• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kuvia ja keskustelua hamsujen asumuksista- 2

Aloittaja laura87, 09.02.09 - klo:19:20

« edellinen - seuraava »

metsku

#345
On näemmä jäänyt päivittämättä omien hamstereiden asuntotilanne eli päivitetään se nyt ensin jotta voin korjata muutamat vanhentuneet tiedot. No, ensinnäkin olen tosiaan sitä mieltä, että hamsteri ei välttämättä ole kaikkein soveltuvin lemmikki elämään vankeudessa koska usein kuulee, että hamsteri puree kaltereita/jyrsii silikonia/roikkuu katossa ym. ym. Minun mielestäni sellainen kielii ahdistuneisuudesta mutta tietoahan meillä ei varsinaisesti ole.

Joka tapauksessa syrkki joka meillä puri kaltereita hienosta lukaalistaan ja lukuisista virikkeistä huolimatta asuu nyt seuraavanlaisessa kämpässä: maxi gabber (mitat n. 95cmx50cm) jonka päällä koko pääliosan peittävä häkkikompleksi. Hamsutin kiipeää sellaista lankkua pitkin yläkerran häkkeihin. Toisessa häkissä pohjana on sen gabberin kannen ritilän päällä oleva pyyhe ja toisessa purua. Tässä gabberissa nyt on sitä purua sitten aika paljon kun nyt kerta muovikoppi on mutta tämä hamsteri ei edelleenkään koskaan kaiva eikä kaivele niissä puruissa. Sen lempipaikka hereillä ollessa on yläkerta (pinnoissa kiinni silent spinner XL) ja nukkuessa alakerta eli gabber. Jostain syystä (?) se pinkoo heti herättyään häkin puolelle. Mutta eipä syö enää kaltereita! Syytä en osaa sanoa? Ehkä vaan ikää on tullut enemmän? Ehkä juuri tämä hamsteri ei pidä korkealle kiipeilyä kovin tärkeänä? Who knows. Mutta tämän stoorin pointti oli, että ajattelen hamsterin parasta kyllä. Jos sen on parempi olla muoviboksissa niin silloin sille sellainen järjestetään vaikka yleisesti ottaen pidän häkkejä parempana ratkaisuna. Ja en mä siis pelkkään gabberiin laittais missään nimessä.

Toinen syrkki asuu edelleen kerrostalossaan eikä jyrsi kaltereita. Joskus ihan aluksi jyrsi niitä mutta tapa on jäänyt pois. Syytä tähänkään en tiedä. Sen tiedän, että tämä hamu käyttää joka nurkan hyödykseen ja selvästi nauttii korkeudesta ja erilaisista riippuvista jutuista.

Mitä taas talvikkoomme tulee niin erittäin laadukasta elämää hän viettää kahdessa häkissään. Toisessa on sellainen kaivelutorni mutta tämä on majoittunut sen taakse. Ikinä en ole nähnyt sen kaivavan. Jonkun pienen pesäkuopan saattaa tehdä mutta ei sellattista kaivelua kun gerboilla.

Scarlett: Tiedä sitten mikä tän yhden syrkin kalterinpuremisen aiheutti, itse epäilen sitä, että kun olin läsnä niin se halusi vaan pois? Tai ikä? Pureeko nuoret hamsut kaltereita herkemmin kun vähän vanhemmat? Vaikea sanoa. Joka tapauksessa sillä on nyt se muoviloota alakertana.


Mitä taas (jälleen kerran) tulee turvallisuusasioihin niin mulle ei ole kukaan vielä pystynyt osoittamaan miksi häkki olisi turvattomampi kun mikään muukaan kämppä. Mikään "voi sattua sitä ja tätä" ei nyt kelpaa nimittäin. Ja mitä kokoon tulee niin olis varmaan erittäin mukavaa sijoitella ja pestä jotain hervotonta käärmeen terraariota? Kyllä noi häkit kuitenkin on aika paljon kätevämpiä ja edullisempiakin. Se on ihan täysin sinun mielipide, että terraario on hamsterille sopivampi asutus kuin häkki. Ja monen muunkin mielipide täällä mutta silti se on vain mielipide, ei mitään sen tieteellisempää. Et siis voi väittää, että meidän hamsujen asumukset ei olisi kunnossa. Kyllä meidän kaikkien hamsujen kämpät, oli ne sitten häkkejä tai gabber, on varmasti paremmat kuin yhdenkään pienemmässä kämpässä elävän. Sori. Kyllä ihan jokaisen hamsu ottaisi jonkinlaisen lisätilan vastaan tyytyväisenä joten turha selitellä.

Palstailen tosiaan muuallakin. Siitä tiedän, että hamstereiden kämpät jätetään aina jotenkin vähemmälle huomiolle. Suurimmalla osalla esim. rotta- ja marsuharrastajista on todella isoja ja hienoja asumuksia näille eläimille mutta saman omistajan hamsterilla on sitten joku miniduna. En käsitä mihin se perustuu? Eläimen kokoon? Siihen, että hamsteri ei ole niin sosiaalinen? Itselläni ei omatunto antaisi mitenkään periksi järjestää marsuille ja rotille isot tilat ja pistää talvikko minidunaan.

metsku

#346
LainaaJoten jos sinulla ei ole muuta kuin negatiivista sanottavaa muiden hamsterien hoidosta, niin jätä sanomatta. Muutoin se on vaan tekopyhää.

Tähän vielä kommentoitava, että sitten kun positiivista sanottavaa on niin aivan varmasti minä sen myös sanon! Enkä mä varsinaisesti hamsterin hoitoon ole puuttunut koska se ei ole asia josta tietäisin tarpeeksi ja jossa olisin itsekään kunnostautunut mitenkään niin paljon, että olisi varaa sanoa toisille mitään. Päinvastoin: olen usein kysynyt neuvoja ja ollut pallo hukassa.

Kämpät on eri asia. Olen esim. marsujen kämppiä katsellessani kehunut useasti toisten hienoja ratkaisuja ja ollut niistä kiinnostunut. Matkin erästä loistavaa ideaa itse asiassa. Sama koskee rottia.

Sen sijaan omat hamsukämppäni ovat hienoimmat mitä olen koskaan nähnyt ja se on vähän tylsää. Olisi kiva saada ideoita ja uusia näkökulmia katsellessa muiden ratkaisuja. Noiden ainaisten boksien katselu on tylsää ja ehkä siksi herättää jonkinlaisen ärsyynnyksen siihen, että kukaan ei halua paneutua asiaan samalla intohimolla kun minä. Kerran taisin tällä palstalla nähdä jonkun sellaisen missä putkilla oli yhdistetty ylhäältä alas joko häkkejä tai terroja mutta kaikki tyrmäsi sen heti.

Sekin ärsyttää, että kaikki hokee samaa mantraa hamsujen asunnoista ajattelematta lainkaan itse(?). Jos joku yrittää esittää jotain vähän virikkeellisempää niin heti tulee tyrmäys ja kehoitus hankkia se muovi- tai lasiloota. Ehkäpä joku esimerkistäni rohkaistuukin kokeilemaan jotain vähän mielenkiintoisempaa? Sitä odotellessa...

Vevve

#347
Häkki voi kyllä olla ihan yhtä hyvä asumus kuin duna tai terraariokin, jos siellä ei ole mahdollisuutta pudota korkealta tai kovalle alustalle. On totta, että mitä isompi asumus sitä parempi. Metskun lukaaleja on täällä myös ihailtu, eivätkä ne aina ole saaneet pelkkiä haukkuja osakseen.
En vain ymmärrä sitä, miksi toisia vastaan täytyy aina hyökätä niin negatiivisella "vain-minä-olen-aina-oikeassa" -asenteella. Itse kullakin olisi hieman joustettavaa tiukoissa mielipiteissään, nyt keskustelu tuntuu olevan lähinnä sitä "minä olen oikeassa, sinulla ei ole hajuakaan mistään" -tyyppistä.

Itse kannatan kyllä dunia ja terraarioita, puhtaasti käytännöllisyyden, siisteyden ja eläinteni turvallisuuden vuoksi. Mielestäni miniduna on talvikolle hyvä, kun sen sisustaa sopivasti – ei liian ahtaasti eikä liian tylsäksi. Kuten on monta kertaa sanottu, hamsteri ei ole kiipeilijä. Sille riittävät vallan hyvin esimerkiksi pajusillat dunassa. Jos haluaa kiipeilijäeläimiä, ne rotat ovat varmaan omistajallekin viihdyttävämpiä jättimäisessä kerroshäkissä.

wap`

#348
Poikkean aiheestanne mutta:
Oon ostamassa syyrialaisen, ja mulla ei oo vielä muuta asumusta ku talvikon vanha miniduna.
Oon ajatellu että ostaisin 130x40x35 kokoisen ison lasiterran mutta:
+se olis tilava
+mukaan tulee väliseinä, että sais tarvittaes kahdeksi asumukseksi
+paljon virikkeitä
+halpa!

-painava, vaikea kuljettaa
-vaikea pestä
-näkyy jo hieman käytönjälkiä
-meillä ei olisi hirveästi tilaa sijoittaa häkkiä mihinkään, kun niin iso on.

*Kuva*

Kannattaisko mun ostaa kyseinen terra, tuossa hinnassa on kyllä tinkimisvara, jos s-postilla ottaa yhteyttä, puolituttu kun kyseessä.
Tässäkin vain ajattelisin hamsun parasta: iso virikkeellinen asumus.

Vevve

#349
^ Toihan on todella hulppea, sinuna ostaisin heti!

blood.and.tears

#350
Mä oon edelleen sitä mieltä, että pienempi asunto täynnä virikkeitä on paljon parempi kuin suuri ja tyhjä. Meillä hamsterit on aina olleet aktiivisempia silloin, kun kämppä on kirjaimellisesti tungettu täyteen kaikkea kivaa; heinää, pahvilaatikoita, iso kerros turvetta, wc-paperi putkia, erillaisia mökkejä, tikapuita yms. Viihtyvät paljon paremmin  :)
Muuhun en otakkaan kantaa, ei enään jaksa vääntää asioista, tullut joskus sitäkin tarpeeksi tehtyä :mrgreen:
Kotona tassuttelee
Cämpsyt Pilli ja Pulla
Puput Myrtti ja Tohveli
Maatiaiskisut MiuMiu ja Pantteri

metsku

#351
Lainaus käyttäjältä: "blood.and.tears"Mä oon edelleen sitä mieltä, että pienempi asunto täynnä virikkeitä on paljon parempi kuin suuri ja tyhjä. Meillä hamsterit on aina olleet aktiivisempia silloin, kun kämppä on kirjaimellisesti tungettu täyteen kaikkea kivaa; heinää, pahvilaatikoita, iso kerros turvetta, wc-paperi putkia, erillaisia mökkejä, tikapuita yms. Viihtyvät paljon paremmin  :)
Muuhun en otakkaan kantaa, ei enään jaksa vääntää asioista, tullut joskus sitäkin tarpeeksi tehtyä :mrgreen:

Mä oon sitä mieltä, että suuri asunto täynnä virikkeitä on kaikkien paras!  :D

Mandi

#352
OT: Että tulee paha olo ku joutuu lukemaan tollasta lapsellista rähinää. Ei siinä mitään, itekin oon lapsi mutta - tollanen on vaan niin TYPERÄÄ. Mielipiteensä voi ilmasta fiksustikin jos osaa. :| Ja kaikkea ei oo pakko sanoa ääneen.

Ja aiheeseen  :roll:
Mä oon tykännyt nyt ihan hurjasti tosta hamster dunasta. Sinne saa paljon puruja!! Ja meidän pikku myyrä tuntuu olevan ihan onnessaan  :P

Ja vielä vipa edit: Halla ei oo kiipeilijätyyppiä, se on ennemminn kaivelija  :sydan  Se on niin suloinen ku se istuu jossain nurkassa pitkän kaivelusession jälkeen ja syö jotain siementä  :lov

Ninde

#353
Tätä keskustelua on nyt jonkin verran siistitty, että jätetäänpäs ne provoilut ja henkilökohtaisuudet jatkossa sitten pois ja vaikka yksityisiin keskusteluihin ja jatketaan asialinjalla.

Vevve

#354
Jos nyt siirryttäisiin aiheesta toiseen.  ;)
 
Minua kiinnostaisi todella nähdä kuvia itsetehtyistä terraariokaapeista!
Itse olen jo pitkään suunnitellut rakentavani valmiista mappihyllystä hamsukaapin jossa olisi edessä lasiset liukuovet ja takana yläosassa ilmanvaihtoverkko. Olisi kiva kuulla jyrsiikö hamsterit herkästi itsensä läpi tuollaisesta pinnoitetusta lastulevystä tai filmivanerista?

tintsku

#355
^ Täällä on keskustelua itsetehdyistä asumuksista: viewtopic.php?f=4&t=128

Vevve

#356
Joo en tietenkään muistanut tuota.  xD

Silkkisiipi

#357
En ollut nyt ihan varma, mihin tämän laittaisin, joten päädyin tähän topiciin. :) Minulle on tulossa lähiaikoina Venäjänkääpiöhamsteri talvikko ja olen väsäillyt jo sille asumusta valmiiksi:



Ajattelinkin kysäistä nyt teidän mielipiteitä sisustuksesta. :)
Dunasta löytyy siis pesäkoppi (aika ison oloinen..), pajusilta, juoksupyörä (halkaisija 15cm), kaksi ruokakuppia, kylpyhiekka-astia (alunperin tarkoitettu ruokakupiksi, mutta en tykännyt noin isosta ja muovisesta kupista), juomapullo, sekä vessapaperirullan hylsy ja pala aaltopahvia, joka taivutettu rullaksi.
Ajattelin vielä yhteen nurkkaan lykätä margariinirasian vessaksi, jos se vaikka oppisi siihen. Mutta mitä laittaisin siihen, hiekkaa, pellettejä..? En kehtaisi ostaa isoa säkkiä pellettejä, jos hamsu ei sitten käytäkään sitä..

Niin ja sellainen kysymys vielä tuli mieleen, että pesämatskuksi ajattelin laittaa ihan talouspaperisilppua, mutta minne laitan sitä? Laitanko silppukasan vain jonnekin päin purujen päälle, vai valmiiksi pesäkoppiin..?

Silkkisiipi

#358
Ja tuli vielä mieleen tuosta heinästä, että mitä hamsut yleensä tuumaavat siitä? Käyttävätkö pesänrakennusaineena vai mitä?  :)  :)

tintsku

#359
^Kannattaa vaihtaa tuo muovimökki toisenlaiseen esim, puiseen, pahviseen tai saviseen. Muovimökit on aika tukalia (ilma ei kierrä niin hyvin kuin esim. puisessa)
Vessa nurkkaan voi laittaa puupohjaista kissanhiekkaa tai pelkästään puruja.
Pesämateriaalit voit laittaa ihan minne tähänsä vaikka purujen päälle, niin hamsu saa rakentaa itse mieluisan pesän.
Heinää voi käyttää, mutta se ei ole pakkosta.