P. )

Minski

#3
Ota uusi hamsteri ihan sitten kuin sinusta itsestäsi siltä tuntuu.
Ei se uuden ottaminen tarkoita, että olisi unohtanut sen edesmenneen hamsterin tai että sen poismeno olisi ollut yhdentekevää. Toiset haluaa pitää tauon ennen seuraavaa lemmikkiä, toiset ovat valmiita ottamaan uuden piankin, muttei kenenkään pitäisi katsoa kieroon, jos ei jotain tietyn mittaista suruaikaa pidä joka hamsterin jälkeen :)


Lainaus käyttäjältä: "Theo"Minulta kuoli hamsu tuossa pari päivää sitten ja olen ajatellut ottavani robon.
Robo ei ole erakko vaan tarvitsee sitten kaverin. Eli 2 roboa sitten, jos roboihin päädyt ;)
Hamsteriton tätä nykyä

Marla

#4
Se tulee sitten se oikea fiilis, kun on valmis ottamaan uuden. Väkisin ei kannata mennä ostamaan, antaa ajan kulua omaa tahtiaan.
Minulla ei ole aiemmin ollut kuin yksi hamsteri kerrallaan, yhteensä 3.
Tiikeri oli ensimmäiseni, jonka poismeno oli kova paikka. Olin silloin 11 vuotta.
Siitä meni pari kuukautta, niin Nasu tuli ihan vain vahingossa eläinkaupassa vastaan. Tietysti kun olin niin nuori, en sitä omin päin ostanut, vaan päätös oli kaikkien.
Nasu elikin pitkän ja hyvän elämän, jonka jälkeen venähti kaksi vuotta, ennen kuin olin valmis hankkimaan uutta hamsua.
Sitten kuvioihin astuikin Väiski, jonka seurasta saan yhä nauttia :) Ikää on 13 kk.
Olen tässä katsellut toista syrkkiä itselleni, mutta mitään pakkoa ei ole. Eläinkaupassa näin ihanan tyttösen, mutta ollessani kassalla jonossa juuri edelläni olevat ostivat sen. Olin siis menossa juuri varaamaan. Kirpaisi, mutta ajattelin, ettei aika ollut oikea.

Se on siis tosiaan itsestä kiinni, milloin sen seuraavan ottaa. Toisilla menee pari päivää, toisilla parikin vuotta. Jotkut ostavat uuden yrittääkseen korvata menetystään, mutta eivät suinkaan kaikki.
Itse pidän omalla kohdallani vähintään parin kuukauden taukoa, mutta kukin kokee asian omalla tavallaan.
En todellakaan tuomitse ketään, joka ottaa uuden hamsun hyvinkin pian.

Eikä sekään välttämättä hamsun kannalta ole pahaksi, jos ottaa uuden korvikkeeksi, sillä yleensä se saa siinä tapauksessa hyvää hoitoa. Eri asia onkin, kuinka paljon siinä itseään huijaa...

Vilma

#5
Kun Lulu kuoli, menin neljän päivän päästä hakemaan Aadan eläinkaupasta. Nyt myöhemmin tuntuu,  että Aada tuli liian nopeasti, mutta Aada kyllä auttoi surussa :)
Kun Aada kuoli, varasimme noin viikon päästä uuden hamsterin. Tosin siinä meni yli kuukausi ennenkuin poika meille kotiin muutti. Vaikka hamsuja olikin siinä vaiheessa kolme, oli neljännen tulo yhtä odotettu :)

Otat uudet hamsterit sitten kun olet siihen valmis. Jos et ole valmis, se voi vain hankaloittaa pääsyäsi surun yli. Vaikka ihmiset ovat yksilöitä, melkein voin sanoa, että uusi hamsteri auttaa :)
[size=85]Syyrialaiset
u. Hermanni 4/09, pk karamelli
u. Aapo 12/08, pk ps ruoste
n. Kerttu 8/09, lk normaali vkkk
n. Amalia 3/10, normaali vkkk
u. Onni 3/10, hunaja vn
u. Milo 3/10, cinnamon vn[/size]

Julsu

#6
Silloin kun Vili kuoli, Veeti tuli samana päivänä. Olin ajatellut, etten ostaisi enää hamsuja, mutta ajatus oli näköjään väliaikainen... :oops:
Oli minkä kokoinen eläin tahansa, rakkaus on aina samanlaistacolor]Vili 19.3.07 - 20.12.07 <33 Pähkinä <33 Veeti <33
http://www.hamsulove.suntuubi.com, siellä ne hamsterit on!

Nilla

#7
Ei ole mitään aikaa, silloin kun tuntuu sopivalta.
Ei se haittaa, ei ne meitä tunne!

Juulia

#8
^ Mitä sillä määrällä on väliä?
Sinulta ei nähtävästi ole vielä kuollut yhtään hamsteria, joka on ollut teillä pienestä pitäen ;) .

Tarkoitetaan, että miten nopeasti otatte uuden, kun edellinen on kuollut. Viestisi on "hieman" epäselvä...
Tulossa pk seepianharmaa vn Nicolas Nurinkurinen Karoliinan hamsulasta

Nilla

#9
^ Juu muokkasin. Jospa olisi vähän selvempi?  ;)  Tarkoitin sitä, että jos nyt omistaisin vaikkapa 8 hamsteria ja yksi kuolisi, en ostaisi heti uutta, vaikka minulla olisi 7 hamsteria. En osta hamsteria ns ''korvaamaan'' edesmenneen hamsterin paikkaa.
Ei se haittaa, ei ne meitä tunne!

lunni

#10
Minä en itse aikailisi, mikäli tilanne olisi muutenkin sopiva hamsun ostamiseen. Oikeastaan en edes odottele eläimen kuolemaa vaan otan uuden sen rinnalle, kun aikaa ja tilaa riittää. Mutta kaipa se seuraavan lemmikin ottaminen on aivan omista mieltymyksistä ja tunteista kiinni. Itse en näkisi mitään pahaa, vaikka juoksisi heti kauppaan ostamaan uutta. Ei eläimissä kuitenkaan tarvitse olla "suruaikaa", kuten esimerkiksi aviopuolison/lapsen kuollessa, vaan surutyötä voi tehdä uuden lohduttaessa. Hamsun kuolema ei ole itselle kovin suuri paikka, mutta esimerkiksi entisen 12-vuotiaan koiran kuolema oli. Tosin tästä meni vain 23 päivää, ennenkuin meille saapui kissa, joka oltiin varattu kun tiedostimme sydänvikaisen koiran ajan koittavan pian, sillä se ei jaksanut enää kävellä ja keuhkoihin alkoi kertymään nestettä. Tuolloin sen aika oli tullut.  :cry:  Mutta kissa kyllä auttoi surutyössä. Kissa ei kuitenkaan korvannut omaa kaipuuta koiriin, joten sain itselleni oman koiran. En siis väitä, että kissa olisi jotenkin vähempiosainen, mutta kissan kanssa ei voi harrastaa yhtä aktiivisesti. Tämä koira on kunnianosoitus vanhalle kiltille cavalierillemme, sillä hän hoiti virkansa niin hyvin, että ilman koiraa oleminen oli tyystin mahdotonta.
"Apinan rumuutta lisää, että se on kovasti ihmisen näköinen."

Juulia

#11
Kyllä minulla on ainakin suru-aika, jos oma rakas hamsterini olisi kuollut. Ei minun ainakaan tee mieli saman tien rynnätä kauppaan ostamaan uutta hamsua...Haluan myös kunnioittaa edesmenneen hamsuni muistoa enkä hanki heti "korviketta" tilalle. Näin haluan osoittaa, että hamsu oli minulle rakas.
Tulossa pk seepianharmaa vn Nicolas Nurinkurinen Karoliinan hamsulasta

lunni

#12
^ Mutta eikö sen kunnianosoituksen voi tehdä myös niin, että tahtoo tilalle toisen? Näin osoittaa, että eläin on ollut rakas ja hoitanut tehtävänsä, eikä niin ollen omistaja voi olla ilman. Ei se uusi lemmikki ole mikään korvike, eikä paikkaa toisen paikkaa. Se on uusi eläin, uusi henkilö, eikä ole viemässä vanhan paikkaa. Tuskin kukaan ihminenkään korvaa toisella ihmisellä toisen.
"Apinan rumuutta lisää, että se on kovasti ihmisen näköinen."

Juuli

#13
Lainaus käyttäjältä: "JuuliaA."Kyllä minulla on ainakin suru-aika, jos oma rakas hamsterini olisi kuollut. Ei minun ainakaan tee mieli saman tien rynnätä kauppaan ostamaan uutta hamsua...Haluan myös kunnioittaa edesmenneen hamsuni muistoa enkä hanki heti "korviketta" tilalle. Näin haluan osoittaa, että hamsu oli minulle rakas.
Kyllä hamsteri voi olla rakas ja sen muistoa voi kunnioittaa muullakin tavalla, kuin pitkittämällä seuraavan hankintaa. Jotenkin tämä on minusta kummallinen asenne, osoittaako uuden hamsterin osto nopeasti sinun pitäneesi entisestä vähemmän kuin jos olisit odotellut? Se on jokaisen ihan oma päätös milloin hamstereita hankkii, ottaa silloin kun tuntuu omasta mielestä siltä.  Olen lunnin kanssa myös täysin samoilla kannoilla tuon korvikejutun kanssa.
Pistä vain haaveesi johonkin turvalliseen paikkaan ja pidä mielessä, mihin ne piilotit.

e??a

#14
Samalla linjalla Juulin ja lunnin kanssa. :) Hamsterista tulee yleensä niin rakas ja elää kuitenkin niin kauan, että sitä ei unohda, vaikka tulisi uusi tilalle. Rakkaan lemmkin muistaa koko elämän ajan, vaikka tulisi muitakin. :D
[size=85]Lil Mr Mysterious "Lilo"
musta poika
s. 2.7.07 ?[/size]