Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - Ely

Yhdistäkää siihen vanhempaan ketjuun jos löydätte sen, mä en enää löytänyt.  :wassat:

Eli juttua näistä laikukkaiden sukuisista valkoisista, ei siis huskyn sukuisista valkoisista, niitä ei taida tällä hetkellä Suomessa ollakaan.

Pari vuotta sitten aloin selvittelemään käytännön kokeilla ms valkoisen periytymistä, vaikka eräs jenkkiläinen robokasvattaja vahvistikin epäilykseni sillä mitä ms valkoiset robot ovat: Kahden laikkugeenin, eli laikukkaan ja homotsygootti täplikkään yhdistelmiä.

Laikukas on siis resessiivinen geeni, joten saatuaan kaksi kopiota laikukkaan geenistä vanhemmiltaan hamsteri on ilmiasultaan laikukas, se on selvä.

Täplikäs ei ole niin tuttu kaikille, itse en ole varmaan homotsygoottia täplikästä nähnytkään. Täplikäs on siis dominoiva geeni, eli riittää että toiselta vanhemmalta saa kopion täplikkään geenistä jolloin hamsteri on täplikäs.

Olen kuitenkin saanut huomata, että kun nämä kaksi yhdistetään, tulee valkoisia lakillisia ja ms valkoisia, riippuen siitä onko yhteen hamsteriin saatu kasattua molemmat geenit homotsygoottina.

Lainasimme Veeran kanssa genotyyppejä erään tsekkiläisen/puolalaisen (en muista tarkalleen kenestä oli kyse) sivuilta mm. Hamsterit.nettiin aiheeseen liittyvään artikkeliin, koska ne sopivat mielestämme kuvaamaan geenejä hyvin. Eli laikukas on genotyypiltään ss ja täplikäs on Dsds tai DsDs.

Valkoinen lakillinen on kokemukseni mukaan Dsds ss ja ms valkoinen DsDs ss. Joskus lakillinen ylikuvioituu ja se näyttää ms valkoiselta vaikka onkin geneettisesti lakillinen, jälkikasvu kuitenkin kertoo totuuden, toisinaan lakin voi nähdä myös parina tummana karvana päälaella.

Entä kun lisätään samaan syssyyn argente?

Siitä tulee joko argente lakillinen tai sitten punasilmäinen valkoinen:icon_cheesygrin:
Valioanomusten käsittelyssä on pieni viive äkäisen flunssan vuoksi, ne pyritään kuitenkin käsittelemään ja plakaatit postitetaan mahdollisimman pian.
Toimihenkilölista

Lyhytkarvaiset syyrialaiset: Niina Eskelinen
Sihteeri: Mira Kotoaro?
Assistentti: Saija Kukkohovi

Pitkäkarvaiset syyrialaiset, koe- ja ei-standardiluokan syyrialaiset: Päivi Virtanen
Sihteeri: Laura Säkäjärvi
Assistentti:

Vkh campbelli (standardi, koe- ja ei-standardi), kiinankääpiöhamsterit: Sebastian Mårtensson (SWE) (Harjoitusarvostelu cb: Veera Kujansuu, Carola Roivas)
Sihteeri: Carola Roivas
Assistentti: Ansku Arboix

Vkh roborovski (standardi, koe- ja ei-standardi), vkh talvikko: Ann-Charlotte Ling (SWE)
Sihteeri: Sara Sunikka
Assistentti:

Lemmikkiluokan syyrialaisurokset: Marjut Kaakinen
Sihteeri: Saara Öhman
Assistentti: Eevi Lähde

Lemmikkiluokan syyrialaisnaaraat: Katriina Hautala Saija Kukkohovi
Sihteeri: Viivi Peltola
Assistentti: Henni Haatainen

Lemmikkiluokan kääpiöhamsterit, lasten lemmikkiluokka: Janika Skofelt
Sihteeri: Tuuli Pietilä
Assistentti: Heidi Seppälä

Koearvostelu (vkh roborovski): Veera Kujansuu
Sihteeri:

Koearvostelu (vkh campbelli): Jonna Tikka
Sihteeri:

Koearvostelu (vkh talvikko, kiinankääpiöhamsteri): Martina Munther
Poskipussi järjestää
Piirustuskilpailun!

Poskipussi-lehti järjestää piirustuskilpailun. Kilpailu on avoin Suomen Hamsteriyhdistyksen vuosi-. nuoriso- sekä perhejäsenille.

Yksi osallistuja saa lähettää kilpailuun yhden kuvan per aihe, eli kokonaisuudessaan kaksi työtä. Tekniikka on vapaa, mutta töiden tulee olla itse käsin tehtyjä — värityskuvat tai tietokoneella tehdyt teokset eivät siis käy.

Kilpailutyöt jaetaan sarjoihin piirtäjien iän mukaan, ja kustakin sarjasta palkitaan yksi työ. Lisäksi jaetaan kunniamainintoja. Kilpailun raatina toimii Poskipussin toimitus, ja palkintoina on hamsteriaiheisia tuotteita ja hamsteritarvikkeita.

Kilpailun voittajat julkaistaan lehdessä 1/14. Kilpailupiirroksia käytetään Poskipussin kuvituksessa.

Kilpailun ikäsarjat:
0–10 vuotta
11–18 vuotta
Yli 18 vuotta

Kilpailun aiheet
Parhaat kaverukset
Hamsteriperhe

Kilpailutyöt otetaan vastaan postitse tai sähköpostitse 10.1.2014 mennessä. Liitä työsi yhteyteen nimesi, ikäsi, postiosoitteesi sekä sähköpostisi. Otsikoi kirjeesi tai viestisi "Piirustuskilpailu 4/13". Tietoja käytetään ainoastaan kilpailun palkintojen lähettämiseen. Jos haluat työsi palautettavan sinulle, lähetä mukana postimerkillä varustettu palautuskuori.

Yhteystiedot:
Poskipussin päätoimittaja / Veera Kujansuu
Klaavuntie 10 M 106
veera@hamsterit.net
Hallitus tiedottaa / Foorumilla galleria
03.01.13 - klo:15:44
Galleria on palannut takaisin foorumille!

Voit lisätä eri kategorioihin kuvia ja linkittää niitä joko BBCode:lla, HTML:llä tai suoralinkkinä, kommentoida muiden kuvia ja etsiä kuvia niiden nimellä, avainsanoilla tai kuvauksen perusteella.
Läsnäolijat:
Marjut Kaakinen, Ely Vihavainen, Satu Evilampi, Janika Skofelt, Mira Kotoaro, Eve Immonen

1. Kokouksen avaus
- Marjut Kaakinen avasi kokouksen klo 19.03

2. Kokouksen puheenjohtajan, sihteerin ja kahden pöytäkirjantarkastajan sekä kahden ääntenlaskijan valinta
- Valitaan puheenjohtajaksi Marjut Kaakinen. Sihteeriksi valitaan Ely Vihavainen. Pöytäkirjantarkastajan ja äänenlaskijan virat yhdistetään, valitaan Janika Skofelt ja Mira Kotoaro.

3. Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
- Kutsu on ollut ajallaan hallitusfoorumilla, varapuheenjohtaja läsnä, sekä 5 hallituksen jäsentä.

4. Hyväksytään työjärjestys
- Hyväksytään työjärjestys.

5. Päätetään lopullisesti toimintasuunnitelma vuodelle 2013 joka hyväksytään yleiskokouksessa Grand Galassa
- Yleiskokouksen paikka ja aika siirretään, paikkana Joutsenraitti 1 A 8, Helsinki, päivämäärä 15.12.2012 klo 14. Toimintasuunnitelmaan maininta, että näyttelypaikat ja -päivämäärät ovat alustavia suunnitelmia ja päivämäärät muutetaan kuukausiksi. Muilta osin toimintasuunnitelma hyväksytään.

6. Päätetään huppareista ja t-paidoista
- Huppareiden hinnat 27 €, naisten o-aukkoinen t-paita 13,90 € ja miesten t-paita 11,50 €.

7. Päätetään ulkomuotoluokan rekisteripakosta, mm. voimaantulo & hinnat
- Ulkomuotoluokan rekisteripakko astuu voimaan huhtikuussa pidettävästä Jyväskylän hamsterinäyttelystä alkaen.

Rekisteröintihinnat pidetään ennallaan, mutta päätetään 50% alennus hintoihin joulukuusta helmikuuhun, poikuerekisteröinnin hinta pidetään ennallaan.

Joulu-helmikuun hinnat:
1. hamsteri 1 €, 2. hamsteri 2 €, 3. hamsteri, 4. hamsteri 4 €, 5. hamsteri 5 € jne. Poikuerekisteröinti 4 €.

8. Keskustelua Tietopussin uudistamisesta
- Tuotetaan Tietopussi joulukuun loppuun mennessä valmiiksi, vuoden 2013 hallitus vastaa sen hinnasta ja myymisestä.

9. Kasvattajakurssit
- Tehtävä jätetään ensi vuoden hallitukselle ja tarvittava informaatio annetaan eteenpäin.

10. Muut asiat
- Hyväksytään Ely Vihavainen ja Veera Kujansuu tuomariharjoittelijoiksi.

Ruusukepalautuksista maksettava hyvitys laskosten määrän mukaan- joka alennetaan näyttelyilmoittautumisen hinnasta - vähennetään 0,50 euroon, eikä BIS-, muotovalio- ja VV-ruusukkeista makseta enää korvausta. Muutos astuu voimaan 1.1.2013.

Lemmikkihamstereiden Vuoden voittaja -pisteidenlaskenta muutetaan vastaamaan standardiluokkien pisteidenlaskentaa, lemmikkiluokan syyrialaisten naaraiden ja urosten pisteet lasketaan jos sukupuolet on palkittu erikseen. Vv-tuloksissa pisteet naaraiden ja urosten tuloksissa yhdistetään.
Nyt kun alkaa olla melko hyvällä alulla tuo sinisten rantautuminen Suomeen niin voisi olla hyvä keskustella aiheesta vähän enemmän, kiinnostaa tietää ketkä olisivat halukkaita ottamaan osaa tähän projektiin ja joitain nimiäkin tietyille väreille olisi hyvä miettiä vähän valmiiksi.

Joitain jo esille tulleita ehdotuksia väreille:

Genotyyppi - Nimiehdotus värille

dd = luonnonsininen (eng. golden dilute)
aadd = sininen (eng. blue)
aaddbb = laventeli (eng. lavender/lavendel)
aaddpp = vaaleansininen (eng. dove dilute/blue dove)
eeddUu/UU = sinisoopeli (eng. blue sable)
eeddbbUu/UU = sinisoopelisuklaa
aaddToY  sininen-keltainen
Millainen oli ensimmäinen (tai mieleenpainuvin niistä ensimmäisistä) hamstereihin liittyvä muisto?

Ensimmäisen kerran näin hamstereita (muualla kuin eläinkaupassa) naapurissa asuneella samanikäisellä tytöllä (olin n. 11-vuotias.) Hänellä oli kaksi kääpiöhamsteria, vaan en millään muista mitä lajia. Muistan häkin olleen erittäin pieni, noin puolet suosituksesta. Melko pian toinen hamsteri kuoli ja toinen vähän myöhemmin.

Ajattelin niiden olevan 'ihan söpöjä', mutta en silloin liiemmin välittänyt niistä. Lopullinen ihastus iski vasta teini-iällä, jolloin näin ensimmäisen kerran syyrialaisen hamsterin elävänä :)