• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kysymyksiä kääpiöhamstereista

Aloittaja Suskiotus, 16.07.07 - klo:19:08

« edellinen - seuraava »

Riaa

#165
Onko normaalia, että nää rupee puree mua kynnestä, kun laitan sormen häkkiin? Ne aina ensin haistelee ja sitten puree.. Millä keinolla ne sais pois siitä tavasta?  :huh
Roborovskit
Hiawathas\'s Urho "Tiku"
Hiawathas\'s Uni "Taku"

Cami

#166
^meillä tehdään samaa sen jälkeen kun olen antanu esim. ak-siemeniä. Luultavasti tekevät tätä kun tulevat haistelemaan ja toteevat että siinä on jotain kovaa ja kokeilevat onko se jotain hyvää XD
Mun teoria :D
- Bric'A-Brac Dirt Dog aka Taffel
- Bric'A-Brac Protect Ya Neck aka Chili
- Bric'A-Brac Got Your Money aka Taco
- Nacho

Riaa

#167
Juu, meillä tehdään ainkain toistaiseksi koko ajan :D No tosin onhan ne ollu vasta 2 päivää, että sen puoleen. Mutta hyvin on ainakin toinen jo uskaltautunut haistelemaan ja puremaan :D :p
Roborovskit
Hiawathas\'s Urho "Tiku"
Hiawathas\'s Uni "Taku"

Syyris

#168
Minulle on jo kohta vuoden ikäinen syrkki. Olen katsellut täällä foorumilla ja hamsunäyttelyissä roborovskeja ja nyt olen niihin ihan hullaantunut. Ja kolme liian pientä häkkiä syrkillenikin lojuu nurkissa, niin sieltä joku olisi varmasti oivallinen pikku robolle.

1. Pitääkö robolla olla seuraa häkissään vai pärjääkö se yksin?
2. Mitä värejä robolla on?
3. Riittääkö n. 48cm pitkä duna kahden tai yhden robon asumukseksi?
4. Kumpi on parempi vaihtoehto? naaras ja naaras samassa dunassa, uros ja uros samassa häkissä?

Kiitos jo etukäteen vastauksista.

Annoying

#169
Hmm.. Meidän robo pojalle on tullut selkään sellainen tumma läikkä.. ihan kuin siitä olisi lähtenyt karvaa. Ihoa ei näy. Se tuli sen jälkeen, kun tytöt tulivat kotiin. Ne asuvat viereisessä dunassa. Voiko se vaikuttaa? :D En usko, että mitään puutostilaa on, koska saavat monipuolisesti erilaisia ruokia. Onko jollakin tietoa tai kokemusta?

Voiko hamsteri stressata kissoista? Meillä on 2, mutta on pyritty pitämään eri huoneessa. Olen kuullut, että stressi aiheuttaisi karvanlähtöä...

viiru

#170
^ Siis tämä uros asustaa yksin? Luin ensin huolimattomasti, että puhut kahdesta naaraasta, joilta toiselta on turkki kulunut. Mutta näin ei siis ilmeisesti ole.

Se kuulostaisi siltä, että robosi asuinkumppani on syönyt turkkia. Sellaista sattuu, mutta jos ilmiö tuntuu jatkuvan, niin voi olla tarpeellista erottaa kaksikko.

Tämä turkin terrorisoiminen on yksi toverisorron oireista, kysehän on siis kamun alistamisesta, ja tilanne saattaa johtaa kohtalokkaisiin tappeluihin.

Mutta jos kyseessä on siis yksin asuva uros, niin voi olla, että turkki on kulunut jostain muusta syystä kuin kumppanin toimesta. Puutostilasta tai vastaavasta en usko olevan kyse, koska sellainen ilmenee ennen kaikkea karvan juuressa, ja mielestäni kuvailusi ei ihan siltä kuulosta.
Cheersbigears-talvikkokasvatus

Iinu

#171
Minulla on yksi roborovski, oikein kiltti, eikä ole purrut koskaan. Vilkas tuo kyllä on :)  Luin tästä, että roboja pidettäisiin pareittain. Onko siitä haittaa, jos on vain yksi robo? Entä onko enää mahdollista, että hankkisi toisen robon samaan häkkiin? Olen kylläkin lukenut että hamstereita voi pitää samassa vain jos ne ovat samasta poikueesta ja alusta lähtien olleet samassa häkissä... siis näin on?

? Aivan Rakas "Ava", vkh tv
? Ahkera Sydäntenmurskaaja "Suffeli", vkh tv
? koirat Sepi & Rodi
http://sipsuttajat.blogspot.com/

susu

#172
Meitinkin robopojat puree kynnestä jos sen laittaa terraan  :huh ja kiipeävät sitä pitkin sitten käden päälle  :lov Ihania palleroita ja vasta pari viikkoa olleet ja toinen on täysin käsikesy <3 Joskus tosin sattuvat puremaan kynnen mukana vähän sormeakin  :<  Niin saako tuota tapaa mitenkään pois? Vai onko vain hamsujen tapa tutkia mikä on syötävää ja mikä ei?
Nipsu & Räpsy <3

Annoying

#173
Poika asustaa yksin, koska eläinkaupassa oli pariton määrä ja tämä oli jäänyt yksin. Yritettiin etsiä kaveria, mutta ei löytynyt tarpeeksi aikaisin :/ jospa se turkki alkaisi siitä kasvaa. Ei se ainakaan kipeältä vaikuta...

Annoying

#174
Lainaus käyttäjältä: "Syyris"Minulle on jo kohta vuoden ikäinen syrkki. Olen katsellut täällä foorumilla ja hamsunäyttelyissä roborovskeja ja nyt olen niihin ihan hullaantunut. Ja kolme liian pientä häkkiä syrkillenikin lojuu nurkissa, niin sieltä joku olisi varmasti oivallinen pikku robolle.

1. Pitääkö robolla olla seuraa häkissään vai pärjääkö se yksin?
2. Mitä värejä robolla on?
3. Riittääkö n. 48cm pitkä duna kahden tai yhden robon asumukseksi?
4. Kumpi on parempi vaihtoehto? naaras ja naaras samassa dunassa, uros ja uros samassa häkissä?

Kiitos jo etukäteen vastauksista.


1. Robolla olisi hyvä olla kaveri, koska se on laumaeläin. Mutta mikäli ei ole mahdollisuutta ottaa kahta (esim. eläinkaupasta ostaessa jäljellä vain yksi robo, ja se ei tottuisi uuteen kaveriin), robo pärjää yksinkin. Kannattaa silloin pitää sille paljon seuraa.

2. Värejä on normaali ja husky.

3.48cm duna on aika pieni, mutta eiköhän se riitä.

4. Omat tyttöni ovat pärjänneet todella hyvin samassa dunassa. En osaa sanoa, kumpi on PAREMPI, mutta kannattaa ottaa pennut samasta pentueesta ja mikäli riitoja ilmaantuu, ne tulee erottaa toisistaan. Koskaan ei voi olla varma...

Heli

#175
Lainaus käyttäjältä: "Syyris"4. Kumpi on parempi vaihtoehto? naaras ja naaras samassa dunassa, uros ja uros samassa häkissä?
Naaraat tulevat kokemukseni mukaan yleensä paremmin toimeen.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Viiru_

#176
oon harkinnu roborovskin ostoo, mut en oo varma joistain jutskuista.

1.vanhempani asuu n.15 minuutin päässä toisistaan ja meen iskälle joka toinen viikonloppu ja oon siellä 4 päivää. elikkä häiriintyykö se siitä jos sitä kuljetetaa autossa silloin joka toinen viikonloppu?
ja pitääkö ostaa joku missä sitä vois kuljettaa?

2.kun tosi monilla on 2 tai enemmän roborovskeja, ja oon harkinnu vaan yhtä.niin voiko ostaa vaan yhen?

3.paljonko yhden roborovskin tarpeet (siis purut ja ruoka..) tulee maksaan kuukaudessa?

KIITOS<33  :D

Viiru_

#177
okay.. no kysyisin sellasta asiaa kun harkitsen perheeni kanssa roborovskia, ja se olis meidän ensimmäinen lemmikki, eikä me kauheesti tiedetä miten se osto menee.. eli onko sillä väliä ostaako sen kasvattajalta vai eläinkaupasta?
hoitaako kasvattaja ne paremmin kuin eläinkaupan henkilökunta?
kaipaisin teidän kokeneempien mielipidettä :S
KIITOS :sydan

Viiru_

#178
...ja sit vielä se että paljonko kaikki mitä roborovski tarvii niin paljonko se kaikki tulee maksaan kuukaudessa? Sori mä selitän nää vähän vaikeemman kautta XD    mut koitan selittää ton erilailla. :se kaikki mitä roborovski tarvii kuukaudessa (sis.purut ja ruoka yms..) niin paljonko ne maksaa noin suurinpiirtein kuukaudessa? ;) :pilehile:

Viiru_

#179
jos ostan roborovskin eläinkaupasta, varaanko sen ensin puhelimessa :?:
ja jos ostan samalla kaikki purut yms.. sekä minidunan, niin pistänkö siellä kaupassa ne purut sinne minidunaan ja roborovski sinne ja kotiin? :oops:
sry, oon aika tietämätön näistä jutuista xD ..

 Kun jossain lukee että ensimmäisen päivän roborovskin pitää antaa olla ja tutustua ympäristön hajuihin ja ääniin ym.. [onko näin?]
ja parin päivän päästä voi alkaa kesyttämään[?]

 Onko kasvattajalta saama roborovski kiltempi ja parempi kuntoisempi kuin    eläinkaupasta   ostettu?
milloin voi alkaa leikkaamaan kynsiä? , koska jos pienen kynnet tai niiden alue on arempi ja herkempi kun vähän isomman roborovskin.
ja siis ihan tavallisillako saksilla niitä kynsiä leikataan?

Jaa si vie tää:pureeko teidän roborovskinne usein?
Jos puree, niin mistä?

 xD KIITOKSIA jos joku vaivautuu vastaamaan  :grin: