Suomen Hamsteriyhdistys ry

Hamsterit => Kasvatus ja genetiikka => Aiheen aloitti: Mustikkamaan - 08.10.10 - klo:11:24

Otsikko: Standardikomiteankokous 2011
Kirjoitti: Mustikkamaan - 08.10.10 - klo:11:24
Minusta tulee mitä todennäköisimmin standardikomiteavastaava ensi vuonna. Halusin siihen hommaan ehdottomasti, koska standardiasiat ovat laahanneet jäljessä pitkään ja ne laitetaan nyt kerralla kuntoon heti alkuvuodesta, kun löydetään sopiva päivämäärä kokoukselle.

Haluaisin, että kasvattajat ja täällä piipahtelevat tuomarit toisivat omia näkemyksiään seuraaviin asioihin:

- Robojen kuviot: nimet & onko syytä tehdä koestandardia?
- Mikä on koestandardissa iän ikuisuuden lojuvien syyrisvärien kohtalo?
- Haluaisin tarkennuksia ainakin seuraaviin syyrisvärien ja -kuvioiden standardeihin: musta, cinnamon, kilpikonna & valkokirjokilpikonna, roan, valkomahainen, karamelli. Muutkin täytyy käydä läpi, onko ideoita?
- Onko hunaja-kyyhkynharmaa siinä pisteessä, että sen voisi viedä standardiin?
- Campbellien koestandardivärit voisi mielestäni laittaa standardiin, ainakin doven.

Ikuisuuden koestandussa lojunneet syyrisvärit on sellasia, että osan niistä vois nakata takaisin ei-standardiin (helmiäislila, beige, siniminkki) - koestandardissa ei ole tarkoitus lojua iänkaikkisesti, vaan siitä tulee edetä säännönmukaisesti standardiin tai vaihtoehtoisesti taantua ei-standardiksi. Kolmea mainitsemaani väriä en ole ikänä nähnyt edes, ne ovat niin vanhoja juttuja. Valkomahaisestakaan en oikeastaan kauheasti tiedä.

Hu-ky on ollut koestandardissa jo aikansa ja siksi minusta olisi hyvä saada se jo eteenpäin. Hyvin keskenhän se on värin puolesta, mutta se on niin yleinen ja kuitenkin tiedämme, mitä siitä haemme, eikö? Vastaavasti campbellien koestanduväreissä on sama juttu, että mielestäni tiedetään hyvinkin mitä haetaan ja siksi standardiin siirtymiselle ei ole muuta estettä kuin byrokratia.

Yleisesti esiintyvien ei-standuvärien nimityksiin olisi aihetta. Esmes ps ruoste voisi olla hyvin oranssi, koska sehän on hyvinkin oranssi väri. Ruskeasilmäinen keltainen musta voisi olla keltainen-suklaa? Joskin keltaisuus hieman ruskettuu värissä, joten vitsimielellä heitettu toffee-suklaakin olisi melko oikein - muuten vaan vähän hömppä :D En ylipäänsä tykkää värinimityksistä, joissa on edessä "punasilmäinen" tai "ruskeasilmäinen", koska suurimman osan väreistä nämä pp:t ja bb:t muuttavat niin radikaalisti, että ei voida enää puhua samasta väristä vain erivärisin silmin.

Aattelin kipasta sulkemassa noi vanhat standardeihin liittyvät asiat ja pyytää nyt keskustelun kokonaisuudessaan tänne - voitte kopiopasteta sieltä kuitenkin tänne asioita, joita haluatte tuoda esiin, ettei kaikkea tarvitse ihan alusta aloittaa. Nämä asiat oikeasti etenee ensi vuonna, jos asia on minusta kiinni :)
Kirjoitti: lentsu - 08.10.10 - klo:12:29
Koestandardivärit: painottaisin sitä, että hamstereiden siirtämisessä koe- ei- tai sisään standardiin tulisi katsoa asioita pitkällä aikajaksolla, jotta ei mennä siihen, että hamsterit joille on itse asiassa kirjoitettu standardi ja jotka ovat aivan yleisiä esim. Englannissa, pudotetaan pois joko koe- tai varsinaisesta standardista vain siksi, ettei niitä ole tällä hetkellä tai ole ollut hetkeen Suomessa. Tämä veisi pohjan mielestäni erittäin toivottavalta väriskaalan lisääntymiseltä esim. ulkomaantuontien kautta, jos joku innostuu näistä väreistä. Toivoisinkin standardikomitealta kannanotoissa ja päätöksissä näkökulmaa, joka ennemmin lisää kuin kaventaa väriskaalaa Suomessa. Mielestäni tällä hetkellä värejä ja kuvioita, joille on kirjoitettu joko koe- tai varsinainen standardi, on harmillisen vähän (mm. roan kadotettu äskettäin), ja jos asiaan ei kiinnitetä huomiota, se voi kaventua vielä lisää.

Tämän vuoksi mielestäni helmiäislilan pudottaminen ei-standardiin olisi täysin perusteetonta. Minkä vuoksi se ylipäätään on koe- eikä varsinaisessa standardissa, sitä en muista/tiedä. Olen nähnyt kyseistä väriä lukuisia kertoja ja on aivan selvää, millainen sen tulee olla. Väri on kaiken lisäksi erittäin kaunis, näkisin niitä tosi mielelläni myös Suomessa. Koska kyseessä on aivan tavallinen väri (jos ei oteta huomioon tämän hetken tilannetta Suomessa) sen voisi mielestäni lukea standardiväreihin. Jos Suomessa on kiinnostusta tummanharmaan kasvattamiseen, tätä väriä voidaan hyvin jatkossa tulla näkemään myös meillä.

Karamellia on ollut Suomessakin viime vuosina. Mikä on peruste sille, ettei se ole standardissa?

Myös valkomahainen on aivan selvä tapaus, millainen sen tulee olla värimerkkisillä hamstereilla. Olen nähnyt lukuisia. Cremesukuisten roan onkin standardissa. Mielestäni tässä on epäloogista vain se, minkä vuoksi molemmat eivät ole standardissa. Mielestäni valkomahaisen voisi nostaa standardiväriksi, samasta syystä kuin helmiäislilan - kyseessä ei ole mikään epämääräinen, maailmalla tuntematon ilmiö vaan selkeä, tunnettu kuvio, jolla on kaikenlisäksi täysin sama geneettinen pohja kuin standardiroanilla.

Siniminkin ja beigen voi sitä vastoin mielestäni pudottaa. Perusteluna, että niitä ei yleisesti edes ulkomailla. On erittäin epätodennäköistä, että niitä tulisi Suomeen edes tuontien kautta. Minäkään en ole koskaan nähnyt beigeä muuta kuin yhdessä valokuvassa. Siniminkin olen kyllä nähnyt.

Hunaja-kyyhkynharmaan voisi mielestäni nostaa standardiin. Olen itsekin niitä aikoinaan keltaisen "sivutuotteena" lukuisia kasvattanut jo vuosikymmen sitten, ja jokainen niitä kasvattanut tietää, ettei kyseessä ole sen mystisempi väri kuin keltainen-mustakaan. Jos ne ovat suosittuja ja yleisiä, ja niistä on selkeä käsitys, miksi roikottaa niitä koe-standardissa?

Sitten ottaisin vielä puheeksi yhden "ikuisuuskysymyksen" eli värimerkkiset umboroukset (ei normaalit). Mielestäni sille, että ne ovat yhden historiallisen kokouksen seurauksena ikuisesti ei-standardissa, vaikka jokainen varmasti tietää, millainen on esim. hopeanharmaa umborous ja millaiselta sellaisen tulisi näyttää, pitäisi tehdä jotain. Aikoinaan kaikki umboroukset olivat standardissa sitä kautta, että umboroukselle oli kirjoitettu oma, kaikkia värimerkkisiä koskeva standardi. Olin läsnä kokouksessa, jossa ne pudotettiin pois. Pudottamiselle ei ollut mitään muuta perustetta kuin silloisen pj:n oletus, että "umborouksia syntyy lähinnä värien sekoittamisen seurauksena", mikä ei mielestäni pidä paikkaansa sen enempää kuin normaali umborouksillakaan. Voisitteko viedä asiaa eteenpäin? Jos standardi on kirjoitettu ja kyseisen värisiä hamstereita on kosolti, mutta ne on yhden ainoan kokouksen päätöksellä aikoinaan pudotettu kokonaan pois, eikö toinen kokous ne voisi palauttaa?

Satu, syrkkituomari, seurannut tilannetta 20 vuotta.  :D
Kirjoitti: Mustikkamaan - 08.10.10 - klo:13:22

Värien siirtyminen koestandardista standardiin tai ei-standardista koestandardiin on ollut aina kasvattajien omalla vastuulla. Jos ketään ei kiinnosta viedä asiaa eteenpäin, väri on roikkunut siellä missä onkin. Silti koen, että osalle ei-standardiväreistäkin voi kehittää jo edes nimet, ja vaikka kasvattajista kukaan ei ole ajanut aikoihin mitään väriä koestandardista eteenpäin, on omasta mielestäni standardin arvoisia värejä jo useitakin.

Karamellin standardi on ihan suoraan sanottuna hanurista. Minusta ei toimi, että cremen, jolla on VAALENNUS (bb), pitäisi olla vaalentamatonta cremeä tummempi. Enkä ole sellaisia "mustasilmäisen cremen ja suklaan välimuotoja" nähnytkään. Tottakai jos oikeasti joku voi sanoa kasvattaneensa useita tällaisia ristiriitaisia eläimiä, minä uskon (tai sitten en). Logiikka tuolta standulta enikeis puuttuu täysin - siksi haluaisin ehdottomasti perusteluita sekä standardin korjaamiselle että sille, miksi se pitäisi viedä standardiin. Loppujen lopuksi tietenkään standardiin vieminen tai sieltä pudottaminen ei ole standardikomiteavastaavan tehtävä (vain kokouksen kutsuminen koolle), mutta olen varmasti hommassa myös tuomarinäkökulmasta.

Tummanharmaita on nyt tuotu muutamia Suomeen ja mikä etteivät leviä. Jos Satu olet varma, että helmiäislilan standardi on juuri oikea, mikä ettei se viedä silloin standardiinkin. Olisi toki hyvä edes kerätä kuvia sellaisesta eläimestä, jotta minäkin uuden polven tuomarina tietäisin, millainen se on :D

Juu tuo umborous-asia onkin askarruttanut mieltäni jo vuosia, koska siitä on paljon puhuttu - silti unohdin sen tästä listauksesta. Kerran umboroukselle on ollut yleispätevä ja toimiva standardi joskus, mielestäni ei ole mitään estettä tuoda se takaisin standardiin. Olen siis ehdottomasti sen kannalla! Onko jollakin tuo vanha standardi jossain ylhäällä, sen voisi laittaa tännekin yleiseksi luettavaksi (etenkin minua varten). En ole edes nähnyt sitä ikinä :)
Kirjoitti: lentsu - 08.10.10 - klo:14:29
Mä voisin yrittää ottaa sulle, jos kiinnostaa, standardikomitean avuksi värikopiot British Hamster Associationin "Information Leaflet" kokoelmasta vuodelta 1992, jotta standardikomitean käsitykset ehkä tarkentuisivat muutamien sellaisten värien kohdalla, joita Suomessa ei ole ollut pitkään aikaan.

Siinäkään ei ole standardeja edes kaikille meidän standardiväreille (mm. musta ja hopeanharmaa ovat silloin siellä uusina, vasta pohjoismaista tuotuina, päässeet vasta esittelyinä mukaan, ja mustan historiassa on tarkoin harkittu virhe - että väri olisi tuotu Ruotsista! :) Tosiasiassa se salakuljetettiin Suomesta.  :roll: )  ja -kuvioille, koska Briteissäkin standuvärien kokoelma oli tuolloin varsin kapea, mutta mm. helmiäislilasta, siniminkistä ja beigestä löytyy hyvät värivalokuvat ja kaikista silloin tunnetuista syrkkiväreistä lyhyt historia, periytyminen ja ellei ole standardia kirjoitettu, lyhyt standardinomainen kuvaus.

Tällainen yleinen kuvaus umbrouksestakin on mukana, ilman että sitä on muuten kuin valokuvassa olevan normaali umbrouksen kautta liitetty erikseen normaaliin väriin. Muistelen, että monet meidän nykyisinkin voimassa olevista standardeista on kirjoitettu aika samalta pohjalta, mitä tuolloin kirjoitettiin Englannissa + käännettiin ruotsista. Silloinhan me oltiin ihan oppilaina vaan ruotsalaisille ja englantilaisille, kun SHY oli perustettu 1989. Mullakaan ei ole alkuperäistä suomalaista umbrouksen standardia missään (kun en ole tyhmä säilyttänyt lehtiä ym. matskua paitsi tämän kirjamaisen, silloin Päivin kautta Englannista tilaamani tietopakettiaarteeni), muistan vaan sen kokouksen, miten asia käsiteltiin ja jonka päätös oli, että ainoa kelpo umbrous on normaali.  :|

Umbrouksen kuvaus BHA:n mukaan:

"Description
Top coat: As for full colour variety but with brown/grey tinge all over.
Base colour: As for full colour variety.
Belly fur: As for full colour variety but with Brown/Grey tinge.
Crescents: Grey.
Ticking: As for full colour variety but less apparent.
Chestband: As for full colour variety.
Cheekflashes: As for full colour variety allowing for "sooty" look.
Eye colour: As for full colour variety.
Ear colour: As for full colour variety.

(Information leaflet no 52, co British Hamster Association, April 1992)

Helmiäislilan koestandu taas Suomessa on suunnilleen suora käännös BHA:n värin kuvauksesta. Pistäs meidän koestandu ja tämä kuvaus vierekkäin niin huomaa mistä se on peräisin.  ;)

Description:
Top coat: Pale Pinkish Grey to the roots
Base colour: Pale Pinkish Grey
Belly Fur: Pale Ivory
Crescents: Pale Ivory
Ticking: Lightly ticked with Grey
Chest Band: Pale Pinkish Grey
Cheekflashes: Pale Grey - not solid but concentrated ticking
Eye Colour: Red
Ear Colour: Flesh

BHA Information Leaflet no 47, Lilac Pearl, April 1992

Ja vielä lisätään, kun kerran vauhtiin päästiin: Kyllä, se karamellin luonnehdinta cremen ja suklaan välimaastosta on oudosti sanottu. Muuten standardi lienee melkoisen osuva?

Kirjoitti: Minski - 08.10.10 - klo:19:31
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"standardiasiat ovat laahanneet jäljessä pitkään ja ne laitetaan nyt kerralla kuntoon heti alkuvuodesta, kun löydetään sopiva päivämäärä kokoukselle.
Ihanaa, jee ! Tosi kiva saada vihdoin päivitystä noihin asioihin :yes:
Hyvä hyvä :aplodit:

Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Mielestäni ei ole mitään järkeä tiputtaa standardista yhtäkkiä "takaisinpäin" - kun standardi on tehty, asia on mielestäni pihvi aina ja ikuisesti - sitä voidaan toki hioda jälkikäteen, mutta ei tietenkään pudottaa sieltä pois. Siihen ei siis olla lähdössä missään nimessä ainakaan minun puolestani.
On varmaan tyhmä kysymys, mutta eikö siis niitä standardivärejä, joita Suomessa ei ole ollut aikoihin voisi siirtää koestandardeiksi ? Olisihan niillä silloin kuitenkin se kirjoitettu kuvaus olemassa. Vaikka eipä se nyt ketään haittaa, jos ne standardissakin on, mitä nyt tuntuu vain hassulta :)

Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Mikä on koestandardissa iän ikuisuuden lojuvien syyrisvärien kohtalo?
No jos jätetään standardiinkin sellaisia värejä, joita ei ole edes Suomessa niin eikö nuo koestandarditkin vois jäädä yhtä lailla ? Kuitenkin se, että värillä on edes se koestandardi voi saada jotakuta innostumaan ko. värin kasvatuksesta kuin se, että sillä ei ole mitään standardia, se tie edes aloittaa tuntuu niin pitkältä.

Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Onko hunaja-kyyhkynharmaa siinä pisteessä, että sen voisi viedä standardiin?
Kyllähän se jo varmaan aika olisi sinne nostaa, vaikka ei ne siellä kyllä pärjäämään tule tällä tasolla :) Mutta onhan siellä standardissa useita muitakin värejä, joiden edustajat eivät kaksisia ole. Jossain keskustelussa taisin joskus mainitakin, että koestandardista voisi nuo yleisimmät hunaja-kyyhkynharmaan ja karamellin nostaa standardiin, kun ovat kuitenkin niin yleisiä verrattuna noihin muihin tämän hetken koestandardiväreihin. Silloin kun innostuin hunaja-kyyhkynharmaasta niin sehän oli ihan ei-standardiväri ja koestandardissakin se on ehtinyt olla noin nelisen vuotta ja sinä aikana väri on vain yleistynyt eikä se ole enää sellainen "sivutuote"-väri.

Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Yleisesti esiintyville ei-standardiväreille nimet: white, vironlaikukas, punasilmäinen ruoste, rs kemu, ps hopsu, ps suklaa, hopeamusta, hopeakyyhkis jne.
Kannatetaan :yes: Olen monesti ajatellut, että noita yleisimpiä ei-standardivärejä olisihyvä olla lueteltuna tuolla yhdistyksen sivuilla juurikin sen vuoksi, että porukka käyttäisi niistä jotain yhtenäisiä nimityksiä eikä liikkeellä olisi kaikenmoisia nimityksiä samasta väristä/kuviosta.

Ja nuo whitet ja vironlaikukkaat olis kyllä eritoten yks jotka kaipais mun mielestä jotain virallistettua nimeä. Tosin en tiedä onko näitä white ja vironlaikukas-hamsuja enää minkä verran, että olisiko niille aiheellista ajatella peräti koestandardia ? Olen käsittänyt foorumikeskusteluista ja henkilökohtaisestikin kokenut, että kuvioilla on suuri knikkiherkkyys, joten en tiedä onko niitä tällä hetkellä olemassa, yksi jos toinenkin tuntuu ennemminkin tahtovan eroon koko kuvioista juuri knikkien takia ja white kai ainakin myös vaalentaa perusvärin, mikä ei ole mukava juttu. Henkilökohtaisesti en pidä tuosta vironlaikukas-sanasta yhtään, mutta jos se koetaan kuviota parhaiten kuvaavaksi niin minkäs sille sitten mahtaa.

Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Värien siirtyminen koestandardista standardiin tai ei-standardista koestandardiin on ollut aina kasvattajien omalla vastuulla. Jos ketään ei kiinnosta viedä asiaa eteenpäin, väri on roikkunut siellä missä onkin.
Ohjeistetaanko tähän jossakin, että kuka tämän voi tehdä (siis nimellinen kasvattajako vaiko ihan kuka vaan kasvattaja) ja että kuinka tämä tehdään ? Itse olen kysellyt täällä foorumilla asiasta joskus, mutten saanut vastausta enkä myöskään ole löytänyt sitä etsimällä. Uskoisin siis, ettei se ole kiinnostuksesta siis välttämättä kyse vaan tiedon ja informaation puutteesta, ei moni uudemmista kasvattaja tiedä miten tuollainen kuuluu tehdä, itse voin ainakin tunnustaa olevani sen verran tietämätön.

Lainaus käyttäjältä: "lentsu"Sitten ottaisin vielä puheeksi yhden "ikuisuuskysymyksen" eli värimerkkiset umboroukset (ei normaalit). Mielestäni sille, että ne ovat yhden historiallisen kokouksen seurauksena ikuisesti ei-standardissa pitäisi tehdä jotain. Aikoinaan kaikki umboroukset olivat standardissa sitä kautta, että umboroukselle oli kirjoitettu oma, kaikkia värimerkkisiä koskeva standardi. Olin läsnä kokouksessa, jossa ne pudotettiin pois.
Ai tämmönen standardi on ollut joskus ? Aika jännä päätös ollut sen poistaminen.
Minusta tuommoinen umborouksen oma standardi kuulostaa tosi hyvältä, paremmalta kuin, että ruvetaan joka umborous-värille erikseen kyhäämään omaa standardia. Ja onhan tuo nyt tosi epäreilua ollut, että vain normaali umborous on standardissa ja muut eivät, tulee mieleen erityisesti nykyisin yleistynyt cinnamon umborous, joka on ilman minkäänlaista standardia, vaikka mustasilmäisellä sukulaisellaan normaali umborouksellakin on oma standardi.

Lainaus käyttäjältä: "lentsu"...ja mustan historiassa on tarkoin harkittu virhe - että väri olisi tuotu Ruotsista! :) Tosiasiassa se salakuljetettiin Suomesta.  :roll: )
Tuolla (//http://www.hamsoc.org.uk/varieties.php?id=black) on mustasta kerrottu seuraavaa: "A relative newcomer, the origins of the black hamster remain something of a mystery. Rumour has it that a black hamster first appeared in France around 1985, and was exported to Finland 1 to 2 years later, according to Vuokko Eraaja, a Finnish pet shop owner and pet breeder. In April 1988, two Swedish hamster breeders, Madelaine Rafto and Lotta Bjerketorp, imported three blacks (a female and two males). They established the black as a new colour in Sweden, and it was subsequently imported into the UK around 1989."

Tosi hyvä, että näitä standardiasioita aletaan työstämään eteenpäin ja tosi kiva, että tulit lentsu taas foorumille ja pidit esittelyketjussa mainitsemasi "hamsuhistorointi"-lupauksesi, on ollut tosi mielenkiintoista lukea niitä :)
Kirjoitti: PiiaL - 08.10.10 - klo:20:33
Tuo white-kuvio on aika hankala juttu viedä vielä ainakaan mihinkään koestandardiin. Onko kellään siitä edes suuria ajatuksia mikä olisi hyvä white-kuvio, kokonaan valkoinen mahanalus, valkoista selkäpuolella, jauhoisen vaaleat korvat? Vironlaikukas(eli white-geeni tuplana) on aika selkeä?(itsellä ei ole kyllä ollut niitä), mutta white yksinään mielestäni ei. Toisille riittää iso mahakuvio, toisten mielestä eläin ei silloinkaan ole edes white vaan valkoista pitäisi myös olla jonkin verran selkäpuolella. Mulla on ja on ollut whitejä, jotka ei ole "hirmu paljon whiten näköisiä" mutta periydyttäneet silti ihan valkomahaisia jälkeläisiä, joilla on valkoinen laikkukin joiltakin selästä löytynyt, eli enemmän whiten näköisiä jälkeläisiä. Näitä periydyttäjiä ovat tuomarit kyllä aina siirtämässä ei-standusta ihan standuun, koska heidän mielestään eivät ole whitejä vain esimerkiksi hieman suuremmalla valkokuviolla mahassa, vaikka geneettisesti sitä ovatkin. Joskus whitestä ei ole muuta merkkiä ulkoisesti hamsterissa kuin osittain puuttuva kaulanauha värimerkkisellä, vaaleampi perusväri ja rubiininpunertavat silmät. Niin onko niitä sitten oikein kuitenkaan standussa arvostella, kun omasta mielestäni kuitenkin genotyyppi ratkaisee. Että parempi kuitenkin arvostella huonona kuvionsa edustajana kuin jättää koko ei-standu kuvio huomioimatta, niinno huonona ja huonona, kun eihän tietty vielä ole mitään koestandardejakaan koko kuviolle kirjoiteltu että eihän sitä kuviota vielä sinänsä arvostella(muuta kuin onhan tuomarilla omat mielipiteensä esittää). Tietysti kun vielä tuomareilla ei ole tietoa/kokemusta whiteista paljon, eikä niistä ole mitään kirjoitettukaan, niin hankala on tunnistaa huono white-kuvion edustaja, jos niitä tunnistaisi siltikään jokaisessa tapauksessa..

Tuo knikkijuttu, mistä Minskikin tuossa puhui, juontaa varmaan juurensa siihen yhteen sukuun, josta näitä whitejä ja vironlaikukkaita lähti enemmän leviämään jalostukseen tai enemmän tietoisuuteen. Siitä suvusta yhdestä poikueesta(johon näitä vironlaikukkaita putkahti) muutama sai myöhemmin knikin, joita kerettiin jo jalostukseenkin käyttää ja niiden poikasilla joillakin on esiitynyt knikkejä ja niin edespäin ja olen siinä käsityksessä että suurimmaksi osaksi tämä suku on jätetty pois jalostuksesta(?). Minunkin whitet ovat osittain tätä sukua, itse tosin saanut linjan tähän asti pysymään knikittömänä, mutta kuka tietää putkahtaako niitä sieltä kauempaa sitten tulevaisuudessa.. sempä näkee sitten. Itse en muista oliko sitten että muissakin white-suvuissa  kanssa tätä knikkiä kuin tässä yhdessä, että käveleekö se hyvin paljon käsikädessä tämän värin kanssa?

Itsekin pyrin kyllä eroon whitesta(kuviosta en ylipäätään ole niin hirmu innostunut), mutta vaikealta näyttää kun eläimet jotka eivät whitelta paljon näytä siksi kuitenkin osoittautuvat jälkeläistensä kautta, kun sieltä niitä enemmän whiten näköisiä näyttää putkahtelevan.
Kirjoitti: Ninde - 08.10.10 - klo:21:27
Lainaus käyttäjältä: "Minski"Ohjeistetaanko tähän jossakin, että kuka tämän voi tehdä (siis nimellinen kasvattajako vaiko ihan kuka vaan kasvattaja) ja että kuinka tämä tehdään ? Itse olen kysellyt täällä foorumilla asiasta joskus, mutten saanut vastausta enkä myöskään ole löytänyt sitä etsimällä.
Onpas vastattu!

Lainaus käyttäjältä: "Ninde"
Lainaus käyttäjältä: "Minski"Ite haluaisin tietää ihan tämmösen perusjutun, kuin että millainen prosessi on jonkun värin saaminen standardiväriksi ? Ensin se on tietty koestandardina, mutta kuinka kauan ja millaisin edellytyksin sen voisi ajatella olevan joskus standardiväri ? Värin edustajia tietysti täytyy löytyä, mutta entä värin taso, pitääkö niiden olla ensin ihan koestandardin kuvauksen mukaisia ennen kuin niitä voidaan ajatella standardiin ? Miten standardiväriksi pääsee, pitääkö jonkun kasvattajan hakea asiaa jotenkin vai pelaako asiassa jokin muu kaava ?
Pääasiallisesti nämä siirrot ei-standardista koestandardiin ja koestandardista standardiin tapahtuvat nimenomaan kasvattajien anomuksesta ja aktiivisuuden ansiosta. Kasvattajia jotka anovat jomman kumman siirron tekemistä täytyy olla kaksi ja heidän tulee olla valmiita esittämään standardikomitealle vaaditun määrän verran ko. värisiä/kuvioisia eläimiä (olikohan se nyt muistaakseni 5 kpl). Kyseistä väriä/kuviota pitäisi olla kasvatettuna jo muutaman sukupolven ajan. Koestandardi on nimensä mukaisesti ensin jonkin aikaa koekäytössä, jotta nähdään tulisiko siihen tehdä vielä muutoksia tai tarkennuksia. Huky mun mielestä olisi sellainen väri jonka voisi hyvin jo anoa siirrettäväksi standardiin.

Sitten noista siirroista "alaspäin". Mun mielestä ei ole tarvetta eikä järkeäkään siirtää mitään standusta koestanduun tai koestandusta ei-standuun. Ihan yhtälaillahan standussa "roikkuu" värejä joita ei Suomessa ole. Eihän se värin ihannekuvaus muutu tai poistu kokonaan vain sillä, että kyseistä väriä ei Suomesta löydy.

Sanamuotojen hienosäätö taas on asia erikseen ja lienee ihan hyvä käydä sanasta sanaan läpi kaikki olemassa olevat syrkkien väristandut, siitä kun on aikaa kun suurin osa on laadittu ja siellä on pieniä käännöskukkasia tahi muita kömmähdyksiä päässyt livahtamaan joukkoon. Kääpiöiden standardeihinhan on tehty uudistuksia joitain vuosia sitten.

Mulla pitäisi olla vanhoja Tietopusseja jostain vuosilta kivi ja miekka ja se umborouksen standardiki pitäisi löytyä. Täytyy vaan käydä mökiltä hakemassa se laatikko missä mulla on kaikki vanhat lehdet ja paperit. :)
Kirjoitti: Minski - 08.10.10 - klo:21:34
^ No niinpäs olikin näköjään vastattu, enpä ollut vain sitä sitten huomannut ennenkuin vasta nyt. Kiitos vastauksesta. Voisikohan tuota ohjeistusta laittaa ihan tuonne yhdistyksen sivuille johonkin kohtaan, kun ei sitä kukaan uudempi kasvattaja varmaan edes tiedä ?

Lainaus käyttäjältä: "PiiaL"Tuo knikkijuttu, mistä Minskikin tuossa puhui, juontaa varmaan juurensa siihen yhteen sukuun, josta näitä whitejä ja vironlaikukkaita lähti enemmän leviämään jalostukseen tai enemmän tietoisuuteen. Itse en muista oliko sitten että muissakin white-suvuissa  kanssa tätä knikkiä kuin tässä yhdessä, että käveleekö se hyvin paljon käsikädessä tämän värin kanssa?
En tarkoittanut mitään tiettyä sukua vaan yleisesti noita white/vironlaikukas-hamsuja, kun mielestäni niitä on useampia eri sukuisia joilla on knikki/periyttäneet knikkiä. Tuo oma white-kokemukseni on ihan itse eläinkaupasta ostamani tukkutapaus. En osaa/uskalla tuohon sanoa mitään liittyykö ne knikit tuohon kuvioon erityisesti vai onko vain suurta sattumaa.
Kirjoitti: Saana - 09.10.10 - klo:00:19
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"- Robojen kuviot: nimet & onko syytä tehdä koestandardia?
Kyllä ainakin resessiiviselle huskylle koestandu. Nimityksiä voisi pohtia myös roboharrastajien kanssa. Voisin ottaa asiakseni koota kasaan kaikki vähääkään robojen väreistä tietävät ja keskustella asiasta.
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"- Onko hunaja-kyyhkynharmaa siinä pisteessä, että sen voisi viedä standardiin?
Vaikken itse väriä kasvatakaan niin olen sitä mieltä, että tämä väri on valmis standardiin. Jopa minulla on pieni käsitys siitä, miltä hieno huky voisi näyttää. :)
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"- Yleisesti esiintyville ei-standardiväreille nimet: white, vironlaikukas, punasilmäinen ruoste, rs kemu, ps hopsu, ps suklaa, hopeamusta, hopeakyyhkis jne.
Kannatetaan!
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Ruskeasilmäinen keltainen musta voisi olla keltainen-suklaa? Keltainen-musta-nimitys täytyy korjata väliviivalliseksi, se on onneksi pikkujuttu.
Miksi viivalla? Miksi esim. hopeamusta ei taas ole viivalla? Joka tapauksessa kannatan nimitystä keltainen-suklaa (tai keltainen suklaa tai keltainensuklaa).
Lainaus käyttäjältä: "PiiaL"Tuo white-kuvio on aika hankala juttu viedä vielä ainakaan mihinkään koestandardiin.
Samaa mieltä. Ja Piialta tulikin kattavat perustelut!
Erittäin samaa mieltä!
Lainaus käyttäjältä: "lentsu"Ja poistaisin syyrialaisen perusstandardista sanonnan "mahdollisimman iso". On nähty moneen kertaan, että kun hamstereista jalostetaan oikein jättisuuria, seurauksena on mm. tiinehtyvyysongelmia. En tarkoita, että niiden pitäisi olla pieniä. Mutta voisiko tuohon laittaa jotkut suositusgrammat erikseen uroksille ja naaraille? Luonnollisesti isolla haitarilla, mutta jättäisin ne 250-grammaiset ja isommat ihanteen ylittäviksi...  :roll:
Ehdottomasti poistettava tuo "mahdollisimman iso", mutta tilalle ei mielestäni tulisi missään nimessä laittaa grammamääriä. Ruotsissahan on tuo grammakäytäntö ja se on saanut aikamoisen negatiivista palautetta Suomen puolella. Hamsteri on hieno, kun se on sopusuhtainen. Viisaammat kirjailkoot standardiin hienommilla sanoilla mitä se "sopusuhtainen" sitten on. :D
Lainaus käyttäjältä: "Minski"
Lainaus käyttäjältä: "Minski"lentsu kirjoitti:
Tässäkin asiassa olen täydellisen samaa mieltä Minskin kanssa.
Kirjoitti: Vevve - 09.10.10 - klo:00:37
Lainaus käyttäjältä: "Annina"

Olen tätä muistaakseni aiemminkin ehdottanut, mutta ehkä joku ihanneäpituus talvikoiden standardin tapaan? Grammamääräthän voi vaihdella tosi yksilöllisesti vaikka olisi suunnilleen samankokoiset hamsterit.

Pohditaanko laikkuroboillekin ei-standuun joku nimitys? Että olisi sitten saman tien yhteinen nimi niille, eikä sitten alettaisi vasta pohtimaan kun niitä on enemmän ja käy näyttelyissä yms. Kannatan laikukasta.  :)
Kirjoitti: Ninde - 09.10.10 - klo:00:57
Kirjoitti: Saana - 09.10.10 - klo:01:16
Nyt on robo-ihmisille mailattu väriasioista. Jos et saanut mailia ja haluat osallistua robovärien mietintöihin niin laitapa minulle mailia!
Kirjoitti: lentsu - 09.10.10 - klo:19:24
on ihan mahdollista, että mustia on viety jo 1989 Ruotsista, enpä siitä vain kuullut 1990 jolloin niitä vietiin Suomesta enkä kiveen hakatusti muista vaik olisi ollut 1991. Joka tapauksessa soopelista vielä tuolloinkin yritettiin jalostaa mahdollisimman mustaa mm. Tummanharmaata käyttämällä yritettiin saada cremeä pohjaväriä pois, sillä soopeli oli siihen asti mustin hamsteri Briteissä. ts. Musta hamsteri ei ollut siellä vakiintunut vaan haluttu uutuus jota sinne salaakin mieluusti vietiin Suomen vierailujen yhteydessä.
Kirjoitti: Minski - 09.10.10 - klo:19:43
Lainaus käyttäjältä: "Ninde"Siis ennenmuinoonhan syrkeilläkin oli ihannepituus (jotain luokkaa 15- x cm, tämänkin saan tsekattua kunhan saan käsiini ne wanhat Tietopussit), enkä tiedä missä vaiheessa ja kenen aloitteesta se on muutettu tuohon sanamuotoon "mahdollisimman iso", joka on kyllä suoraan sanottuna ihan hanurista.  :P
Se on varmaan johtunu siitä, että on katottu mallia enkuista, niillähän standardissa lukee tuo "The hamster shall be as large as possible, but not fat." eli suomennettu suoraan tuosta meille. Mä en kyllä minkään senttimäärien kannallakaan ole, koska jos standardissa lukee, että hamsun pitää olla vaikka 15 cm niin voihan se ihanne edelleen olla pullea jonkun mielestä, 15 senttinen pullukka :P Mun mielestä se koko pitäs ilmottaa jollain eri tavalla kuin senteillä tai grammoilla.

Ja kyllä lehmäroboillekin pitäis joku ei-standardinimitys päättää, koska nyt kun ne on nousseet hittikuvioksi niin olis mun mielestä tärkeetä, että niistä heti käytettäs yhtenäistä nimeä eikä sukutauluissa lue jotain läikikästä, laikukasta, täplikästä ja pilkukasta :P Mun mielestä kans yksinkertaisesti laikukas olis selkein nimitys.
Kirjoitti: Mustikkamaan - 11.10.10 - klo:10:59
Lainaus käyttäjältä: "Annina"
Miksi viivalla? Miksi esim. hopeamusta ei taas ole viivalla?

Jos hamsterissa on mustaa ja valkoista, se on musta-valkoinen (kun ei oteta huomioon meidän virallisia kuvionimityksiä). Yhtälailla kun hamsterissa on keltaista ja mustaa, se on keltainen-musta. (Vai pitäisköhän sen kieliopillisesti peräti olla musta-keltainen... hmhmh...) Jos taas hamsteri on keltainen musta, se on musta hamsteri kellertävällä sävyllä!

Mielestäni hopeamustaa ei kuulu kirjoittaa väliviivalla, koska eläimessä ei ole hopeaa ja mustaa erillisinä väreinään, vaan kyseessä on hopeoitunut musta. On eri asia, tuleeko nimityksestä hopeamusta & hopeakyyhkynharmaa - ne ovat kyllä jo aika vakiintuneita ja mielestäni hyvin kuvaavia. Menevätkö ne sitten järkevästi suomen kielen mukaan, niin siitä en ole ihan varma.

Kuten Niina sanoikin, värejä ei ole mitään syytä tiputtaa standardista koestandardiin, koska ihannekuvaus ei muutu.

Sen sijaan koestandardissa väri ei voi mielestäni maata ikuisesti, koska kyseessä on vasta kokeellinen standardi - ihannekuvaus voi olla väärä. Jos ihannekuvaus on todettu oikeaksi, värin ei ole mitään syytä roikkua koestandardissa, vaan siirtyä standardiin.

Minusta mentäisiin inhottaviin byrokratian kiemuroihin, mikäli kaikki harvinaiset värit tiputettaisiin standardista pois - ja kuten aiemmin mainitsin, sille ei olisi edes mitään perustetta, koska ihannekuvaus ei muutu. Samoin värejä voi mielestäni standardoida tai koestandardoida ihan vain "maalaisjärjellä", eikä siihen aina tarvitse mitään hurjaa kahden kasvattajan vuosien projektia, vaikka säännöt niin sanovatkin.

Värien standardoiminen noin ylipäätään on neuvottu Tietopussissa - se täytyy vielä tuoda nettisivuille kans (kuten moni muukin asia).

Juu hei hyvä, toi syyristen kokostandardi täytyy muuttaa - sen olisinkin unohtanut! Ei mitään grammamääriä missään nimessä, täytyy keksiä joku muu tapa. Ruotsissahan saa pisteytyksen grammamäärien mukaan :S Tosin meillä ei tarvitsisi tietenkään siihen ryhtyä vaikka laitettaiski jotkut grammat, mut sit toisaalta: jos standardi sanois vaikka "150-250 g" ja mulle tuotas joku 220-grammanen, selkeesti liian lihava yksilö, enkä sais miinustaa siitä, ni se olis tosi harmi.

Roboista: onko kuvion nimi laikukas vai täplikäs riippuu siitä, haetaanko "läiskiä" vai "pilkkuja"! Eli miettikää se asia tarkoin :)

Mielestäni kans ei vironlaikukasta tai whitea koestanduun - samoin nimet olis kiva muuttaa. Varmasti keksitään jotain siistimpääkin :D

Jos valkomahainen viedään standuun, niin voidaanko muuttaa siitä valkovatsainen? Meinaan maha tarkoittaa mahalaukkua ja vatsa taas sitä "aluetta". Nythän siis puhutaan valkomahalaukkuisesta hamsterista :D
Kirjoitti: taruloru - 11.10.10 - klo:17:14
Toinen vaihtoehto olisi siirtyä ainoastaan ulkomaankielisten (pääasiassa englanninkielisten) värinimitysten pariin virallisissa yhteyksissä (näytsiluettelot, sukutaulut, värimääritelmät). Tai hieno ajatus olisi esimerkiksi käyttää väristä nimitystä aina sen maan kielellä, jossa se on löytynyt. Esimerkiksi nää laikkurobot saisi nyt sitten ruotsalainen hamsteriyhdistys nimetä ja meille jäisi noi "vironlaikukkaat" vapaasti nimettäviksi suomeksi, kun Virossa ei ole yhdistystä. Ja mitä näitä saksalaisia/hollantilaisia ihmetyksiä nyt olikaan, niin ne sitten menee niiden antamien nimien mukaan ei-standardien kohdalle.

Tuossa olisi urakkaa aika lailla, joten siinä mielessä voisi olla helpompaa enkuttaa kaikki.

Jos aletaan väkisin suomentaa värejä, niin toivon että se tehdään harkiten eikä huiskimalla :) Mitä tässä varmaan ollaankin tekemässä. Ja sitten täytyy suomentaa kaikki värit, muuten se menee vähän hassuksi. Cinnamonista tulee kaneli, roanista kirjava jne. Mikä on toisaalta aika sääli, sillä englanniksi väreissä on jotenkin sellaista auktoriteettiä enempi. Suomenkieliset värinimet saattaisi tietty olla arkikäytössä helpompia, mutta enpä usko että kukaan puhekielessä alkaiskaan niitä englanninkielisiä käyttää, mutta näyttäisi ne ihan mukavilta virallisissa yhteyksissä.
Kirjoitti: Mustikkamaan - 11.10.10 - klo:19:34
Mun mielestä Suomen Hamsteriyhdistys käyttää suomenkielisiä nimityksiä. Mua ihan ärsyttää kaikki fancy-pants-englannittamiset :D Englantia tuputetaan nykysin joka paikasta.

Olen ollutkin sitä mieltä jo kauan, että cinnamonit, cremet, roanit ja kumppanit olis hyvä suomentaa - mutta ne ovat niin vakiintuneita nimityksiä, etten koe mitään suurta hyötyä niiden kääntämisestä. Kaiken lisäksi cinnamon on tietysti sellainen, että se antaa väärän käsityksen väristä, jos asiaa oikein pohtii: "kaneli" ei kuvaa cinnamon-hamsterin väritystä oikein. Itseasiassa hiirillä cinnamon onkin bb ja argente sitten pp (tosin en tiiä, mikä väri "argente" loppuin lopuksi on) ja se onkin noin sanan "cinnamon" kannalta loogisempi.

Mun mielestä lähdetään siitä, että mietitään nyt näille uutukaisille hyvät, suomenkieliset nimet ja unohdetaan kaikki fancy-pantseilyt :D Mut ei siin mitään, jos suuri yleisö haluu kääntää kaikki nimet enkuiks, niin enpä minä sitä vastaan taistele. Itken vaan yksinäni pimeessä peiton alla :D
Kirjoitti: Minski - 11.10.10 - klo:22:17
Lainaus käyttäjältä: MustikkamaanSamoin värejä voi mielestäni standardoida tai koestandardoida ihan vain "maalaisjärjellä", eikä siihen aina tarvitse mitään hurjaa kahden kasvattajan vuosien projektia, vaikka säännöt niin sanovatkin.

Joo kyllä toi maalaisjärki välillä parempi on kuin monimutkaiset säännöt.
Jaa toi standardointiohje on Tietopussissa, en oo sitä koskaan hommanut niin en oo sit törmänny noihin ohjeisiinkaan. Nettisivuilla ne tosiaan tavoittais vielä paremmin ihmiset <!-- s:) -->:)<!-- s:) -->

Lainaus käyttäjältä: MustikkamaanJuu hei hyvä, toi syyristen kokostandardi täytyy muuttaa - sen olisinkin unohtanut!
Toi kokojutun sanamuoto on kyllä kinkkinen ja näyttää olevan tuo enkkujen "mahdollisimman suuri" kopsattu joka puolelle maailmaa, mitä nopsasti googletin. Hollannissa tosin luki kömpelösti suomennettuna "Runko on lyhyt, leveä ja tanakka. Aikuinen eläin on 12-14 cm pitkä ja painaa 150 gr" (kirj.huom. aika kevyitä hamsuja niillä).

Yritin lunttia myös muiden jyrsijälajien standardeja ja ei tuo koko-kohta ole missään lajissa sen kummempi kuin meillä syyriksilläkään:

Gerbiilin tulee olla mahdollisimman iso. Vartalon tulee olla kiinteä ja pyöreä, ei kuitenkaan lihava.

Rotan tulee olla hyvänkokoinen ja lihaksiltaan kiinteä, ei lihava. (kirj.huom. Eihän hyvänkokoinen sano maallikolle mitään)

Chinchillan tulisi muistuttaa sivulta katsottuna isoa limppua. Sillä on vahva, kiinteä ruumiinrakenne. Vartalo on ylhäältä katsottuna tasapaksu ja leveä.
Virheitä: lihavuus, laihuus, triangelinmuotoinen vartalo, olkapäihin kapeneva muoto, voimakas niskakuoppa.
Chinchillan tulee olla mahdollisimman suuri. Naaraat ovat yleensä suurempia kuin urokset, mikä ei ole rangaistavaa. Eläimellä toivotaan myös olevan reilusti painoa.
Virheitä: Pienuus

Hiiren tulee olla vartaloltaan pitkänomainen ja linjakas. Hiiren tulee antaa vaikutelma joustavuudesta ja voimasta; hyvänkokoinen hiiri ei saa olla liian kömpelö ja raskas, eikä myöskään liian kapea ja kevyt.

Lainaus käyttäjältä: MustikkamaanMielestäni kans ei vironlaikukasta tai whitea koestanduun - samoin nimet olis kiva muuttaa. Varmasti keksitään jotain siistimpääkin <!-- s:D -->:D<!-- s:D -->
Vironlaikukas kuulostaa kyllä jotenkin hölmöltä, mutta mikähän se itse kuviota kuvaava nimitys sitten voisi olla, en tiedä, dalmatialainen ? <!-- s:P -->:P<!-- s:P --> White on mun mielestä ihan ok, mutta ei ehkä kovin kuvaava sekään. Venäjällä ja Saksassa tuota ns. vironlaikukasta kutsuvat nimellä "Polywhite (also called nominant spot)".

Lainaus käyttäjältä: MustikkamaanJos valkomahainen viedään standuun, niin voidaanko muuttaa siitä valkovatsainen? Meinaan maha tarkoittaa mahalaukkua ja vatsa taas sitä "aluetta". Nythän siis puhutaan valkomahalaukkuisesta hamsterista <!-- s:D -->:D<!-- s:D -->
<!-- sxD -->xD<!-- sxD -->
Mun mielestä vois ja oikeestaan pitäiskin muuttaa, minkähän takia se alunperinkään on suomennettu valkomahaiseksi eikä valkovatsaiseksi ?
Kirjoitti: jonna - 12.10.10 - klo:10:47
Yleismaailmallisesti olisi helpompaa jos joka maassa olisi suunnilleen samat (englanninkieliset) värinimikkeet. Itse uudempana hamsuharrastajana olin hieman sekaisin noissa värinimikkeissä alkuun (ja olen kyllä vieläkin...), osa on suomennettu, osa englanninkielisiä, ja osalla on poikkeavat värinimitykset muualla.
Marsuissa tottunut siihen että väreillä on samat nimet joka puolella, helpottaa hommaa kummasti esim. surffatessa ei-englanninkielisten maiden sivuilla.

Sukutaulujen tulkintakin on helpompaa jos jokaisella värillä on sama nimike maasta riippumatta.

Tällä pohjalla itse olen sitä mieltä että yhteneväiset nimikkeet olisi aika jees, mutta eihän täältä voi tietenkään vaikuttaa esim. Ruotsin päätöksiin...
Kirjoitti: Mustikkamaan - 12.10.10 - klo:13:09
Joo ja meidän värinimitykset on monesti paljon loogisempia kuin esim. Briteissä - en todellakaan haluis ikään kuin "taantua" tässä asiassa. Muutenki tykkään että pidetään Suomessa suomenkieliset nimitykset.
Kirjoitti: lentsu - 13.10.10 - klo:13:43

Sen sijaan kun nimetään ns. uusi väri, jolle ei ole ollut aikaisemmin mitään virallista nimeä meillä, näen kyllä suomen kielen luontevimpana. Ihan viimeiseksi lähtisin käyttämään ruotsalaisia nimityksiä... siis eihän me asuta Ruotsissa ja ensimmäinen virallinen kieli lienee edelleen suomi! Ei SHY ole SHF:n alajaosto.  :roll:
Kirjoitti: Ninde - 13.10.10 - klo:14:10
Lainaus käyttäjältä: "lentsu"Sellaisia värinimityksiä, jotka ovat erittäin vakiintuneita, kuten creme, cinnamon, roan etc. on älytöntä lähteä suomentamaan vain suomentamisen vuoksi. Turhaa sopan sekoittamista.

Jos tää olis Facebook, niin painaisin "tykkää".  :D  Eli komppaan Satua. :)
Kirjoitti: GaneshaX - 16.10.10 - klo:03:49
Lainaus käyttäjältä: "Minski"Vironlaikukas kuulostaa kyllä jotenkin hölmöltä

Vironlaikukas kuulostaa mun mielestä aivan älyttömältä. Onko kuvio nimenomaan ja pelkästään virosta peräisin?
Kirjoitti: Mustikkamaan - 28.10.10 - klo:09:56
^Suomen yksilöt on ainakin osittain, mutta osaisin kuvitella, että se on voinut tulla Viroon jostain Euroopan tukkujen kautta. En ihan heti näe vahvaa perustetta tuolle nimelle juuri siksi, että se on yleinen ympäri Euroopan - sehän on loppuin lopuks ihan ikivanha kuvio.

Onks teillä mitään muita asioita standukomitean kokoukseen, sillä mä tässä viimeistelen sitä kutsua?

Umborouksesta tuli mieleeni, että koskiko se vanha standardi nimenomaisesti värimerkkisiä umborouksia? Koska nythän on niitä kaikkia huky- ja kemu-umborouksiakin sun muita, mitkä on tosi omituisia. Luulisko Lentsu, että se vanha standardi sopis niidenkin arviointiin? Tässä etukäteen koostan myös tarkemmin käsiteltäviä asioita, niin haluun varautua siihen.
Kirjoitti: lentsu - 29.10.10 - klo:16:26
Kävin eilen läpi Mustikkamaan esitystä, ja löysin vanhoista standuista muutamia ihan suoria käännös/huolimattomuusvirheitä sellaisten värien osalta, joita meillä ei ole paljon ollut.

Silloin kun umbrouksesta on viimeksi mitään kirjoitettu, ei ollut olemassakaan sellaisia värejä kuin keltainen-musta tai hunaja-kyyhkynharmaa. Tarkoitan siis ettei sellaisia oltu koskaan edes nähty. Cremensukuiset ja mustat oli ainoat mitä meillä oli. Mustia umbrouksia ei taidettu pahemmin surra, en muista ainakaan. Eli oltiin aika lailla soopeli, minkki, hopeasoopeli jne. + värimerkkiset umbroukset linjalla.

Vaikka asiaa katsoisi nykyisestä väriskaalasta, yksiväristen umbrous-määritelmiä sekoittaa se, että monille cremesukuisille yksivärisille on tosiaan kirjoitettu aivan oma umbrous-väristandardi kuten soopelille ja minkille. Eli niitä ei ole käsitelty umbrouksina vaan omana värinään.

Mun mielestäni olisi siksi loogisinta kirjoittaa kaikille värimerkkisille yhteinen umbrous-määritelmä ja päättää erikseen, mitä ihmettä tehdään niiden yksiväristen kanssa, joille ei ole omaa standua. Esim. Englannissa myöskään normaali umbrous ei ole standardiväri, joten olemme tässä asiassa joka tapauksessa aika omillamme. Onko kellään ruotsalaisia standardeja?

Sitä roania voidaan katsoa kokonaan uusiksi, jos siltä tuntuu, tosin en vielä eilen ehtinyt tarkistaa millanen se nykyinen standu on. Mulla on kuitenkin englanninkielisen kuvauksen lisäksi (soopeli)roaneista aika paljon valokuvia, paremmista roaneista mitä esim. ruotsin hamsuyhdistyksen sivuilla tällä hetkellä on. Se soopeli roan siellä ei näytä lainkaan roanilta... mutta kun kaikki vanhat valokuvat on paperiversioita ajalta ennen digikameroita, eikä mulla ole skanneria, jää kokoukseen ellen saa kopsuja.

Lisäys: löysin nyt sen roanin standun. Joo, pitää kirjoittaa uusiksi. Kyllä siinä roania kovasti yritetään kuvailla, mutta kuvaus on tosi sekava.  :D
Kirjoitti: Eve87 - 29.06.11 - klo:21:20
Olisikohan aiheellista alkaa miettiä hetskuhopsulle jotain nimeä? Ulkomailla suor.suom. seepian harmaa. On aika rassaavaa jatkuvasti puhua noista homo-&hetskuhopsuista.

Tuollainen tuli mieleeni :)
Kirjoitti: Saana - 29.06.11 - klo:21:44
Pitäskö hetskuhopsulle kirjottaa oma standardi si kokonaan? Mikäli standardi kirjoitettaisiin niin pitäisikö nimityksen olla väriä kuvaava vai kuvata sitä mitä siltä väriltä haluttaisiin. Haluammeko hetskuhopsun olevan mahdollisimman hopeanharmaa vai sitten seepianharmaa? Seepia nimittäin näyttäis olevan aika ruskea. Jos hetskuhopsun halutaan olevan rusehtava niin se ei taas palvele hopeanharmaan kasvatusta.

Vai voiko yhden standun alla olla 2 eri nimitystä? Tai voidaanko hetskuhopsusta käyttää jotain epävirallista nimitystä ilman että sitä liitetään virallisesti standujuttuihin.
Kirjoitti: Sintturainen - 29.06.11 - klo:21:46
Onko ulkomailla näille hetskuille (seepianharmaille...  :D ) ihan oma standardinsa?
Kirjoitti: Ely - 29.06.11 - klo:22:35
<!-- m -->http://www.hamsoc.org.uk/varieties.php?id=grey (http://www.hamsoc.org.uk/varieties.php?id=grey)<!-- m --> (lasketaanko ei-standardi standardiksi? <!-- s:D -->:D<!-- s:D -->)

Periaatteessahan "seepianharmaa" ja "likainen musta" ovat eri värejä, vrt. luonnonvalkoinen - ms valkoinen, mutta silti hetskuhopsua verrataan hom. hopsun standardiin vaikka kyseessä ei mikään varsinainen virhe vaan värimuunnos <!-- s:) -->:)<!-- s:) --> Pääseekö kukaan samalle aaltopituudelle? <!-- s:D -->:D<!-- s:D -->
Kirjoitti: Saana - 29.06.11 - klo:23:08
^Pääs! :D Eipä muuten tullu äsken yhtään mieleen toi luonnonvalkonen / ms valkonen.
Kirjoitti: Eve87 - 30.06.11 - klo:06:36
Hyvä vertaus tuo ms valkoinen/luonnonvalkoinen, jotka eroavat samalla periaatteella toisistaan kuin hetsku ja homohopsu. Hopsun standuun on määritelty virheeksi kuitenkin perusvärissä liian kellertävä perusväri, joka tulee ihan väkisellä hetskuhopsun fenotyyppiin, ja ulkkareissa näinollen tiputtaa automaattisesti pisteitä?
Kirjoitti: lentsu - 07.07.11 - klo:12:40
Juu, kyllä se on niin että homohopsu saa hetskua paremmat väripisteet ulkkareissa, ellei homohopsu ole muuten huonon värinen. Hetskuissakin on kyllä isoja eroja, jotkut on aivan ruskeita ja jotkut taas alkavat muistuttaa enemmän homohopsua, mutta kyllä ne aina toisistaan erottaa.

Luonnonvalkoisella ja mustasilmäisellä valkoisella on iso väriero, ja onhan sillä pitkä historiakin, että ne on omat värinsä ulkkareissa.

Sen sijaan eihän me voida kaikkia värejä alkaa arvostella sen mukaan, onko hamsteri homo vai hetsku. Sitten mennään siihen että meillä on jokaiselle dominoivalle värille ja kuviolle yksi versio, joka on se stardardi ja toinen versio, joka on muka eri väri. Vrt. esim. valkonauhainen. Kumpi nauhainen olisi sitten se standardi? Ilmeisesti nauhan tapauksessa kuitenkin se hetsku, kun homonauhat tapaa olla liiankin leveitä. Eli mun mielestä nykysysteemi, joka on ollut vallassa alusta asti, että homohopsu ja hetskuhopsu ovat molemmat hopsuja, mutta homo saa vain puhtaammasta väristään paremmat arviot, on hyvä ja toimiva.  Samoin nauhalliset saavat olla kaikki nauhallisia, umboroukset umborouksia jne. Menisi aika lillukanvarsiin erotella näytskissä homosoopeli ja hetskusoopeli yms.  :P

Ja vielä lisäys: en usko, että kukaan alkaisi tosissaan kasvatta "seepianharmaita", pyrkimys on kuitenkin aina siihen mahdollisimman puhtaan harmaaseen. Mutta koska maailmassa väistämättä on aina paljon myös hetskuhopsuja (kuten on myös hetskusoopeleita yms.) joiden väri ei ole niin priima, tuntuisi tosi keinotekoiselta alkaa eristää niitä näyttelyissä geneettisen taustan takia. Ne ei ole niin täydellisiä, mutta hopsuja nekin on. Tehdäänkö sitten standardi myös "leveänauhaiselle" ja kapeanauhaiselle"???