Standardikomitean kokouksen pöytäkirja 11.3.2012

Läsnä: Satu Evilampi, Saija Kukkohovi, Veera Kujansuu, Mirja Hentilä
____________________________________________________

1. Kokouksen avaus

Satu Evilampi avasi kokouksen kello 12:30.

2. Kokouksen puheenjohtajan, sihteerin ja kahden pöytäkirjantarkastajan sekä kahden ääntenlaskijan valinta

Valittiin kokouksen puheenjohtajaksi Satu Evilampi, sihteeriksi Veera Kujansuu. Pöytäkirjantarkastajien ja ääntenlaskijoiden virat yhdistettiin, valittiin Mirja Hentilä ja Saija Kukkohovi.

3. Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus

Todettiin kokous lailliseksi ja päätösvaltaiseksi. Kokous on kutsuttu koolle alkuvuonna 2012. Läsnä on yksi syyrianhamsterin ulkomuototuomari, yksi kääpiöhamsterien ulkomuototuomari, yksi hallituksen jäsen ja neljä kasvattajaa.

4. Hyväksytään työjärjestys

Hyväksyttiin työjärjestys.

5. Standardikomitean asiat

5.1) Syyrianhamsterien eistandardivärien nimityksiä käytiin läpi.

Sinisensukuisille väreille keksittiin suomenkieliset nimitykset.

dd = luonnonsininen
aadd = sininen
aaddpp = vaaleansininen
aaddbb = laventeli
eeddUu/UU = sinisoopeli

Punasilmäiselle hopeanharmaalle annettiin nimi hopeablondi.

Dalmatialaiseksi kutsutulle laikukkaalle annettiin nimi dalmatianlaikukas.

5.2) Campbellien koestandardivärien tilanne tarkastetaan, ovatko ne valmiita siirtymään standardiluokkaan.

Dove, opal ja keltainen päätettiin siirtää standardiin. Kuviot jätettiin koestandardiin.

5.3) Campbellien eistandardivärien nimityksiä käytiin läpi.

Umborous lisättiin eistandardikuvoihin.

5.4) Korjataan roborovskien normaalin värin standardia.

Siirretään lajimääritelmästä kohta "merkit" kohtaan "normaalin näyttelystandardi". Poistetaan kohdasta "lajimääritelmä" hylkäämiseen johtavista virheistä kohta "kulmakarvojen puute". Sellaisenaan kohta "merkit" kohdasta "lajimääritelmä" kohtaan "normaalin näyttelystandardi". Lisäyksenä kohta "kulmakarvat pienet, korkeintaan silmien kokoiset", "korvat vaaleat, etureuna on tummanharmaan karvan peitossa" ja "Raja selkä- ja vatsavärillä muodostuu loivasti kaareutuvasta, selkeästi piirtyneestä linjasta."

LAJIMÄÄRITELMÄ
Tyyppi ja rakenne
Hamsterin tulee muistuttaa muodoltaan kuulaa, jossa ei ole kaulaa tai vyötäröä havaittavissa. Jalat ovat lyhyet ja tuskin näkyvissä kropan alta.

Turkki
Turkin tulee olla lyhyehkö ja tiheä erittäin paksulla pohjaturkilla. Vaikutelman tulee olla villainen.

Pää, silmät, korvat, jalat
Pään tulee olla lyhyt ja leveä, kuonosta pyöreä. Silmien tulee olla pyöreät, eivätkä ne saa olla ulkonevat. Korvat ovat pienet, pyöreät, karvoittuneet ja leveälle asettuneet.    Takajalkojen jalkapohjat ovat karvan peitossa.

Koko
Täysikasvuisen roborovskin ihannepituus on 7-8 cm.

Väri
Väristandardin mukainen.

Kunto
Hamsterin tulee olla utelias ja eloisa. Hamsteri on kaikin puolin terve ja hyväkuntoinen.

Näyttelyssä pisteitä vähentävät virheet
Vähäiset puutteet tyypissä, rakenteessa tai koossa. Ulkonevat silmät. Suuret korvat. Lievä karvanvaihto, puutteet värissä ja ohut turkki. Yli- tai alipainoisuus. Pitkät kynnet.

Näyttelyssä hylkäämiseen johtavat virheet
Suuret puutteet tyypissä, rakenteessa tai koossa. Arvostelun estävä, voimakas karvanvaihto. Sairaus, kaljuus, kasvaimet, haavat tai tiineys.    Aggressiivisuus tai muu arvostelun estävä käytös.

NORMAALIN NÄYTTELYSTANDARDI
Selkäturkin perusvärin tulee olla voimakas punakeltainen, ja sen osuus yhdestä karvasta on noin 1/3. Karvan kärkien tulee ollatasaisesti tikattu mustalla. Pohjaturkki on tummanharmaa. Vatsaturkin ja hännän tulee olla puhtaan valkoiset. Perusvärin ja hännän väliin jää valkoinen alue. Jalat ovat luonnonvalkoiset. Korvien takana sallitaan pieni, tarkkaan rajattu vaaleampi alue.

Merkit
Raja selkä- ja vatsavärillä muodostuu loivasti kaareutuvasta, selkeästi piirtyneestä linjasta. Silmien yläpuolella tulee olla selkeästi piirtyneet, korkeintaan silmien kokoiset pienet valkoiset täplät, ns. kulmakarvat.

Silmät: mustat
Korvat: vaaleat, etureuna on tummanharmaan karvan peitossa.

5.5) Laaditaan koestandardi kuvioille isabellahusky ja resessiivinen laikukas. Pohditaan värien nimityksiä.

ISABELLAHUSKY
Selkäturkin perusvärin tulee olla vaalean aprikoosi ilman tikkausta. Pohjaturkki on tummanharmaa. Vatsaturkin ja hännän tulee olla puhtaan valkoiset. Perusvärin ja hännän väliin jää valkoinen alue. Jalat ovat luonnonvalkoiset. Korvien takana sallitaan pieni, tarkkaan rajattu vaaleampi alue.

Kuvio
Pään tulee olla puhtaan valkoinen. Otsalla on valkoisen ja perusvärin rajalla selkeästi piirtynyt, kolmion muotoinen linja. Raja selkä- ja vatsavärillä muodostuu loivasti kaareutuvasta linjasta.

Silmät: mustat
Korvat: vaaleat, etureuna on vaaleanharmaan karvan peitossa.

TÄPLIKÄS (ent. resessiivinen laikukas)
Roborovskin on annettava vaikutelma puhtaan valkoisesta eläimestä, jossa on perusvärisiä laikkuja. Perusväristen laikkujen tulee noudattaa normaalin standardia. Laikkujen on oltava selvästi rajautuneet. Ne voivat antaa satulamaisen vaikutelman, mutta kuvion rikkoutuminen on toivottavaa. Vatsa on puhtaan valkoinen. Pää voi olla puhtaan valkoinen tai laikuttunut.

Silmät: mustat
Korvat: vaaleat, etureuna on harmaanruskean karvan peitossa.

5.6) Pohditaan roborovskien eistandardivärien nimityksiä.

dominoiva laikukas -> laikukas
dominoiva husky -> platinahusky
mustasilmäinen valkoinen (res. + dom. husky) -> valkoinen husky
valkoinen laikukas ("lippahattu") -> valkoinen lakillinen
valkoinen (res. + dom. laikukas) -> mustasilmäinen valkoinen
cream -> creme

Päädyttiin muuttamaan jo päätettyä mustasilmäisen valkoisen nimeä (res. + dom. husky), koska kyseistä väriä ei tiettävästi Suomessa tällä hetkellä ole olemassa ja haluttiin selvyyttä genotyypiltään erilaisten mutta fenotyypiltään samanlaisten värien (laikkuvalkoinen, huskyvalkoinen) välille. Cream nimettiin cremeksi eri lajien värinimitysten yhtenäistämiseksi ja koska nimitys on jo ulkomailla vakiintunut.

6. Muut standardikomitean esittämät asiat

6.1) Kiinankääpiöhamsterien selkäjuova
Normaalin standardissa tulisi eritellä, onko hamsterin selkäjuova kiinteä vai tikattu. Muutettiin kohta "selkäjuova on musta" lisäämällä "selkäjuova on musta — ei kiinteä, vaan tikattu."

7. Kokouksen päätös
Kokouksen puheenjohtaja Satu Evilampi päätti kokouksen klo 15:15.

lentsu

Lisätietoa: kokouksessa esitettiin 5 isabellahuskyn väristä roborovskia kahdelta kasvattajalta sekä 7 täplikäs-kuvioista roborovskia kahdelta kasvattajalta. Sääntö koestandardin luomiseksi kuuluu siis seuraavasti:

"Kasvattajat, jotka ovat pyytäneet koollekutsumista, ovat velvollisia toimittamaan kokoukseen vähintään viisi eläintä, jotka edustavat kyseistä väriä. Eläinten on oltava vähintään kahdesta eri yhdistelmästä ja niiden on oltava saman värisiä, mahdollisimman hyviä värinsä edustajia. Eläinten tulee olla myös mahdollisimman puhdaslinjaisia."

lentsu

Standardikomitean kokouksen esitykset tulevat keväällä koolle kutsuttavan ylimääräisen yleiskokouksen vahvistettaviksi, minkä jälkeen ne vasta astuvat virallisesti voimaan näyttelyissä. Kevään näyttelyissä uudet koestandardit ovat siis vielä ei-standardissa ja campbellien nyt standardiin ehdotetut koestandardivärit edelleen koestandardissa.