• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kysymyksiä syyrialaisesta, osa 2

Aloittaja Lilli&Repe, 27.04.10 - klo:11:51

« edellinen - seuraava »

Embuskaa

Kuinka paljon eläinlääkärikäynnit maksaa?  :kankaalla: :icon_exclaim: Äiti vaatii tietää.. :pilehile:

Vevve

Riippuu paljolti eläinlääkäriasemasta, niillä on suuria hinnaneroja. Ja tietenkin siitä, mikä on käynnin aihe.

Embuskaa

Okei, kiitos kun vastasit :) Onko hamstereilla mitään sellaista niinkuin vaikka koirilla pitää tehdä joka vuosi joku perustarkastus kai ja rokotteet niin onko hamstereilla mitään tällasta?

Alkemistin

Ei ole mitään perustarkastuksia, joihin eläinlääkäriä vaadittaisi. Itse on hyvä seurata hampaiden kasvua (tasaiset, ei liian pitkän), kynsiä, mahdollisia ihomuutoksia ja patteja aina silloin tällöin. Myös silmien ja korvien tulee olla siistit ja rähmättömät.

speedy gonzales

Olen joskus lukenut, että hamsteri voi stressaantua, jos sille vaihdetaan asumusta. Onko siinnä mitään perää? Itse en ole kyllä koskaan huomannut,  että olisi stressaantunut, kun olen vaihtanut suurempaan. Tuli vain tälläinen mieleen, kun olen hommaamassa lähiaikoina tuota detolffia Korpulle. Saisin sitten hiirellekin suuremman, kun siirtäisin sen Korpun vanhaan terraarioon.
Onni on pienen tassun kosketus, eläimen usko ja luottamus! Kotona on kaikenmaailman ötököitä.

Eve87

Tutkimuseten mukaan hamsteri stresaantuu jo pelkästä käsittelystä. Eihän hamsteri alunperinkään ole mitään sylittelylemmikki.
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

speedy gonzales

En minä Korppua paljoa sylittelekään, kun vaan tarkistan kunnon. Lähinnä silloin, kun päästän sen palloilemaan. Enemmän annan olla omissa oloissa. Ja tietysti laitan uuteen terraarioon sen vanhoja tavaroita aina ja puruja, että ois tutut hajut. Vaikka en tiedä auttaako se siinnä mitään.
Onni on pienen tassun kosketus, eläimen usko ja luottamus! Kotona on kaikenmaailman ötököitä.

Vevve

Tietenkin se stressaantuu, mutta se on sitten eri asia miten suuri määrä stressiä on ja kuinka hyvin hamsteri siitä selviää. En siis välttäisi käsittelyä tai asumuksen vaihtoa stressin pelossa, ellei kyseessä ole yksilö joka selkeästi vaikuttaa olevan hyvin herkästi stressaantuva.

speedy gonzales

En tietysti pääse lukemaan hamsterin ajatuksia, mutta semmonen aika rauhallinen yksilö tuo minusta on aina ollut. Ei ole siis purrut koskaan ja pysyy nyt kädellä sen, että katson 3-4 kertaa viikossa kunnon. Minusta on vaan aina tutkinut innoissaan uutta tilaa tai tavaroita(paitsi häkissä puri vaan kaltereita).
Onni on pienen tassun kosketus, eläimen usko ja luottamus! Kotona on kaikenmaailman ötököitä.

Alkemistin

Saattaa se stressitaso hetkeksi nousta, mutta hamsteri kuitenkin viihtyy paremmin isossa asumuksessa. Jos siis sellainen on luvassa, niin vaihtoon vaan!  :icon_e_wink:

Käsittelystä sen verran, että joku määrä käsittelyä toki vaaditaan jo hamsterin kunnon tarkistamista varten. Nuorena ne siitä stressailevat useinkin, mutta eivätpä tunnu myöhemmin juuri piittaavaan. Tottuvat ja "odottavatkin" sitä jos tietävät pääsevänsä ulkoilemaan.
Meillä oli eilen hyvin pettynyt syrkkimamma lähes 2v., joka on nyt muutamana iltana otettu toiseen asumukseen yöksi pois metelöimästä. Eilen ei sitten otettukaan ja toinen oli jo pakannutkin valmiiksi! Poskipussit olivat täynnä jyviä ja pesämateriaalia "muuttoa" varten ja mamma luukulla odottamassa.  :icon_cheesygrin:

speedy gonzales

Joskus aina vähän aikaa kädeltä toiselle pyörittelen, samalla kun katson kunnon. Ei ole enää ees pitkään aikaan pyrkiny kädeltä karkuun, niinku pienenä aina teki. Enskuussa Korppu täyttää vuoden. Tänään tämäkin tuli jo mökin ovelle kurkkimaan, kun pääsi palloilemaan vähäks aikaa.  :loov: Asumuksen vaihdan, kun olen tarpeeks rikas mennäkseni ostamaan sen!   :icon_mrgreen:
Onni on pienen tassun kosketus, eläimen usko ja luottamus! Kotona on kaikenmaailman ötököitä.

Minz

Miten olette parhaiten saaneet uuden poikasen tottumaan itseenne & kauan olette antaneet olla aivan itsekseen kotiin tultua?
lk seepianharmaa uros
Tarinan Lucky Luke "Luke"
7.1.15-

sofiajja

Pysyykö teidän hamsterit kädessä jos "roikotatte" niitä kainaloiden alta? :D minun syrkkini on 3kk ja pyristelee pois minkä kerkeää, vaikka olen sitä ahkerasti käsitellyt siitä 5-viikkoisesta. Tarviiko tätä asentoa edes mihinkään? Haluaisin viedä hamsterini näyttelyyn ja luin jostain että hamsteri olisi hyvä totuttaa siihenkin asentoon. Kuinka kesy hamsterin noin muuten täytyy olla siinä vaiheessa kun sen näyttelyyn vie? Hamsterini on melko kesy mutta kyllästyy nopeasti kädessä olemiseen ja yrittää vipeltää karkuun. Ei ole ikinä purrut. En sitten tiedä miten käyttäytyisi tuomarin käsittelyssä  :icon_neutral: esimerkiksi hampaita on kyllä tosi vaikea tarkastaa kun ei se pysy yhtään selällään. Onko vinkkejä ja mitä pitäisi vielä harjoitella että sen näyttelyyn joskus kehtaisi viedä  :icon_cheesygrin:

Alkemistin

Lainaus käyttäjältä: sofiajja - 13.02.15 - klo:19:09
Pysyykö teidän hamsterit kädessä jos "roikotatte" niitä kainaloiden alta? :D

...jotkut.  :icon_e_wink:

Lainaus käyttäjältä: sofiajja - 13.02.15 - klo:19:09
Tarviiko tätä asentoa edes mihinkään? Haluaisin viedä hamsterini näyttelyyn ja luin jostain että hamsteri olisi hyvä totuttaa siihenkin asentoon. Kuinka kesy hamsterin noin muuten täytyy olla siinä vaiheessa kun sen näyttelyyn vie? Hamsterini on melko kesy mutta kyllästyy nopeasti kädessä olemiseen ja yrittää vipeltää karkuun. Ei ole ikinä purrut. En sitten tiedä miten käyttäytyisi tuomarin käsittelyssä  :icon_neutral: esimerkiksi hampaita on kyllä tosi vaikea tarkastaa kun ei se pysy yhtään selällään. Onko vinkkejä ja mitä pitäisi vielä harjoitella että sen näyttelyyn joskus kehtaisi viedä  :icon_cheesygrin:

Nuo ovat ihan hyviä harjoituksia. Ei minusta nuoren hamsterin tarvitse paikallaan pysyä ja käsittääkseni niiltä ei sitä vaaditakaan. Jopa lemmikkiluokissa olen kuullut tuomarin ihan arvostavankin "syrkkimäistä uteliaisuutta", vaikka kai siinäkin joku raja on. Esim. tuomarin sormia ei tarvitse maistella.  :msilly: Ulkomuotoluokissa riittää kun hamsteri on ylipäänsä käsiteltävissä, kuten omasi ilmeisesti on.

Minz

Hei, sain hamsterin viime viikolla, ja sillä on rekisteritodistus, mutta onko se rekisteröity nyt virallisesti, paperin alareunassa kun lukee "Rekisteritodistus on virallinen vasta, kun siinä on Suomen Hamsteriyhdistys ry:n leima sekä rekisterinumero. Sitä ennen todistus toimii hamsterin tietolomakkeena"

Jos se ei ole siis virallisesti rekisteröity, miten saan sille sen rekisterinumeron? Rupesin miettimään kun petsiessä kysyttiin onko rekisteröity, niin onko tuo nyt sitten...  :icon_eek:
lk seepianharmaa uros
Tarinan Lucky Luke "Luke"
7.1.15-