Valionarvot

Aloittaja jonna, 06.02.13 - klo:18:47

jonna

Tälle vuodelle on suunnitteilla 5 näyttelyä sekä muutama paikallisyhdistyksen näyttely. Ei siis kovin montaa.
En varmasti ole ainoa joka on pohtinut (uml) valionarvoja ja niihin vaadittavaa 3 sertiä. Ei ole mahdotonta tällä hetkellä saada hamsterista valiota mutta välillä se melkein siltä tuntuu kun näyttelyitä on kuitenkin verrattain vähän.

Kääpiöillä näyttelytysikä ei montaa kuukautta ole, lukuunottamatta kinkkejä. Ei mahda montaa robovaliota olla, eikä kyllä cämpsyjäkään liiemmälti? USeampia sitten löytyy joilla on kaksi sertiä.

Pk syrkkiuroksilla taas turkki tippuu ennenmmin tai myöhemmin uuden tieltä ja tässä menetetään näyttelyitä useammalta kuukaudelta.

Käytännössä siis jos haluaa näyttelyttää valioksi, on pidettävä useampi per poikue, näyttely- ja jalostuseläimet erikseen sekä tarkkaan pohtia värit, sukupuolet jne. Jos siis tosissaan tahtoo niitä valioita saada.
Toki erinomaisen hieno eläin valioituu, mutta tuuria täytyy siinäkin olla että on syntynyt oikeaan aikaan ja näyttelyputki sattuu oikeaan ikään.

Olisiko aiheellista pohtia että valionarvoon riittäisikin 2 sertiä? Ja tuplavalioon sitten se 3 tai 4. En usko että se millään muotoa vähentäisi valionarvon arvoa ja arvostusta vaikka arvon saisikin "helpommin" kuin nykyisin.

Ninde

Mun mielestä ei ole mitään järkeä lähteä pudottamaan valionarvoon tarvittavien sertien määrää, ei sen valionarvon pidä olla mikään automaatio tyyliin joka toiselle eläimelle. Mä olen itse kasvattanut aikana jolloin sertejä jaettiin niinkin vähän kuin 1/sukupuoli/laji/näyttely ja siihen nähden sertejä jaetaan (tai on mahdollista jakaa) nykyisin todella löyhällä kädellä ja hamsut valioituu paljon helpommin.

Kyllä niitä cämpsyvalioita on itseasiassa useita kymmeniä, robovalioitakin aika lailla. Harmi kun nuo valiolistat ei ole ajantasalla, taitaa olla vuoteen 2004 asti listattuina http://www.hamsteriyhdistys.fi/nayttelyt/muotovaliot-ja-ittelit/suomen-muotovaliot/http://www.hamsteriyhdistys.fi/nayttelyt/muotovaliot-ja-tittelit/suomen-muotovaliot/

Mun kasvattamista cämpsyvalioista 4/7 oli naaraita ja kolme niistä oli myös jalostuskäytössä, eli omien kokemusten perusteella en suoralta kädeltä sanoisi, etteikö jalostuseläimiä pystyisi näyttelyttämään valioiksi asti. Hyvän naaraanhan _pitäisi_ palautua poikasten jälkeen vielä näyttelykuntoon. Eräs cämpsynaaraani saikin kaksi sertiään hyvän aikaa poikasten tekemisen jälkeen (ennen poikasia ei sertejä). Ja toisaalta taas parhaat jalostuseläimet eivät välttämättä itse edes ole niitä "kedon kauneimpia kukkasia", mutta ovat silti erinomaisia periyttäjiä.

Eli en kannata helpotuksia!  :eijei:

Eve87

Mä sanon sen verran, et pohjosessa on tosissaan hankala saada hamsulle valioarvoa, koska uml on noin 2xvuosi  :kankaalla:

Helppohan niiden on, jotka asuu etelässä, siellähän on noin 5xvuosi ulkkarit ja pohjoiseen ulkkarit saa taistella  :wassat:

Mutta eipä sillä, ei ole mun tavoite saada elikoita valioitumaan, vaan oikea mielipide jalostuskäytön mahdollisuudesta.  :icon_cheesygrin:
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

jonna

Ei sen tietenkään pidä olla automaatio.
Se mitä mainitsin valionarvoista ja niiden määristä, koskee muutamaa viime vuotta. Kun lukee lehteä niin ei siellä montaa uutta valiota per lehti ole. Onko jollain listattuna montako valionarvoa on jaettu viime vuosina? Veikkaan ettei montaa per vuosi, kaikki lajit mukaan lukien. Nykyään taitaa ilmomäärät olla esim. syrkeissä ihan toista kuin mitä ne on aiemmin olleet? Veikkaan että muissakin lajeissa ilmomäärät on eri tasolla kuin useampi vuosi sitten. Enemmän kilpailua, vähempi mahdollisuuksia, enemmän hajontaa palkintojen suhteen. Paljonko oli näyttelyitä vuositasolla esim. viisi vuotta sitten, 10vsitten?
Mikä oli eläinten taso 10v sitten vs. tämän päivän eläimet? Näitä vanhoja aikoja nyt ei ihan suoraan voine verrata tämän päivän juttuihin kuitenkaan?

Toki se oikeasti huippuhieno eläin saa sen valionarvonsa, jos omistajalla on aikaa ja mahdollisuuksia käydä jokaisessa näyttelyssä mutta jos niitä valionarvoja tulee tyyliin yksi per vuosi niin onko siinä enää juuri ideaa koko tittelissä :D

Tuossa muotovaliolistassa on itse asiassa viime aikaisia valioita. Pk syrkkejä on listalla 3 kpl, lk syrkkejä 2 kpl, talvikoita 2 kpl, cämpsyjä ei yhtään, kiinareita taisi olla pari, roboja ei vissiin myöskään yhtään. Nämä siis niitä joiden nimet ovat muutamalta viime vuodelta tutut.
Jos tuohon listaan lisää muutaman joita sinne ei vielä ole päivitetty, ja plussaa ne jokuset kahden sertin eläimet niin ei niitä valionarvoja siltikään monella olisi. Jos katsoo näyttelyissä käyvien määrää niin kyllä se melkoisen murto-osa silti olisi. Ei niitä kahden sertin eläimiäkään pilvin pimein ole.

Mulle henk.koht aivan sama jaetaanko koko valionarvoa vai ei, olen sen verran laiska näyttelyttämään että moista ihmettä tuskin tässä talossa nähdään kuin valiohamsteri :DDD tai no, yksi on jolle arvo on hakematta mutta silti.

Ninde

Ilmomäärät on varmasti eri tasolla, mutta nykyäänhän sertit on vapautettu, että sinänsä tilanne ei juurikaan ole muuttunut ainakaan huonommaksi. Päinvastoin, parempihan se on sertien määrän suhteen - tasosta ja tuomareista sitten vain on kiinni se, miten paljon niitä jaetaan.

Tosiaan tuolla valiolistassa on kaikki valiot vuoteen 2004 saakka, sen jälkeen joku on lisännyt sinne omien/kaveriensa(?) valioita parilta lähivuodelta. Aloitin tuossa listaamaan vanhoista lehdistä valiot vuosilta 2005-2008, mutta siihen menee vielä hetki. Lisäystä on tulossa joka lajiin useammankin eläimen voimin.

Joka tapauksessa vika ei kuitenkaan liene näyttelyiden määrässä (ainakaan yksinään siinä), vaan jos valioita on viime vuosina ollut vähän, niin kenties eläinten taso ei vain ole tarpeeksi hyvä?

Vevve

Hallitus on itse asiassa juuri ottanut asiakseen saada päivitettyä valiolistat ajan tasalle! (Vuoden Voittaja-listat itse asiassa jo päivitettiinkin  :icon_smile:) Vuonna 2010 näyttää valioituneen 13 hamsteria.

Minusta sertien määrää ei ole aiheellista vähentää, mutta voisimme pyrkiä saamaan aikaan enemmän näyttelyitä, joissa on ulkomuotoluokat. Oikein hyvä hamsteri valioituu jos on valioituakseen, ja onhan noita tuplavalioitakin jo jonkin verran viime vuoden aikana nähty.

Lainaus käyttäjältä: Vevve - 06.02.13 - klo:20:36
Hyvä juttu! Mulla olis tossa listassa nyt 2005 ja 2006 valiot, mutta tartteeko niissä olla mainittuna myös, että minä vuonna ovat valioituneet vai riittääkö samanlainen listaus kuin tuolla nettisivuilla on nyt? Mä voin jättää sulle noi 2007 ja 2008 vuodet, kun saat noi Poskarit sitten multa.  :icon_mrgreen:

Vevve

Lainaus käyttäjältä: Ninde - 06.02.13 - klo:20:44
Lainaus käyttäjältä: Vevve - 06.02.13 - klo:20:36

Se varmaankin riittää, kiitos paljon  :peukku:

viiru

Viime vuosina ei ole järjestetty enää lainkaan tuplanäyttelyitä (järjestäjätaholle erinomaisen ihanaa, näytteilleasettajille ei ehkä niin?), mikä heti toki näkyy valioiden lukumäärässä.
Cheersbigears-talvikkokasvatus

jonna

Tuplat olisi kyllä enempi kuin hyvä juttu  :yes:
Se mitä itse on ötököitään tuplissa pyörittänyt niin se on huomattavasti norminäyttelyä mieluisampi vaihtoehto.