• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Talvikon täplä - väri/merkkivirhe?

Aloittaja S.D.G., 11.02.11 - klo:16:17

« edellinen - seuraava »

Mrk

#15
Ei ollut mitenkään tarkoitus lytätä kaikkea jalostusta. Ihan vapaaehtoisesti vapaa-aikaani käyttäen ilman rahallista korvausta olen itsekin vuosia yrittänyt vääntää talvikoiden jalostuksen kanssa, ja nyt myös minimaalisesti roborovskien. Kieltämättä olisin muutenkin aikani voinut käyttää, jos koko jalostus olisi mielestäni yhdentekevää. Tässä ehkä tulee myös se mustavalkoinen ajattelu esiin, jos joku kritisoi jotain osaa jalostuksesta ja miten siinä toimitaan, ei kai se automaattisesti tarkoita kaiken jalostamisen paheksumista?

Minulla ei ole negatiivisia tunteita minkään nykyisen värin suhteen. Värit ovat kehitetty silloin kun ei ole ollut yleisessä tiedossa sitä miten geenipoolin kapeneminen vaikuttaa eläinten terveyteen. Nykyään tilanne on toinen, en pitäisi järkevänä toimintana tuottaa rankalla linjauksella uusia värimutaatiota. Siinä asetetaan väri mahdollisten terveysongelmien edelle. Fuck the animal get the look! Itselläni asiat menee niin muussa elämässä kuin eläintenkin kanssa tärkeysjärjestyksessä: 1. terveys, 2. ulkonäkö/kauneus. Ja ei kannata ajatella tätäkään mustavalkoisesti, se raja milloin eläimellä on kasvava riski esim. sairauteen ulkonäköjalostuksen takia ja milloin ei, on jossain tapauksissa hyvinkin tulkinnanvarainen juttu.

lentsu

#16
^ Mrk tää on taas tyypillistä keskustelupalstavääntöä parhaimmillaan. Taitetaan kauheesti peistä asioista joista sit oikeasti ollaan prikulleenkin samaa mieltä.  xD

Mrk

#17
^Totta. xD

Rose

#18
Lainaus käyttäjältä: "Minski"Nuo on ihanan persoonallisia säväyksiä nuo värivirheet, monestihan värivirheelliset on paljon kauniimpia kuin ne tylsät standardin mukaiset, ainakin mun silmään :)

mä oon niin samaa mieltä (: