Kysymyksiä kääpiöhamstereista

Aloittaja Suskiotus, 16.07.07 - klo:19:08

ezko

En keksinyt mihin tän kysymyksen laittaisin, joten päätin sitten kirjottaa sen tänne.
Eli siis, talvikon ylähampaat erilaiset:

Syö normaalisti ja muutenkin ihan terveen oloinen, joten mielipiteitä siitä, voinko odottaa että alkaa taas arki jolloin voin viedä tuttuun eläinlääkäriin, vai vienkö pikaisesti johonkin joka olisi auki? :)

// nyt kun otin tarkkailuun niin näyttikin vähän vaivalloiselta tuo syöminenkin :/

jen4

Moikka. Olen hiljattain hankkinut 3campbellia, 2tyttöä ja yhden pojan. Taivoitteena aloittaa pienimuotoinen kasvatus.
Olen kovasti yrittänyt opiskella kaikkea mahdollista näyttelyistä, rekisteröinnistä, värityksistä jne. Nyt mietinkin sellaista, että mistähän saisin selvyyden omien hamstereideni väreistä? Kavattajalta alustavat arviot tytöistä: normaali ja normaali platina. Pojasta en ole ihan varma. Eli miten saisin selvyyden? Voinko viedä näyttelyyn? Haluaisin myös rekisteröidä hamsuni ja tulevat poikaseni, eli neuvoja kaiken suhteen otetaan vastaan. Kaikkien hamsterieni emät ja isät ovat tiedossa, osa rekisterissä osa ei. Kiitos! :icon_razz:

Ninde

Siis olet ostanut joltain kasvattajalta nuo hamsut ja kasvattaja ei itse(kään) tiennyt minkä värisiä ne ovat?

Jos mahdollista, laita kuvia tänne (jalostuspuolella on "mikä väri" -ketju jossa voi kysyä hamsujen väreistä) tai sitten ilmoita ne näyttelyyn lemmikkiluokkaan. Ulkomuotoluokkaan ilmoittaessa täytyy väri olla jo selvillä, joskin tuomari kyllä määrittää ulkomuotoluokassakin värin, jos se onkin väärin.

Alkemistin

^^ Näyttelyssä tuomari tarkastaa muutoinkin eläinten kunnon ja rakenteen. Se on ehkä ihan hyvä, jos olet vasta aloittelemassa?
Rekisteröinnistä löydät tietoa täältä: http://www.hamsteriyhdistys.fi/yhdistys/hamsterin-rekisterointi/
Kovin lähisukuisillahan ei tulisi poikasia teettää, mutta sukusiitosprosentit (suositus < 6%) voit laskea tämän avulla: http://www.talvikot.net/db/sukusiitosastelaskuri.php Se on tehty talvikoille, mutta ei haittaa :icon_smile:

Hippunen

Miten saan hamsterini iän selville ? Kun ostettiin se eläinkaupasta,niin siellä ei edes puhuttu sen iästä  :eijei: ..
Helmi-hamsterini kuoli 26.3 2013 :'(

Avatarissa Helmi ♥

Nannamanna

Heippa

Missäs iässä teillä kiinarikasvattajilla on poikaset alkaneet erakoitumaan? Esim. äiti+tytär tai koko pesue yleensäkin. Jos vaikka pesue on jäänyt sinulle pidemmäksi aikaa. Onko jollakin ollut ihan pidempiäkin yhdessä asumisia vaikka kiinari pyritään pitämään erakkona? (olen esim. nähnyt 3 sisarrusta samassa boksissa näyttelyssä)

Ihan mielenkiinnosta kyselen. Minulla sellainen tilanne että molemmat kiinari pesueet ovat jääneet hieman pidemmäksi aikaa. Yhdessä asumuksessa asuu äiti + tytär 2kk, toisessa asumuksessa 5 poikaa 2kk ja kolmannessa asumuksessa 4 poikaa 3kk. Olin tietenkin varautunut erottamaan väkeä jo aikaisemmin toisistaan, mutta minkäänlasta syytä en siihen ole vielä löytänyt. Asumuksissa on useita mökkejä, piilopaikkoja ja ruokakuppeja tarjolla. Kaikki nukkuvat kuitenkin samassa pesässä isossa kasassa ja syövät samasta kiposta. Pojat varsinkin tähystelevät mökkinsä päällä luin lauma mangusteja. Elo on sopuisaa. Eikä ketään jätetä joukon ulkopuolelle.

Kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksia. En siis kuitenkaan kannusta ketään pitämään kiinareita pareittain tai laumassa. Kaikki poikaset lähtevät meiltä uusiin koteihin tämän kuun loppuun mennessä, jokainen erikseen.  :icon_e_wink:

Vevve

^Mulla se on ollut hyvin yksilökohtaista.

Yhtä emo-tytärparia pidin yhdessä niin kauan kunnes tyttären oli aika mennä poikastentekoon, eli noin 5kk. Toisaalta nyt kyseinen tytär taas oli raadellut oman tyttärensä muutaman kuukauden yhteiselon jälkeen aivan yllättäen ilman mitään erityisiä ennakkonapinoita, niin etten ehtinyt muuta kuin katsomaan edellisenä iltana että ne olivat sovussa ja yhtäkkiä seuraavana päivänä tytär oli raadeltu.

Poikia en ole kovinkaan pitkälle luovutusiän jälkeen päässyt edes kokeilemaan pitää yhdessä, kun niistä toinen tai molemmat on sitten suht pian muuttanut omaan kotiin.

Yökyöpeli

Niinku Vevve tossa jo totesikin ni kovasti on yksilöllistä. Mulla oli miljoona vuotta sitten serkukset (urokset) jotka yhdistin luovutusikäsinä ja ne asuivat koko elämänsä kimpassa ilman ongelmia. Yleensä äiti - tytär pareille on tullut tappeluita kun tytär on ollut 5-7kk ikäinen. Pojat tulee mun kokemuksen mukaan pitempään juttuun yhdessä mutta edelleenkin niissäkin on yksilöllisiä eroja.  Meillä kimppakämpissä asutaan jos toimeen tullaan. En näe mitään syytä erottaa sopuisaa sakkia. Joskus on ollut myös uros-naaras pareja jotka eivät ole saaneet jälkikasvua mutta asustaneet sulassa sovussa saman katon alla.
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku.

www.freewebs.com/yokyopelin

S.D.G.

^ Enpä usko, että sitä mitenkään tarkemmin saa selville. Kokenut kasvattaja saattaa joskus osata heittää epämääräisen arvion tyyliin "alle puolivuotias", mutta sekään ei välttämättä pidä edes paikkaansa. Aika mahdotonta se on, jos ei syntymäpäivä ole tiedossa. :/
Harvey Dentiä mukaillen "You thought we could breed decent hamsters in an indecent time"...

Regalis Hamstery est. 2004. Regalistien kotisivut osoitteessa regalismi.net, Facebookissa Regalis Hamstery.

Vevve

^^Jos hamsteri on kasvanut kokoa (ei siis lihonut vaan ihan kasvanut) sinun luonasi sen jälkeen kuin ostit sen, se on ostohetkellä todennäköisesti ollut alle 3-4 kuukautta vanha.

Hippunen

Okei, kiitos. Tiistainahan se sitten kuoli  :icon_sad:
Helmi-hamsterini kuoli 26.3 2013 :'(

Avatarissa Helmi ♥

Lautsi

Jatkampas täällä kyselyä jutuista mitkä tulleet mieleen kasvatusta ajatellen. Mites onko huono idea "rikastaa" sukuja käyttämällä satunnaisesti eläinkaupan tukku eläimiä terveiden suvullisten eläinten pareina? Esimerkiksi harvinaisempia värejä tavoiteltaessa?
-Fluffy's syyrialaiset-

Vevve

^ Ei ole mitenkään huono idea, monet kasvattajat käyttävät eläimiä myös eläinkaupoista.

Niiden suhteen vain tulee aina olla tarkkana eläinten terveydentilasta, ja kannattaa huomioida että etenkin tukkutaustaiset eläimet voivat olla melko sisäsiittoisia. En suosittele etenkään harvinaisempaa väriä/kuviota olevien tukkueläinten yhdistämistä keskenään.

jjenni

Minkä kokoinen juoksupyörä on hyvä kiinarille? Minulla on 17cm halkaisijalla oleva pyörä, onko väärän kokoinen?
Hamstereita joka puolella

MK

Mulla oli joskus kiinarisiskokset yhdessä kunnes toisen tuli aika tehdä jälkikasvua. Tulivat mainiosti toimeen keskenään ja toisen seura vaikutti oikeasti ainakin jollain tasolla miellyttävän - toisin kuin syrkkipareilla, jotka lähinnä tuntuivat vain sietävän toisiaan vailla mitään keskenäistä sidettä.

Lainaus käyttäjältä: jjenni - 04.05.13 - klo:17:53
On ihan sopiva kooltaan.