• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä

Aloittaja Heli, 20.08.07 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

Heli

#180
Lainaus käyttäjältä: "Ellipsi"Mä en maksais hamsterista 25€, korkeintaan ehkä 20€. Riippuu aika paljon mistä lajista on kyse, harvinaisemmista (roboista ja kiinareista, ehkä cämpsyistä) enemmän. Syrkeille ja kääpiöille olisi musta sopiva hinta molemmille 15€.

Mäkään en lähtis nostamaan hintoja, samasta syystä minkä mirilii kertoi. Ja jos mä kasvattaisin, myisin luultavasti poikaset hintaan 10-15€. En mä kyl ostais keltään alle 12 vuotiaalta henkilöltä mistään hinnasta, koska sen ikäisille hamstereita ei edes suositella.

Ja sit siitä mistä Pete sanoi, että tutuille hamstereita voi antaa vaikka ilmaiseksi. Oliko Pete sitten huono kasvattaja? Vastaus: Ei. Kyllä minäkin antaisin, jos olisin kasvattaja ja minulla olisi ns. yhteistyökasvattajia.

Monet on nostanut syrkkien hintoja siksi että eläinkaupoissa niitä myydään usein hintaan 20€. Sen ymmärrän, että eläinkaupoissa hinta on sen verran, koska eläinkauppiaiden pitää päästä voitolle myymistään eläimistä, koska se on heidän ammattinsa (Tietysti tukuista taitaa saada hamstereita halvemmalla). Jos kasvattajat myyvät syrkkejä hintaan 20€ eläinkauppaan, täytyy eläinkauppojenkin nostaa hintoja -> Kasvattajat nostaa myös hintoja, koska eläinkaupoissa myydään kalliimmalla?

Tulipa sekava viesti :P
Kyllä mäkin olen ihan alusta lähtien kasvattajatovereille ja ystävilleni ihan ilmaiseksi hamsterit antanut. Sillä mitä hamsterinpoikasista saan, ei ole mitään merkitystä. Mutta ei missään tapauksessa ole järkevää ihan kenelle tahansa olla eläimiä ilmaiseksi jakelemassa. Kyllä se nyt vaan niin on, että kyllä se vähän suurempi hinta pikkaisen niitä ostajia karsii ja pistää kenties miettimään sitä eläimen hankintaa hiukan tarkemmin. Voin sanoa, että hinnasta tinkineet ovat aina jossain vaiheessa paljastuneet epäilyttäviksi kotiehdokkaiksi. Kun taas sitten osa on jopa vaatinut saada maksaa enemmän kuin mitä olen pyytänyt, koska ovat olleet niin tyytyväisiä siihen mitä saavat.

Hamstereiden hinnoissa liikutaan mun mielestä vielä kuitenkin niin pienissä summissa, että jos ihan oikeasti joku ei ole valmis maksamaan sitä mitä ikinä poikasesta pyydänkään niin enpä kyllä kasvattajana sen kodin perään haikailemaan jää. Vaikkei kyse siis edelleenkään ole siitä rahasta.  ;) Ja tämä jo ihan siltä pohjalta, että kyllä mä itse olen valmis maksamaan melkein mitä vaan siitä mitä itse todella haluan.

Miksi eläinkauppojen pitäisi nostaa hintoja jos kasvattajat nostavat hintoja? Ei ne kasvattajille kuitenkaan poikasista ikinä sitä maksa mitä yksityishenkilöt. Iso osa liikkeistä taitaa maksaa poikasesta noin 5e.

Lisään nyt vielä että meillä joka tapauksessa kaikilla hinta nyt 15e eikä ole näillä näkymin hinta siitä nousemassa.  :P
Destiny's hamsterit 2001-2009

Tiare

#181
Jos Ellipsi mun viestiin vastasit tuolla että oliko Pete sitten huono kasvattaja, niin en todellakaan tarkoittanut mitään tollaista. Ihan yleisestihän usean eläinlajin kohdalla (ei pelkästään hamstereiden) vaihdetaan jalostusmateriaalia keskenään ja se on mielestäni erittäin hyvä juttu. Mitä sitä turhaan pompotella rahaa edestakaisin, eikö ole helpompi vain sopia, että vastapalvelusta on luvassa.

Rottapuolella on hinnat myös nousseet mikä on mun mielestä vielä parempi asia kuin hamstereilla. Niillä useammin joutuu turvautumaan eläinlääkäriin (ainakin omasta kokemuksestani) joten on hyvä, että ne maksavat hieman enemmän kuin hamsterit. Että ihminen tajuaisi, ettei eläintä oteta hetken mielijohteesta ja se eläin tulee maksamaan vielä elämänsä aikana muutakin kuin ostohinnan verran.

Niin ja 5€ ne eläinkaupat ovat poikasista maksaneet. Jossain on ollut vähemmänkin, 3,5€.
Elämä on tanssimista, joskus tanssi vaan ei luista.

Yökyöpeli

#182
Lainaus käyttäjältä: "Heli"Hamstereiden hinnoissa liikutaan mun mielestä vielä kuitenkin niin pienissä summissa, että jos ihan oikeasti joku ei ole valmis maksamaan sitä mitä ikinä poikasesta pyydänkään niin enpä kyllä kasvattajana sen kodin perään haikailemaan jää. Vaikkei kyse siis edelleenkään ole siitä rahasta.  ;) Ja tämä jo ihan siltä pohjalta, että kyllä mä itse olen valmis maksamaan melkein mitä vaan siitä mitä itse todella haluan.


Samaa mieltä.

OT
Mehän asutaan huonojen julkisten kulkuyhteyksien takana ja se on aika hyvä koetinkivi sille haluaako joku todella sen hamsun kasvattajalta ja juuri meiltä. Jos vanhemmat eivät suostu kuskaamaan meille korpeen hakemaan hamsua niin mitenkä sitten kun se onneton jyrsijä pitäisi viedä kalliiseen eläinlääkärihoitoon?
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku.

www.freewebs.com/yokyopelin

Goue

#183
Tuossa sivujani päivittäessäni surffasin useita eri kasvattajasivuja ja törmäsinpä nyt siihenkin, että syrkit 20e/kpl ja kääpiöt 25e/kpl.

Tarkoitan siis sitä, että joku arvottaa kääppärit kalliimmaksi kuin syrkit. Tässä taas siis näkökulma siihen, kun on puhuttu hinnoittelusta ja sen perusteista.

En toki tiedä ko. kasvattajan perusteluita tuolle hinnoittelupolitiikalleen, mutta voisiko olla kyse kääppärien "heikommasta" sikiävyydestä/saatavuudesta?

Pohdinnat siis voivat jatkua.  ;)

Heli

#184
^Oho, enpäs ole itse tuollaiseen törmännyt. Mutta mikäs siinä, kun tosiaan kääppärit tuntuu nykyään olevan välillä kovinkin kiven alla.  :P
Destiny's hamsterit 2001-2009

Moona

#185
Saako normaalin värisen talvikon ja safiirin risteyttää?
Mikä on mielestänne talvikoilla ihanneikä ensimmäiseen poikueeseen?
Sanotaan ettei talvikoiden kiimaa huomaa, mutta kai nyt joku merkki löytyy?

En ole pakosti mitään poikasia hankkimassa, mutta mielenkiinnosta kysyn.  :sydan
Pienimuotoista talvikkokasvatusta http://www.freewebs.com/ietalvikot

Sarantha

#186
Talvikoissa kaikkia värejä voi yhdistää, vaikka teoriassa kai parasta jälkeä tulisi samanvärisiä yhdistämällä. Talvikkokanta on kuitenkin niin olemattoman pieni, että käytännössä esim. safiiria on ainakin minun kokemukseni mukaan aika mahdoton kasvattaa käyttämättä välillä myös normaalia. Normaalia ja safiiriahan tuosta yhdistelmästä syntyy, tai mahdollisesti pelkkää normaalia, jos yhdistelmään käytettävä normaali ei ole safiirikantaja.

Olen joskus kuullut sanottavan, että normaali-safiiri -yhdistelmässä normaali huonontaisi herkästi safiirin väriä ja tekisi siitä ruskehtavan. Mutta loppujen lopuksi se taitaa mennä niin, että jalostukseen käytettävien eläinten värien taso on se mikä ratkaisee, hyvä safiiri ja hyvä normaali voivat saada keskenään aivan kelvollisia jälkeläisiä, parempia kuin vaikkapa kaksi huonoa safiiria.

Minä olen yhdistänyt talvikkopariskunnat niin, että naaras ehtii täyttää 4 kk synnytykseen mennessä, vaikka tulisikin heti kantavaksi. Hyvä ikä on jossain 4-5 kk paikkeilla, käytännössä pari kannattanee yhdistää kun naaras on noin 3,5 kk, niin ehtivät sitten olla uroksen kanssa kauemmin ja "jatkaa harjoituksia", vaikka heti ei tärppäisikään.

Ja talvikoiden kiimaa ei tosiaan huomaa muut kuin talvikkouros, näillähän ei käytetä ns. astutusmenetelmää, vaan naaras ja uros laitetaan asumaan yhteen niin pitkäksi aikaa kunnes naaras on kantavana - jos se on kantavaksi tullakseen.

Ja jos suunnittelee talvikoilleen poikasia, kannattaa ehdottomasti lukea tuo eläinkauppakasvatusketju ja muutenkin tiedostaa hybridiongelma! Ihan mitä tahansa ei siis _todellakaan_ kannata lisäännyttää!
Talvikkoharrastusta 2006-2008.
Kotona tällä hetkellä 2 gerbiiliä, 2 maatiaiskissaa & bordercollie.

Moona

#187
Lainaus käyttäjältä: "Sarantha"Ja talvikoiden kiimaa ei tosiaan huomaa muut kuin talvikkouros, näillähän ei käytetä ns. astutusmenetelmää, vaan naaras ja uros laitetaan asumaan yhteen niin pitkäksi aikaa kunnes naaras on kantavana - jos se on kantavaksi tullakseen.

Eivätkö uros ja naaras rupea tappelemaan? Tämä siinä huolettaa.
Pienimuotoista talvikkokasvatusta http://www.freewebs.com/ietalvikot

Mustikkamaan

#188
On se toki mahdollista että alkavat, mutta naaras joka ei hyväksy urosta (tai toisinpäin) ei myöskään ole suotava jalostuseläin. Joskus voi olla ihan vain "kemioista kiinni", mutta jos tahtoo käydä niin notta ei uusintayrityksilläkään hyväksy eikä edes muita kumppaneita, niin sitten turha yrittääkään.

Mutta joo, ne asutetaan yhdessä juuri tuollain kö Sarantha sanoi :)
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

maikki

#189
Mikä on kun naaraalla on kiima, mutta ei kuitenkaan ole tarpeeksi kiinnostunut uroksesta? nostaa kyllä jonkinverran häntää että kiima siis on, mutta ei sen enempää. Uroksen kanssa kokeilin astuttaa ja oli kiinnostunut uroksesta, mutta paikalleen ei jäänyt kiimaisesti lainkaan vaan nihkeästi häntää nostaa ja on lähtemässä pois. Mikä on siis vialla? Lisäksi tuo naaras kiinnostui myös sen verran uroksesta että kävi tämän päälle, että pintanaarmu/haava urokselle tuli. Tuohon laitoin bepanthenia että paranee. mikä voi parantaa naaraan kiimaa?

Heli

#190
^Ei varmaan ollut se kiiman oikea hetki astutukselle. Kokeile ensi kerralla vähän toiseen aikaan.
Destiny's hamsterit 2001-2009

maikki

#191
Lainaus käyttäjältä: "Heli"^Ei varmaan ollut se kiiman oikea hetki astutukselle. Kokeile ensi kerralla vähän toiseen aikaan.



Mistä tiedän "milloin on se oikea aika"?. Kuitenkin tuo viime yritys oli joskus klo. 22.-23.00 aikoina.

Mustikkamaan

#192
Siinä pitää vaan kärsivällisesti odotella. Joillakin se voi tulla vasta 1-2 aikaan yöllä.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

excitant

#193
Kyllä saatiin täälläkin yrittää monta kertaa ennen kuin löydettiin se sopiva aika :) Nyt on vihdoin astutus tapahtunut onnistuneesti ja nakkeja on odotettavissa 14 päivän päästä!

Heli

#194
Meillä esmes viimeks astutus tapahtui joskus kolmen aikoihin päivällä.
Destiny's hamsterit 2001-2009