Saako Venäjänkääpiöhamsterin ja roborovskin risteyttää?

Aloittaja Wanilla, 05.05.15 - klo:17:09

Wanilla

En ole risteytys puuhissa mutta saisiko Venäjänkääpiöhamsterin ja roborovskin risteyttää? vai onko siinä jokin este? :pilehile:

S.D.G.

Tarkennetaan, että venäjänkääpiöhamstereita on olemassa kolmea eri lajia: venäjänkääpiöhamsteri talvikoita, venäjänkääpiöhamsteri campbelleja ja venäjänkääpiöhamsteri roborovskeja. Esimerkiksi jotkut eläinkaupat käyttävät talvikoista pelkästään nimeä venäjänkääpiöhamsteri, mutta selvyyden vuoksi on hyvä puhua talvikoista, campbelleista ja roborovskeista. Roborovskit eivät risteydy muiden hamsterilajien kanssa, mutta talvikot ja campbellit kyllä. Näitä kahden eri lajien risteymiä kutsutaan hybrideiksi, ja niiden teettämistä ei missään tapauksessa suositella sekä hybrideiden terveysongelmien että puhdaslajisuuteen pyrkivien kasvattajien työn vaikeutumisen vuoksi.

Sanoitkin, ettet aio risteyttämään lähteä, mutta korostan tätä nyt muidenkin tällä foorumilla liikkuvien ja asiaa pohtivien vuoksi: vaikka roborovskit eivät risteydykään muiden hamsterilajien kanssa, niitä ei saa laittaa yhteen muun lajisten hamstereiden kanssa. Vieraan lajin kohtaaminen ei ole niille luonnollista ja aiheuttaisi näin vähintäänkin suurta stressiä, tappelun sattuessa jopa loukkaantumisia ja kuolemia.
Harvey Dentiä mukaillen "You thought we could breed decent hamsters in an indecent time"...

Regalis Hamstery est. 2004. Regalistien kotisivut osoitteessa regalismi.net, Facebookissa Regalis Hamstery.

Wanilla

Kiitoksia :peukku: Yksi kaverini oli sanonut vain että niistä voi tulla silmättomia tai muuta sellaista... Halusin tarkennuksen asiaan :icon_smile: