• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä osa 2

Aloittaja ammie, 25.10.08 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

Crodino

Kiva, kun selvensit Tierra!  :icon_cheesygrin: Näin sen olinkin ajatellut, mutta pakko tarkistaa asia viisaammilta. Muuten mulla on hirveä hössötys päällä.  :enkeli:
VKH talvikoiden kasvatusta Vantaalla

jonna

Minusta tuo knikkihössötys on mennyt vähän turhan pitkälle, just tuon takia mitä Evekin sanoi, ja itse olen ollut tuota mieltä siitä lähtien kun syrkkejä aloin kasvattamaan... sanotaanko näin että silloin ei ehken aika ollut kypsä vielä aukaista suutaan  :icon_cheesygrin: En ole koskaan nähnyt syrkin poikasta jolla olisi mutka syntyessään, paitsi tietysti kuvissa.
Englannissa käsittääkseni katsovat häntiä tuonne 8-10 vkon ikään, osa 3kk ikään. Sen jälkeen jos jotain tulee niin menee kaiketi vahingon piikkiin. Muistaako muuten joku vielä keskustelua jossa pohdittiin yhden englantilaistuomarin arvostelua? Hän oli katsonut useamman hännän suoraksi joista muut olisivat sanoneet kyseessä olevan knikin. Heillä on kaiketi myös eri käsitys siitä mikä on knikkihäntä.

Tuo terveysjuttu onkin sitten ihan oma lukunsa... jos haluaisi olla ihan varma että uros on terve jne. niin sitten pitäisi melkein odotella sinne uroksen elämän ehtoopäiviin mutta se ei nyt aina ole mahdollista. Mun mielestä 4kk ikäinen uros on ihan täysin käyttöikäinen jos on vaan normaalisti kehittynyt ja kasvanut(ja jos ei ole niin kannattanee miettiä onko edes käyttämisen arvoinen...), ja ns. tilanne vaatii nuoren käyttämistä. Uroshan ei siitä "kulu" tai mene pilalle vaikka miten nuorena käyttäisi.

MK

Olisko se tullut näistä tapauksista, joista jo poikueen/poikueita tehneille syrkeille on tullut knikki ja myös useammalle sen jälkeläiselle, jolloin on melko ymmärrettävää ajatella kyseessä olevan perintötekijöiden? Knikkilista on hieman vanhahko, mutta siellä on sisaruksia/sisarusparvia kuin myös niiden vanhempia, joilla ei ole ollut knikkiä heti nuorella iällä. Voi tietty laittaa sattumankin piikkiin.

Mulla itselläni on ollut kaksi poikuetta, joissa toinen vanhemmista kehitti knikin myöhemmällä iällä ja myös poikasilla esiintyi kahdella tai useammalla knikkiä. En menisi leimaamaan "hysterisointia" täysin turhaksi, vaikka mitään mustaa valkoisella ei olekaan asiasta. Itse en kyllä ole huomannut missään vaiheessa mitään mieletöntä hysterisointia käytännön tasolla, mutta kai sellaista sitten on ollut. :wassat:

Lautsi

Hamstereiden genetiikka on uskomattoman koukuttavaa ja ajatus kasvatuksesta Vahvistuu kokoajan vaikkei meillä hamsteritkaan ole kotiutuneet vielä. Jospa näiden ensimmäisten kanssa opiskellaan paljon käytännössä hoitoa. Polttelee kuitenkin kovasti mielessä kasvatuspuoli ja voipi olla, että robojen kasvatus joskus käyntiin pyörähtää, kun uskallan luottaa itseeni et tietoa on kerätty teoria puolelta riittävästi. :)
http://facebook.com/hamsterila
-Fluffy's syyrialaiset-

Vevve

Lainaus käyttäjältä: Lautsi - 23.04.13 - klo:08:31
Hamstereiden genetiikka on uskomattoman koukuttavaa ja ajatus kasvatuksesta Vahvistuu kokoajan vaikkei meillä hamsteritkaan ole kotiutuneet vielä. Jospa näiden ensimmäisten kanssa opiskellaan paljon käytännössä hoitoa. Polttelee kuitenkin kovasti mielessä kasvatuspuoli ja voipi olla, että robojen kasvatus joskus käyntiin pyörähtää, kun uskallan luottaa itseeni et tietoa on kerätty teoria puolelta riittävästi. :)

Ihanaa, että teitä kiinnostaa kasvattaminen  :peukku:
Nuo tytöt on sitten ihan jalostukseen kelvollisia yksilöitä, vink vink  :icon_e_wink:

Lautsi

Haha, hyvä tietää. :D Mulla on menny yöuniakin kun oon tutkinu ja lukenu värien periytymistä ja toi mies "tykkää", kun keskustelun aiheet on: "arvaa mitä tulee siitä ja siitä yhdistelmästä todennäkösimmin, jos niiden vanhempien vanhemmat on sitä ja tätä.."  Mutta jos nyt aluksi jatkan vielä lisää perehtymistä tähän teoria puoleen ja opiskelen kaiken mahdollisen. Jos sitä sitte olis jo vähän kartalla, kun alkaa tytöt olla vanhempia ja sitte miettimään et vieläkö intoa kasvatuspuoleen riittää (todennäköisesti) :D
http://facebook.com/hamsterila
-Fluffy's syyrialaiset-

Terminaattori

Pakko päästä vähän kitisemään asiasta keltainen+creme. Paikalliseen eläinkauppaan oli tullut hamsterinpoikasia myyntiin, joiden emänä oli minun kasvattini, musta kilpikonna-naaras. Harmikseni huomasin, että tälle oli käytetty creme-urosta. Poikasissa oli oikein nättejä kilpikonnia, mutta ovat nyt kaikki creme-kantajia, lisäksi oli creme-keltaisia eli ei kunnolla kumpaakaan. Samalla tuli tietysti todettua, että naaraskin on kantanut cremeä, vaikkei sillä ole sukutaulussa ainakaan viidessä polvessa cremensukuisia(tosin sukutaulu ei ole täydellinen ja geeni voi toki kulkeutua vaikka mistä asti). Ei tämä nyt ole mikään maankaatoasia, mutta kasvattajana silti harmittaa :mad:

Alkemistin

^Onhan se tällaista.. Varsinkin, jos jotain uutta väriä (ja varmaan kuviota :icon_biggrin:) koittaa jalostaa, niin sopivia eläimiä on kyllä aika niukalti. Niiden taustat ovatkin sitten ihan sekametelisoppaa, mutta jos aikoo välttää sisäsiittoisuutta, niin ei parane olla liian ronkeli. :prll:  Voi ihan itse päättää panostaako pään muotoon, väriin, turkkiin, jne. Toisin sanoen hyväksyykö esim. kirjavan taustan ja harvahkon turkin, jos hamsun väri ja pään malli alkavat olla kohdillaan, vai toisinpäin. Olisi niiiiiin kiva, jos saisi jostain hyvälinjaisia "omiin" väreihinsä sopivia jalostuseläimiä, mutta siihen ei ilmeisesti pelkkä Suomi riitä. Eipä tosin tuontieläimillekään saa aina sukutietoja mukaan (MOT), joten ylläreitä tulee (MOT).

Tosin tuo creme-keltainen on vihoviimeinen yhdistelmä juuri sen vuoksi, että värit menevät täysin sekaisin.  :icon_sad:

Crodino

Voiko olla, että talvikko naaras antaa uroksen astua, vaikka naaras ei olisi kiimassa?  :enkeli:
VKH talvikoiden kasvatusta Vantaalla

naaw_

#939
En oo nyt aivan varma kuuluuko tää tänne mut mut meijän syrkkä naaraal (3,5kk) mä en ole kuin kerran nähny et silois selkee kiima (Ja sekin joku 6vk:sena) :icon_rolleyes: et pitäskö mun huolestuu et ooks tää ihan tavallista? Kun kaikilta aikasemmilta ne on erottunu ihan selkeesti vai ooks mä vaan ollu sokee  :woot: joka sekin voi olla ihan mahdollista...
- Silver Lining Bear ("Aatu")
- Heart Of Gold Bear ("Oiva")

Alkemistin

^ Meillä on yksi syrkkinaaras, joka ei juuri kiimojaan näyttele. Sitten kun ne sai jäljitettyä (labratyyliin kirkkaan vuodon perusteella, sellaista ilmenee syrkeillä juuri ja juuri havaittavasti), niin teki poikaset nätisti kertalaakilla.  :icon_e_biggrin:

naaw_

Okei eli silmät auki ja toivotaan että sieltä jotain merkkejä alkais näkyyn  :peukku:
- Silver Lining Bear ("Aatu")
- Heart Of Gold Bear ("Oiva")

Alkemistin

^ Se minimaalinen vuoto (jos sitä seuraa) ilmenee sitten kierron tokana päivänä: "Kiima havainnoidaan naaraan läpikuultavasta märkävuodosta, jota tulee kierron toisena päivänä kiimapäivän jälkeen. Kolmannen ja neljännen kiertopäivän jälkeen tulee uusi kiimapiikki." Tästä on artikkeli ensi viikolla ilmestyvässä Poskipussissa.  :mhappy:

Crodino

Heippodei, vieläkin kyselen semmoista, että antaako naaras(talvikko) uroksen astua, vaikka ei tyvärillä olisi kiimaa? Raskauden merkeistä haluaisin myös kysyä, että huomaako raskautta muusta kuin vauvamahasta, nisistä jne? Arvostaisin kovasti jos joku tätä tietämätöntä opastaisi  :sydan:  :tongu:
VKH talvikoiden kasvatusta Vantaalla

Vevve

^ Ei ne yleensä anna astua jos ei ole kiimaa.
Nisät monesti turpoavat raskauden loppuvaiheilla.