Yleinen näyttelypulina

Aloittaja iitu, 19.07.07 - klo:13:30

Minski

Lainaus käyttäjältä: "Blizzard"Hep, tässä mietiskelin voinko ilmoittaa hamsun näyttelyyn, jos eläin on osaomistuksessa minulla ja kyseisen luokan tuomarilla?
Heip ! Mielestäni et voi viedä hamsua arvosteluun tuomarille, joka osaomistaa hamsun. Ite en ainakaan aikoinaan voinut Pamelaa viedä tästä syystä, joten varmaan sama sääntö pätee vieläkin :)

Lainaus käyttäjältä: "Maria"Eivät ne ulkoloisia ole, pissanurkasta niitä vain löytyy, eikä hamsussa ulkopuolella ole mitään, useasti on käyty läpi.
Onneksi noihin näyttelyihin on vielä aikaa, joten toivottavasti loisia ei enää tuolloin esiinny...
Ootko varma, ettei ne ole vaikkas banaanikärpäsen toukkia ? Niitä ilmestyy aika nopeesti näin lämpiminä aikoina, jos vaikka hamsulla on tapana käyttää sitä vessanurkkaa myös ruokavarastona.  Ja jos ne ei ole ulkoloisia niin mitä loisia ne sitten olis ? Kun sisäloisetkin varmaan näkyis siellä missä hamsun pipanatkin on eli yleisimmin pesämökissä eikä pissanurkassa...
Hamsteriton tätä nykyä

Ninde

Lainaus käyttäjältä: "Minski"

4 § Eturistiriitatilanteet

Tuomari ei saa arvostella omaa tai samassa asunnossa asuvan tai samalla kasvattajanimellä kasvattavan tai perheenjäsenen eläintä.

Eli koskee myös osaomistuksessa tai sijoituksessa olevia, ne lasketaan kuitenkin tuomarin omiksi eläimiksi.

Marla

Lainaus käyttäjältä: "Minski"
No sitä olen miettinyt, olisiko kärpäsentoukkia, mutta kun muilla ei ole lainkaan, ainoastaan tällä yhdellä on ollut parinakin kertana...
Ei Väiski kyllä ruokaa juurikaan pissanurkkaan varastoi.
Ne toukat ovat kuitenkin vain kovissa pissakököissä, ei muualla hiekan seassa. Ovat pieniä valkoisia, millin parin mittaisia.
Toivottavasti ovat vain kärpäsentoukkia.
Muualta häkistä niitä ei kyllä ole löytynyt, mutta luulisi, että sitten muillakin hamsuilla olisi kärpäsentoukkia, eikä aina tällä yhdellä. Väiski ei edes ole keittiön tms. lähistöllä, missä kärpäset tykkäävät pörrätä.
Sopisi vain nuo loiset kuvaan, kun hamsu on niin laiha ja kuihtuneen oloinen. Hampaat on huollettu, että siellä se vika ei enää ole.

Blizzard

Ok, kiitos Minski ja Ninde :)
Hamsulauma ja koiruus

Heli

Kannattais varmaan ihan varmuuden vuoksi kuitenkin vähintäänkin madottaa se hamsteri.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Anonymous

Kissatarhoilla, koiratarhoilla, navetoissa, hevostiloilla etc. hoidetaan kaikki eläimet jos, yhdellä havaitaan sisä-, ulkoloisia.

Samoin meillä, jos yhdellä on ulkoloisia kaikki asunnon eläimet hoidetaan, eikä varmasti lähde yksikään eläin mihinkään näyttelyyn, ennen kuin määrätty aika on kulunut loishäädöstä, että on varmaaa ettemme tartuta muita, loiset tarttuvat myös käsien mukana, tämä ei ole hysterisointia, vaan niin kuuluu tehdä, ihminen ei näe niitä loisia ja ne tarttuvat kyllä muihinkin, tämä on fakta.

Meillä on ollut kapi ja muutama muu ulkoloinen ja yksikään hamsteri ei liikkunut mihinkään ennen hoitoa, samalla jouduimme myös hoitamaan kaikki muutkin eläimet, se oli myös eläinlääkärin ehdoton suositus, nämä loiset ilmestyivät erään näyttelyn jälkeen, jolloin muidenkin hamstereille oli tullut ulkoloisia.

Siinä vaiheessa, kun eläimellä on niin paljon sisäloisia, että niitä tulee ulosteen mukana ulos, niitä on valtavasti ja eläin kuolee nopeasti ellei saa oikeaa hoitoa, varsinkin, jos se on jo takkuinen ja laihtuneen näköinen, veisin hamsterin lääkäriin, koska lääkäri tietää mitä lääkettä sille kuuluu antaa, kun lääkäri ensin vahvistaa mikä loinen on kyseessä, (kannattaa viedä sille lääkärille ihan näyte).

En edes miettisi, että jospa tuon muut näyttelyyn, mutta tuota yhtä en.

Nämä asiat on minulle myös vahvistanut usea eläinlääkäri vuosien aikana, joten ei ole minun "keksimiä" asioita.

Ensimmäinen koirani tuli minulle aikoinaan ilmaiseksi, siitä haluttiin eroon, se oli niin täynnä loisia, että meinasi kuolla niihin, ei olisi mennyt, kuulema, kuin viikko ja niitä oli valtavasti, katsoin eläinlääkärillä, sen ulostetta mikroskoopista, se onneksi parani hyvin ja eli yli 10v, mutta se oli todella isopäinen, takkuinen, kiillotonturkki, koira kestää kuitenkin hiukan kauemmin loisia, kuin hamsteri.
(Siis koiran ulostetta katselin, en ell. ja lääkäri elää vieläkin, koira ei  XD )

Kärpäsentoukat kasvavat todella nopeasti oikeassa lämpötilassa, jos niilä on vain syömistä, joten tuskin on niitä. Olen senkin saanut joskus seurata, eräässä työpaikassa.

Heli

Mua kyllä huolettaa aina välillä joidenkin ihmisten sokeus ja huolimattomuus noita loisia kohtaan. Sen takia olen monasti miettinyt tuota näyttelyttämisen arvoa (ts. haluanko ottaa riskin lois- ja tautitartunnoista vain näyttelyiden vuoksi). Varsinkin kun eläimiä löytyy vähän enemmän kuin se pari niin loishäätö voi olla pahimmillaan ihan järkyttävä homma.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Anonymous

Meillä on varmaan hamstereita vähemmän, kuin esimerkiksi Helillä, mutta kiva summa siihen uppoaa silti, kun on sitten noita muita eläimiä talo täynnä  :P ja loishäätökin on aina kova rasite eläimen elimistölle, mekin on jouduttu useamman kerran tekemään ja aina se myös huolettaa.

Niina-03

Lainaus käyttäjältä: "Heli"Joo mä olen kyllä kans sitä mieltä, että jos on epäilys loisista niin ei mitään tuoda näyttelyyn. Tosi ikävää sitten levittää niitä loisia kaikille muillekin.
Lainaus käyttäjältä: "Pia"Siinä vaiheessa, kun eläimellä on niin paljon sisäloisia, että niitä tulee ulosteen mukana ulos, niitä on valtavasti ja eläin kuolee nopeasti ellei saa oikeaa hoitoa
Komppaan Heliä ja Piaa. Loishäätö ainakin sille eläimelle jolla luultavasti on loisia. Loishäätö on tarpeellinen ihan kaikille eläimille koko huushollissa, mikäli eläimet ovat vähänkään tekemisissä toistensa kanssa... kuten jaloittelevat samassa tilassa tai käsittelet eläimiä ristiin.

Näyttelyyn ei saa tuoda eläintä jolla on loisia, enkä ottaisi riskiä tuoda talon muutakaan hamsua.
Muista näytteilleasettajista tulee terriereitä sen jälkeen jos loiset leviävät ihmisten koteihin. Lääkitys kaikille ja sen jälkeen tervetuloa näyttelyihin. Vielä tässä ehtii lääkitä  :)
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Anonymous

Itseasiassa, eräässä näyttelyssä oli hamsteri, jolla selkeästi oli ulkoloisia, mutta tuomari ei niitä havainnut (En kehdannut mennä omistajalle sanomaan), eli.... Niitä ei välttämättä huomaa, kun katselee hamsteria hetken, ellei ole paljon kokemusta loisista ja siltikään niitä ei välttämättä huomaa helposti.

Haluan nyt vain sanoa sen, että kukaan ei koskaan saa ajatella, että kyllä tuomari huomaa, jos eläimessäni on jotain vialla, omistajan on aina itse huomattava poikkeavuudet eläimen kunnossa ja käytöksessä. Tietysti tuomaritkin huomaavat paljonkin asioita, mutta vastuu on aina ensimmäisenä omistajalla

Niina-03

Lainaus käyttäjältä: "Pia"omistajan on aina itse huomattava poikkeavuudet eläimen kunnossa ja käytöksessä. Tietysti tuomaritkin huomaavat paljonkin asioita, mutta vastuu on aina ensimmäisenä omistajalla
Ikävä kyllä kaikki eivät huomaa loisia, tunnista loisia, huono valaistus, kiire... mitä vaan voi sattua tuomarin pöydällä. Lisäksi on aika epämiellyttävää ajatella, että omistajat eivät tunnista loisia, tuomari ei huomaa niitä (jos niitä on vähän ja valaistus huono tms.) ja kohta niitä saa lääkitä useammassa paikassa koko hamsukatraasta...
Ei se turhaan näyttelyilmoissa lue: vakuutan että eläin on terve ja vapaa ulkoloisista. Katsokaa omistajat eläimenne ennen näyttelyä tarkasti!
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Ninde

Tässä komppailen kyllä ihan kaimaani :), kyllä se vastuu eläimen terveydestä on ensisijaisesti omistajalla joka (toivottavasti) joka päivä tarkistaa eläimen kunnon ja käsittelee sitä, huomatakseen jos jokin on vialla. Se minuutti-pari mitä tuomari hamsteria arvostelussa käsittelee, ei riitä kuin yleisluontoiseen katsaukseen.

Jos näitä loistapauksia alkaa kaikesta huolimatta tulemaan näyttelyissä vastaan enenevässä määrin, joudutaan ottamaan eläintentarkastukset takaisin, ennenkuin yhtään hamsteria päästetään näyttelyalueelle, ja siinä jo syynäämään ettei mitään ylimääräisiä "kavereita" hamstereista löydy.

Minski

Lainaus käyttäjältä: "Pia"Itseasiassa, eräässä näyttelyssä oli hamsteri, jolla selkeästi oli ulkoloisia, mutta tuomari ei niitä havainnut (En kehdannut mennä omistajalle sanomaan)
Mun mielestä tollasesta vois ihan hyvin sanoa joko sille omistajalle tai ainakin ehdottomasti pitäs sanoa sille arvostelleelle tuomarille siitä, kun kuiteskin sen hamsun jälkeen arvostelussa on käynyt muitakin hamsuja niin onpa kiva...

Lainaus käyttäjältä: "Pia"nämä loiset ilmestyivät erään näyttelyn jälkeen, jolloin muidenkin hamstereille oli tullut ulkoloisia.
Voisko näistä tämmösistä näyttelyistä tiedottaa jossain ? Mä en oo ainaka kuullukka, että jostain tietystä näyttelystä olis tullu loisia monille ja käyn sentäs täälläkin foorumilla ja yhdistyksen sivuilla paljon, joiden pitäis olla kaiketi ne parhaimmat/virallisimmat tiedotuskanavat hamsuihmisille. Vai onko tästä näyttelystä enemmän jo aikaa kuin tämän foorumin elinikä on ?
Hamsteriton tätä nykyä

Hanetzu

Onko muuten hamstereilla yhä se näyttelykielto..?

Elliska