Hamsterineuvojen antamisesta

Aloittaja Mirka, 15.09.10 - klo:17:38

Heipä hei!

En ole ihan varma, onko tämä oikea paikka keskustelulle, mutta toivottavasti.  :)

Ihan ensiksi halusin kiittää monista mielenkiintoisista keskusteluista ja neuvoista, joita olen foorumilta lukenut. Pienen toivomuksen kuitenkin esittäisin, eli toivoisin huomioivan hamsterineuvojen jakamisessa ehdottomuuden välttämisen.

Ymmärrän, että on hyvä antaa selkeitä ohjenuoria, koska foorumin lukijoissa lienee myös paljon lapsia. Toivoisin neuvoja jaettaessa huomioitavan kuitenkin, että on useita erilaisia ja hyviä tapoja hoitaa hamstereita. Nyt esimerkiksi foorumilla on ohje, jonka kirjoittajan Heidi Harjun mukaan hamsterin vieminen ulos on aina "hyvin typerää, uppiniskaista ja lapsellista". Harvoin mikään asia kuitenkaaan on aivan mustavalkoista (osiossa Hamsteriaiheisia nettisivuja löytyy linkki aiheeseen, jossa selitän näkemykseni tarkemmin). EDIT: Viesti oli jostain syystä poistettu Hamsteriaiheisia nettisivuja -osiosta, joten lisään linkin tähän: http://www.hamsteripaivakirjat.blogspot.com

Toivoisin hamsteriasioista siis monipuolista ja asiallista keskustelua erityisesti asiantuntijapuolelta, jonk tarkoituksena on käsittääkseni jakaa neuvoja ketään nimittelemättä. Onneksi suurimmaksi osaksi foorumilla onkin hyvää keskustelua, halusin vain antaa hieman palautetta eräiden neuvojen sävystä.

Mirka  :)

Ninde

Siirsin tämän tänne yleiselle puolelle, koska asiantuntijapalstalle voi vastata vain asiantuntijat.

Lainaus käyttäjältä: "Mirka"Nyt esimerkiksi foorumilla on ohje, jonka kirjoittajan Heidi Harjun mukaan hamsterin vieminen ulos on aina "hyvin typerää, uppiniskaista ja lapsellista".
Itseasiassa siellä ei sanota näin.

Vaan näin: "On toki jokaisen oma asia, viekö hamsteria ulos vai ei. Oma mielipiteeni on se, että siinä hamsteri viihdyttää omistajaa, eikä omistaja hamsteria. Tämä sama kanta on kuitenkin niillä, jotka ovat vuosia, jopa Hamsteriyhdistyksen perustamisesta – 1989 – lähtien ja pidemmältäkin ajalta, kasvattaneet ja harrastaneet hamstereita. Kokemusta heiltä siis löytyy niin mielettömästi, että on hyvin uppiniskaista, typerää ja lapsellista lähteä väittämään vastaan."

Tokihan asian olisi voinut esittää toisellakin tapaa, mutta tekstissä edellä on mainittu paljon hyviä syitä sille miksi hamsteria ei kannattaisi viedä ulos, joita varsinkin nuoremmat hamsterinomistajat eivät välttämättä tule ajatelleeksi. Aikuisilla on taas enemmän maalaisjärkeä ja kokemusta toimia niin, ettei hamsterille koidu asiasta haittaa.

Mustikkamaan

No niin, no sen verran voin mainita, että minulla on oikeus sanoa mielipiteeni - ja tuossa olen erityisesti sanonut, että kyseessä on "OMA MIELIPITEENI" tuossa edit-kohdassa (koska olen sen lisännyt huomattavasti myöhemmin enkä ole näköjään huomannut, että puhun erityisesti SHY:n asiantuntijana alkuun) ja lisäksi että "jokainen tekee omat päätöksensä". Tuo tekstin pääosa on lisäksi ikivanha, aiemmalta hamsterifoorumilta tänne otettu, sitä pitäisi vähän muokata muutenkin - johan siellä on vanha nimenikin :)

Minun mielestäni hamsterin vieminen ulos nurtsille viipottamaan on niin riskialtista, että se on turhaa ja mielestäni se on hamsterilla leikkimistä. Osaan nähdä mielessäni sen, kuinka hamsteri yllättäen karkaakin jonnekin heinikkoon tai haukan kitaan. Toki joskus voin olla turhan karkea, mutta en ole väittänytkään olevani täydellinen! :D

Täysin eri asia on viedä hamsteri viilentymään häkissään, mutta täysin riskivapaata ei sekään ole - hamsteri voi saada vetoa tai esimerkiksi ilta-auringon paahteen, jos asiaa ei osata ottaa huomioon. Nämä "ehdottomuudet" ovat lähinnä lapsille suunnattuja, aikuiset varmasti osaavat olla järkeviä jo itsekin.

MINUN mielipiteeni on se, että olet ymmärtänyt minut tahallasi väärin - mutta se on tietysti vain minun näkemykseni asiasta. Olen kuitenkin samaa mieltä siitä, että koko teksti kaipaa voimakasta editointia ja uudelleenrakennusta - en ole tullut lukeneeksi sitä moneen aikaan :)
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Ninde

Lainaus käyttäjältä: "Mirka"EDIT: Viesti oli jostain syystä poistettu Hamsteriaiheisia nettisivuja -osiosta, joten lisään linkin tähän: http://www.hamsteripaivakirjat.blogspot.com
Tästä piti vielä sanoa, että linkkisi on siellä blogilistassa kuten muidenkin blogilinkit. Tuonne osioon kerätään siis linkit yhteen listaan ja käyttäjien viestit poistetaan.

Mirka

Heipä hei ja kiitos vastauksista!

Näemmä kehittämistä olisi myös sen päättämisessä, mihin osioon mikäkin viesti kuuluu.  ;) Alunperin viestini oli täällä, mutta se poistettiin ja neuvottiin siirtämään Hamsteriaiheiset nettisivut -osioon, josta se jälleen poistettiin ja rumba jatkui jne.

Kiitos siis kaikista hyvistä ja ystävällisesti annetuista neuvoista, teette tärkeää työtä!

Marla

Lainaus käyttäjältä: "Mirka"Tarkoituksella en ole mitään ohjeita väärin tulkinnut, toinenkin henkilö luki saman viestin ja ihmetteli neuvojen sävyä. Myös muiden kanssa on ollut puhetta ajoittaisesta tylyyn sävyyn neuvomisesta. En ole siis mielipiteineni yksin, mutta tarkoitus ei ole arvostella pahalla vaan ottaa kantaa yleisesti myös muualla netissä tapahtuvaan kovin ehdottomalta kuulostavaan hamsuohjeistukseen ja antaa kehitysehdotuksia muuten hyvän ja tärkeän foorumin toimintaan. Lukijana toivon siis asiantuntijoilta asiallista sävyä.

Hamsterifoorumilla tuo päsmäröivä neuvojen jakelu ei mun mielestä ole niinkään ongelma kuin esimerkiksi Petsiessä, jossa välillä todellakin saa pyöritellä päätään hyökkääville vastakommenteille juurikin esim. ulosviennin suhteen, josta helposti kehkeytyykin sitten aika vääntö.

Voisin kopsata blogiin kirjoittaman viestini myös tähän, kun tänne tämä keskustelu näkyy painottuvan:

Ehdottomasti olen samaa mieltä näistä PHA -henkilöistä, joita esiintyy ikävän paljon keskustelupalstoilla, vähemmän onneksi Hamsteriyhdistyksen foorumilla. Uskaltaisin väittää, että näistä epäasialliseen sävyyn kommentoivista suurin osa edustaa tätä hitusen vähemmän kokemusta omaavaa kastia, kun taas pitkän kokemuksen omaavat myös osaavat selventää mielipiteensä asialliseen sävyyn. Ikäkin mahdollisesti vaikuttaa asiaan.

Mitä hamsterin ulosviemiseen taasen tulee, itse olen yleisesti ottaen sitä vastaan, perustuen ihan niihin yleisiin vaaroihin ja riskeihin, joita ulosviemiseen liittyy.

Ulosviemiskieltoa puoltavina seikkoina pitäisin ennen kaikkea hamsterin stressaantumista vieraasta ympäristöstä, sekä karkaamisriskiä - meillä on monet kerrat yllättäen tehty karkureissuja, ja ulkona moisen tapahtuminen olisi todella huono juttu.
Muutenkaan hyöty-haitta -suhde ulosviemisellä kallistuu lähes aina enempi haitan kuin hyödyn puolelle, ja asettamalla erilaisia reunaehtoja ulosviemiselle se yleinen kielto itsessään menettää tehoaan, mistä seuraa näitä surullisia tapauksia ajattelemattomien ihmisten taholta. Siksi on kaiken kaikkiaan helpointa ja parasta hamsterin kannalta todeta, että "Ei hamsteria ulos".

Jos sisällä on lämpimämpi kuin ulkona, eikö asiaa voisi edesauttaa pitämällä ikkunoita kunnolla auki? Itse asun kerrostalossa, ja yli kymmenen hamsterin ulosvieminen olisi jo käytännössäkin mahdotonta, ja helleongelmaa ratkaisin avaamalla ikkunat kunnolla - hamsterit saivat raikkaampaa ulkoilmaa tutussa ympäristössään.

Mutta en lähde vänkäämään vastaan tuossa asiassa, ja vaikken itse en toimisi samalla tavalla, en lähde tuota toimintaa tyrmäämäänkään.

Pakko näin jälkikäteen lisätä, että kyllä mä aika pienin perusteluin uskon vankan hamsterikokemuksen omaavia ihmisiä, mutta haluan kummiskin kuulla myös ne kattavammat perustelut, jotta ite hyötyisin asiasta enempi - mieluummin tiedän myös syyt jollekin kuin että asia nyt vain olisi niin.

Mirka

Hei Maria ja kiitos kommentista! Vastaan siihen tänään vielä myöhemmin blogissa, nyt täytyy rientää.  :)

Mustikkamaan

Lainaus käyttäjältä: "Marla"Joo, omiin silmiini kanssa on tuo "hyvin typerää, uppiniskaista ja lapsellista" pistänyt hieman turhan negatiivissävytteisenä, vaikka mä nyt en niin tuosta hernettä nenään vedäkään, mutta noh..
Olet oikeassa, se on turhan negatiivissävytteinen :)

Lainaus käyttäjältä: "Marla"Hamsterifoorumilla tuo päsmäröivä neuvojen jakelu ei mun mielestä ole niinkään ongelma kuin esimerkiksi Petsiessä
Tosi monessa foorumissa on sellai hyökkäävä tyyli, must tuntuu että siihen saa vain osittain tottua. Hamsterifoorumi on yks asiallisimpia foorumeita mun mielestä, vaikka allekirjoittaneellakin tulee joskus lapsuksia :)

Lainaus käyttäjältä: "Marla"Ehdottomasti olen samaa mieltä näistä PHA -henkilöistä, joita esiintyy ikävän paljon keskustelupalstoilla, vähemmän onneksi Hamsteriyhdistyksen foorumilla.
Tällaisia henkilöitä on joka paikassa, heiltä ei voi välttyä :) Itseni voin heti yliviivata moiselta listalta! Juuri siksi en esimerkiksi vastaa kaikkiin hamsterikysymyksiinkään, koska en yksinkertaisesti osaa vastata kaikkeen :)

Lainaus käyttäjältä: "Marla"Odottaisin kyllä myös pidemmän kokemuksen omaavilta perusteluiksi muita kuin sitä, että "minulla on näin ja näin pitkä kokemus hamstereista, joten sen varjolla minä olen oikeassa ja sinä väärässä".
Mikäli viittaat ulkoilutustekstiini, niin mielestäni olen perustellut päätekstissä asiat melko kattavasti, vaikka en olekaan täydellinen kirjoittaja. Tuossa editissä pyrin tuomaan esille, että tämä teksti ei ole peräisin vain yhden hamsterin kokemuksesta, vaan samaa mieltä ovat monet hurjan pitkään harrastaneet ihmiset - ja heistäkin varmasti joku vie hamsterinsa kuumana kesäpäivänä parvekkeelle jäähtymään! MUTTA. Täytyy muovata koko teksti uusiksi, johan minusta on ehtinyt tulla aikuinen tässä vuosien varrella :D

Lainaus käyttäjältä: "Marla"Melkein mihin tahansa asiaan löytyy poikkeustapauksia, totta tosiaan, mutta minusta yleinen ulosviemiskielto on hyvä olla olemassa, sillä siten kenties ehkäistään parhaiten tapauksia, joissa pikkulapsi vie hamsterin valjaissa ulkoilemaan tai vastaavaa.
NIMENOMAAN. Tätä kaikilla "ehdottomuuksilla" haetaan :)

Itseasiassa minulla on henkilökohtainen kokemus siitä, kun hamstereita on viety parvekkeelle jäähtymään terraarioissaan (siis juurikaan minä en vienyt, mutta minun hamstereistani oli kyse) - kun salakavala ilta-aurinko paahtoi hamsupoloset kuoliaiksi. Se on yksi syy, miksi minä olen erityisen takajaloillani jos kuulen että hamstereita laitetaan pihalle jäähtymään.

EDIT: Noniin, kävin nyt pikaisesti editoimassa tekstiä, jos saatas siitä vähän nykyaikaisempi? :) Huomioihan Mirkakin myös, että tässä tekstissä puhutaan hamsterin ulkoiluttamisesta "pihalla", eli ajetaan takaa samaa asiaa kuin vaikka kanin ulkoiluttaminen. Korostin asiaa laittamalla loppuun, että hamsterin ja sen asumuksen viilennysniksejä voi hakea muualta täältä forkulta - en nyt tähän hätään keksiny että missä siitä oli se keskustelu :D Koska sen vois linkittääkki.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Minski

Lainaus käyttäjältä: "Mirka"Heipä hei ja kiitos vastauksista!

Vastasinkin jo tätä asiaa koskevaan yksityisviestiisi, mutta ajattelin laittaa ohjeistuksen myös vielä tähän ketjuun, jos joku muukin vaikka kokee, ettei oikein ole varma mihin ketjuun viesti kuuluu:

"Jos kyseessä on oma hamsusivustosi, jonka haluat liittää foorumin linkkilistalle niin Käyttäjien hamsteriaiheisia nettisivuja ja blogeja-ketju on oikea paikka; sinne kerätään listaksi käyttäjien omia hamsuihin liittyviä sivuja ja kun sivut on lisätty listaan niin käyttäjien viestit poistetaan ketjusta.

Mikäli kyseessä on jokin muu hamsusivusto kuin omasi tai jokin yksittäinen sivu/aihe omalta hamsusivustoltasi niin mielestäni tällöin oikea ketju linkille on Hamsteripulina-ketju jossa näistä sivustoista tai yksittäisistä aiheista jollakin nettisivulla pystyy siis myöskin keskustelemaan -toki kannattaa viestin yhteyteen tällöin kirjoittaa jotakin selitystä/alustusta myös linkille, pelkkä linkki yksinään ilman selitystä kun ei juuri kerro lukijalle mitä sillä haetaan takaa. Käyttäjien hamsteriaiheisia nettisivuja-ketjussa ei voi keskustella, se on vain linkkilista.

Toivottavasti tämä selvensi enemmän kuin sekoitti entisestään :)

-Minna-"
Hamsteriton tätä nykyä

Marla

Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"
Noup. En viitannut siihen, koska siinä nimenomaan oli niitä perusteluja, mutta jossain päin näkee sitäkin, että "olen oikeassa, koska minulla on X vuosien kokemus", mikä taasen mun mielestä ei toimi ilman muitakin perusteluja.

Mä en oikeastaan osaa nimetä oikein ketään PHA -tyyppiä täältä foorumilta, ei täällä ole sellaisia tapauksia juurikaan.

Tajusin justiinsa, että tossa mun kursivoidussa tekstissä on se ongelma, et siinä on sekä yleisellä tasolla että just johonkin nimenomaiseen juttuun perustuen tota tekstiä.