• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Syyrialaisten värien ongelmat jalostuksessa

Aloittaja Tiare, 28.09.07 - klo:18:02

« edellinen - seuraava »

Tiare

Olen tässä mietiskellyt syrkkien värejä ja pohtinut että kaikilla väreillä on varmaan ongelmansa jalostuksessa. Varmaan yleiset ongelmat löytyvät tuolta värimuunnokset osioista virheet kohdasta, mutta ajattelin kysyä että mitkä värit teidän mielestänne on "helppoja" saada hyviksi ja mitkä ovat sitten tosi vaikeita jalostaa? Ja jos joku väri on tosi vaikea saada hyväksi niin mikä on ongelmana? (esim soopelin ruskettuminen tms)
Elämä on tanssimista, joskus tanssi vaan ei luista.

5in1

#1
Mun mielestä helpoimpia jalostettavia on mustat syyrikset  8-)
Kotonani ihanuudellansa tilaa vie:
Pk Syyrialainen Magic s. -05 Uros

Maikkis

#2
Lainaus käyttäjältä: "5in1"Mun mielestä helpoimpia jalostettavia on mustat syyrikset  8-)

Musta ruskettuu helposti, sekä mustalla on usein liikaa valkoisia laikkuja vatsassa ja leuassa.. ei mustakaan välttämättä mikään helppo väri ole jalostaa.

Yökyöpeli

#3
Keltainen musta on ainakin ihan  karsee väri  XD  Se muuttuu koko hamsterin elinajan ja hyviä kemuja on tosi vähän. Eiköhän kaikissa väreissä oo ne omat hankaluutensa, varsinkin kun taustat on mitä epämääräsempiä.
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku.

www.freewebs.com/yokyopelin

Pertti

#4
Mun mielestä pääsääntöisesti se menee niin, että helppoja värejä jalostaa on ne, joita on paljon ja vaikeita ne, joita on vähän. Jos ajatellaan esim. aloittelevaa kasvattajaa joka miettii mitä väriä alkaisi kasvattamaan, niin voisin suositella väriä jota on "markkinoilla" paljon, ja jota jotkut muutkin on jo vähän jalostanut. Vaikeimpia tapauksia on ne värit, joita joutuu etsimään kivien alta tai jopa tehdä itse, ennen kuin pääsee kunnolla kasvattamaan.
Kyllä aina yhen voi ottaa!

Anonymous

#5
luonnonvalkoista ei taida kasvattaa kuin viisi virallista kasvattajaa..

Mustikkamaan

#6
"kuin viisi" - sehän on jo paljon :D
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Anonymous

#7
mutta esim. cremeä taitaa löytyä kaikista eniten..

Mustikkamaan

#8
^Joo todnäk, ainaki jonkin sortin.

Mustasta tuli vielä mieleeni, että sinisiä värejä on niin vähän, että musta on siksi yksi hankalimmista. Voit saada mustia, mutta useimmiten ne on punasävyisistä suvuista - tai kirjavista. Siksi ne rusehtavat helposti. Mitä enemmän käyttää mustaa mustalle, sitä hitaammin ne ruskettuvat, koska niistä poistuu pikkuhiljaa punainen sävy. On myös ihan tuurilla mahdollista saada yksittäinen musta, joka pysyy "ikuisuuden" mustana, mutta se on tosiaan oikeasti hyvä tuuri. En tiedä vielä yhtään linjaa, jossa olisi niin kauan yhdistetty mustaa mustalle, että voitaisi jo sanoa, että linja on musta ja sitä kautta musta on jalostunut oikeasti hyväksi.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

GaneshaX

#9
Minkälaisia poikasia tulisi (siis ihan laskennallisesti) pk normaalin ja pk satiini keltaisen (menikö oikeassa järjestyksessä) yhdistämisestä?
Tähän tietenkin vaikuttaa varmaan mitä värejä suvuissa on...
Olisiko huono yhdistelmä?
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

arctican

#10
Lainaus käyttäjältä: "GaneshaX"Minkälaisia poikasia tulisi (siis ihan laskennallisesti) pk normaalin ja pk satiini keltaisen (menikö oikeassa järjestyksessä) yhdistämisestä?
Tähän tietenkin vaikuttaa varmaan mitä värejä suvuissa on...
Olisiko huono yhdistelmä?

Yhdistelmä ei ainakaan periaatteessa ole ollenkaan huono, mutta tulokseen tosiaan vaikuttaa paljon se, mitä värejä on taustalla. Lisäksi poikasten värin ratkaisee jo aika paljon se, kumpi on kumpi, eli jos naaras (tuleva emä) on keltainen, poikasista tulee aivan eri värisiä kuin jos isä on keltainen.

Palatakseni varsinaiseen aiheeseen, tuo Peten mainitsema jalostusmateriaalin saatavuus ja määrä on minustakin yksi eniten jalostuksen onnistumiseen ja tulosten saamisen nopeuteen vaikuttavista tekijöistä. Jos jotain väriä kasvattaakseen joutuu aluksi itse yhdistelemään osin sekalaisia värejä jonkun tietyn värin aikaansaamiseksi, kestää jo yhdenkin oikeanvärisen poikasen "tekemisessä" usein pitkään. Toisaalta ainakin omasta mielestäni juuri tällainen jalostus on kaikkein palkitsevinta: Kun on joutunut näkemään paljon vaivaa asian eteen, lopputuloksesta on varmasti paljon onnellisempi, kuin jos on saanut hyvät jalostuseläimet suoraan valmiina jostain.

Pelkästään jalostuseläinten saatavuutta ajatellen ehkä kaikkein helpointa olisi jalostaa normaalia, koska normaali on (kilppareita lukuunottamatta) periaatteessa aina puhdas väri, ja niitä syntyy aika monenlaisista yhdistelmistä "vahinkoinakin", joten sukulaisuudesta ei välttämättä ole niin paljon ongelmaa kuin muilla väreillä. Näistä vahinkona syntyneistä tietenkin suurin osa taas kantaa aika paljon muita värejä, joten puhtaiden normaalipoikueiden ja -sukujen tekemisessä menee tällöin melko pitkään.

GaneshaX

#11
Lisäksi poikasten värin ratkaisee jo aika paljon se, kumpi on kumpi, eli jos naaras (tuleva emä) on keltainen, poikasista tulee aivan eri värisiä kuin jos isä on keltainen.

Miten tämä vaikuttaa? Jos emä olisi keltainen (satiini) ja isä normaali minkähänlaisia poikasista tulisi laskennallisesti?
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Heli

#12
Jatketaanpa tässä nyt keskustelua otsikon aiheesta eli syyrialaisten värien ongelmista jalostuksessa.

Vaikka yleisessä poikaspulinassa voi kysellä muuta.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Niina-03

#13
Meillä on ollut huonoja kokemuksia "kolmen kuvion yhdistämisestä" syyriksillä, kun kolmas kuvio on ollut laikukas. Eli jos uros on ollut vaikka xxx laikukas ja naaras xxx valkonauhainen kilppari... on poikasissa käynyt suuri kato. Olen toistanut yhdistelmää neljä kertaa eri eläimillä (ei sitten vähemmällä uskonut), tulos on aina ollut sama. Alle kahden viikon iässä ovat kadonneet liki kaikki poikueen kuviolliset, laskennallisesti ainakin puolet syntyneistä poikasista.

Olen ajatellut, että tuo "kolmen kuvion kirous" liittyy vain laikukkaisiin hamsuyhdistelmiin, sillä valkonauha + valkonauha kilppari ei tuota kuolleita sen enempää tai varmemmin kuin muut yhdistelmät.

Eli jos minulta kysytään, en laita enää kolmea kuviota yhteen... ainakaan mikäli joku osapuoli on laikku  :S
Olen muuten Seinäjoki aikoinani tavannut ilmiön, että laikku + laikku yhdistelmissä syntyi myös silmättömiä poikasia... kuten roan ja valkomahaiset tuplattuna aiheuttaa. Laikku on joltain osin myös letaali geeni?
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Mustikkamaan

#14
Käsittääkseni kilpikonna ei ole suoranaisesti kuvio samalla tavoin kuin valkokuviot - olenko ihan väärässä?

Laikukas on kyllä juu tuplana letaali.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]