• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Mikä väri? Kysymykset hamsusi väristä tähän ketjuun (osa 2)

Aloittaja wompatti, 12.04.10 - klo:20:38

« edellinen - seuraava »

Mymmeli

#165
Molempien talvikoideni väritys askarruttaa minua. Tiedän että ne ovat helmikuvioisia mutta mutta.. niiden selkäjuovat eivät ole safiireja eivätkä normaaleja. Molemmissa on kyllä enempi safiirin väristä karvaa seassa kuin normaalia mutta pääosin juovat ja valkean karvan läpi kuultavat karvat ovat hieman kellertävän ruskeita. Lisäksi toisessa veljeksistä on enemmän kelletävyyttä kuin toisessa. Ovatko ne vain huonosti "jalostettuja" vai eivät kai ne ole niitä pahamaineisia hybridejä?? Tiedän että hybridillä ei saa tehdä pentuja muytta jos kävisikin ilmi että ne ovat vain värivirheisiä niin estäisikö silloin mikään teettämästä pentuja toisella hamstereistani? Luonteeltaan tämä hamsteri olisi hyvä valinta pentujen teettämiseen.. Ja korostan, että nuo hamsterin poikaset eivät lähtisi siis yleiseen levitykseen..

Kuvasta voi tarkkasilmäinen yrittää tirkistellä kummastakohan vaihtoehdosta on kysymys.. :shock:
Kääpiöpojat Nils & Clint

Nilla

#166
^ Tuon avatarisi perusteella sanoisin hybridiksi.
Ei se haittaa, ei ne meitä tunne!

sasu^

#167
En ole hirveän haka syrkkien väreissä, joten ajattelin kysyä tietoa Hilman väristä. Itse olen aina kuvitellut sen ainakin olevan lk musta valkonauhainen. Mutta kuuluuko valkoisen nauhan vartalon ympärillä olla yhtenäinen, ettei sen kuuluisi katketa noin?  

kuvanlaatua ei oikein voi kehua.

Mitä mieltä olette? (:
onnellinen talvikon ja syyrialaisen omistaja?

Nilla

#168
^ On musta valkonauhainen ja on ihan yleistä että nauha katkeaa. En ihan kovin montaa tapausta ole tavannut joidenka nauha ei katkeaisi edes vähän.
Ei se haittaa, ei ne meitä tunne!

sasu^

#169
^Kiitti tiedosta. (:
onnellinen talvikon ja syyrialaisen omistaja?

lentsu

#170
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Kiinnitinpä huomiotani parissa näyttelyssä että myös jollain muulla värillä on ollu kemu-laikut, toinen tais olla normaali ja toista en nyt sit muistakaan, vai olikohan sekin normaali... Hitsi, oliskohan ne mulla ylhäällä jossain... Enikeis, olin ihan ihmeissäni et miten ne kemu-laikut on tullu yhtäkkiä ikään ku ihan vääriin väreihin  :huh Koska "ainahan" se on ollut vain musta kilpparin ongelmana.

Olisiko "ongelmana" tikkaus eikä musta? Toinen mahdollisuus umborous, mutta sehän näkyisi muutenkin värissä, ainakin poskimerkeissä... Mutta tikkaus voi siis näyttää kilpparilla keltaisissa laikuissa huonolta, vaikka keltaisen värin kannaltahan se on hyvä. Tavallaan siis kilpikonnan kasvatuksessa olisi hyvä käyttää "huonoja" keltaisia, joilla ei kunnon tikkausta. Tarpeeksi hyviä keltaisia kun on riittävästi takana, tulee kilpparinkin laikkuihin se tikkaus... mikä keltaisella on niin toivottava ja kilpparille ei-toivottu. Tästä oli brittituomarien kanssa joskus juttua vuonna kivi ja kuokka.

Ja voihan se tikkaus tulla siitäkin jos takana on riittävän hyvää perusväriä. Kyseessä on tavallaan positiivinen ongelma, olisiko nyt sitten niin, että on onnistuttu kasvattamaan kunnon normaaleja??

Mustikkamaan

#171
^Voivat periaatteessa olla tuhdisti tikattuja. Erityisesti kiinnitin asiaan huomiota, koska olen monesti kuullut, että normaalilla "ei voi" olla tikattuja kilpparilaikkuja - en kyllä ymmärrä että miksei voisi (olen mielestäni nähnyt tikattuja laikkuja joskus aiemminkin).

Umborous tosiaan näkyisi puolikuissa ja vaikka on näitä "siinä ja siinä" olevia yksilöitä, niin nuo eivät tainneet moisia olla - ehkä mahdollisesti. Mutta nyt en oo enää yhtään messissä et mikä maa mikä valuutta, eikä papereitakaan löydy (jahka olen edes niihin merkannut noita outouksia, yleensä kyllä merkkaan). Ryökäle.

Nooh, eiköhän noita näyttelyihin taas tule pohdittaviksi!  :D
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

lentsu

#172
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"olen monesti kuullut, että normaalilla "ei voi" olla tikattuja kilpparilaikkuja - en kyllä ymmärrä että miksei voisi (olen mielestäni nähnyt tikattuja laikkuja joskus aiemminkin).

Tähän ei taida ihan helposti löytyä mitään geneettistä perustetta, miksi normaalin kilpparilaikuissa ei voisi olla tikkausta.  :D

Ssyvi


ammie

#174
^ On.
Pieni hamsteri, pienet tassut. Pieni nenä ja pieni massu.

jonna

#175
Tämän oikeanpuoleisen cämpsyvaavin väri olisi hiukka hakusessa


Kaveri on punasilmäinen, isä keltainen, emo musta täplikäs.

(onpas kuva rakeinen  :huh  )

Ninde

#176
^Dove.

jonna

#177
Kiitos!

Kattelin että on niin rusehtavan näköinen kaveri että eipä tullut dove mieleen  :)

Minttu

#178
//http://werf0.nn.fi/kuvat/Iines/IMG_5632.JPG

Mitenkäs on tämä meidän neiti, hirmu vaalea on.. :)

edit: Kiitos taikahamsu  :)

Anonymous

#179
^Toi sun laittama linkki ei toiminnut mutta allaoleva toimii.
http://werf0.nn.fi/kuvat/Iines/IMG_5632.JPG