• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Värigenetiikkakysymyksiä + minkä värisiä poikasia voi tulla

Aloittaja mmg, 24.01.08 - klo:16:10

« edellinen - seuraava »

Aya

#990
Lainaus käyttäjältä: "Ninde"
Lainaus käyttäjältä: "wiidii"Hopeanharmaan kilpikonnalaikut ovat sävyltään valkoiset, eivät keltaiset. Hopeageeni (jostain syystä) vaalentaa kilpikonnalaikut valkoiseksi.  :)
Tätä mä en jostain syystä ookaan tullut ajatelleeksi, vaikka tokihan tiedän että hopsumustallakin ne laikut on valkoiset...  :D Täytyypä sanoa että en oo koskaan nähnyt hopsu kilpparia tai ainakaan tiedä nähneeni.  :haha  Google löysi näin pikaisesti haettuna yhden hamsun josta oli kuviakin http://www.holmdenhillhaven.com/hamster ... koala.html eikä tuolla kyllä ulkoasusta sitä kilppariutta huomaa.
Me just viimeisimmässä osjh:n näyttelyssä kateltiin yhtä hopeanharmaa kilpparia (heterotsygootti sellaista, vaikuttaiskohan sekin laikkujen väriin), olen saman hamsun nähnyt kun se oli nuorempi, tällöin laikut oli aivan valkoiset, mutta nyt ne oli saaneet ihan vähän kellertävän sävyä. Mutta ei niitä kyllä ihan heti olisi kilpparilaikuiksia kattonut ellei olis tiennyt että tää hamsu on kilppari.

Pähkinä

#991
Eikö hopeamusta ollut aaSgSg tai aaSgsg? Jos kaksi hopeamustaa yhdistää suurin osa poikasista olisi hopeamustia ja pieni osa mustia? Mitä eroa on heterosygootilla ja homosygootilla hopeamustalla?

EmmaTi

#992
Oisin kyselly valkonauhaisten hamstereitten nauhan leveyden periytymisestä.
Minkälaisia havaintoja ootte tehny siitä, jos uroksella ja naaraalla on suht leveä nauha molemmilla, niin tuleeko poikasista liian valkoisia vai onko nauhan leveys enemmän sattumaa? Ja onko kahden nauhallisen poikaset kaikki nauhallisia vai voiko tulla nauhattomia? Sopisiko leveänauhaiselle naaraalle paremmin nauhaton sulho??

PiiaL

#993
Mulla on tämmönen dilemma: eli päättelin, kun yhteen poikueeseen on syntynyt vain hopeisia lapsia, että jommalla kummalla vanhemmalla (pk ps valkoinen/luonnonvalkoinen & pk hopeanharmaa umborous) saattaa mahdollisesti olla kaksikin hopeageeniä, vaikka toisaalta voi olla sattumaakin ettei syntynyt muita kuin hopeisia lapsia.

Nyt sitten enemmän mietin tuota poikueen emoa, jota kasvattaja on kuvaillut ps valkoiseksi eikä luonnonvalkoiseksi, että eihän se nyt voi olla valkoinen vaan luonnonvalkoinen, jos poikueeseen on homotsygootteja hopeitakin syntynyt. Mutta entäs jos emolla on kaksi hopeageeniä, eli se on eeSgSgpp, niin miltä semmoinen "punasilmäinen mustasilmäinen valkoinen" mahtaa näyttää? Näyttäskö se punasilmäiseltä valkoiselta? Punasilmäisen valkoisen genotyypiksi on kuitenkin ilmoitettu standardissa cdcdpp. Mut voiko toisenlaisella genotyypillä näyttää punasilmäiseltä valkoiselta, kun kaksi hopeageeniähän tekee luonnonvalkoisesta ihan puhtaanvalkoisen.

Yadell

#994
Mitä tulisi tällaisesta yhdistelmästä?

e. Hopeanharmaa  (SgSg)  +  i. keltainen (To)
Kotia sotkee syyrialainen hamsteri Iiro (Sateenkaaren Zuloisuus)
sekä pupukaksikko Aapo & Nelli.

Avaruushamsu

#995
Mitä tulee yhdistelmästä keltainen+cinnamon? Ainakin naaraissa cinnamonkilpparia?

Entä tietäiskö kukaan missä olis sivuja joissa olis kuvia kaikenvärisistä kk ja vkkk hamstereista? :)

Yadell

#996
Lainaus käyttäjältä: "Avaruushamsu"Mitä tulee yhdistelmästä keltainen+cinnamon? Ainakin naaraissa cinnamonkilpparia?

Entä tietäiskö kukaan missä olis sivuja joissa olis kuvia kaikenvärisistä kk ja vkkk hamstereista? :)

Itse en tiedä genetiikasta melkein mitään, olen vasta opiskelemassa sitä, mutta voisiko tuosta yhdistelmästä tulla Hunajaa? :) Kun Keltainenhan on To / ToTo ja Cinnamon pp, ja hunaja on ppToto / ppTo.
Kotia sotkee syyrialainen hamsteri Iiro (Sateenkaaren Zuloisuus)
sekä pupukaksikko Aapo & Nelli.

Yadell

#997
Kotia sotkee syyrialainen hamsteri Iiro (Sateenkaaren Zuloisuus)
sekä pupukaksikko Aapo & Nelli.