• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Juoksupallo

Aloittaja Santsa, 07.10.07 - klo:21:39

« edellinen - seuraava »

Vevve

#270
Lainaus käyttäjältä: lufas - 31.03.12 - klo:16:57
Ely, ei, en viitannut. Lähinnä vaan totesin, ettei hamstereiden määrä kerro paljoakaan :D

Ei se määrä ollut se pointti. Käytin sitä lähinnä esimerkkinä vertailemaan väittelijöiden kokemusta hamstereista ja niiden käytöksestä. Nelivuotisen kasvatustaipaleeni aikana olen omistanut lähemmäs parisataa hamsteria edustaen kaikkia lajeja ja sukupuolia, kasvattanut kymmeniä poikueita ja opiskellut tietoa hamstereista. Tällä kokemuksella olen aika varma kaikista täällä esittämistäni asioista.

Jane

Lainaus käyttäjältä: Ely - 31.03.12 - klo:13:20
Lainaus käyttäjältä: lufas - 31.03.12 - klo:11:39
//Jane, kyseessä ei ole mielipideasia. SE on mielipideasia jos ilmaisee pitävänsä juoksupallosta tai ettei pidä. SE ei ole mielipideasia jos väitetään että juoksupallo on vaarallinen ilman mitään todellisuuspohjaa.

Sitä tarkotinkin, että itse en näe siinä mitään väärää pitää hamsteria juoksupallossa.

talvikko00

Ihan hyvä Se on jos ei oo muuta keinoo, Tahvo siinä ainakin joskus juoksee. Mutta ei kestä kauaa hyvässä kunnossa :pilehile:

Murmelsson

Keskustelu itsessään toki on jo erittäin vanha, mutta ei kai siitä haittaakaan ole jos vaikka vähän heittäisin omaa pohdintaani tänne.

Tosiaan, kun ensimmäisen kerran juoksupalloista kuulin, ymmärsin niiden olevan ehdottoman vaarallisia pienille käpälille ja varpaille, kuten "pinnapyörätkin". Sittemmin aloin pohtimaan tätä ahdistuskysymystä, jonka lopulta oivalsin olevan juurikin tätä inhimillistämistä, ainakin suurimmaksi osaksi.

Itse olen kuitenkin tullut siihen lopputulokseen, että juoksupalloja ei meillä tulla ikinä käyttämään. Tämä siksi, että en halua sulkea hamsteriani tilaan, jossa se ei kykene käyttämään aistejaan niin hyvin.
En tosiaan tiedä tarkemmin siitä kuinka hyvä näköaisti hamsterilla esimerkiksi on, mutta sen tiedän ettei sen vuoksi juoksupallon läpinäkymättömyys ole mikään suuri haitta.
Ajatus siitä kuitenkin vaivaa, ettei hamsteri voi käyttää tuntoaistiaan paikkoja tutkiessaan. Näen juoksupallon käytön turhana, koska vastaavaa "paikallaan" juoksemista hamsteri voi harrastaa juoksupyörässä (hamsteri kun ei tosiaan pallossa ollessaan näe mihin on menossa). Juoksupyörässä eikä -pallossa ole kummassakaan mitään ihmeellistä, jota voisi haistella, tunnustella ja ehkä jopa vähän maistaa.

Ja nyt kadotin punaisen langan. Haluan tässä kai vain ilmaista mielipiteeni siitä, että juoksupallo ei ole hamsterille mielestäni erityisen hyödyllinen kapistus. Uskoisin vapaana juoksuttamisen olevan hamsterin mielestä jännempää, vaikka toki pallossa saa ainakin uusia hajuja nenuunsa.

Ehkä samalla voisinkin kysyä, millaista tietoa/ajatusta muilla tästä on? Miksi koette/ette koe juoksupalloa hyödylliseksi?
Vaarallisuudesta ei varmaankaan tarvi enää puhua.

Ely

Koen juoksupallon hyödylliseksi siinä vaiheessa kun haluan päästää hamsterin tutustumaan häkin ulkopuoliseen ympäristöönsä ylimääräisen liikunnan ja virikkeellistämisen vuoksi, eikä se sitä ilman onnistuisi ilman että hamsteri katoaisi painavien huonekalujen alle tai taakse.

Vähän ot, mutta juoksuaitaukset olen kokenut turhiksi kun mikään ei estä hamsteria ylittämästä niitä, vaikken annakaan hamsterin juosta vapaana valvomatta, on turhauttavaa olla jatkuvasti estämässä hamsterin pakoa juoksuaitauksesta.
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

speedy gonzales

Itse en oikeastaan tajua mihin juoksupalloa tarvii. Juoksupyörä ajaa saman asian häkissä. Juoksutan hamsterin jokatapauksessa kylppärissä, kun on kissoja. Sitäpaitsi juoksupallot on kalliita minusta. Oon kyllä kuullu, että jotkut pistää hamsterin
palloon lattialle, vaikka kissat ois samassa tilassa. Siinnä kun sattus luukku aukeamaan, noi ois entinen hamsteri. Minusta vastuutonta touhua! :rant:
Onni on pienen tassun kosketus, eläimen usko ja luottamus! Kotona on kaikenmaailman ötököitä.

emmesyys

Kun hamsterin hankin, oli mulla heti ekana ajatuksena että meillehän ei juoksupalloa tule, se hamsteri ahdistuu siellä ja kamalaa nyt sulkea toinen semmoseen. Pitkään oltiinkin ilman, mutta meillä ei ole kotona mahdollisuutta hamstereita juoksuttaa vapaana lattialla. Kämpän pohjaratkaisu on semmoinen että kaikista huoneista paitsi makuuhuoneesta pääsee keittiöön (jääkaapin, pakastimen, lieden ym. alle/taakse/rakenteisiin), ja makuuhuoneessa on suuria huonekaluja ja tila on aika iso, minkä takia en halua hamsteria juoksuttaa siellä.

Hankittiin juoksutusaitaus, ja se onkin pieninä määrinä ollut ihan toimiva ratkaisu. Syrkki kuitenkin kyllästyy siellä aika nopeasti, ja väittäisin ettei tuollaisen valmisaitauksen pinta-ala ole kovinkaan paljoa suurempi kuin meidän syrkin oma asumus (100cm pitkä duna). Se kyllästyy siellä siis nopeasti ja alkaa järsiä kaltereita/aloittaa kiipeämisyritykset sieltä pois. Kun hamsterin ulkoilu on jatkuvaa karkausyritystä, on olo jotenkin vähän sellainen ettei se nauti ulkoilusta kamalasti tai saa liikuntaa.

Meidän syrkki on kuitenkin niin aktiivinen/huomionhakuinen, ettei sille riitä käsittely vähintään kerran illassa plus sitten dunassaan olevat virikkeet joihin tietysti lukeutuu myös juoksupyörä. Se alkaa pureksimaan kattokaltereita tai nurkkia kunnes pääsee ulos. Siks päätettiin hankkia juoksupallo ja kokeilla vähentäisikö sen käyttö tuota häiriötoimintaa. Hamsteri oli pallossa aluksi vaan minuutin-kaksi kerrallaan jotta tottuisi siihen. Heti jos alkaa pureksimaan palloa, otetaan se sieltä pois. Muutaman kokeilukerran jälkeen syrkki kuitenkin tajusi pallon idean ja viipottaa menemään pitkin kämppää. Se menee itse palloon eikä oikeastaan ees tulisi sieltä ulos. Hamsteria on helppo vahtia kun se on pallossa, ja meidän syrkin kohdalla se on vähentänyt huomattavasti kaltereiden tai dunan nurkkien pureksimista, ellei lopettanut sitä lähestulkoon kokonaan. Lisäksi se on saanut lisää lihasmassaa.

Tämä on vain mun kokemus, mutta meillä juoksupallo on siis todettu oikein sopivaksi ja hyväksi asiaksi, kohtuudella ja pienissä määrin käytettynä silti vain, mutta kuitenkin yhtenä aktivointitapana lisää.
♥ roboneidot Wippee's Maggie Mango "Maggie" sekä Goldilock's Kleopatra "Saga"
♥ syrkkipoitsu Morinehtar the Blue "Valo"
♥ kiinaripoika Wonderland's Down-To-Earth Dewberry "Odin"
♥ pikkuinen talvikkoherra Tinytail Mr. Twister "Viima"
http://hamsterbox.blogspot.com

speedy gonzales

Minä en oo just ton takia itsekään ostanu aitausta, kun ne on niin pieniä. Tukin vaan aina pyykkikoneen alueen, niin sillä on enemmän tilaa, kun pikkuaitauksessa. Jos ei oo muuta keinoa juoksuttaa, nii on se pallo sillon ihan hyvä.  :icon_razz:Mut ei minusta, jos kissoja samassa tilassa!
Onni on pienen tassun kosketus, eläimen usko ja luottamus! Kotona on kaikenmaailman ötököitä.

speedy gonzales

Sori jo etukäteen, kun tulee peräkkäinen viesti! :no: Kun olen tässä alkanut miettiä, että ostasko kuiteski ton juoksupallon ja kokeilisin korpulle, et tykkäiskö se siitä. Kun aikaisemmin juoksutin sitä kylppärissä, mut kun se näytti aina niin stressaantuneelta jotenkin siellä, et ehti vaan mistä pääsis karkuun. Kerran se näytti mulle hampaitakin, niin lopetin sit juoksutuksen kokonaan. Ajattelin, et se varmaan stressas noita kissan hajuja ja pelkäsi. No, sillä on kyllä iso terra, mut minua niin säälittää, kun se ei pääse juoksemaan ollenkaan. Aitaus ei ole vaihtoehto, koska se ei oo minusta tarpeeks iso tila tohon terraan verrattuna. Eli aattelin, et laittais aluks vaikka korpun palloon tuolla makuuhuoneessa ja oven kiinni sinne, ettei kissat pääsis. Minkä kokonen juoksupallo pitäs olla syrkille? :icon_rolleyes:
Onni on pienen tassun kosketus, eläimen usko ja luottamus! Kotona on kaikenmaailman ötököitä.

Ely

Vähintään 20 cm halkaisijaltaan.
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

speedy gonzales

#280
Niin ajattelinkin, et suunnilleen sama koko kun juoksupyörän vähimmäismitta syrkille. Täytyypä käydä huomenna jostain eläinkaupasta katselemassa.  :icon_mrgreen: Muoks.Kävin jo ostamassa pallon, mutta ostin 25cm kokoisen, kun tuo Korppu on aika isokokoinen. Tänään aattelin kokeilla mitä on siitä mieltä! :icon_razz:
Onni on pienen tassun kosketus, eläimen usko ja luottamus! Kotona on kaikenmaailman ötököitä.

Alkemistin

Lainaus käyttäjältä: Murmelsson - 04.07.14 - klo:12:19
Ehkä samalla voisinkin kysyä, millaista tietoa/ajatusta muilla tästä on? Miksi koette/ette koe juoksupalloa hyödylliseksi?
Vaarallisuudesta ei varmaankaan tarvi enää puhua.

Jos meillä ei olisi muuta mahdollisuutta ulkoiluttaa hamsteria ja uskaltaisin luottaa pallon pysyvän kiinni (vaikka kolahtaisi vauhdilla tuolinjalkaan), niin voisihan sellaista kokeilla. Tosin minusta on mukavaa, että hamsteri pääsee käyttämään kunnolla mm. hajuaistiaan, joten eipä meille sellaista ole nyt kaavailtu.  :icon_e_wink:

speedy gonzales

Hauska seurata tuota poikasyrkkiä, kun tyttösyrkki on ensin ollut juoksupallossa. Ensin menee muutama minuutti, kun se nuuhkii pallon tarkkaan ja sitten vasta alkaa rullailemaan.  :puna: Tulikin mieleen juoksupallosta kysymys. Kun ensikuussa tulee luovutusikäinen tyttösyrkki mulle, niin minkä ikäisenä sille uskaltas kokeilla juoksupalloa? Tietysti ostaisin pienemmän pallon sille, kun isommilla on. :loov:
Onni on pienen tassun kosketus, eläimen usko ja luottamus! Kotona on kaikenmaailman ötököitä.

Ely

Lainaus käyttäjältä: speedy gonzales - 12.04.15 - klo:15:28
Hauska seurata tuota poikasyrkkiä, kun tyttösyrkki on ensin ollut juoksupallossa. Ensin menee muutama minuutti, kun se nuuhkii pallon tarkkaan ja sitten vasta alkaa rullailemaan.  :puna: Tulikin mieleen juoksupallosta kysymys. Kun ensikuussa tulee luovutusikäinen tyttösyrkki mulle, niin minkä ikäisenä sille uskaltas kokeilla juoksupalloa? Tietysti ostaisin pienemmän pallon sille, kun isommilla on. :loov:
Kyllä sille voi heti kokeilla juoksupalloa :)
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

speedy gonzales

Kiitos vastauksesta! :) Ainakin nämä kaksi ovat tykänneet kovasti palloilla.
Onni on pienen tassun kosketus, eläimen usko ja luottamus! Kotona on kaikenmaailman ötököitä.