• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

HYBRIDIT ja eläinkaupat

Aloittaja Elena, 06.02.08 - klo:23:06

« edellinen - seuraava »

usvaniityn

#15
Lainaus käyttäjältä: "Goue"
Lainaus käyttäjältä: "Elena"Unohtui .juu pienin kate on niissä eläimissä.
En väitä tietoa millään muotoa vääräksi, mutta jos liike maksaa kasvattajalle esim. 3,30e hamsterista rahana ja myy ulos 20e:lla, niin minusta kate on aika jäätävän suuri...

Tuohon hintaan pitää ottaa huomioon eläinkauppojen kulut: verot, eläinten aluset/ruuat, tilavuokrat, mahdollisten työntekijöiden palkat jne, ei siinä varmaan hirveitä eläinkaupallekkaan näppiin jää.
Eläimiä tuskin myydään päivittäin monia kymmeniä missään kaupassa..

Goue

#16
^ Mutta vertaapa tuota hinnoittelua moneen muuhun tuotteeseen siellä kaupassa...

Mustikkamaan

#17
Elenalle tiedoksi, että tarkoitin juuri mitä sanoin enkä syöttänyt sanoja kenenkään suuhun. Eli etsit hybridien myymiselle vain "hyvää syytä", ts.  "koska kasvattajilta ei saa talvikoita". Sitä ei moneltakaan ihmiseltä heru näistä piireistä, en ainakaan heti usko. Eikä yhdistykseltä etenkään.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

usvaniityn

#18
Jokainen eläinkauppa maksanee omanlaisensa summan eläimistä, hamstereista ei ole kokemusta henk. kohtasesti paljonko maksetaan, mutta kaverini on vienyt yhteen eläinkauppaan syrkinpoikasia, josta saa 10e per poikanen, ja myyvät niitä 20e kpl, gerbiileistä hyvitetty usein se 7e, ja myyvät sitten 15e/20e kappaleelta.. marsuista ovat hyvittäneet 20-30e kpl jne.. (tietenkin eläinkauppakohtaista tuo hinnoittelu).. Mutta tuskimpa kukaan niitä poikasia teettää ihan vaan rahan vuoksi (toivottavasti ei ainakaan kukaan), joten eikö se lie pääasia että itselle ylimääräiset poikaset saa hyviin koteihin, itse olen kyllä noiden gerbiileiden osalla aina varautunut niin että on mahdollista jättää vaikka koko poikue tarvittaessa kotiin kasvamaan. (joku mennyt kyllä eläinkauppaankin joskus, papereiden kera).

Talvikoiden suhteen saaminen on hieman hankalaa, joten en ihmettele miksi ihmiset ostaa helposti niitä eläinkaupasta.

Ninde

#19
Lainaus käyttäjältä: "Elena"Eläin ei välttämättä kärsi tuosta kokeilusta mutta eikö sen eläimen elämänarvon kannalta olisi parasta että eläin olisi toivottu, se saisi uuden huolehtivan kodin eikä jäisi miksikään "tutkimuseläimeksi" kasvattajalle?
Ja mitenhän toivottuja nämä tukkujen hybridit sitten muka on, joita eläinkaupoissa myydään? Tai tukkueläimet ylipäätään? Onko kasvattajan koti = huono koti? Ilman muuta hamsteri saa enemmän huomiota ja aikaa lemmikkikodissa jossa se mahdollisesti on ainoa hamsteri. Ihan yhtä laillahan tässä tulisi sitten "sääliä" niitä puhdaslajisia hamstereita jotka syntyvät suunnitelmien mukaan ja jäävät kasvattajan luokse vain jalostuskäyttöä varten ajatellen, onko sekään elämä loppupeleissä niin hohdokasta?

En myöskään ymmärrä tätä ajattelutapaa, että nämä mahdolliset hybridi"kokeiluna" syntyneet elämet asutettaisiin - tottakai - litran lasipurkissa ilman vettä ja ruokaa. :c8  Hei haloo, nyt se maalaisjärki käyttöön tässäkin asiassa. Totta ihmeessä ne olisi toivottuja, jos ne tarkoituksella tehtäisiin ja hoidettaisiin ihan yhtä lailla kuin kaikki muutkin eläimet. Vai jättääkö joku eläimensä hoitamatta, kun jälkikäteen selviää että onkin ostanut hybridin? No taatusti ei jätä.
 

Minä en ole moneen vuoteen myynyt eläimiä eläinkauppoihin, ei ole ollut tarvetta. Enkä myöskään katso sitä mitenkään velvollisuudekseni, vaikka kyselyjäkin on (eläinkaupoista) tullut.

usvaniityn

#20
Mutta sitten taas jos ajatellaan toista puolta asiasta (eläinkaupoista), jos eläinkaupoissa olisi näitä kasvattajien asianmukaisista oloista tulleita (ei mitä tahansa sisarus sötkötyksiä) olisi eläinkauppa eläimetkin sitten parempilaatuisia, sekä sukupapereiden kera, eikä se kannustaisi kaikenmaailman eläinkauppoihin eläimiä tehtailevia tyyppejä jatkamaan toimintaansa, kun eläinkauppoihin eivät ottaisi näitä suvuttomia eläimiä ihan keneltä vaan.. Tosin kasvattajilta tulevat eläinmäärät ovat loppujen lopuksi aika pieniä siihen nähden mitä eläinkaupat myy.
Joten tuskimpa tuohon asiaan koskaan muutosta tulee.
Eläinkaupat keksii mitä kummallisempia värinimityksiäkin eläimille, oli ne sitten kääpiöhamstereita tai gerbiileitä.. Itse olen gerbiileiden osalta yrittänyt opastaa, mutta eipä se paljoa ole aina auttanut..  :<

Yökyöpeli

#21
Lainaus käyttäjältä: "usvaniityn"Eläinkaupat keksii mitä kummallisempia värinimityksiäkin eläimille, oli ne sitten kääpiöhamstereita tai gerbiileitä.. Itse olen gerbiileiden osalta yrittänyt opastaa, mutta eipä se paljoa ole aina auttanut..  :<

Nimenomaan  :x  Samaten monissa paikoissa sukupaperit eivät lähde eläimen mukaan.
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku.

www.freewebs.com/yokyopelin

rundi

#22
Lainaus käyttäjältä: "Niina-03"[eheee... olen ollut eläinkaupoissa ja koiranruoassa lienee se pienin kate 5% jos on uskominen hinnoittelua. Eniten katetta oli kaloissa, tilpehööreissä ja tarvikkeissa, eläinten myynti ei kannata ollenkaan.

Joo olet ihan oikeassa, mun moka koiranruokien suhteen. Kuuluvat tosiaan sinne "alimpaan kastiin".

Kun kerran eläimissä on pieni kate, niitä myydään verrattaen vähän eli voittoa on tosi vaikea eläimillä tehdä, niin en vaan hiffaa miksi niitä on pakko sitten pitää kaupoissa? Miksei ohjata kasvattajien luo poikaskyselijöitä? Siinähän rupeaa sitten enemmän ihmisiä ramppaamaan kasvattajilla kylässä, kyllä sieltä aina joku eläinsuojeluviranomaiset soittaa tarkastuskäynnille, jos katsovat sen aiheelliseksi. Näin kasvattajiakin olisi paremmin "valvonnan alaisina".
[size=85]Bric\'A-Brac - venäjänkääpiöhamsteri roborovskit[/size]

Heli

#23
Lieneiskö syy se, että aina löytyy kauppoja jotka eläimiä myyvät. Ihmiset suuntavat niihin ja samalla sitten yleensä keskittävät myös ne tavarahankintansa siihen eläinkauppaan mistä se eläinkin hankitaan?
Monen mielestä myös eläimen hankinta eläinkaupasta on hurjan paljon yksinkertaisempaa kuin kasvattajalta. Ja onhan se. Ei jollain tavis lemmikinhankkijalla välttämättä ole omasta mielestään mitään syytä kääntyä kasvattajan puoleen.

Mun käsittääkseni eläimet on siis sinänsä vain keino vetää asiakkaita.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Mustikkamaan

#24
Mä olin juuri toteamassa ihan samaa kuin Heli. Eli kun ostaa sen elikon, ostaa samalla myös kaikki tarvikkeet, sapuskat sun muut hörhelöt.

Mä en suoranaisesti kiellä eläinten myymistä eläinkaupoissa, kunhan siellä olisi aina ne asiantuntevat ihmiset niitä myymässä. Joka eläinkaupassa on sillä saralla jotain vikaa, ts. joku henkilö joka puhuukin puuta heinää tai sanoo suoraan ettei tiedä. Mutta oon pariin parhaaseen silti vienyt, niissä ei kuitenkaan mitään ihan tampioita oo koskaan ollut.

Mutta jos niistä jompi kumpi alkaa myymään hybrideitä, niin sit en enää vie, jos eivät suostu tiedottamisesta huolimatta muuttaa tilannetta.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Pertti

#25
Toki jokainen voi ostaa eläinkaupasta minkä tahansa eläimen - esimerkiksi mulle on ihan sama vaikka se olisi Singaporen mutkahäntähamsteri, mutta ikäväksi se käy siinä vaiheessa kun sen kanssa haluttaisiin ruveta harrastamaan - eikä sitä hyväksytäkään näyttelyihin. Tai siinä vaiheessa kun sillä haluttaisiinkin tehdä poikasia.

Itse olen aina ollut sitä mieltä että eläinkaupoilla on tärkäe rooli hamsteriharrastuksessa, on täysin totta että monen mielestä on varmasti helpompaa ja ainoa tunnetukin vaihtoehto hakea eka eläin eläinkaupasta ja sitä kautta ehkä toivottavasti hakeutuisi mukaan myös SHY:n toimintaan.

Mitään velvollisuutta en minäkään kasvattajana koe eläinten tekemisesti eläinkauppaan. Pariin tuntemaani eläinkauppaan myyn poikasia mikäli niitä sattuu olemaan ja sieltä päin kysytään. Jos kauppa kehtaa tarjota hamsterista jotain 3,50 euroa, ei sinne eläimiä lähde. Samaten käy jos huomaan että eläinten olot liikkeissä on huonot.

Itse ainakin olen jopa ehdottanut pariin eläinkauppaan että tekisin heille poikasia, mutta se on osoittautunut käytännössä mahdottomaksi - joko kauppaa ei ole kiinnostanut tai sitten on ollut vaikea etukäteen luvata ottaa kaikki poikaset, ja mulle taas tilojen takia on vakieaa tehdä hirveesti poikasia ja huomata että ne kaikki jääkin käteen tai itse myytäviksi.

Toisaalta, jos kauppojen nyt on (hyvistä olosuhteista ja kohtuullisesta hinnastakin huolimatta) niin kamalan vaikea hommata niitä eläimiä, niin myös mun mielestä yhtälaisen palveluksen harrastukselle ne tekisi vain jakamalla yhdistysen esitteitä ja kasvattajalistoja - tarvikkeet kuitenkin todennäköisimmin tultaisiin ostamaan kaupasta.                      

Ja vielä pompatakseni asiasta toiseen; kuten tuolla aikaisemmin totesin, lajien sekoittamisella saattaisi olla jopa jonkinasteisia terveysvaikutuksia, mutta mun mielestä niitä asioita voidaan parantaa myös puhdaslajisella kasvatuksella.
Kyllä aina yhen voi ottaa!

Sarantha

#26
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Mä olin juuri toteamassa ihan samaa kuin Heli. Eli kun ostaa sen elikon, ostaa samalla myös kaikki tarvikkeet, sapuskat sun muut hörhelöt.

Ilmeisesti joillekin poikasenostajille on mahdoton ajatus, että eläin ja tarvikkeet pitäisi ihan jopa eri paikoista ostaa. Onhan se nyt tosi monimutkaista... Hamstereiden kanssa en tähän ole törmännyt, mutta noiden isompien elikoiden (esim. kanit ja marsut) kohdalla ihmiset kuulemani mukaan tuntuvat helposti kuvittelevan, että kasvattajalta ostaessaan saa sitten häkin ja muut tarvikkeet mukaan... Möin juuri yhdelle marsukasvattajalle muutaman vanhan kanihäkin, kun hän valitteli että poikasenostajat aina haluaisivat ostaa häkin samalla. Ja äsken yhden kanikasvattajan vieraskirjaa lukiessani törmäsin samaan ilmiöön, poikkeuksetta kysellään, saako kanin mukana häkin.

Nykyään nämä lemmikinostajaperheetkin osaavat jossain määrin kääntyä kasvattajien puoleen, mutta eivät aina. Vähän aikaa sitten huvitti, kun itse ajoin naapurikaupunkiin hakemaan kasvattajalta hiiriä, ja samalla viikolla kuulin, että tuttavaperhe oli ajanut sieltä tähän kaupunkiin ostamaan hiiriä eläinkaupasta... Mutta varmaan netin kauttakaan tällaisten ihmisten on vaikea lähteä kasvattajia etsimään, jos esim. eivät tiedä edes lajiyhdistysten olemassaolosta mitään. Ja sitten herää kysymys, mistä ne ihmiset sitten hoito-ohjeet hankkivat...

Meni nyt vähän sivupoluille tämä viesti.
Talvikkoharrastusta 2006-2008.
Kotona tällä hetkellä 2 gerbiiliä, 2 maatiaiskissaa & bordercollie.

Nilla

#27
Musta on ihan ok jos ostaa hamsun eläinkaupasta jos se on tulossa vain lemmikiksi  ;)
Ei se haittaa, ei ne meitä tunne!

Mustikkamaan

#28
^Joo, jos eläinkauppa on oikeasti kunnollinen. Niitä saakin kyylätä aikalailla :D Eri myyjiä, tuotevalikoimaa, eläinvalikoimaa... Ei kasvattajat toki muuten niihin möiskään (paitsi tietty jotkut ihan vastuuttomat).
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Elliska

#29
No siis mä ostin pari vuotta sitten ekan talvikon eläinkaupasta, koska kasvattajia ei tuntunut olevan lähimailla tai jos oli niin ei ollu pentuja. Ja siis tietty myös siks että sais kaikki tarvikkeet ja ruuat saman tien mukaan, ja en näe mitään pahaa siitä että se tuli pelkäksi lemmikiksi :pihalla:
Ja en ostanut hamsteria siksi eläinkaupasta, että kasvattajilta ostaminen olisi ollut monimutkaista. Kysyttiin kyllä mutta ei ollut poikasia ja eikä ollut tulossakaan.

En kyl paljon kaupasta muistan kun se lopetettiin miltei heti kun oli avattukkin, mutta kaikilla eläimillä oli isot terrat ja linnuilla isot häkit. Hyvältä ainakin vaikutti, ei siellä mitään kultakääpiöitä tai siperialaisia myyty, ja kyllä siellä oli 6 talvikkoa ja kaikista pystyi ihan selvästi sanomaan värin (ei siis ollu mitään ruskeita safiireja tai kellertäviä helmiä ym).

Ja ostaessani en tiennyt mitään hybrideistä. Hoito-ohjeet oli monestakin paikkaa luettu mutta en minä mitään hybrideistä tiennyt, ja todella harva ostaja nykyäänkin tietää hybridien vaarasta.