Hamsujen wikisivu

Aloittaja hitan, 24.10.07 - klo:01:14

hitan

Eli nykypäivän tietokirja, wikipedia ;D .

Etsiessäni tietoa hamstereista aukeaa ensimmäisenä linkkinä wikipediasivu. Artikkeli kuitenkin on mielestäni hyvin vajavainen, varsinkin proteiinipitoiseen ruokavalioon liittyvät asiat. Ainakin syrkkien sivu on kohtuullisessa kunnossa (kirjoitus virheistä huolimata), sillä siellä on linkki SHY:n sivuille!

Toivoisinkin, että joku kokenut aktiivi ottaisi kontolleen wikisivun kuntoon saamisen, sillä uskoisin monien turvautuvan wikipediaan helpon ja nopean hoitotiedon saamiseksi. Tätä kautta voisi myös "houkutella" SHY:n foorumeille apua kaipaavia ja kiinnostuneita.

Mustikkamaan

Joo mun on ollut tarkoitus ottaa toi työn alle, mutta olis hienoa jos joku muu ehtisi! :)

Laitoin itseasiassa tänä vuonna hallituspalstalle aiheesta, mutta ei ollut kukaan innokas asian suhteen.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

5in1

No kyllä tuol oli jonkin verran tietoo  :P
Kotonani ihanuudellansa tilaa vie:
Pk Syyrialainen Magic s. -05 Uros

hitan

Lainaus käyttäjältä: "5in1"No kyllä tuol oli jonkin verran tietoo  :P

Kyllä, mutta siinä on paljon kirjoitusvirheitä ja epämääräisyyksiä. Lisäksi mm. kesytyksestä ja käsittelystä ei ole mitään, asioista joista ensimmäisen hamsterin ostaja tarvitsisi enemmän tietoa kuin hamstereiden (harvinaisista) sairauksista (siis en väitä että kaikki artikkelissa mainitut sairaudet olisivat harvinaisia). Ja linkkien puute on pahin seikka, kuten yllä mainitsin.

Ritu

On tuolla todellakin puutteita. Siellä ei missään vaiheessa puhuttu lajien erakkokäyttäytymisestä. Kävin kirjottamassa sinne asiasta jotakin. Tosin oon niin väsynyt ja silmät ristissä, etten tiiä oliko siinä mitään järkee, mut musta se oli niin iso puutos, et oli pakko lisätä. Muutenkin lajien kuvaus oli tosi suppea ja omituinen. Pitää jokupäivä jaksaa kirjottaa sinne parempi.

Myös tuo ruokavalio oli kummasti laitettu tonne. Pitäs sitäkin jaksaa muokkailla.

Mut kaikki vaan rohkeesti muokkaileen jos luottaa omiin tietoihinsa :) . Miks kaiken aina pitää jäähä kasvattajien ja hamsteriyhistyksen ihmisten harteille? Niillä on hommaa omastakin takaa. Kyllähän me tavalliset pulliaisetki osataan tuolta pahimmat virheet korjata ja puuttuvat perusasiat sinne lisätä.
- Riikka

GaneshaX

Eli, rottafoorumilla tällaisesta aiheesta onkin jo ollut  puhetta.(rotista)
Mutta, saisiko jostain hankittua hamsun luurangon.
(omia en ala työstämään, eikä ole pakko olla välttämättä edes aitoa luuta)
Siis valmiiksi koottu malli, esim. kirjahyllyyn.
Vai onko ajatus ihan vieras?
Näitä tuntuu vain olevan tosi vaikea saada.
Kun rotistakaan ei meinaa saada.
Hakisin siis ensisijaisesti syrkistä, sitten talvikosta.
Ulkomaalaiset nettisivut käyvät myös, jos toimittavat suomeen.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Anonymous

Olisiko näistä mitään apua? En katsonut kauhean tarkkaan kaikkia noita, ku en jaksanu  :P
//http://www.skullsunlimited.com/skeletons-for-sale.html

//http://www.boneroom.com/bone/budgetskel.htm

//http://www.bjwinslow.com/gallery/animalskeletons

Jos sulla on tuttu eläinlääkäri sellaisen kautta saa hommattua, en valitettavasti muista sen firman nimeä, mikä niitä tekee opetuskäyttöön

melillan

Katsoin tuossa millainen "valikoima" kirjastossa (Tampereen) on tietovideoita koskien hamstereita ja jyrsijöitä. Löysin 2 videota:

Lemmikkikanava: kasetti eläinten ystäville  ja
Pienjyrsijän hoito

En tiedä koska nuo on tehty, mutta veikkaisin 80-lukua tai korkeintaan 90-l alkua. Tästä päätellen voinette kuvitella, että materiaali on hieman "koomillista" (kritisoimatta sen enempää sisältöä, mutta aikaefekti vaikuttaa  ;)  ) Videoiden sisällöstä kuitenkin sen verran, että ensiksi mainitussa videossa neuvotaan mm. että lapsi voi herättää "ihan hyvin" hamsterin kotiin tullessaan n. klo 14. Jälkimmäisessä videossa pk hamsteri tallusti lattialla kissojen seassa yhden kissan lopulta napatessa hamsterin karvoistaan suuhunsa. Tähän omistaja naurahti, että kissa kokee hamsterin olevan kait kissanpoikanen (!). Muutenkin koen, että hamstereista annettu tieto on hieman puutteellista ja onhan harrastus mennyt näinä vuosina paljon eteenpäinkin. Videoissa hamstereista ei saa niin ihanaa ja kiinnostavaa kuvaa, kuin koko totuus tästä harrastuksesta on  :)

Tuumasin, että uusi tietodvd olisi paikallaan! Olisi hienoa saada harrastuksen koko kirjo esille positiivisesti ja kuitenkin oikeaa tietoa sisältäen. Harva hanstereista kiinnostunut (mutta ei harrastaja) tietääkään, kuinka monia hamsterirotuja ja kauniita turkin värejä ja muunnoksia tänä päivänä on. Tällainen mielenkiintoinen dvd, joka löytyisi kirjakaupoista, eläinkaupoista - ja kirjastosta, voisi lisätä uusia innokkaita harrastajia joukkoomme.

Olisitteko hallitusihmiset taikka kokeneet kasvattajat innokkaita tällaiseen projektiin? Ja mitä mieltä te muut harrastajat ootte?  :)

Theo

Löytyykö noi eläinvideotkin ihan leffahyllyltä?
Muistoissamme Hyny sekä Theo
Poistuivat sateenkaaren tuolle puolen 6.2.2008

GaneshaX

Keräilen kaikenlaisia jyrsijänhoitooppaita. (vaikka tieto niissä on vähän niin ja näin... no)
DVDt voisi olla kiva lisä.
Ostaisin :mrgreen:
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Anniksi

Niin tai jossei DVD:tä suuren vaivan takia saataisi, niin voisihan joku harrastelija tehdä video pätkän nettiin yleiseen levitykseen?
Kani puolellakin on hyvä sopivan mittainen opastus video, jossa on ihan tarpeeksi tietoa joka pysyy silti mielenkiintoisena.
R.I.P Leevi 12.08.-09, toistaiseksi kotona enää vain kaksi kania<3

melillan

Harmi jos hyvät ideat jää toteuttamatta, koska niistä on suurta vaivaa  :(

Luulin, että "dvd-idea" sais innokasta palautetta (heh)  :oops:
Ajattelin, että tällaiseen projektiin vois saada mukaan esim. jonkun lemmikki-lehden (koirarotujen esittelydvd:issä mukana Koiramme-lehti..) ilmeisesti sponsoroimassa ja antamassa mahdollisuudet rahallisesti.
Jeeps.
Onhan tietoa netissä ihan kivasti. Varmaan melkein kaikki osaa tänä päivänä hakea tietoa sieltä. Tollaisen dvd:n katsominen porukalla vois vaan omalla tavallaan olla innostavaa (ja katsojat sais oikeaa informaatiota)  :grin

Anniksi

Minusta ainakin hyvä idea, mutta osaavia tekijöitä tuskin helpolla löytyy?
R.I.P Leevi 12.08.-09, toistaiseksi kotona enää vain kaksi kania<3

Vilma

Taitaisi olla aika kallis projekti. Verrattuna Kennelliittoon, SHY on pieni yhdistys, eikä sen varat riittäisi millään DVD:hen. Kennelliitolla on paljon avustajia ja sponsoreita. Kennelliitolla on myös paljon enemmän jäseniä.
[size=85]Syyrialaiset
u. Hermanni 4/09, pk karamelli
u. Aapo 12/08, pk ps ruoste
n. Kerttu 8/09, lk normaali vkkk