• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Uusi kuvio talvikoilla?

Aloittaja Mustikkamaan, 21.05.08 - klo:09:36

« edellinen - seuraava »

mirilii

#60
En nyt suinkaan tarkoittanut että kaikki meidän talvikkostandardeissa olisi huonosti, vaan nyt ensisijaisesti se, että safiirin vatsavärikään ei voi olla tummempi kuin normaalilla, koska safiiri on diluutio, eli vaalennos normaalista.

Helmellä saa olla tikkausta, kunhan se ei vaan mene pohjaväriin saakka, silloinhan se ei ole enää tikkausta. Mutta tottahan se on, että helmiäisnormaalia ei välttämättä palvele se, että sitä koittaa kasvattaa tummien normaalien kanssa. Sitten vaan pitää tehdä valinta, kasvattaako normaalia vai helmeä, vai koittaako niitä ehkä kasvattaa erillissä linjoissa.

Helmet ja safiirit voisi toimia paremmin keskenään, kun safiirissa en välttämättä lähtisi kasvattamaan kauhean tummaa safiiria, vaan sellaista minun mielestäni nättiä vaaleamman sinistäharmaata. Mutta enpäs tiedä, koska ei ole omakohtaista kokemusta, pelkkää mutua vaan. Enkä kyllä ihan varma ole mitä armas standardimme sanoo safiirin tummuusasteista, itse näen että safiiri on kaunis vaaleahkonsiniharmaana sinisellä tikkauksella vailla rusehtamista ja normaali tummana, mielellään sellaisena ettei se kellerrä, muttei ole ihan kalpeanharmaa, vaan siinä pitää olla sellainen kahvinpapujen tyylinen punaruskea sävy.

Mustikkamaan

#61
No ei mulle muutenkaan kukaan tuo mitään, ei siin midistä :D

On monessakin standardissa epäloogisuuksia. Esimerkiksi campbellin sinisestä haetaan puhdasta sinistä - vaikkei siitä voi tulla sinistä, koska se on sininen vaalennus mustasta joka tekee siitä väistämättä jonkinasteisen harmaan. Mutta idea on hyvä.

Puhtaanvalkoinen vatsa normaalille talvikolle ei kyllä kuulosta ihan munkaan korvaan oikealta, vaikka kontrastista tykkäänkin. Siitä tulis jo tosi räikeä ero - silloin vatsaväri menisi väistämättä selkävärin edelle ja selkäväri jäisi kakkoesksi. Eikä seKÄÄN ole hyvän kontrastin idea. Luonnonvalkoinen kuulostaisi paremmalta normaalin talvikon vatsalle.

Idea on vaan siinä, että ne vatsat on ihan tummanharmaita nyt - se pilaa hirmusti sitä kokonaiskuvaa. Talvikon normaali-värin standardi on kyllä loppuin lopuksi mielestäni aika absurdi. Tajuun sen idean kyl, mut se tuntuu vaan niin kauheen kaukaahaetulta. Joidenki värien standardit on vähän turhan brutaaleja, vaikka oma näkemys tietääkin tavallaan että mistä voi joustaa jotta se kaunis kokonaisilme silti säilyy.

Mulla on sama fiilis varmaanki safiirista ku Pialla, luulisin. Mä hakisin just semmosta "voimakasta vaaleansinistä" (voimakas ei oo sama asia kuin tumma, se kantsuu kaikkien sisäistää jos ei oo jo sisäistäny) safiiria. Eli se sinisyys painottuu siinä, ei niinkään se tummuus. Idea on must eniten siinä, että safiirista viskataan kaikki se ruskea ja oranssi veks ja laitetaan siniharmaata tilalle :D Hyvin mä vedän taas mut ei siin midist.

Helmi on mulle aivan tuntematon juttu, meinaan et kaikki haluu siit ihan erilaista. Yritä siinä sitten opiskella että miltä sen pitäisi näyttää. Oma näkemys on tietty, mutta en voi omien mielipiteiden mukaan arvostella pelkästään :D Helmen standardi ei käytännössä anna kuin pintaraapaisun tämmöselle keltanokalle.

P.S. Voitasko me vaatia se hilkka talvikoille ku se on niin ihana? :D

P.P.S. Onksmeil vielä vanha talvikkostandu tuolla sivuilla?
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Heli

#62
Ei kai helmessä sinänsä muuta kun et tikkauksen on oltava tasainen ja värin puhdas. Siis ne on minusta ne ykkösasiat siinä mitä tuomarin tulisi katsoa. Tummuus l. tikkauksen tiheys on sitten se kiistelty asia, mutta periaatteessa kai makuasia josta ei voi sanoa mikä on oikein. Minä en tykkää liian tummista, koska väri menee minusta niin suttuiseksi ja likaiseksi ettei se nimitys "helmi" enää kuvaa ko väriä/kuviota mitenkään.

En jaksa ottaa kantaa muuhun.  :D
Destiny's hamsterit 2001-2009

Niina-03

#63
Miten nuo eri talvikkovärit on arvosteltu muissa maissa? Tietääkö kukaan? Pitäiskö normaali umboroukselle ja safiiri umboroukselle tehdä oma standardi /määritelmä?
Jos näyttelyssä on kahta väriä:  vaaleaa vatsaa ja harmaata vatsaa, olisi kai mahdollista listata ne eri väreiksi ja arvostella siten? Ovathan ne aivan erilaisia, perusvärikin muuttuu. Onhan syyriksissäkin umboroukset erikseen.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Heli

#64
Onko siis vaaleavatsaisia edelleenkin Suomessa? Mä en nyt tähän hätään saa luotua päähäni mielikuvaa vaaleasta vatsasta joten jos jollain sellainen eläin on niin voisko laittaa kuvia? Ja en tarkoita sellaisia jotka on muutenkin vaaleita ja melko tikkaamattomia.
Haluan niinkö nähdä mitä te asialla tarkoitatte.
Destiny's hamsterit 2001-2009

mirilii

#65
Siis haetaanko valkovatsaisella tällaista?

//http://www.talvikot.net/talvikot/marsipaani/marsipaani_1.jpg
Kuvakin on kyllä hirveän huono, mutta kai se väristä osviittaa antaa.

Mutta perusväri sitten on aivan kamala, enkä todellakaan usko että vatsaväriä on mahdollista saada vaaleaksi ilman että perusväri muuttuu valjuksi. Pienempi paha se vähän pienempi väriero kaarien ja vatsavärin välillä on.

@amorous

#66
Tällä yhdellä meidän 5 kk ikäisellä safiiriuroksella on ollut alusta asti ihan valkoinen vatsa ja tumma selkä. Tosin edelleen talviturkkinen, mutta tuskin vatsa tästä paljon tummuu.



mirilii

#67
No siis tuohan on todella vahvassa talviturkissa, ja sitäpaitsi, nykyisen standardin mukaan tuohan olisi värivirheellinen, koska vatsaturkin pitää olla luonnonvalkoinen.

Alussahan me nimenomaan Helin kanssa mietittiin, olisiko tässä triidissä puitu safiiri ollut myös talviturkissa, niin että se valkoinen osuus olisi oikeasti vain talviturkkia.

Tuon kuvan perusteella en sanoisi että ylläoleva hamsteri on niitä valkovatsaisia mitä tässä haetaan vaan samoin kuten minunkin kuvassani, perusväri on vain kehno ja sinun safiirillasi on myös todella vahva talviturkki, joka aina vaikuttaa perusväriin.

@amorous, vähän kummeksuttaa sinunkin välinpitämätön asenteesi tuolla aiemmin puhdaslajisten/rotuisten eläinten jalostukseen, vai käytätkö kenties itsekin risteytyksiä kanikasvatuksessasi, jotta saisit hiukan terveempiä eläimiä?

Niina-03

#68

Ovatko nämä sitten valkovatsaisia vai luonnonvalkovatsaisia? Yhdellä valkoiset kulmakarvat, eli voi olla tarviturkissakin jolloin vatsa varmasti menee valkoiseksi ihan normaalistikin.
Kyllä meilläkin on tälläisiä ollut melkein puolet poikueista aikanaan. Nykyisin tuota harmaata versiota pääasiassa.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

@amorous

#69
Lainaus käyttäjältä: "mirilii"No siis tuohan on todella vahvassa talviturkissa, ja
@amorous, vähän kummeksuttaa sinunkin välinpitämätön asenteesi tuolla aiemmin puhdaslajisten/rotuisten eläinten jalostukseen, vai käytätkö kenties itsekin risteytyksiä kanikasvatuksessasi, jotta saisit hiukan terveempiä eläimiä?
Juup näinhän se kanipuolella menee, että Englannista haetaan Suomeen uutta verta mm. miniluppia, joita sitten käytetään täällä taas hiukan eri standardin omaavan kääpiölupan kanssa es mes. Ruotsissa sekoitetaan leijonaharjaksiin paremman rungonmuodon saamiseksi hermeliiniä jne. Se joka um-luokasta saa pisteet, todetaan rodunomaiseksi ja sillä saa tehdä kukin mitä itse haluaa, vaikka jatkaa sukua vajaalla sukupaperilla. Kanipuolella onneksi vielä ymmärretään mitä tehdään...Ei siis sama veri helposti vaivaa.

Edelleen olen sitä mieltä, että uutta verta kaivataan myös Suomen talvikkolinjoihin. Vanhat kasvattajat lopettaa ja nuoret ei uskalla mitään itse ajatella, kun täällä kaikki lupaavat kasvattajat pelotellaan alkumetreillä hydridivaaralla.
Sekö että talvikolle kirjoitetaan muutaman polven taakse sukupaperit takaa, että tämä on nyt puhdas talvikko...Enivei talvikon saa ilmoittaa um-luokkaan, kunhan lähisuku tiedossa. Ja se sitten on tuomarin pään vaiva selvittää onko hydridi vai vain melkoinen talviturkki päällä... :pihalla:
 
Omilla talvikoillani on täydet rekisteröintipaperit niin aikuisilla kuin poikasillakin. :) Jos se nyt jotakin helpottaa. :lol:

Elliska

#70
No on syytä pelotellakkin koska talvikot ovat Suomessakin häviämässä kokonaan, koska useat käyttävät noita eläinkauppatalvikoita. Mielestäni on ihan eriasia etsiikö uutta verta toisista roduista vai lajeista.

Uutta verta tarvitaan, mutta ei campbelleistä.

mirilii

#71
No sittenhän hamstereilla on ihan samoin. Voi toki Englannista hakea winter whiteja ja käyttää niitä jalostukseen. Pointti oli se, että niitä kuitenkin jalostetaan tiettyä standardia noudattaen. Vai huolitko sinä jalostukseen minkä tahansa eläinkauppajäniksen? Tietenkään kaneja ja hamstereita ei suoraan voi verrata. Hamsterit on eri lajeja ja kanit ovat keskenään vain eri rotuja.

Heli

#72
Kannattaisiko kasvattajan ottaa selvää mitä eroa on rodulla ja lajilla...  :roll:
Tarvii sit ihmetellä miksi asiat pissii, kun edes tuollaiset asiat ei ole uusilla kasvattajanaluilla selvillä.

Uutta vertahan voisi hakea vaikka gerbiileistä?  :hyper
Destiny's hamsterit 2001-2009

@amorous

#73
Lainaus käyttäjältä: "Heli"Uutta vertahan voisi hakea vaikka gerbiileistä?  :hyper
No huh todellakin ne perusasiat ne perusasiat... :shock: En ainakaan minä suosittele.

Ok täällä siis laitetaan sanoja suuhun, en ole risteyttämässä saadakseni uutta verta campelleja ja talvikoita. Pointtini on, että eläinkaupoistakin voi löytyä sellaisia talvikoita, joilla suvun pätkä selvillä ja joita voisi todellakin käyttää. Lähifaunattareen ei ainakaan tule edes tukkueläimiä, vaan kaikki kotikasvattajilta.
Tosin sekin on outoa, että täälläkin pörräävät kasvattajanimelliset eivät eläinkauppaan viedyille talvikoilleen sukupaperia kirjoita. Kaneille kyllä tulee paperit mukaan, mutta Shy:n kasvattajien talvikoille ei. Onkohan heillä kenties joku muu linja näille eläinkauppaeläimille (risteytyksiä lähisuvussa??). Enivei kauppoja ei ole siis syntynyt.
Olen saanut sellaisen käsityksen että eipä taida väki täällä olla så dygdiga, kun antavat ymmärtää.

Elliska

#74
Lainaus käyttäjältä: "@amorous"Lähifaunattareen ei ainakaan tule edes tukkueläimiä, vaan kaikki kotikasvattajilta.
Mistäs ne kotikasvattajien eläimet tulevat? Eläinkaupoista? :)

Lainaus käyttäjältä: "@amorous"Tosin sekin on outoa, että täälläkin pörräävät kasvattajanimelliset eivät eläinkauppaan viedyille talvikoilleen sukupaperia kirjoita.
Hmm, ainakaan itse en nopeasti kasvattajalistalta ketään huomannut joka sielläpäin asuisi. Ketä siis tarkoitat? Usein puhtailla talvikoilla on sen verran kysyntää että ei niitä eläinkauppoihin asti edes riitä :)