Poikasten tarkistus ongelma

Aloittaja Hamimami, 09.07.16 - klo:19:30

Hamimami

Campbelli-hamsterini sai vihdoinkin poikaset eilen. Nyt minulla on pieni ongelma..  Se valitsi pesäksi keksilaatikon mökin sijaan, siis pahvisen jaffa-keksilaatikon, ja poikaset ovat siellä perällä papereiden alla. Nyt en pääse millään katsomaan poikasia, koska pelkään että emo hermostuu ja pahimmassa tapauksessa syö poikaset. Haluaisin laskea montako poikasia on, ja tarkistaa muutenkin ettei ole vaikka kuolleita nurkissa lojumassa. Katsoin dunan ulkopuolelta taskulampun kanssa ja sen verran näin, että ainakin kolme liikkuvaa poikasta oli.

Ajattelin tehdä laatikon kattoon luukun, josta näkisin pesään ja sitten teippaisin sen kiinni niin ettei sitä huomaa, mutta en tiedä miten saisin emon harhautettua siksi ajaksi, ettei se hermostuisi. En uskalla ottaa laatikkoa ainakaan dunasta pois, mutta voiko emon ottaa hetkeksi pois?  Miten herkästi nuo stressaantuvat niin paljon, että söisivät poikasia?

Pikainen apu olisi tarpeen!

Hamimami

Päivitän tilannetta. Sain luukun tehtyä, kun emo oli illemmalla aktiivisempi ja juoksupyörän lumoissa, jolloin sen sai nostettua pyörän kyydissä hetkeksi dunasta ulos. Kuusi kappaletta näkyi olevan poikasia, ja kaikki kunnossa. Emo tuskin luukkua huomaa, se napsahti kätevästi kiinni kuin ovi, ja pysyy ilman teippiä paikallaan. Siitä voin tarkistella poikasten tilannetta jatkossakin, tietysti mahdollisimman vähän ja häiritsemättä, ja vain emon huomaamatta.

Nämä ovatkin ensimmäiset poikaset minulla, ovatpa ensimmäiset hamsterinikin. Kolme kuukautta ehtivät olemaan ennen poikasia, uros ensin, sitten myöhemmin hankin tämän nykyisen emon. Kasvattamaan en rupea, tämä on todennäköisesti ainutkertainen kokeilu, ellen sitten innostu myöhemmin. Voin hyvin pitää vaikka kaikki poikaset itselläni, mutta ei myyntikään ole poissuljettua, katsotaan nyt mitä sukupuolta ovat, ettei sentään kaikkia pitäisi jättää samaan laumaan ja saisi yksinäinen isäkin seuralaisen, pari.

Kertokaapa, jos myisin poikasia, niin kannatatteko mieluummin yksityistä myyntiä vai eläinkauppaa? Sukutauluja näillä ei ole, mutta eläinkauppa josta ostin, hankkii eläimensä luotettavilta kasvattajilta, eli pitäisi olla terveitä ei-hybridejä, niin suurella todennäköisyydellä kuin ylipäätään voi saada. Olen saanut nämä yksilöt hyvin kesyyntymään, ja hyvin erilaiset luonteet ovat, eli varmasti selviydyn aivan mainiosti poikastenkin totuttamisesta käsittelyyn. Vähän on kieltämättä harmittanut keskustelut joita olen lukenut, joissa moititaan poikasten teettämistä ensimmäisillä hamstereilla. Kuinka näitä asioita voi oikeasti oppia etukäteen, ellei koe ja opi? Ohjeitahan on netti täynnä, tiedosta ei ole kiinni, ja luen paljon aiheesta. Myönnän ihan surutta, että ihan omaksi ilokseni tätä teen, mitään motiivia maailmanparannukseen ei ollut kun poikasten teettämistä mietin, ja kasvattaminen on mielestäni asia erikseen. Tietenkin vastuu eläinten hyvinvoinnista on minulle ykkösasia, mutta ei tarvitse olla mikään hamsteriasiantuntija että noitten kanssa pärjää, se on varma.

Meni jutut vähän ohi aiheen, ja tervetuloa vaan muillekin juttelemaan vaikka lisääkin ohi aiheen,  jos mieli tekee!  :hauskaa:

Alkemistin

Hyvä, että poikasten tarkistus onnistui emon harmistumatta.  :yes:  Aika huoletta ne voi kuitenkin jättää emon huoleksi, jos pesä on erityisen huonossa paikassa. Emo yleensä joka tapauksessa siivoaa kuolleet ja elinkelvottomat pois.

Itse myyn poikaset mieluiten suoraan uusiin koteihin, mutta myös luotettavaan eläinkauppaan. Sillä ainakin osaltaan vältetään tukkueläinten ostamista ja kierrättämistä Suomessa. Valitettavasti paperiton campbelli on automaattisesti "hybridi", jos sen taustaa ei ole esittää. Jos siis jatkossa aiot vielä kasvattaa poikueen, niin kannattaa hankkia jalostuseläimet sitä silmällä pitäen.  :peukku: