Kysymyksiä kääpiöhamstereista

Aloittaja Suskiotus, 16.07.07 - klo:19:08

Uttan

Lainaus käyttäjältä: "Kassu"Kuinka kauan uusi tulokas voi olla hermostunut muutoksesta? Tiedän että varmaan turhan aikaisin hössötän jo tömmöisestä, mutta ensimmäinen hamsteri joten ei vertailukohtia tai muuta sellaista. Eli hamsteri on aika levottoman oloinen, juoksee lautasella aika mukavasti ja sitten se pyörii ja hyörii dunaa ympäri ja kaivelee lähes koko ajan joka paikassa. Tuntuu, että hirveän hermona ja stressaa jotenkin ehkä. Ruoasta en osaa sano onko syönyt koska on haudannut ruokakipponsa puruihin, etten näe ruoan pintaa ollenkaan, enkä viitsi stressata sitä työntämällä kättä puhdistaakseni sitä. Juomapullolle on vissiin onnistunut menemään (toisella tasolla sijaitsee) kun pinta mielestäni alempi kuin täyttäessä. Onko suht. normaalia eläinkauppahamsun tyyliä? Kauanko voi kestää rauhoittua hieman?
Meillekin muutti tällä viikolla supersuloinen talvikko, ja ensimmäinen päivä + yö neidillä meni ympäri ryntäillessä, purumaisemaa uudistaessa ja kuivaruokakupin sisältöä vähän laajemmalle levittäessä. Kuitenkin jo seuraavana päivänä hamsteri oli paljon rauhallisempi. Tämän kesto on varmaankin yksilöllistä (Minnaw sanoi eläinkauppatulokkaalla mahdollisesti kestävän pidempään, meillä hamsu on kasvattajalta), mutta kuulostaa sen verran samanlaiselta käytökseltä, eli eiköhän tämä ole ihan normaalia. :) Ruokaa voisi varmaan laittaa vähän purun päälle, jos et vielä uskalla kaivaa ruokakuppia?

Haluaisin itsekin varmistusta pariin juttuun:
Jos talvikko saa ja syö melko paljon tuoreruokaa, onko huolestuttavaa, että tämä ei näytä juuri käyneen juomapullolla? On testattu että vettä tulee, hamsteri on myös käynyt pullolla, mutta ei ainakaan katsoessa juonut. Pullon korkeudenkin pitäisi olla hyvä. Varmuuden vuoksi kasviksia on tullut liotettua vedessä.
Jos hamsteri itsekseen herää melko aikaisin päivällä ja vaikuttaa virkeältä, onko okei ottaa hamsu puuhalaatikkoon ulkoilemaan? Pienoisemme on tuntunut heräävän monena päivänä itsekseen klo 14-16 paikkeilla ja ollut tähän aikaan aktiivinen, mutta kun hamsteri ei ole päiväeläin, mietin onko tällaiseen aikaan sen kanssa touhuaminen jotenkin haitallista (seuraava herääminen tai ainakin pesästä poistuminen saattaakin olla jo yön puolella).

Kiitos vastauksista jo etukäteen. :sydan

Minnaw

Jos hamsteri saa tuoreruuastaan riittävästi nestettä ei se yleensä juo enää juomapullosta. Hamsterithan juovat muutenkin hyvin vähän vettä. En olisi ollenkaan huolissani  :)
Monet kääpiöhamsterit ovat myös päivisinkin aktiivisia. Eli, jos hamsu vaikuttaa pirteältä voit minusta siirtää sen oikein mainiosti puuhalaatikkoon myös päivisin.
Oxalis - talvikkokasvatus

mirauh

Harkitsen campbellin ottamista itselleni lemmikki- ja näyttelykäyttöön ja ajattelin ihan yleisesti kysellä cämpsyjen tilanteesta tällähetkellä. Kuinka paljon niitä ylipäätään enään on ja kasvattaako niitä kovinkaan moni? Onko Suomessa cämpsyjen taustalla millainen terveystilanne, onko kasvaimia tms huomioon otettavaa paljon liikkeellä?

Onko sinisiä, vaaleansinisiä tai dovea tavattavissa? Entä lila fawn tai tumma beige?

Onko campbellit ylipäätään luonteeltaan verrattavissa esimerkiksi talvikkoon, mistä minulla on kokemusta, monesti olen kuullut cämpsyjen olevan äärettömän temperamenttisia ja vihaisia?
Miran hamsterit: kotisivut - syyrialaisien kasvatusta

jonna

:D Täällä on cämpsyjä ihan yllin kyllin  :)

Mulla ei ole toistaiseksi ole ollut yhtään diabetes-oireilevaa. Ja cämpsyjä on ollut jo melkoinen lauma. Ruotsissa tehdään aika tarkkaa seurantaa, ja karsinnalla on tapaukset saatu ihan minimiin. Eli mä en puhuisi että diabetes on "yleinen" sairaus. Ainakaan omalla kokemuksella ja silä mitä olen tosiaan ruotsalaisten kanss aasiasta keskustellut.

Itselläni on liki kaikkia värejä enenmpi tai vähempi, sinisiä on eniten. Vaaleansinistenkin kanssa sain nyt kasvatuksen johonkin alkuun. Ekat omat siniset täplikkäätkin ovat nyt maailmassa  :)

Talvikkoon verraten cämpsy on vilkkaampi, ja melkoisen päiväaktiivinen noin yleensä hamsteriksi. Luonteita olen saanut omillani paremmiksi jalostusvalinnoilla eikä nämä ole tosiaankaan niin vihaisia kuin monesti annetaan ymmärtää.

Kistan messuilla oli mm. kolme esittelypöytää, joissa oli lauma cämpsyjä, joita lapset saivat paijata ja pitää kädessä  :D

Ehkä suurin ero talvikoihin luonteen puolesta on se että cämpsy on joko tai. Siinä missä talvikko voi äksyillä tänään, tai ehkä huomenna, tai ehkä ei ollenkaan, cämpsy on "suora ja rehellinen", se joko äksyää aina tai ei ollenkaan  :D
Nuokin jotka minulla on sellaisia että vahtaavat pesäänsä, ovat kädessä sitten oikeita herranterttuja.

Jos olet mirauh tulossa seuraavaan näyttelyyn, niin minulla on näitä mukana liuta, joten tervetuloa tutustumaan ihan livenä  :)

mirauh

^Tampereelle olen tulossa hamsteriyhdistyksen näyttelyyn, olisi kyllä hienoa päästä tekemään tuttavuutta lajiin!  :)
Miran hamsterit: kotisivut - syyrialaisien kasvatusta

Nitta

kuin monta roboa sais suurimiltaan olla samassa terraariossa:D?3?

Saana

^Minkähän kokoinen terra mahtaa olla kyseessä?

Kannattaa tutustua tähän ketjuun myös: viewtopic.php?f=7&t=170

Nitta

Terra ois 120cm*40cm:) mietin kans joa sit niille ostas dunan:) mikäköhän olis sopvan kokonen?:)ja sitviel et pystyskö ne elämään 70cm*35cm terraariossa?:D

Jonsku

Haaveilen talvikosta ja minulla on aiemmin ollut robo. Nyt kyselenkin vähän juttuja talvikon hoidosta :)

1.Eroaako näiden hoito jotenkin toisistaan?
2.Kuinka usein talvikon kynnet pitää leikata? Vai voiko ne kulua itsestään jos pitää häkissä esim. kiviä + muita karheita pintoja?
3.Kumpi on hamsun kannalta parempi, yksi vai kaksi talvikkoa?
4.Käykö asumukseksi mini-duna? + Kuinka paljon näitä pitäisi juoksuttaa?
5.Montako kertaa tuoreruokaa ja eläinproteiinia pitää antaa viikossa?
´Sitä osaa mitä haluaa!`

NöpöMyLove<3

Minulla on siis talvikko, Nöpö nimeltään. Ongelma on, että Nöpö kiipeilee dunansa katossa. Olen kokeillut lisätä jos jonkinlaisia virikkeitä dunaan. Sillä oli myös juoksupyörä, mutta ei kiinnittänyt mitään huomiota siihen. En tiedä, onko tämä vakavaa, omistan vasta ensimmäisen hamsterini. Eli jokaisella kerralla, kun tämä on hereillä, käy kiipeilemässä, ja sitten tiputtautuu alas. Koskaan en ole huomannut sattuvan mitään vakavaa, mutta pelkään, että hamsterini selälle voi käydä jotain tms. Saatan olla turhaan, tai aiheesta huolestunut, mutta varmistan kuitenkin. Eli voiko tämä johtua kenties liian pienestä dunasta, tylsyydestä, tai voiko tällä olla jonkinlainen pakkomielle tähän kiipeilyyn?

Emmaiitamaria

Moikka olis sellasta vaan että haittaako jos talvikko syö paperia?
meinaan meidän pikku Hilma syö paperia :jeps:
olen hieman huolestunut :jeps:

metsku

NöpöMyLove, duna on varmaankin liian pieni ja hamsullasi on tylsää jos se usein tuota tekee. Se yrittää päästä vapauteen. Oletko varma ettei se yölläkään sun nukkuessa käytä juoksupyörää?? Onko duna hyvin sisustettu eli onko siellä paljon kaikkea? Kokeile laittaa se juoksari sille takaisin ja seuraa josko se katossa kiipeily vähenisi? Jos se jatkuu tai se jää koukkuun siihen juoksariin niin sun pitää hommata sille isompi asumus.

Emmaiitamaria: ei se sitä syömällä syö vaan repii ja tekee pesää. Ei ole vaarallista.

Jonsku

Eikö kukaan tiedä vastauksia noihin mun kysymyksiin?
´Sitä osaa mitä haluaa!`

Vevve

^ Näidenkin kysymysten vastaukset löytyy helposti ihan foorumin haulla, niihin on vastattu jo lukemattomia kertoja aiemminkin ja se säästää asiantuntijoita uudelleen ja uudelleen vastailemisen vaivan. Etsi tietoa oma-aloitteisesti!

1.Eroaako näiden hoito jotenkin toisistaan?
- Ei eroa.

- Kynnet pitää leikata silloin kun ne kasvavat liian pitkiksi. Kivet tai muut eivät kokemukseni mukaan vaikuta juurikaan.

3.Kumpi on hamsun kannalta parempi, yksi vai kaksi talvikkoa?
- Talvikot melko varmasti alkavat jossain vaiheessa tappelemaan, joten yksi.

4.Käykö asumukseksi mini-duna? + Kuinka paljon näitä pitäisi juoksuttaa?
- Miniduna käy, juoksutus ei ole millekään hamsterille pakollista.

5.Montako kertaa tuoreruokaa ja eläinproteiinia pitää antaa viikossa?
- Sopivasti. Nuorena enemmän, aikuisena muutama kerta viikossa riittää kun siemenseos on hyvä ja monipuolinen.

Eiks kukkaan osaa vastata?:/