• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Hamsterinäyttely, Tampere 18.2.2012

Aloittaja Hilmeliini, 05.01.12 - klo:16:53

« edellinen - seuraava »

Hilmeliini

#195
Kiitokset kivasta näyttelystä vaan minunkin puolestani! :)
Meiltä ei kukaan sijoittunut, vaikka Urho olikin arvosanallisesti parhaiden joukossa ja sijoitusta vähän odotin, mutta tuli oikein hyvä arvostelu. Nuo "melko hyvät" jäivät minuakin vähän mietityttämään, että mikä oli hyvää ja mikä ei. kai se johtuu siitäkin, etten miellä "melko hyvää" arvosanana kovin hyväksi...

Olin assarina lemmikkikääpiöillä, ja huomasi kyllä, että kaikille ei ollut omia pöytiä. oli kova homma etsiä bokseja, osa löytyi oikealta paikalta hienosti, mutta eräskin lemmikkikääpiön boksi oli lemmikkisyrkkien pöydällä  xD

on tämä kamalaa kun näyttelykärpänen, ja ISO sellainen, puree, ja seuraavaan näyttelyyn näyttäisi olevan vielä monta kuukautta... Meidän tällä hetkellä kuusipäiväiset syrkkivauvat eivät siis tule koskaan kilpailemaan nuorissa, ovat jo niin vanhoja kun ekaan näyttelyyn pääsevät... :/
Kolme pupua ja kaksi hamsteria, kasvatus loppunut 2013.
Lk creme ps n. Musti Somali Neekeriina
Lk norre laikukas n. Sirpa Unelma Kaarina

Sintturainen

#196
^Onhan noita näyttelyitä tulossa, ens viikolla Haapajärvellä, maaliskuussa Limingassa Oulun seudulla, huhtikuussa Jyväskylässä...  :D  Pitää vaan olla näin hullu että ajelee reilussa vuorokaudessa yli 1000km päästäkseen näyttelyyn...  :c8  XD

Hilmeliini

#197
^juuh, no onhan noita mutta kaikki on niin kaukana...  :S  asun nokialla niin tuo ikuri on oikein mahtipaikka näyttelylle  :D ei taida löytyä kuskia jos pyydän kiikuttamaan minut hamsujen kanssa ouluun näyttelyyn, saattaisivat suositella lääkityksen aloittamista  xD
Kolme pupua ja kaksi hamsteria, kasvatus loppunut 2013.
Lk creme ps n. Musti Somali Neekeriina
Lk norre laikukas n. Sirpa Unelma Kaarina

S.D.G.

#198
Huhhuuh, joskohan minäkin nyt jo kommentoisin jotakin! Kiitos mukavasta päivästä ja teitä ihmisiä oli aina yhtä mukava nähdä! Loppu kohti alkoi kyllä oman jaksamisen rajat tulla vastaan, varmaan sen takia että aiempi viikko oli aika kuluttava, joten se selittää iltasella niin sekavan ja niin sanotusti päässilimääsen Karoliinan.  :P Sihteeröin Lotalle, ja vaikken ollut ensimmäistä kertaa pappia kyydissä, siinä lopussa aloin olla jo ihan lopussa, kun ruotsalaistuomarit jo lähtivät ja meikäsihteerin hommat vielä jatkuivat palkintokaavakkeiden ja sertikorttien muodossa. Tällä kertaa mulla ei ollut voimia pyytää ympärilleni hieman kirjoitusrauhaa mutta ensi näyttelyssä asia lienee jo toisin. Varokaa siis vihaista sihteeriä! Ei sen puoleen, nyt aion muuten pitää luovan tauon sihteeröinnistä (niin kuin edellis-, ja sitä edeltävän näyttelynkin jälkeen vannoin...).   :haha

Hyvinhän me kaikkiaan tästä selvittiin. Mä voisin varmaan jakaa pari "tuomarikommenttia", Lotta tuskin niitä tulee tänne antamaan. :) Talvikoilla ei jaettu ainoataakan ERIä muttei myöskään Teetä, joten niin sanotusti jakauman hännät jäivät uupumaan, mistä voipi päätellä, että eläimistö oli kaiketikin aika hyvää keskitasoa. EH:ta tuli aika paljonkin. Roboilla tuli jopa pari ERIäkin, mutta muuten sama pätee roboihinkin. Talvikoilla ainakin talvi verotti turkkien laatuja. Niin roboilla kuin talvikoillakin tiheyden kohtaan kirjattu "pehmeä" ei valitettavasti ole siis kehu. :D Muutenkin erittäin hyvä -tasoiset kommentit olivat Lotalla ehkä hieman harvassa. Hän selvitti minulle, että aika useassa kohtaa, kun ei ole mitään erityistä kiitettävää tai moitittavaa, hän sanoo "hyvä". "He has an ordinary head but don't put that, put "good"", sanoi Lotta, eli hyvä tarkoittaa oikeastaan tavallisen hyvää ja vasta sitten erittäin hyvä on maininnan arvoinen... Mä luulen, että tässä syy siihen että Sebastianillakin pelkät hyvä-kommentit saattaa tuottaa MH-arvosanan. JA vielä iso kiitos meidän jaksavalle Riikka-assarille, joka joutui pallottelemaan useamman pöydän eläimiä!! Hei, ihmiset, mihin ovat kadonneet assari-innokkaat? Lauantaina ois tarvittu enemmänkin assistentteja!

Meiltä oli hävettävän vähän talikoita mukana, mutta molemmat poijjaat olivat sentään EH:ita ja keräsivät kehuja päästä ja tyypistä, minkä arvotan aika korkealle. Lotta jopa kehui ja ihmetteli paksusti talviturkissa olevan Rospuuton turkinlaatua, talviturkissa kun laatu on yleensä kehno.  :D


Lainaus käyttäjältä: "lentsu"Heidille lomakkeesta: olen ajattellut, että sitä viilataan vähän tänä vuonna. Lähinnä on kyse yksinkertaistamisesta. Kun kohtia on niin paljon kuin nyt, tulee enempi sitä hyvä - hyvä - hyvä arviointia, mistä omistaja ei sitten saa itselleen mitään, kuin jos kohdat olisivat vähän suurempina kokonaisuuksina, jolloin tuomarin ei välttis tarvitse sanoa yhtään mitään jostain semmoisesta piirteestä, mikä siinä eläimessä ei ole silmiinpistävää vaan tulee nostaneeksi esiin juuri niitä suurimpia heikkouksia ja suurimpia hyveitä. Näin mä ajattelisin, että luovuus kärsii, kun ollaan liian yksityiskohtaisia.

Viilataan!! Mä oon samaa mieltä. Näin tarkkaan lokeroitu lomake ajaa tuomarin kommentoimaan äkkiä läpi jok'ikisen kohdan, sen sijaan, että ignoorais ne, mistä ei ole mitään sanottavaa ja sanoisi enemmän sitten vaikka päästä, tyypistä ja merkeistä tai vastaavasta. TAI toinen vaihtoehto on, että ohjeistetaan tuomareita - nyt varsinkin ulkomaisia - ikään kuin "irtaantumaan" lomakkeesta ja kommentoimaan vain sitä, minkä tärkeäksi näkee. Olen monta kertaa harkinnut sanovani ulkomaiselle tuomarille tästä, mutten ole vielä uskaltanut kysymättä lupaa keneltäkään muulta. :D
Mutta sihteerinä mun on, anteeksi nyt, lomakkeensuunnittelijat, pakko sanoa, että on rasittavaa vain kirjata hyvä-hyvä-hyvä sellaisiinkin kohtiin kuin vatsa- ja jalkapohjien turkit.  :P En sano ettei niitä tarvittais, mutta ne vie kohtuuttomasti energiaa pois asioilta, joihin ulkomuotoluokassa MUN mielestä tulisi keskittyä. Noin, vuodatus loppuu.


Lainaus käyttäjältä: "lentsu"Mielestäni tuon eläimen vanhempien värit näyttelyluettelossa nimien sijasta voisi toteuttaa vaikka jo seuraavaan luetteloon. Sanoisinko, että niillä nimillä ei kukaan siinä kohtaa tee mitään, mutta väritieto olisi joskus kullankallis.  :) Hyvä idea!

Tää on varmasti tosi hyvä juttu syrkkipuolella, mutta eihän oteta ainakaan kääpiöiden vanhempien nimiä pois? Pliis! Niiden näyttelyikä on niin lyhyt, että itse olen joka näyttelyssä ihan solmussa niiden uusien nuorten kanssa, keitäs nämä nyt sitten ovat? Kun tuntee muiden kasvattajien eläimiä, niin vanhemmat auttavat ainakin mua ihan valtavasti selvittämään, "keidenkäs lapsia sitä ollaan". :D Tässä oli tällainen toinen pikavuodatus. Oli vaan pakko esittää toive että ei yleistetä sitä koko näyttelyhamsuporukkaan. :D


Lainaus käyttäjältä: "Sirpa"
Lainaus käyttäjältä: "Veda"
Lainaus käyttäjältä: "Minnaw"Mutta jäin siltikin miettimään, että kun Sebastian arvosteli aikapitkälti kaikki kohdat paperiin "hyvä"-periaatteella, niin miksi arvosana ei kuitenkaan ollutkaan sitten hyvä vaan melko hyvä. Tavallaan selvemmin olisin kaivannut kaavakkeeseen, että missä sitten mättää eläimen kohdalla.

Samaa mieltä  :S ei oikein "antanut" mitään nämä arvostelut.

Joo, tämä on Sebastianin tyyli, sihteerinä olen törmännyt siihen useinkin. Useimmat kohdat menivät skaalalla hyvä - erittäin hyvä - erinomainen (harvemmin) ja jos oli jotain huomautettavaa, niin sitten tuli enemmän tarkentavaa tekstiä, kuten kapea pää, korvat lähekkäin, vaalea perusväri, epätasainen tikkaus jne. Ehkä Sebastian on sitä mieltä, että jos joku kohta on hyvä, niin mitä sitä sen enempää hehkuttamaan. Ja täytyy myös ottaa huomioon, että englanti ei ole Sebastianin kuten muidenkaan ruotsalaisten äidinkieli, joten sekin varmaan vaikuttaa käytettyyn sanavarastoon supistavasti.

Allekirjoitan Sirpan kommentit. Mua itseäni kanssa aina harmittaa lyhyenlännät kommentit. Lainaan tähän itseäni tuosta ylempää: "Hän [Lotta] selvitti minulle, että aika useassa kohtaa, kun ei ole mitään erityistä kiitettävää tai moitittavaa, hän sanoo "hyvä". "He has an ordinary head but don't put that, put "good"", sanoi Lotta, eli hyvä tarkoittaa oikeastaan tavallisen hyvää ja vasta sitten erittäin hyvä on maininnan arvoinen... Mä luulen, että tässä syy siihen että Sebastianillakin pelkät hyvä-kommentit saattaa tuottaa MH-arvosanan."


Lainaus käyttäjältä: "Sirpa"No, sihteerihän ei kirjaa itselleen mihinkään ylös niitä kokonaisarvosanoja, joita tuomari eläimille antaa, joten sihteerin on mahdotonta sanoa että tuo ja tuo sai myös EH:n, mutta tuo joka sai vain H:n ei kuulu tähän pöydälle. Ja varsinkin Sebastianin kohdalla, kun hän ei omiin listoihinsa käyttänyt näitä T/MH/H/EH/ERI-merkintöjä vaan jonkinlaista numerosysteemiä, luullakseni.

Mä ainakin oon kirjannut, just tän takia. :D

Tulipas muuten pitkä viesti. Ehehe.
Harvey Dentiä mukaillen "You thought we could breed decent hamsters in an indecent time"...

Regalis Hamstery est. 2004. Regalistien kotisivut osoitteessa regalismi.net, Facebookissa Regalis Hamstery.

Yökyöpeli

#199
Lainaus käyttäjältä: "Sirpa"No, sihteerihän ei kirjaa itselleen mihinkään ylös niitä kokonaisarvosanoja, joita tuomari eläimille antaa, joten sihteerin on mahdotonta sanoa että tuo ja tuo sai myös EH:n, mutta tuo joka sai vain H:n ei kuulu tähän pöydälle. Ja varsinkin Sebastianin kohdalla, kun hän ei omiin listoihinsa käyttänyt näitä T/MH/H/EH/ERI-merkintöjä vaan jonkinlaista numerosysteemiä, luullakseni.

Sihteerillä tulisi olla oma sihteerin luettelo järkkäreiden puolesta johon sihteerin nimenomaan tulisi merkata mitä mikäkin elikko saa arvosanaksi.
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku.

www.freewebs.com/yokyopelin

S.D.G.

#200
...mistä tulikin mieleen että ainakin meidän pöydältämme luettelo talon puolesta puuttui. En jaksanut alkaa huudella, onneksi oli oma luetteloni, johon tehdä merkinnät. Sihteerinhän pitää olla selvillä myös poissaolijoista sekä luokan pääluvusta tuloskaavakkeen vuoksi, ainakin itseäni tässä ovat auttaneet ylös merkityt arvosanat.

Palkintovastaavan ominaisuudessa muistui vielä sanoa, että eh - vietin viikonlopun silittäen ja höyrytellen niitä ruusukkeita mutta kuljetuksen jälkeen... Turhaa työtä! :D Siispä jos kotiisi kantamasi ruusukkeet eivät ihan vastaa ihannetta, niin asiaan auttaa kattila täynnä kiehuvaa vettä. Roikota rusettia höyryssä niin johan laskokset aukeavat! Ryppyyntyneet nauhat oikeavat silitysraudan alimmalla tasolla, "sillä yhdellä pisteellä", silitellen. :)
Harvey Dentiä mukaillen "You thought we could breed decent hamsters in an indecent time"...

Regalis Hamstery est. 2004. Regalistien kotisivut osoitteessa regalismi.net, Facebookissa Regalis Hamstery.

Saana

#201
Kiitos kaikille ahkerille päivästä. Ja erityiskiitos vielä niille, jotka tulivat aikaisin aamulla auttamaan ja niille, jotka jäivät näyttelyn jälkeen siivoamaan. Tällaiset ihmiset ovat kullanarvoisia!

Ruoka oli jälleen kerran hyvää, kuten myös leivonnaiset. :sydan

Olen tositositosi iloinen, että Gorbatsov oli lemmikkien BIS1. Hassua, miten sitä jaksaa vielä näinkin monen näyttelyvuoden jälkeen iloita kuin pikkulapsi. :) Marlan kasvatti Morgan sai kolmannen sertinsä ja on nyt Marlan ensimmäinen valiokasvatti. Morgan oli lisäksi myös lemmikkien BIS3. :)

Lainaus käyttäjältä: "S.D.G."...mistä tulikin mieleen että ainakin meidän pöydältämme luettelo talon puolesta puuttui. En jaksanut alkaa huudella, onneksi oli oma luetteloni, johon tehdä merkinnät.
Laitoin aamulla jokaisella pöydälle luettelon assarille ja sihteerille, joihin oli vielä erikseen kirjoitettu, että luettelot on heitä varten. Ikävää, jos joku kävi sieltä nappaamassa luettelon.

Marla

#202
Toimihenkilöiden luetteloilla on aiemminkin ollut tapana lähteä hukkateille, vaikka sitten luettelossa lukisi mitä. Älkää siis ihmiset napsiko niitä luetteloita lainaan siitä tuomaripöydältä, vaan lainailkaa toisilta hamsuilijoilta jos tarvitsette. :)

Lainaus käyttäjältä: "Saana"Marlan kasvatti Morgan sai kolmannen sertinsä ja on nyt Marlan ensimmäinen valiokasvatti. Morgan oli lisäksi myös lemmikkien BIS3. :)
Mikä on erittäin  :sydan


Onnittelut kaikille muillekin menestyneille! :) Itse en ollut paikalla.

Sirpa

#203
Lainaus käyttäjältä: "S.D.G."[Lotta] selvitti minulle, että aika useassa kohtaa, kun ei ole mitään erityistä kiitettävää tai moitittavaa, hän sanoo "hyvä". "He has an ordinary head but don't put that, put "good"", sanoi Lotta, eli hyvä tarkoittaa oikeastaan tavallisen hyvää ja vasta sitten erittäin hyvä on maininnan arvoinen... Mä luulen, että tässä syy siihen että Sebastianillakin pelkät hyvä-kommentit saattaa tuottaa MH-arvosanan."
No, minusta Sebastian jakeli kyllä aika samansuuntaisia kokonaisarvosanoja kuin mitä olivat kommentitkin, sisi että jos tuli joka kohdasta hyvä, niin arvosanakin oli sitten hyvä ja siitä mentiin sitten ylös- tai alaspäin, jos oli jotain muuta paperissa kuin "hyvä". Minä nimittäin kysyn helposti tuomarilta varmistusta, jos tulee sellaisia kokonaisarvosanoja, jotka eivät tunnu olevan oikein linjassa arvostelun kanssa.
Ennen muinoin kun jaettiin vielä L1-merkintöjä, Sebastianilta saattoi tulla helposti koko lomake täyteen jotakuinkin hyvää, mutta sitten L1 jäi puuttumaan. Tätä kyselin ainakin Littoisten juhliksissa useampaankin kertaan ja usein sitten sain lomakkeeseen jotain lisää kirjoitettavaa, tyyliin että vaikkapa pää ei ole kovin hyvä tai että väri on vain keskinkertainen ja että vaikka hamsteri muuten on hyvä, tuo nimenomainen vika on hänen mielestään sen verran vakava, ettei L1:stä tule.
Tietysti esimerkiksi hamsterin pää tuntuu olevan Sebastianin mielestä varsin tärkeä kohta ja ihmisiä voi helposti hämätä se, että vaikka lomake on muuten täynnä hyvää ja joku kohta mahdollisesti jopa erittäin hyväkin, mutta pään kohdalla lukee yksinkertaisesti "kapea", niin se saattaa silti tiputtaa arvosanan H:sta MH:hon.

Lainaus käyttäjältä: "Yökyöpeli"
Lainaus käyttäjältä: "Sirpa"No, sihteerihän ei kirjaa itselleen mihinkään ylös niitä kokonaisarvosanoja...

Sihteerillä tulisi olla oma sihteerin luettelo järkkäreiden puolesta johon sihteerin nimenomaan tulisi merkata mitä mikäkin elikko saa arvosanaksi.
:oops: Jaha, aina sitä näemmä oppii uutta. Minä kun en ole koskaan kirjannut näyttelyluettelooni kokonaisarvosanoja, ainoastaan ympyröinyt ne eläimet, jotka ovat mukana ja yliviivannut poisjääneet. Noh, ensi kerralla sitten.

PiiaL

#204
Oli kyllä mukavat näyttelyt, vaikka toiminkin pikakirjoittajan roolissa. Sihteerityö on kyllä tosi antoisaa. :) Ja olen kyllä mielissäni myös meidän näyttelysaaliista. Meidän nuorimmainen kolmikuukautinen soopelityttö Balandine's Pamela oli S2 ja sai sertin ja samainen neiti oli myös PLH5. Päivän toinen menestyjä oli hopeamustatyttö Picus Kesäillan Valssi, joka oli ES2 ja sai kunniamaininnan myös lemmikkiluokasta. On mulla nyt kivat tytyt, jotka seuraavaksi sitten pääsevät lisimään. Balandine's Kenzo Konwen oli ei-standardien paras veteraani ja jäi samoin tein naisiin Tampereelle.

Ainiin meinasi ihan unohtua, onnittelut myös kasvateilleni Balandine's Octavialle ja Nicodemolle menestyksen johdosta :sydan

S.D.G.

#205
Lainaus käyttäjältä: "Saana"Laitoin aamulla jokaisella pöydälle luettelon assarille ja sihteerille, joihin oli vielä erikseen kirjoitettu, että luettelot on heitä varten. Ikävää, jos joku kävi sieltä nappaamassa luettelon.

No niinpä tietysti... Ei onneksi haitannut tällä kertaa. :)

Lainaus käyttäjältä: "Sirpa"Tietysti esimerkiksi hamsterin pää tuntuu olevan Sebastianin mielestä varsin tärkeä kohta ja ihmisiä voi helposti hämätä se, että vaikka lomake on muuten täynnä hyvää ja joku kohta mahdollisesti jopa erittäin hyväkin, mutta pään kohdalla lukee yksinkertaisesti "kapea", niin se saattaa silti tiputtaa arvosanan H:sta MH:hon.

Nimenomaan, varmasti on juurikin näin!
Harvey Dentiä mukaillen "You thought we could breed decent hamsters in an indecent time"...

Regalis Hamstery est. 2004. Regalistien kotisivut osoitteessa regalismi.net, Facebookissa Regalis Hamstery.

Maiju*

#206
Kiitos kivasta näyttelypäivästä minunkin osaltani!
Itse olin koko päivän kuumeessa paikalla ja voimille otti, kotona olin klo 20:20 ja klo 21 vedin jo hyvää kyytiä unia. Kuume ei yllättäen tykännyt koko päivän pystyssä olosta ja mittari näytti illalla jo turhankin suuria lukemia.
Sunnuntai menikin sitten itseä parannellessa ja nukkuessa, hereillä olin koko päivänä yht. 4h.  :teipit Ja nyt sitten sairaslomalla ainakin huomisen vielä.

Lainaus käyttäjältä: "lentsu"Mielestäni tuon eläimen vanhempien värit näyttelyluettelossa nimien sijasta voisi toteuttaa vaikka jo seuraavaan luetteloon. Sanoisinko, että niillä nimillä ei kukaan siinä kohtaa tee mitään, mutta väritieto olisi joskus kullankallis.  :) Hyvä idea!
Mä ehdottelin tätä jo jokusen kerran viime vuonna, helpottaisi kummasti "mysteerivärien" pohdintaa. :)

Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Maiju: vaikka sanoit välillä että "odota vähän, en oo mikään kone", niin kyllä sä oot! Maiju the Machine, paras sihteeri ikinä  :sydan
Lav juu tuu. :P
Riitasoinnun talvikot & kesyhiiret - kasvatus tauolla

Pertti

#207
Mä en itse päässyt paikalle kun huippaloitsin Oulussa, mutta ihanainen Marjut nappasi mulle mukaan pari uudelleealkavan syyriskasvatuksen kantaeläintä  :lov

Mä haluaisin kyllä ainakin säilyttää ne vanhempien nimet(kin) siellä luettelossa, se on aina ollut ainakin mulle tärkeä osa koko luetteloa - hamstereiden sukupuiden rakentelu mahdollisimman pitkälle. Samalla koen, että siitä on ollut suuri apu itse kasvatustyössä, kun näyttelyissä pystyy helposti ainakin jotenkuten omaksumaan usean hamsterin vanhemmat (ja sitä myötä useampiakin sukupolvia).
Kyllä aina yhen voi ottaa!

Maiju*

#208
Mä siis olen ehdottanut sellaista että vanhempien nimien lisäksi laitettaisiin ne värit.  :yes:
Riitasoinnun talvikot & kesyhiiret - kasvatus tauolla

Janzu

#209
^Taitaa viedä vaan aivan liikaa tilaa noin.
Vanhempien nimet listassa on kyllä olleet kätevät, ei niitä saa minnekään hävittää!  :<