Liian nuori hamsterin omistajaksi ?

Aloittaja ktaa_, 06.10.07 - klo:22:03

Rawana

11- vuotias voi mun mielestä ottaa hamsterin. Tosiaan jos vanhemmat valvoo, että kaikki hamsterin tarpeet toteutetaan. Yleensä sen ikäinen jo ymmärtää hamsterin rytmin eikä häiriköi sitä päivällä
Syyrialainen naaras Lily Lingonberry "Lily" 30.8.2014
Syyrialainen naaras Dark Matter "Sissi" 16.11.2014

Embuskaa

Otsikkoon ei mahtunut kysymysmerkkiä  :nuija:

Eli olen 12 vuotias ja kiinnostunut monista eläimistä ja olen hyvin eläinrakas ihminen, että en hylkäisi hamsteriani kun kykkästyn, silllä en kyllästyisi, vastuu jostakin olisi minusta jännää, hauskaa ja opettavaista.

Miten saisin vanhempani ns. vakuutettua että olisin valmis hamsteriin? Toki se ei saa olla alaikäisen vastuulla kokonaan, mutta btw ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan  :haha: Keskustelin asiasta mummini ja kaverini kanssa, heidän mielestä olisi hyvä tehdä ensiksi jonkinlainen esitelmä niistä syyrian hamstereista joihin olen nyt kiinnostunut  :yes: Mitä te "suosittelisitte"? Meillä ei ole entuudestaan lemmikkiä.

Myös muutkin "samassa tilanteessa" olevat saa tulla keskustelemaan kanssani, sillä on kiva jakaa mietteitä asiasta muillekkin  :jiihaa:

Murmelsson

Olin itse samassa tilanteessa aikoinani. Paras lääke tuohon vaivaan oli lopulta odottaminen: sain ensimmäisen syyrianhamsterini kun olin 16v.

Kattava esitelmä voi toimia, jos käytät siihen todella aikaa ja näet vaivaa sen eteen. Myös kuluista kannattaa tehdä "suunnitelma". Kannattaa ehdottomasti myös pitää huolta siitä, että ostaa esimerkiksi kerralla riittävän ison asumuksen, ettei tarvitse myöhemmin katua ja alkaa kinuamaan vanhemmilta uutta ja isompaa kämppää hamsterille.
Suosittelen myös, että tutustuisit lähellä oleviin kasvattajiin ja liittäisit kasvattajista tietoa mukaan esitelmään. Vanhempasi voisivat myös esimerkiksi sähköpostilla keskustella kasvattajan kanssa siitä, millaista hamsterin hoito olisi. Kasvattaja myös antaisi varmasti tukea ja turvaa ja vanhemmilla olisi joku "luottohenkilö", joka varmasti osaa kiperän paikan tullen vastata kysymyksiin.

Tiedän, miltä sinusta tuntuu kun oman hamsterin saaminen tuntuu kaukaiselta ja hankalalta haaveelta, mutta usko pois, kannattaa olla kärsivällinen! Älä sorru kiukuttelemaan ja kinuamaan, vaan käytä aika hyödyksi ja lue hamsteritietoa ja osoita olevasi tosissasi. Se kertoo jo paljon, jos jaksat tutkia eläintä jota sinulla ei vielä edes ole. :)

Kärsivällisyys palkitaan, ja itse sain lopulta koko perheen innostumaan hamstereista. Jopa äitini, joka ei yhtään pidä eläimistä, tykkää katsella hamsterimme puuhia ja tuoda sille esimerkiksi tuoreruokaa. Kiinnostus ei ole todellakaan lopahtanut, ja nyt meillä on jo kolmas hamsteri. :)

emmesyys

Mulla itsellä oli joskus sikäli sama tilanne, että halusin hirveästi oman lemmikin kun täytin 10 vuotta, eli olin sua vielä 2 vuotta nuorempikin. Pohdin pitkään hamsterin ja marsun välillä (silloin ei oikein ollut vielä tiedossa että marsuja ois pitänyt olla vähintään kaksi) ja päädyin marsuun. Luin tosi paljon tietoa molemmista eläimistä ja kerroin myös kaiken lukemani tiedon vanhemmilleni. Vertailin itsekseni ja vanhempieni kanssa marsuja ja hamstereita ja tulin itse siihen tulokseen että halusin marsun, ja perustelin sen mun vanhemmille sitten. Rahaa taikka säästöjä mulla ei itsellä ollut, ja sovittiin että tuo marsu ja sen tarvikkeet olisi mun synttärilahja vanhemmiltani, ja saattoipa sen ostoon jopa joku muukin sukulainen osallistua. Joten mun kohdalla auttoi vaan se että puhuin vanhemmilleni ja osoitin tietäväni mistä puhuin ja olin pitkäjänteinen siinä että jaksoin myös puhua aika kauan. Siitä vanhemmat varmaan huomasi ettei mun kiinnostus vaan lopahtanut heti.
♥ roboneidot Wippee's Maggie Mango "Maggie" sekä Goldilock's Kleopatra "Saga"
♥ syrkkipoitsu Morinehtar the Blue "Valo"
♥ kiinaripoika Wonderland's Down-To-Earth Dewberry "Odin"
♥ pikkuinen talvikkoherra Tinytail Mr. Twister "Viima"