Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Minski

Sirpa: Onnea 2-vuotiaalle Loviisalle !

Meilläkin Timandra ehti täyttää 2 vuotta, mutta pari päivää tuon etapin saavuttamisen jälkeen Timandra nukkui pois, onneksi rauhallisesti nukkuessaan pesäänsä.
Niinpä meillä on nyt sitten enää Viviana jäljellä, joka sekin on jo 1 v 5 kk ikäinen, tosin aktiivinen kuin mikäkin, ei taida ikinä kasvaa aikuiseksi.
Viviana meni hetki sitten mökkiinsä koisimaan, sitä ennen kiipeili heinätunnelinsa ja puukarahkansa päällä.

Timandra jyrsii puukarahkaansa niin, että rouske vaan kuuluu :)
Lainaus käyttäjältä: "varjola"Juoksupyörä on vallan mainio nukkumapaikka.  :P

http://i1086.photobucket.com/albums/j46 ... a/hams.jpg
Oi kun on sulonen <3
Meilläkin joskus ollut näitä juoksupyöränukkujia, joku joskus tehnyt pesänkin juoksupyörään :)
Jyväseospussukan Onnen Lemmikeistä ja Lidlistä kinkkupiltin :)
^ Hihii, tutun näköinen häkki ja tuttua tavaraakin sisällä :)
Kivalta näyttää :yes:
Ehkä tuonne kattoon voisi vielä laittaa jotain ? Tai tuota häkin korkeutta jotenkin hyödyntää ? Esim. riippumattoja, riippusiltoja, riippuvia reikäkuutioita tms. Itse olen häkeissä pitänyt noita riippusiltoja siellä katossa ja kiinnittänyt pahvisia Pringles-putkia ohuella rautalangalla katosta roikkumaan ja isohkoja puukarahkoja pistänyt myös kiipeilyä varten yms. Niin ja joskus laittelin noita heinäpesiäkin roikkumaan ohuella rautalangalla häkin katosta. Mutta eiköhän se häkin sisustus siinä "elä" sitä mukaa kun nyt ensin näet millainen pienokainen se on ja mistä se tykkää, jonka saat :)

Niin ja cricetien pinnaväli on ihan isyyriskokoa ja 6-viikkoinen hamsu on jo sen verran iso kuitenkin, ettei sentin raosta ihan pääse, pesäpoikaset ja alta luovutusikäiset poikaset on sitten asia erikseen :)

Onnea vielä hamsupienokaisesta !

---

Meillä on enää 2 syyristä; 1 v 9 kk ikäinen Timandra ja 1 v 1 kk ikäinen Viviana. Ne asuttavat molemmat isoja terraarioita. Kaikki dunat ja häkit myin sitä mukaa pois, kun hamsuja nukkui pois, mutta terrat jätin viimeisimmiksi, koska niissä on niin ihanasti hamsuille tilaa temmeltää ja ovat kauniimpia sisustuselemenentteinäkin kuin kalterihäkit tai muoviset dunat kaiken kukertavine muovipohjineen. Meillä hamsut on aina viihtyneet terraarioissa parhaiten, kunhan terrat ovat tarpeeksi isoja.

Timandra-mummon terra on 100x50x50 cm:

Viviana-neiti asustaa 95x50x50 cm terraa:

On tämä kyllä oudompaa kuin outoa omistaa vain 2 hamsua, näyttää niin autiolta, kun terroja on vain yksi siellä...

... ja toinen täällä...

... verrattuna siihen aikaan kun niitä oli sekä siellä että täällä ja vielä tuollakin:
viewtopic.php?f=35&t=565&p=130956&hilit=kasvattajien+tiloja#p130956 :D
(voi elämä oikeesti tota, nyt sen vasta oikeesti hoksaa miltä toi ehkä ulkopuolisen ei-hamsuihmisen silmään on näyttänyt, kun katsoo sitä nyt itsekin ns. ulkopuolelta parin lemmikkihamsun omistajana  :oops: )
Voi harmi Jinny, jos joudut luopumaan hamsuista :| Ei ole helppo paikka se. Millasia hamsuja sulla onkaan nyt ? En ole enää perillä kenenkään hamsuilijan jutuista :) Mulla oli edellisessä kämpässä satunnaisesti veskissä pari-kolme hamsudunaa -siis siinä oli veski ja kylppäri erikseen- etenkin silloin kun mulla oli sekä syyriksiä että roboja ja robopojat rupes tappeleen ja piti erottaa niitä eri asumuksiin niin mullahan oli silloin mieletön määrä sit hamsuasumuksia. Osa roboista asui saunassakin -kun mähän en tykkää saunomisesta, olen epätyypillinen suomalainen- ja hyvin ne siellä laudehyllyillä elelivät ja sai sillekin turhalle "huoneelle" jotain käyttöä :) Kyllähän sitä jotkut ihmetteli, että eikö sulla oo mitään semmosta huonetta tai nurkkaa, jossa ei olis näitä hamsuja :D Ei joillain sisustusratkaisuilla saisi apua siihen, ettei sun tarttis luopua hamsuista ? Toi EmmaTi:n taulutelkkavinkki oli musta aika hyvä :) Tai onko siinä kämpässä vaatehuonetta ?

---

En tiedä muistaako monikaan täällä mun viimeisintä hamsu"poikuetta", josta mulla on täällä Viviana-neiti kotona. Sehän sairasti ihan pienenä pesäpoikasena hengitystieinfektion ja vaikka onnistuin saamaan eläinlääkäriltä lääkkeet ja jopa lääkitsemään viikon ikäistä poikasta ja parantamaan Vivianan niin sen kasvullehan tuosta infektiosta oli sellainen haitta, ettei se koskaan kasvanut hamsterin kokoiseksi vaan jäi 130-grammaiseksi :) Mutta voi herran jestas miten tomera ja energinen neiti se on, niin vilkas ja aktiivinen ja uskomaton, kiltti ja söpö, olen ihan ihastunut siihen, kai mä tunnen tämmösenä itsekin pikkuisena jotain yhteistä sen kanssa :P Koko 130 gramman tarmolla se touhottaa; se kiipeilee, jyrsii pahvia silpuksi, juoksee tunneleista, kaataa vessakipot nurin ja juoksupyörät vinksalleen, juoksee
juoksupyörässä, syö jos muulta touhulta ehtii. Se herää heti täyteen touhuun kun huomaa liikettä terraarionsa luona ja heti on pyytämässä terraariosta pois, eihän nyt 95x50x50 cm ole riittävä tila alkuunkaan :) Usein neiti nököttää somasti heinätunnelinsa päällä ja pistää kaiken söpöytensä esille, voihan sen avulla päästä vaikka tutkailemaan avaraa maailmaa terraarion ulkopuolelle. Kertakaikkiaan ihana tyttö, vaikkei se ole lähelläkään sellaista hamsua, joka voisi koskaan pärjätä näyttelyssä missään luokassa; ulkomuotoluokkaan liian pieni ja hintelä ja lemmikkiluokkaan liian vikkelä ja varmaan liian pieni sinnekin, eihän hamsunaaraat yleensä ole 130 grammaisia, mutta meidän Viviana on ja se on sellaisena juuri mitä ihanin, sellainen kääpiö-syyris, jolla on gerbiilin luonne :) Sunnuntain ja maanantain välisenä yönä Viviana oli onnistunut karkaamaan 50 cm korkeasta terraariostaan, älkää kysykö miten, en tiedä, mutta en tiedä onko mitään mihin tuo neiti ei sinnikkyydellään pystyisi :) No ei se onneksi ollut uskaltanut terraarion päältä lähteä lattialle seikkailemaan, mutta suoraan Vivianan terran päällä asuu viriili 2 v 3 kk ikäinen Davy Crockett häkissään. Toivon tuhannesti, ettei Viviana ollut tehnyt tuttavuutta Davyn kanssa. Olisi siinäkin poikue, kun naaras olisi 130 grammainen ja uros 140 grammainen :D Laitan kohta syyriskuvaketjuun kuvia neidistä, se jos kuka osaa poseerata :)
Lainaus käyttäjältä: "AnsaLucia"Meillä teki ukkonen tuhojaan :evil: . Meni mm. pöytäkone särki... Onni onnettomuudessa oli se että valokuvat yms. olivat ulkoisella levyasemalla, samoin yksi varmuuskopio hamsusukutauluja ja poikaskirjanpitoa... Mutta viimeisimmät tän kesän poikueiden tiedot hävisivät bittiavaruuteen... Joo-o, niitä varmuuskopioita pitäs ottaa tarpeeksi usein, tiedän... Onneksi noi viimeisimmät on papereina, eli eikun kovaa naputtelua vaan niin saan ne kyllä talteen.
Mulla meni muutossa joteskin kovalevy rikki ja mukana meni kaikki. Ei mua muut harmita muuta kun just hamsujen valokuvat, joita oli tuhansia ja koiran kuvat, joita oli satoja sekä tietty hamsusivut siinä meni ja kaikki muu hamsuihin liittyvä, no onneks olin jo lopettanu muuteskin hamsuilun niin ei haitannu ne yhtään. Mun veli sano, että voidaan viel yrittää pelastaa sieltä niitä kuvia, mutta ei oo varmaa onnistuuko. Kiva.

---

Ei kukaan olis Jyväskylän suunnilla vailla halpaa isoa terraariota ? Törmäsin tuommoseen ilmoitukseen, jossa myydään 111x62x46 cm (pituus, leveys, korkeus) terra 30 eurolla Jyväskylässä. Olis kyllä aivan ihana hamsulle, kun olis tilaa niin nätisti eikä heti olis seinä vastassa.

Varkaudessa taas olis hamster duna 20 eurolla: http://www.nettimarkkina.com/duna-hakki/901629

Ja Suolahdessa iso häkki 40 eurolla, tosin vaatii hamsukäyttöön tasoja, kun on vähän korkeampi häkki: http://www.nettimarkkina.com/iso-jyrsijan-hakki/899124

En tiiä onko ilmotukset kuin voimassa enää, kun en näe koska ne on jätetty, mutta kantsii kysyä, jos joku on noilla suunnilla hamsun asumusta vailla.
^ Hah :D Oot siis varmaan hommannu sen terraan sellasen minikokoisen hamsujen crosstrainerin :D

Toi eka kuva on musta hauska, kun toinen sukeltaa ruokakuppiinsa niinkun ei olis viikkoon ruokaa nähnyt xD
Lainaus käyttäjältä: "Ely"Ehdin olla melkein viikon pois kotoa (mies ruokki kyllä elukat) ja kun tulin kotiin niin odotti tällainen näky.
Ei sentään jyrsinyt itseään ulos vielä, mutta näettekö nuo punertavat jäljet? Verta. Ja hamsterilla veresti naama vähän. Roskiin joutaa tuo häkin irvikuva, en todellakaan suosittele.
Olisin voinut ennustaa tuon sulle jo etukäteen, sillä itellä oli aikoinaan yksi puukehyksinen terraario ja samalla tavalla hamsu sitä jyrsi, ei nyt ihan naama verillä kuitenkaan, mutta terran puuosat olivat nurkista ihan tuon näköiset ja ajan myötä pahemmatkin ja jos en olisi ajoissa pois heittänyt niin kyllä siitä läpi olisi joskus tultu. En siis suosittele puisia asumuksia jyrsijöille, vaikka puiset virikkeet taas ovatkin tosi ihania niin asumukset on hiukka eri juttu.

---

Ite ostin viimeksi 2 pilttiä, puupellettipussukan ja jyväsekoitusta pikkupussukan. Outoa ostella vain 7 hamsulle, kun kaikea kuluu ja  tarvii niin vähän verrattuna siihen kun hamsuja oli tuplasti ja joskus lähes triplastikin tuo määrä :)
Vastasin vaihtoehdon 5-10.

Tarkemmin näitä on 7 hamsua enää, joista kaikki syyrialaisia ja olleet aikoinaan suurin osa kasvatus- tai näyttelykäytössä, mutta nyt kasvatuksen ja näyttelyt viime vuonna lopetettuani ovat siis vain lemmikkeinä.
Meillä vanhuskaartia riittää 4 hamsun voimin :)

Ikinuoret Johanssonin Tuijan kasvattama Saunabad l. Buddy sekä Lehtisen Erjan kasvattama Davy Crockett l. Davy ovat elämänsä kunnossa. Molemmilla on siis ikää 2 v 2 kk ja tuolla ne molemmat papparaiset juuri reteinä melskaavat; Buddy juoksee juoksupyörässään intona ja Davy kiipeilee häkkinsä kaltereissa. Että semmoisia pappoja täällä :) Molemmat ovat myös erittäin terveitä ja eloisia ja uteliaita hamsuja, jotka tulevat aina pesämökistään katsomaan kun jotain niiden häkkien luona tekee. Ja vapaaksi jos pääsevät niin viipottavat minkä ehtivät. Nämä pojat ovat oikeasti ihan samanlaisia kuin nuorina poikina, eivät ole vanhentuneet yhtään. Kiitos Tuijalle ja Erjalle näin ihanista, hyvät pitkän iän geenit omaavista ja kilteistä hamsuista :sydan

Vanhin hamsuni on Ruotsalaisen Kirsin kasvattama Delfoin Dante, jolla ikää jo 2 v 5 kk. Dante oli ihan viime viikkoon asti samanlainen ikinuori ja eloisa ja utelias pappa, jolla virtaa piisasi ja piisasi, mutta nyt tällä viikolla olen huomannut sen vanhentuneen selvästi; se ei liiku enää niin paljoa ja meno on kankeata, kuitenkin ikäisekseen hyvässä kunnossa on pappa, turkkikin on tuuhea ja nätti ja se onkin aina ollut Danten ylpeyden aihe.

Tytöistä vanhin on oma kasvattini FIN MVA Odeliina Onnenpisara, joka täyttää tässä kuussa 2 vuotta. Odeliinan kävely on myöskin kangistunut ja mummukka näyttääkin vanhemmalta mm. turkki ei ole enää kuin nuorena tyttönä, mutta yhä vain Odeliinan saa pirteäksi ruoka :) Kun jotain sen häkkiin tiputtaa niin voi olla varma, että mummukka se sieltä taapertaa syömään, ruokahan on aina ollut Oden intohimo :)

Onhan tuo Lottiinakin jo 1 v 6 kk ikäinen, mutta en sen ikäistä laske miksikään vanhukseksi ollenkaan, etenkin kun Lottiina on loistokunnossa oleva Loisto-Lyyli :P

Danten ja Odeliinan elämänkaaren pituus ei varmaan ole enää kovin pitkä, sen verran vanhuus jo näkyy heissä, mutta Buddyn ja Davyn uskon porskuttavan vielä usean kuukauden, jos ei joatin dramaattista yht'äkkiä tule, mikä tietysti näin lyhytikäisten eläinten ollessa kyseessä on hyvin mahdollista.
Lainaus käyttäjältä: "ammie"Ja Minski hoi, saisit kyllä tulla tänne, kun sua niin harvoin näkee! :)
Olisin mielelläni kyllä käynyt katselemassa tuolla, mutta en valitettavasti pääsekään, kun on vieraita tulossa juuri kyseisenä päivänä.
^ Aivan ihana tuo eka kuva, toinen on niin hämillään olevan näköinen ja niin kiltin näköinen :lov

Lainaus käyttäjältä: "Maiju*"Mä koin sortumisen kiitos Musun.  :mrgreen:
Meille muutti tänään seuraavat siskokset:
Sitruuna, lk normaali vkkk
Persikka, lk ps hopeanharmaa vkkk
Oo, oikein kaksin kappalein uutukaisia :)
Mukavia sellaset, jotka osaa puhua ympäri :P

Lainaus käyttäjältä: "Mianna"Meille tuli viime torstaina ihana pikkuinen syrkityttö Turusta. Lempinimeksi vakiintui Lily. :) Tässä pari kuvanpoikasta tyttösestä:
http://i291.photobucket.com/albums/ll30 ... 7861-1.jpg http://i291.photobucket.com/albums/ll30 ... 7864-1.jpg
Nätti neitokainen :lov
Elyllä hellyyttäviä unikekoja :sydan

Ja tolla joppin keskimmäisellä tenavalla on ihana nassu ja ilme :lov
Pitäsköhän tulla, vaikuttaa mielenkiintoiselta :)
Pistin kalenteriin ylös päivämäärän.