• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Mitä virheitä teit ensimmäisen hamsterisi kanssa?

Aloittaja Juulia, 27.09.07 - klo:15:47

« edellinen - seuraava »

Oni

#75
Aika samoja virheitä kuin muillakin..
- annoin pesävanua
- tuoreruokinta ei ollut kovin monipuolista
- käytin kissanhiekkaa vessa-astiassa, tosin huomasin melko pian ettei se sovi hamsterille ollenkaan

Nykyään onneksi internet on helppo tie löytää tietoa ja olenkin oppinut paljon. Varmastikkin hamstereiden olot on parantuneet huomattavasti viime vuosina. Joskin tieto ei kai koskaan voi tavoittaa kaikkia, mikä on sääli.
[size=85]
Syyrialainen uros Oni s. 22.9.2008
\'You have the right to remain silent. Everything you say will be stupid anyway.\'[/size]

Cindu

#76
Eka se oli omassa häkissään joka oli hyvä ja se tykkäs siitä, sitten ostettiin uus häkki kirpparilta, se ei tykännyt siitäs itten yhtään... Se oli paljon arempi siinä, onneksi huomattiin se ja vaihdettiin oma häkki takasin : )
[size=85]Cookie Dough \'\'Pipari\'\', naaras syyrialainen hamsteri, pks keltainen musta s. 09.09.10 ?
R.I.P Söpö uros roborovski normaali, s. 2008-10.08.10 ?[/size]

Nell_a

#77
Lainaus käyttäjältä: "JuuliaA."Kurkkua EI saa antaa vähäisten ravintoaineiden takia! Sillä on nestettä poistava vaikutus ja siinä on 80% vettä, ainoastaan harvinaisena herkkuna joskus...

Oli muuten pakko vielä kommentoida tähän vanhaan väitteeseen. Hamsterille ei ole mitään vaaraa kurkusta pieninä määrinä, ja se että siinä on vähän ravinteita ei tarkoita että se olisi mitenkään vaarallista, siitä ei vaan saa energiaa ja on siis yksipuolista pelkästään syötettynä.
Sitten haluaisin vielä tiedustella mistä lähteestä olet saanut tuon, että kurkussa on 80% vettä? Koska ainakin niissä kurkuissa mitä kaupoissa myydään on 98-99% vettä ;)

Ja lisäilen vielä omat virheeni:
- Liian vähän virikkeitä dunassa
- Laitoin hamsterin kävelemään muovilaatikkoon missä oli vettä, koska en saanut muuten rasvarauhasta puhdistettua
- Ja tietenkin herättelin sitä päivällä...
- Tätä ei nyt varmaan lasketa virheeksi, mutta en uskaltanut leikata ensimmäisen hamsterin kynsiä aluksi ja jouduin käydä pyytämässä vähän jelppiä Viirulta...  :roll:
[size=85]Normaali vkh tv Rusina 20.1.06-17.1.08
Safiiri vkh tv Jusa 5.2.08-6.10.09  
+ marsut ja koira[/size]

Vevve

#78
Mulle tuli ensimmäinen hamsteri joskus -97, silloin taisi olla ihan yleisesti hyväksytyt hoito-ohjeetkin vähän erilaiset. Olin aika pieni silloin (4-5v), mutta muistan vanhojen valokuvien perusteella näistä aika paljon. Äitinihän niitä kuitenkin hoiti, niin saivat kunnon tuoreruuat ja vessapaperia pesämateriaaliksi yms.

- Talvikkoni eli sellaisessa pienessä häkissä, jonka pinta-ala oli ehkä vähän flättiä pienempi. Se sai siinä monet poikueetkin, pahimmillaan samassa häkissä juoksi 6 hamsteria... (myöhemmin tosin ostimme toisen häkin, jonka sitten yhdistimme tämän kanssa joksikin kerrostalojutuksi)
- Häkki oli aika ankea: juoksupyörä, mökki, oksa ja pahviputki.
- Herättelin hamsteria päivisin, se putosi kerran kädestäni lattialle ja kerran karkureissulla vietti kolme päivää kirjahyllyn takana kun emme saaneet sitä pois sieltä
- Suurta huvia oli laittaa koko hamsulauma nukkekotiin huoneiden välille juoksentelemaan
- Annoimme kahden talvikkomme lisääntyä aikalailla vapaasti ja veimme poikaset sitten aina läheiseen Faunattareen josta saatiin ruokasäkkejä vastapalkaksi (siellä ihmettelivät tosin, että ovatko nämä edes poikasia kun ovat niin hyvinsyötettyjä...)

Paradoksi

#79
Minä vetoan aina siihen että meillä on viimeksi ollut hamstereita vuonna -95-97, jolloin tiedonhankintakin oli hitusen hankalampaa kuin nykyään. Mentiin silloin ihan eläinkaupan ohjeilla.. Eli tehtiin erittäin paljon virheitä. Häkki ainakin oli turhan pieni, tuoreruokaa ei ollut nimeksikään ja pesävanuakin käytettiin. Ihme kyllä ettei tuon pesävanun kanssa sattunut mitään. Ja ihme ettei omassa päässä yhtään leikannut ettei se pesävanu ehkä ole parasta mahdollista materiaalia..  :shock:
[size=85]Parempi pitää suunsa kiinni ja vaikuttaa hölmöltä, kuin avata se ja poistaa kaikki epäilykset.
Elbert Hubbard[/size]

Sohvi

#80
Sori mut onko siinä vai jotain pahaa että pitää muovilaatikkoa pesänä ?  :roll: En oo kuullukkaan ettei saisi. (Jos ei saa) Voiko hmsulle tapahtua siitä jotain ?
Illusion & Dream "Choco" lks normaaliumborous

sööhvi

Vevve

#81
Lainaus käyttäjältä: "Sohvi"Sori mut onko siinä vai jotain pahaa että pitää muovilaatikkoa pesänä ?  :roll: En oo kuullukkaan ettei saisi. (Jos ei saa) Voiko hmsulle tapahtua siitä jotain ?

Jos ne jyrsivät ja nielevät sitä, se ei ole hyvä juttu.

Freija

#82
Minun ensimmäisestä hamsteristani on jo vierähtänyt aikaa noin 15 vuotta. Olin silloin 11-v napero. Ja kaikenlaista tyhmää tuli tehtyä. Syrkki asui hirveän pienessä häkissä, ja sillä oli liian pieni (käpsykokoa oleva) juoksupyörä jonka pinnavälit eivät olleet umpinaiset. Ja käytin hamsteria ulkona kesällä.

Kikoro

#83
mm. Kertulla oli muistaakseni pieni juoksupyörä pari viikkoo. Sit liian pieni häkki, mutta onneks viisastuin ja ostin uuden.;)
jaa.. mitähän muuta..  eikai muuta?  :pihalla:  
Pk Tyttösyrkki Kerttu<3
Kolme koiraa<3
Kolme akvaariota<3
Kaksi leijonaluppaa<3

hopeahamsteri

#84
Pidin ekaa hamsteriani liian pienessä häkissä enkä hoitanut sitä kunnolla ( olin silloin ekalla luokalla ). Äitini omisti myös hamstereita lapsena. Hän piti niitä saavissa ja antoi vain tuoreruokaa syötäväksi. Äiti ei ollut silloin vielä koulussa. Yksi hamsteri pääsi karkuun ulkona ja toinen hamsteri liiskaantui vahingossa oven väliin  :shock:  :c8 . Onneksi nykyisen hamsterini ei ole tarvinnut kokea moista  ;) !
Kolme talvikkoa omistanut ja tällä hetkellä hamsteriton koirapersoona.

choopai

#85
LainaaPidin ekaa hamsteriani liian pienessä häkissä enkä hoitanut sitä kunnolla ( olin silloin ekalla luokalla ).

Mulla sama. Käytin niitä myös ulkona ja pesin aika usein, vaikkei ollut mitään syytä. No, alkukauhistelujen jälkeen hamsteri oppi uimaan.  :shock:  Ja annoin sille surkeaa elintarvikekaupan ruokaa. Plus se, että annoin sen juosta vapaana koko talossa. Vaikka mitä olisi voinut sattua (ja sattuikin, tiputtelin hamsteria usein lattialle).
Voi että, olin kauhea.  :(
[size=85]Kotona nyt vkh talvikko uros Wants to be Safir "Luigi" ?[/size]

[size=85]Muistoissamme syyrialaiset Piki ja Pörrö.?[/size]

Täältä lisätietoa.

GerbuHamsu

#86
Hömhöm, nyt on ensimmäinen vielä täällä mutta kaipa yksi virhe on tuo alussa liikaa kurkkua ja nykyäänkin se tuoretuoka ei ole niin monipuolista kun en mä osaa mitään sille tehä muutakun puuroa ja hetelmää ja vihannesta. Ja se on Nasu-nirso ja vaan omenaa sössönä puuron seassa käy, ja joskus vihannesta ja joskus kelpaa kökkö jauhelihaa/kananmunan valkuaista keitettynä sekä kissan kuivamuonakin maistuu. Ja pidin tauon hamsterin käsittelyssä ja piti aloittaa uudestaan, kun ei ollut aikaa pitää sitä sylissä mutta nyt olen pitänyt ahkerasti kädellä ja sylkyssä ja on jo kesyyntynyt kun muistaa että kuka sinä olet, ainiin se ruokakupin täyttävä tyyppi  xD  Ja vielä neljäs virhe, otin kaksi talvikkoa samaan terraan. Ja vielä se popsii tuota supalla "terästettyä" lähikauppa muonaa(jotennin suhteessa 60-70% Supaa, 30-40% Oskua. Systerillä gerbat syö 100% oskua, ei suostu ottamaan Supa Hamsteria ei, kun se on muka "vain hamstereille ja tekee gerbiilit kipeiksi"). Mutta eiköhän se hamsu noilla eväillä elä, niin on tehny monet meidän perheen gerbut.

Eevi

#87
Vein hamsterin ulos  :roll:, siemensekoitus oli jotain huonoa, tuoreruoka perustui suurimmaksi osaksi vain kurkkuun, salaattiin, omenaan ym. Laitoin uroshamsterin ''leikkimään'' toisen uros hamsterin kanssa  :oops: (ei käynyt mitään, koska tajuttiin ottaa ne pois) Metallisessa juoksupyörässä ei ollut suojakangasta silloin.

Ja joskus kaaauuaan sitten päästettiin mun kaverin naaras syrkki juoksentelemaan lattialle kahden hoidossa olevan talvikko uroksen kanssa :s
Ja olen joskus muinoin antanut kaverin hamsterille sipsin.  :oops:

Hmm, muuta ei tule mieleen, mutta tossa nyt oli virheitä kerrakseen.
Duffy Down Dilly "Deea" pk normaali kk 5.1.11
Milano "Eppu" lk luonnonvalkoinen 11.4.10

raksumasa

#88
Sain ekan hamsterini tänään, joten paljon virheitä ei ole ehtinyt tapahtua. Mutta on kiva lukea näitä, niinpä viisastun itse: ) yksi moka ehti tapahtua heti kun hamsteri tuli. Olin laittamassa sitä häkkiin, jonka olin laittanut sille valmiiksi. Mietin että miten laitan sen sinne, ja ajattelin että vessapaperirullassa ( loppuunkäytetyttä hylsyssä ), kun se olisi helpompaa niin, eikä tarvitsisi heti ruvella pitelemään. Sitten oli rulla jo häkissä mutta vielä ilmassa. Meidän Masa päätti tulla sieltä jo aikasemmin, enkä ehtinyt mitään tehdä, kun Masa jo oli pudonnut häkkiin. Luojan kiitos mitään ei tapahtunut eikä pudotus ollut kuin ihan pieni. !!

Miharu

#89
No aluksi Aapon kanssa oli se, että ekoilla kesytyskerroilla "jahtasin" sitä dunassa, kun en vielä silloin ollut sitä puuhalaatikkoa keksinyt.
+ kääpiöluppa ja nelivarvas.