Seuraavaan standardikomitean kokoukseen?

Aloittaja Alkemistin, 18.09.13 - klo:13:42

Alkemistin

Melkoisen tuoreena kasvattajana olen ehtinyt ihmetellä tätä hopsujen hetero/homotsygoottiasiaa nyt vuoden päivät, joten ehkä on aika avata keskustelu - parin vuoden tauon jälkeen.  :icon_e_wink:

Ketjusta "Standardikomiteankokous 2011" (http://hamsteriyhdistys.fi/foorumi/index.php?topic=7902.msg160029#msg160029) kopsattua:
Lainaus käyttäjältä: Eve87 - 29.06.11 - klo:21:20
Olisikohan aiheellista alkaa miettiä hetskuhopsulle jotain nimeä? Ulkomailla suor.suom. seepian harmaa. On aika rassaavaa jatkuvasti puhua noista homo-&hetskuhopsuista.

Lainaus käyttäjältä: Saana - 29.06.11 - klo:21:44
Pitäskö hetskuhopsulle kirjottaa oma standardi si kokonaan? Mikäli standardi kirjoitettaisiin niin pitäisikö nimityksen olla väriä kuvaava vai kuvata sitä mitä siltä väriltä haluttaisiin. Haluammeko hetskuhopsun olevan mahdollisimman hopeanharmaa vai sitten seepianharmaa? Seepia nimittäin näyttäis olevan aika ruskea. Jos hetskuhopsun halutaan olevan rusehtava niin se ei taas palvele hopeanharmaan kasvatusta.

Lainaus käyttäjältä: lentsu - 07.07.11 - klo:12:40
Juu, kyllä se on niin että homohopsu saa hetskua paremmat väripisteet ulkkareissa, ellei homohopsu ole muuten huonon värinen. Hetskuissakin on kyllä isoja eroja, jotkut on aivan ruskeita ja jotkut taas alkavat muistuttaa enemmän homohopsua, mutta kyllä ne aina toisistaan erottaa.

Luonnonvalkoisella ja mustasilmäisellä valkoisella on iso väriero, ja onhan sillä pitkä historiakin, että ne on omat värinsä ulkkareissa.

Sen sijaan eihän me voida kaikkia värejä alkaa arvostella sen mukaan, onko hamsteri homo vai hetsku. Sitten mennään siihen että meillä on jokaiselle dominoivalle värille ja kuviolle yksi versio, joka on se stardardi ja toinen versio, joka on muka eri väri. Vrt. esim. valkonauhainen. Kumpi nauhainen olisi sitten se standardi? Ilmeisesti nauhan tapauksessa kuitenkin se hetsku, kun homonauhat tapaa olla liiankin leveitä. Eli mun mielestä nykysysteemi, joka on ollut vallassa alusta asti, että homohopsu ja hetskuhopsu ovat molemmat hopsuja, mutta homo saa vain puhtaammasta väristään paremmat arviot, on hyvä ja toimiva.  Samoin nauhalliset saavat olla kaikki nauhallisia, umboroukset umborouksia jne. Menisi aika lillukanvarsiin erotella näytskissä homosoopeli ja hetskusoopeli yms.  <!-- s:P -->:P<!-- s:P -->

Ja vielä lisäys: en usko, että kukaan alkaisi tosissaan kasvatta "seepianharmaita", pyrkimys on kuitenkin aina siihen mahdollisimman puhtaan harmaaseen. Mutta koska maailmassa väistämättä on aina paljon myös hetskuhopsuja (kuten on myös hetskusoopeleita yms.) joiden väri ei ole niin priima, tuntuisi tosi keinotekoiselta alkaa eristää niitä näyttelyissä geneettisen taustan takia.

En tiedä koska on seuraava standardikomitean kokous, mutta ilmeisesti sellaista on suunnitteilla ainakin/lähinnä sinisen värin saamiseksi koe-standuun? Se olisi hyvä kohta ottaa tämä esille. Maailma kun on muuttunut siinä mielessä, että nykyään hamsterin genotyyppi otetaan muutenkin entistä enemmän huomioon.
Hetskuhopsuilla ei yksinkertaisesti voi päästä (tai voi, mutta mahdollisuus on todennäköisyysjakauman mukaan erittäin pieni) nykyiseen hopsustandardiin: "Turkin on oltava pehmeän vaaleanharmaa, mahdollisimman valkoinen. Pohjavärin on oltava tumma siniharmaa." Lisäksi huomasin, että SHY:n sivuilla ko. stardardin geneettiseksi pohjaksi on merkattu ainoastaan SgSg. Silloin tarkkaan ottaen nykyinen standu ei edes koske hetskuhopsua, mutta yleisyytensä vuoksi sekin väri toki tulisi ottaa standardoinnissa huomioon.

Sitten aiemmin esitetyistä perusteluista (ks. myös alkuperäinen ketju). Tosiaankin luonnonvalkoinen (eeSgsg) ja ms. valkoinen (eeSgSg) ovat jo pitkään olleet eri värejä, vaikka geneettinen ero on tasan sama kuin hetsku/homotsygoottihopsuilla. En kasvata mitään hopeapohjaista, vaikka taloudessa onkin yksi l.valk naaras. Mielestäni kuitenkin fenotyypin ero on ko. valkoisilla versus hopsuilla jotakuinkin yhtä pieni tai suuri. Ajattelen siis nyt "tyypillisiä" genotyypin edustajia, vaikka jotkut harvat hetskuhopsut voivat muistuttaa "aitoja" hopeanharmaita. Joka tapauksessa jos eläimen erottaa yli 90 % tapauksissa selvästi heterotsygootiksi, niin katsoisin sen voivan olla oma värinsä. Esim. oranssin värin kanssa tehdään varmasti enemmän mokia.

Vertausta hetero/homotsygoottinauhallisiin pidän siinä mielessä toimimattomana, että "Ba" alleeli on selvästi dominoiva, kun taas "Sg" on aivan yhtä selvästi semidominoiva. Tuplanauhallisilla voi olla keskimäärin leveämmät nauhat, mutta molemmat menevät kivutta saman standardin piiriin. Meillä on syntynyt yksi hetskunauhallinen poikue (emä ja emän suku on nauhatonta ainakin neljä polvea), joissa poikasten nauha alkoi etutassuista päättyen takatassuihin siten, että tassutkin olivat usein valkoisia. Paljon leveämpää nauhaa ei kai voi olla, vaikka tilastollinen merkittävyys yhden poikueen suhteen onkin mitätön.

Mitä tulee muiden maiden standardeihin, niin briteissä standardi on kattaa vain SgSg:n (http://www.hamsters-uk.org/index.php?option=com_content&task=view&id=78&Itemid=1#GREY, SILVER). Ruotsissa taas molemmat muodot kuuluvat saman nimityksen alle, mutta standardi sallii poikkeavan arvostelut hetskuille: http://www.hamsterforeningen.se/guldhamster/f%C3%A4rger-teckningar-h%C3%A5rlag/vilttecknade-1920377

SHY:n standardissa on nyt jo kosolti geneettisiä epäloogisuuksia, kuten koko umborous väri/kuvio. Kaikille muunnoksille ei tosiaan tarvitse minunkaan mielestäni olla eri nimitystä saati sitten standardia, mutta olen ymmärtänyt tämän muutoksen saaneen kannatusta useammaltakin kasvattajalta. Standardi on kuitenkin vain sopimuskysymys, ja sen on tarkoitus palvella meitä. Sekä kasvattajia, että näyttelyharrastajia.

// Muoks. Niin, kannanottoja kiitos!  :icon_cheesygrin:

Eve87

Ruotsin systeemi on hyvä  :peukku:

Kyllä minäkin edelleen näen, että jonkinlainen muutos olisi vain hyväksi. Olen ehkä hieman puolueellinen, köh, mutta on sääli heittää hienorakenteisia het.hopsuja pois linjasta vain siksi, ettei niillä ole minkäänlaista standardia, eivätkä ne pärjää näyttelyissä, että sikäli tuo ruotsin systeemi vaikuttaa toimivalta.
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

Vevve

Standardikomitean kokousta suunnitellaan järjestettäväksi tämän syksyn aikana.

Vevve

Valmistelemme standardikokousta järjestettäväksi tässä lokakuun aikana.

Onko kellään vielä viime hetken ehdotuksia siitä, mitä kokouksessa tulisi käsitellä?

EmmaTi

No ainakin recessive dappled eli valkolaikukas voitais ottaa käsittelyyn, tai siis lähinnä tämä valkotäpläinen jota nimitystä on käytetty niistä "jauhokorvaisista" rd-kantajista.

Ely

"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

EmmaTi