• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Hamsteri ja Kissa. toivoton yhdistelmä??

Aloittaja Luna, 27.10.08 - klo:18:43

« edellinen - seuraava »

Luna

Ollaan tyttäreni kanssa suunnittelemassa Kultahamsun ottoa,mutta meillä on kolme ongelmaa. nimittäin kissat. Onko kokemuksia onnistuukohan tämä käytännössä. Emme halua hamsun joutuvan kissan iltapalaksi. :)

Kricee

#1
meiltä löytyy myös kolme karvaista ongelmaa. Siis kissojapa hyvinkin.
löytynee myös talvikko ja syyrialainen/kultahamsteri.

Hyvin ovat tulleet ainakin meidän taloudessa toimee, pian vuoden verran.
Syrkki asuu lasiterraariossa ja talvikko gabberissa. Tietenkin olen sitten vielä pääliritilöitä lisäksi suojannut, mutta eipä nuo katit niistä hamsuista niin kamalasti ole olleet kiinnostuneita. Joskus katselevat kun jotain kaivamista tai juoksemista hamsuilla on, mutta ei sen kummenpaa.

Jos hamsuja "ulkoilutan" tuossa lattialla tai sohvalla, olen tietenkin itse aina vieressä vahtimassa, enkä päästä kissoja lähelle.

mutta siis lyhyesti. Meillä ainakin sopii saman katon alle kissat ja hamsterit. :)
* Talvikko uros Abu 2.5.2017 (tullut meille)
* Syyrialainen /lk Tutu 2.5.2017 (tullut meille)

* Maatiaiskisut Nupsu 2004- , Kasperi 2012-

R.I.P
* Talvikko naaras Tuhina 6.12.07- 3.9.10
* Syyrialainen/pk Sooopeli naaras  Fála 28.12.07-5.2.10
* Maatiaiskisut Oona 1995-2011, Roosa 2004-2010

Sohvi

#2
Meil on kissa ja hampsteri ( syyrialainen ). Kunha sitä hamsua ei vie vapaaks minnekkä kisun nenän eteen niin eiköhän se onnistu  ;) . En ttiiä ymmärsinkö nyt aivan hyvin..
Illusion & Dream "Choco" lks normaaliumborous

sööhvi

Yökyöpeli

#3
Yhdistelmä toimii mutta hieman paremmin pitää asiat suunnitella ja toki onnistuminen riippuu hieman myös kissojen luonteesta. Parasta olisi jos hamsun asumuksen saisi suljetun oven taakse aina kun kukaan ei ole kotosalla. Hamsun asumukseksi ei kannata valita häkkiä vaan paras olisi varmaankin lasinen terraario. Mikäli terraariona olisi vanha akvaario tulisi katoksi väsätä tukeva, tiheästä verkosta tehty kansi joka pitäisi vielä tehdä kissavarmaksi.
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku.

www.freewebs.com/yokyopelin

Marla

#4
Ja huone, jossa hamsteri oleilee kun ketään ei ole valvomassa, olisi syytä varustaa jonkinlaisella salpalukolla, kun nuo kissat osaavat kahvasta oven avata. Tai sitten kääntää kahvan niin, että ovi aukeaa ylöspäin, mutta jotkut kissat osaavat avata sen silti. Salpa on paras vaihtoehto, jos raaskii ruuvailla ja porailla.

ammie

#5
Meillä on neljä hamsteria ja yksi kissa eikä mitään ongelmia ole ollut. Kissa on kyllä samassa huoneessa hamsterien häkkien kanssa, vaikka kukaan ei olisikaan kotona. Kaikki hamsterit asustavat dunissa, joten kissalla ei kylläkään ole mitään pääsyä niiden kimppuun. Kissan kiinnostus hamsuja kohtaan on melko vähäistä, hieman menee tuojottelemaan jos rapistelevat ja tietysti silloin kun dunat peitetään tuuletuksen ajaksi kissa menee siihen kurkistelemaan: "Mitähän täällä alla on? En oo ikinä nähnykkään."  :D
Pieni hamsteri, pienet tassut. Pieni nenä ja pieni massu.

Vevve

#6
Nostellaanpas hyvä aihe.

Meiltä löytyy kolme melko saalisviettistä kissaa, joiden suihin tapasivat ennen parvekelaseja päätyä ulkona lentäneet pikkulinnut, kesämökin myyrät tai vaikka narussa ulos vietäessä myös kerrostalopihan hiirulaisetkin tosi nopeasti.  
Hamstereita löytyy juuri nyt neljä + poikue, enemmänkin on ollut. Muutama ikävä haaveri on sattunut, mutta virheistään oppii ja nyt olenkin tehnyt kaikkeni turvatakseni hamsujeni elämän. Asumuksina toimivat dunat ja terraariot, joita pidän hyllyssä eivätkä kissat pääse loikkaamaan niiden päälle rysäyttäen kantta sisään. Olen vähän epäillyt, että kissat kyllä joskus äkkäisivät työntää keveät dunat alas hyllyltä, joten joka asumuksessa on kiviä/tiiliä jotka lisäävät painoa. Tänään askartelin hamsuhyllyyn "dunaturvavyöt" eli paksut rautalangat jotka on viritetty koukuilla hyllyjen välille niin että ne pitää irroittaa jotta asumuksen saa pois hyllyltä.

Hamuliini

#7
Ei meillä ainakaan,kun oven pitää kinni niin kyllä se kissa ulkona pysyy.

Vevve

#8
Ja edelliseen viestiini lisään vielä, että asumme niin pienessä asunnossa että hamsujen pitäminen kissoilta suljetussa tilassa on mahdotonta.

maarit

#9
Meillä kun asustaa noi kuusi kattia niin osa on ainakin kovastikkin kiinnostuneita hamsuista.Ei ole vielä hamsujen kanssa käyny mitää ja oon tukkinu noi hyllyt (mulla on 2 hyllyä jossa hamsujen kämpät on) tehokkaasti ettei kissat sinne pääse kiusaamaan ketää.Kukan kämppä on lipaston päällä mutta eipä kissat sitä oo pahemmin häirinny paitsi makaamalla siinä gabberin katon päällä.Letun touhuja kattellaan usein lasiterran katolla kuikuilemalla.
Hamsut asustaa makkarissa meillä paitsi Lettu olkkarissa ja ovi on aina auki paitsi sillon kun lähetään jonnekkin useemmaksi tunniksi pois kotoa.
Sillon kun mulla oli vielä hiiriä niin ne oli paljon kiinnostavampia ja kissat niitä useemmanki pisti välipalaksi ja tiputti hiirien kämppiä hyllyistä alas yms.Hamsut on kyllä saanu olla aika rauhassa siihen verrattuna.
Tällä hetkellä hamsteriton

Vevve

#10
^ Mua hirvittäisi dunan pitäminen niin että kissat pääsevät loikkimaan sen päälle, koska noiden meidän punkeroiden kanssa en olisi niinkään varma että kansi kestää kolmen kissan painon...

maarit

#11
Eipä ne pääse hyppäämään dunan/gabberin päälle kun oon tukkinu kaiken mahdollisen ja ne ei mahu hyppäämään sinne päälle koska hylly tulee vastaan.Meilläki toi isoin kolli painaa lähemmäs 10 kiloo ja noi kaksi muuta kollia 5 kilon paikkeilla kummatki.
Kukkiksen gabberin päällä makaa tytöt,pojat tyytyy sivusta seuraamiseen ja huitomiseen.
Tällä hetkellä hamsteriton

Vevve

#12
^ sitä gabberia tarkoitinkin. :D Meilläkin hyllyssä niin ettei pääse päälle, sivuilta saa kattella mutta turvavöiden takia dunia ei voi työntää alas.
Olen ollut huomaavinani että noiden mielenkiinto hamsuja kohtaan on vähän laantunut. Taitaa tosin viritä uudelleen kun poikaset alkavat vipeltää, sillä onhan se niin että mitä enemmän ja mitä vilkkaampia, sitä jännempiä ne ovat.

maarit

#13
Johtuu varmasti siitä juurikin että kissat ei oo nii kiinnostuneita hamsuista kun ne ei oo niin vilkkaita kuten esim. hiiret.Hamsuja ei oo niin kiva seurata.Kyllä ne kattelee sivusta että mitähän se duunaa jos jonkun kämpästä kuuluu jotai rapinaa tai sitte kukaa ei korvaansa lotkautakkaan.
Tällä hetkellä hamsteriton

Vevve

#14
Niinpä. Luulisi, että talvella näiden saalistusvietti muutenkin laantuu kun ovat sisällä, kesäisin viettävät kuitenkin mökillä vapaana suurimman osan ajasta.