• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

"Suvuttomien" käyttö kasvatuksessa

Aloittaja venomenom, 02.11.08 - klo:21:44

« edellinen - seuraava »

GaneshaX

#15
^Mutta syrkkien kohdalla tuonnit mun mielestä auttavat tilannetta ;)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Yökyöpeli

#16
Kyllä kasvattaminen on myös mun mielestä sitä edes jossain määrin suunnitelmallista eikä sitä "meidän Nappe ja naapurin Nippe saa varmaan kivoja lapsia". Tai ainakin sen pitäisi sitä olla. Ilman päätä ja häntää teetetyt huvipoikueet on ihan jotain muuta.
Cämpsyillä ja talvikoilla en käyttäisi suvuttomia lainkaan, roboilla ja kiinareilla käyttäisin ja syrkeillä harkitusti. Ja miksi näin? Noh, talvikoilla ja cämpsyillä tietysti hybridiongelman vuoksi ihan nou nou. Roboilla ja kiinareilla ei tätä vaaraa toistaiseksi ole ja niiden suvut ovat erittäin ahtaat ja eläimiä huonosti saatavilla niin Suomessa kuin rajojen ulkopuolellakin. Tästä syystä meillä ainakin otetaan joka ikinen eläinkauppa kiinari potentiaalisena kasvatuseläimenä huomioon. Syyriksillä käytän jo enemmän harkintaa. Väri on yksi ratkaiseva tekijä niiden kohdalla.
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku.

www.freewebs.com/yokyopelin

venomenom

#17
eli jos joku lisää määrää vuodesta toiseen ja sijottaakin niitä elukoita niin se ei oo kasvattamista? jaa

Lainaus käyttäjältä: "Heli"Siis luetko sä ollenkaan näitä vastauksia aloittaja?
en tietenkään, huvikseni lässytän

Lainaus käyttäjältä: "GaneshaX"Ja mistä henkilö tietää kuinka esim. sukusiitetty eläin on, jos ei taustoja ole paperilla?
ei tiedäkkään, mutta ideana oli geenipoolin lisääminen, ja tähän riittää usein se että vältellään pullonkauloja ja matadoreja, joita usein syntyy kun "täydellinen" ulkomuoto on vaatimus josta ei tehdä kompromisseja.

Lainaus käyttäjältä: "Yökyöpeli"Syyriksillä käytän jo enemmän harkintaa. Väri on yksi ratkaiseva tekijä niiden kohdalla.
meinaatko että vain hyvänväriset, täysin standardinmukaiset syyrialaiset ovat jalostusarvoisia?
[size=85]syrkki Chick, lk s musta 100608
kinkit Pyttis, normaali 101207, Raoul, normaali 130109

why isn\'t life as easy as taking candy from a hammy?[/size]

Yökyöpeli

#18
Lainaus käyttäjältä: "venomenom"eli jos joku lisää määrää vuodesta toiseen ja sijottaakin niitä elukoita niin se ei oo kasvattamista? jaa


Lainaus käyttäjältä: "Yökyöpeli"Syyriksillä käytän jo enemmän harkintaa. Väri on yksi ratkaiseva tekijä niiden kohdalla.
meinaatko että vain hyvänväriset, täysin standardinmukaiset syyrialaiset ovat jalostusarvoisia?

Ei ole kasvattamista, mikäli hommassa ei ole minkäänlaista punaista lankaa. Se on nimenomaan vain poikasten teettämistä huvin vuoksi.

En meinaa. Vaan kun itselläni on kasvatuksessa keltsisukuisia niin ehdoin tahdoin en halua sinne sellaisia eläimiä jotka ehkä tuovat sinne taakse cremeä ja muuta mukavaa. Esimerkiksi viimeisin eläinkauppa elikko jota käytin oli normaali.
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku.

www.freewebs.com/yokyopelin

venomenom

#19
okei

olen siis saanut kahdelta selkeän mielipiteen siihen kannattaisiko minun käyttää urostani jalostukseen, GaneshaXilta ei ja Yökyöpeliltä kyllä jos värit ovat ok. Heli sanoi että vasta sitten kun on "pakko", mutta milloin on "pakko", sitä Heli ei määrittänyt.

urokseni on siis musta, ja tarkoitus olisi kasvattaa mustaa ja kyyhkynharmaata. eli väriasia ei ilmeisesti ole este.

Lainaus käyttäjältä: "Minnaw"Pitkät linjat, terveet ja monipuoliset linjat ovat minusta yksi kasvattamisen (=jalostamisen) peruskulmakiviä.
niin, mutta monipuolisia linjoja ei käsitykseni mukaan ole Suomessa.
[size=85]syrkki Chick, lk s musta 100608
kinkit Pyttis, normaali 101207, Raoul, normaali 130109

why isn\'t life as easy as taking candy from a hammy?[/size]

Yökyöpeli

#20
Itseasiassa mä en kyllä ottanu kantaa siihen miten sun kannattais toimia vaan kerroin vain miten itse suhtaudun suvuttomien käyttöön  :D  Ja lisättäköön sen verran että kyllä mä nyt vähän katson noin muutenkin miltä se elikko näyttää, että ei se väri mikään ainoa kriteeri ole.
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku.

www.freewebs.com/yokyopelin

venomenom

#21
joo no puhuit yleisellä tasolla niin aattelin että se lukee mut mukaan. mutta jos mun ei mielestäs kannata haaveillakkaan mistään kasvattamisesta, pieni- tai suurimuotosesta niin kerro ihmeessä.
ja kuten sanottu uros sai L1:n, eli ainakin kyseisen tuomarin mielestä on jalostustasonen.
[size=85]syrkki Chick, lk s musta 100608
kinkit Pyttis, normaali 101207, Raoul, normaali 130109

why isn\'t life as easy as taking candy from a hammy?[/size]

Yökyöpeli

#22
No voi itku, mikä tässä nyt on näin vaikeeta  XD
Mulle se on sinänsä ihan se ja sama mitä muut tekee tai on tekemättä. Pääasia että tiedän mitä itse teen ja mikä on oma linjaukseni asioihin.
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku.

www.freewebs.com/yokyopelin

Ninde

#23
Eiköhän se käyttämis- tai käyttämättä jättämispäätös kuitenkin loppupeleissä ole sen omistajan/kasvattajan tehtävä. Mä en ainakaan eläintä näkemättä ala sanomaan sen kummemmin juuta enkä jaata.

Itse en henk. koht. uskaltaisi lähteä aloittamaan kasvatusta eläimellä jonka taustasta ei ole mitään tietoja, sellainen on kuitenkin kohtuullisen riskialtista, varsinkin jos olisi tarkoitus että siitä saisi luotua sen oman linjan. Jos kuitenkin käyttäisin sukutaustoiltaan tuntematonta eläintä, odottaisin reilusti kauemmin ennenkuin käytän jalostukseen kuin sellaisen kanssa jonka suku on tunnettua. Tämä odottelu lähinnä knikkiriskin takia. Mulla oli juurikin eläinkauppataustainen naaras, joka kehitti knikin 8 kk iässä - onneksi en astuttanut aikaisemmin ja tämä naaras jäi luonnollisesti pois jalostuksesta heti (eikä siis jatkanut sukuaan).

Minnaw

#24
Lainaus käyttäjältä: "venomenom".
ja kuten sanottu uros sai L1:n, eli ainakin kyseisen tuomarin mielestä on jalostustasonen.
Ja ihan huomautuksena tässä kohtaa, että L1 on kuitenkin edelleen vain yhden ihmisen mielipide asiasta. Tuomari ei tiedä arvostellessa eläimen taustoista mitään. Voisihan esim. taustoiltaan huono eläin saada L1 vain siksi että se nyt sattuu näyttelypäivänä olemaan tuomarin mielestä jalostustasoinen.

Ilmeisesti venomenom olet vasta aloittamassa kasvatusta. Suurimmaksi huolenaiheeksi ei siis pitäisi heti alkumetreillä muodostua millään lailla suppeasukuiset eläimet, koska voit käytännössä aloittaa oman linjan luontia ihan mistä suvuista tahansa (tietenkin hyvän maun rajoissa).
Oxalis - talvikkokasvatus
http://oxalis.omasivu.fi/

venomenom

#25
uros on pian 9kk. lähetin juuri kasvattajalle sähköpostia jossa kyselin sukulaisista tietoa sekä onko jotain syitä miksei tätä pitäisi käyttää jalostukseen, toivon vain että hän vastaa ja vastaa rehellisesti

haluan tietää kokeneiden tyyppien mielipiteitä asioihin, sillä itseni mielestä sooloileminen on varsin tyhmää kun kyseessä on minkä tahansa eläimen kasvatus. ja jos toiset kasvattajat näkevät minut huonona kasvattajana, suuruudenhulluna kakarana, eivät suostu myymään/lainata eläimiään, niin siinä ei ole mitään järkeä.

Lainaus käyttäjältä: "Minnaw"että se nyt sattuu näyttelypäivänä olemaan tuomarin mielestä jalostustasoinen.
haa tästä haluaisin selvityksen. miten jalostustasoisuus vaihtelee päivittäin? karvanmäärän/-pituuden mukaan? sillä kroppahan ei voi muuttua tarpeeksi isosta liian pieneen, eikös? knikki voi tulla, muttei kai enää näin vanhana kuin 9kk?

kannattaisiko minun odottaa vielä muutama kuukausi jotta saan toisen tuomarin mielipiteen, tai lähteä näyttämään tätä herraa jollekkin toiselle tai vaikka parille kasvattajalle ja kysyä heidän mielipidettään?
[size=85]syrkki Chick, lk s musta 100608
kinkit Pyttis, normaali 101207, Raoul, normaali 130109

why isn\'t life as easy as taking candy from a hammy?[/size]

Minnaw

#26
Lainaus käyttäjältä: "venomenom"
Lainaus käyttäjältä: "Minnaw"että se nyt sattuu näyttelypäivänä olemaan tuomarin mielestä jalostustasoinen.
haa tästä haluaisin selvityksen. miten jalostustasoisuus vaihtelee päivittäin?
Tällä tarkoitin sitä seikkaa, että jos oma kasvattaminen on siitä kiinni antaako tuomari hamsterille L1:n niin pahasti hakoteillä ollaan. Ihan hyvin "ei L1:n" eläin voi olla jalostukselle arvokas, sillä voi olla jotain ominaisuuksia joita haluaa jalostuksessa käyttää (esim. pitkän pään omaava hamsteri voi saada lyhytpäisen kumppanin kanssa hyväpäisiä jälkeläisiä).
Otetaan tästä esimerkkinä nyt vaikka sokeritautinen campbelli. Eihän tuomari voi millään lailla tietää että hamsteri ei ole jalostustasoinen, vaikka se ulkomuodollisesti olisikin tuomarin mieleen.

Minusta tuollainen muilta kyseleminen tässä tilanteessa tuntuu jotenkin perin kummalliselta. Eihän eläimen yhdistämisestä vastuuta ole kellään muulla kuin eläimen omistajalla. Miksi siihen "lupaa" muilta tarvitsee kysellä?
Oxalis - talvikkokasvatus
http://oxalis.omasivu.fi/

Mustikkamaan

#27
Ja siis sehän on ihan fakta, että yhtenä päivänä sertin napannut hamsteri voi olla saanut nk. tuurisertin, eikä yleisesti ottaen olisi moista ansainnut lainkaan. Hamsterit muuttuvat hyvin paljon elämänsä aikana ulkonäöltään, eikä siksi yhden päivän tulos kerro hölökkäsen pöläystä.

Vaikka tokihan muotovalio voi periyttää surkimusta ja vastaavasti ei ees L1:tä saanut voi periyttää muotovalioita, sehän on hyvinkin mahdollista ja on tapahtunut siis monta monituista kertaa.

Ideana onkin se mitä Minnaw käsittääkseni ajoi takaa, eli luottaa vähän siihen omaan nenään ja valintaperusteisiin - eikä pelkästään tuijottaa arvostelukaavaketta.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Enkeli89

#28
Knikki voi kyllä ilmaatua paljonkin myöhemmin kuin 9kk iässä.

Oman kantani sanon asiaan, etten teettäisi poikuetta "suvuttomalla" koska esim taustavärit vaikuttavat syntyvien poikasten väritykseen ja voi syntyä hyvinkin epätoivottuja yhdistelmiä. kasvatukseen liittyy hyvin isona osana genetiikkatuntemus ja ilman sukuja se on aika vaikeaa. Tuontihamstereissa olen nähnyt paljon sitä-että suvut on tyhjiä, mutta sitä ei ole tullut koskaan kysyttyä johtuuko se vain siitä ettei niitä ole käännetty-vai eikö niitä ole tiedetty..
enää neljä syrkkkiä, kaksi gerbiiliä, kolme karvaista kania ja kissat-liian moni rakas on nyt tähtenä taivaalla \":(\"

Minnaw

#29
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Ideana onkin se mitä Minnaw käsittääkseni ajoi takaa, eli luottaa vähän siihen omaan nenään ja valintaperusteisiin - eikä pelkästään tuijottaa arvostelukaavaketta.
Juuri näin!
Oxalis - talvikkokasvatus
http://oxalis.omasivu.fi/