Hamsterin Eka Päivä - IKEA Detolf

Aloittaja Simbe, 02.08.13 - klo:22:21

Alkemistin

^Pikaisesti jotain satunnaista kommentointia. :tongu:

Kylpyhiekasta: se varsinainen (chinchilla)kylpyhiekka saattaa kuulemma huonontaa syrkin turkkia. En tiedä varmaksi, koska en ole koskaan käyttänyt. :icon_neutral: Kuivike: helposti nuo kamat kaatuu, kun sitä on paljon. Meillä isoin terra on 116 cm ja siellä on toisessa päässä enemmän kuiviketta kuin toisessa. Vaihtoehto on laittaa osa härpäkkeistä tason päälle. Tukeva litteä pahviloota käy, jos ei jaksa väsätä. :icon_e_wink:
Piltit käyvät tuoreruuan sijaan, mutta pelkästään niillä kaverista saattaa tulla äkkiä pläski. :haha: Joku porkkana tms. (täällä on ruokintaketjukin jossain) säilyy hyvin, vaikka antaisi viipale kerrallaan ja antaa hamsun totutella. Noissa hedelmäsoseissa taas tuppaa olemaan kosolti hedelmäsokeria, vaikka lisättyä ei olekaan - laittaisin siis enintään teelusikallisen silloin tällöin. Koirankeksit ovat hyvä lisä hampaidenhoitoon, jos ovat riittävän kovia ja muuten passaavat hamsuille.

Harva hamsteri on kovin kiinnostunut ruuasta, ainakaan siinä määrin, että siitä olisi iso apu kesyttämisessä. Parempi on "uittaa" kättä joko siellä asumuksessa tai erillisessä pahvilootassa (varsinkin jos hamsu on kovin reviiritietoinen). Sitten kun hamsteri ei kättä säiky, niin ottaa pikkuhetkeksi syliin tai käsien väliin. Tätä kun jaksaa jatkaa pari viikkoa, niin hyvä tulee. Hankalimmissa tapauksissa kannattaa ihan joka ilta totutella, hetki sen jälkeen, kun hamsu on heräillyt. Ainakin oman kokemukseni mukaan. :icon_smile:

Äkkiseltään asiallisen oloinen tuo Hamster Hideout -forkka, en ollut käynytkään!  :wassat:

jonna

Hamsu kyllä tulee ajan kanssa itse tekemään tuttavuutta käden kanssa. Just tuo yllämainittu uittotekniikka on hyvä, käsi vaan lepuuttamaan terraan ja sitten odotetaan. Moni hamsteri riemastuu kun hoksii tämän uuden ihanan kiipeilytelineen  :icon_mrgreen: kärsivällisyyttä tuo vaatii mutta on omasta mielestäni paljon toimivampi tutustumistapa kuin vaan kaapata hamsteri kiinni.

Parhaat namupalat löytyy ihan omasta keittiöstä. Suikale lihaa on monen mieleen, etenkin kypsä kananpala. Samoin luut on herkkua. Mausteiden kanssa saa toki olla vähän tarkkana, mutta ei ole iso vaiva siitä omasta sapuskasta poimia erilleen se pari kanasoiroa, huuhtoa mausteet pois ja kypsentää vaikka mikrossa jos ei erikseen jaksa keittää.
Kananmunat, puurot, lihapalat, herneenversot, mustikkapuska, salaatti, näkkäri jne. ovat oivia nameja. Samoin keitetyn perunan kuoret, uskokaa tai älkää  :icon_mrgreen: meillä ne hotkitaan ihan hirveää kyytiä ja jos on ipanoita niin ne saa yleensä riidan aikaan tästä kummallisesta herkusta.

Se mitä omaan talouteen on eksynyt noita kaupassa myytäviä herkkunappeja/nameja niin melko lailla ne jää syömättä. Vähän turhaa tavaraa siis, ja varsin ne napit joiden eka ainesosa sisällysluettelossa on yleensä sokeri.
Toki niitä aina kovin kaupataan ja tarjotaan, ei ne vaarallisia ole mutta hamsun makuun moni ihan tavallinen ruoka-aine omasta kotijääkaapista on paljon parempaa.

Simbe

Kiitoksia vastauksista! :D

Jonna, hamsu onkin sinun kasvattamasi (laitoin sinulle sähköpostia ennenkuin edes huomasin viestisi täällä), laitoin palan ruisnäkkileipää ja sen hamsu hotki hetkessä ^_^

Vaihdoin tänään hieman järjestystä, lisäsin isomman mökin ja Giant-koon 30cm Silent Spinnerin, lentävän lautasen tilalle, siitä hamsu kun ei ollut oikeastaan yhtään kiinnostunut.

Lisäksi laitoin nurkkiin lisää Mörttiröpöä, hamsu kun on tähän saakka viettänyt suurimman osan ajasta puruissa kaivellessa, etenkin juurikin noissa nurkissa.

Kuva nykyisestä tilanteesta: https://www.dropbox.com/sh/vlxzd81ncvd09ad/1NG7-6fgHW#lh:null-IMG_0459.JPG

Simbe

Noniin hamsuhan innoistui Silent Spinnerista aivan valtavasti! http://www.youtube.com/watch?v=Glsm0TU-g9c

speedy gonzales

Vitsit, kun tuli taas semmonen suuruudenhullu ajatus, kun olen pessyt hiiren entisen terraarion, josta se muutti isompaan. Se terra on just saman korkunen, kun tuo vitriini!  :icon_mrgreen: Mulla on noita putkia kaapissa, niin nyt tekis hirveesti mieli laittaa tuo vapaa asumus tuon vitriinin jatkoks. Ei tarviis, kun muutaman lyhyen putkenpätkän tuohon. Tuli vaan tämmönen mieleen! Syrkkiähän ei lisätila koskaan haittaa. Vois tehä vaikka kaivelualueen siihen, jos liittäs.  :fruit:
Onni on pienen tassun kosketus, eläimen usko ja luottamus! Kotona on kaikenmaailman ötököitä.