• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Mitä siemensekoitusta ja kuiviketta ostat kasvattaja?

Aloittaja Niina-03, 24.10.07 - klo:13:21

« edellinen - seuraava »

Niina-03

Mitä muut kasvattajat syöttävät hamsuillensa ja millä kuivittavat? Mainitsen siksi kasvattaja, että on eri asia ostaa ruokaa ja kuiviketta esim. 20-40 hamsulle kuin kahdelle.

Supa on mennyt aika laihaksi, Crispy Hamster on nipinnapin liian lihottavaa ellei sitä miksaa muuhun. Harry Hamster näytti viimeksi aika laihalta, kallistakin on. Bunny oli ihan jees, kunnes hinnoitteli itsensä yli. Markettien niksu-naksu-raksu pusseihin en koske.
Onko mitään sopivan hintaista hamsteriseosta mitä voisi syöttää sellaisenaan, vai miksaavatko kaikki muutkin seoksen omille hamsuilleen?
Ja hintaluokka vielä sellainen kohtuullinen n. 30e säkki.

Mitä kuivikkeita pitkiksille käytätte? Mörtti on aika kallista, mitäs vastaavia on liikkeellä ja myytävänä isoissa säkeissä? Meidän papukaijatkin käyttävät sitä, joten menekkiä on.

Jos vinkkiä saisi vielä Tampereen alueelta, niin olisi hyvä :D kiiiiiiiitos.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Mustikkamaan

#1
Tästä on vähän samantapainen keskustelu, mutta mä miksaan itse. Enpä keksi hetikohta tarpeeksi hyvää seosta muutoin.

Purut ostan agrimarketista ja osa saa turvetta sekaan (lähinnä noi kiinanhäntähamsterit). Pitkikset onki sit sillain et mä leikkaan karvat jos rupee häiriköimään.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

mirilii

#2
Me kanssa asioidaan Agrimarketissa jyvän ja kuivikkeen tiimoilta. Sieltä saa purupaalin edullisesti ja pasturea myös.

Äidillä on oksasilppuri, jonka silppu näytti siltä, että sitä olisi kätevä käyttää mörtin korvikkeena. Mutta sekin toimii vaan jos tontilla on kunnolla pajukkoa mitä silputa.  :D

Niina-03

#3
Purut minäkin olen ostanut jo pitkään Agrimarketista, mutta jotain parempaa kuiviketta pitäis laittaa pitkiksille :S Mörtti on ollut aika kallista, ainakin ennen.
Ja niitä hyviä siemenseosmerkki -vinkkejä otan mielelläni vastaan.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

AnsaLucia

#4
Sekaannun tähän minuakin kiinnostavaan keskusteluun, saako Agrimarketeista mitään Mörttiä vastaavaa? Siis niinkuin isoissa säkeissä? Tai jostain muualta, noi eläinkaupan 20litraiset on turhan pieniä.
Arja M
Tarinan talvikot, campbellit ja syyrialaiset

"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat. ..."
Tuntematon sotilas / Väinö Linna

Aya

#5
Täällä päin myydään ainakin mörttiä myös 100l säkeissä, hintaa n.25e.

Meillä syötetään hamsuille pasture mixiä, mihin sekottelen mitä milloinkin. Joku valmis seos kyllä kiinnostaisi, mutta eipä ole vastaan tullut vielä mitään mikä olisi niin laadultaan kuin hinnaltaankin sopivaa.

Heli

#6
Hinnasta viis, en ole löytänyt hyvää valmista siemenseosta. Eli meilläkin oma seos käytössä ja varmaan tulee olemaan jatkossakin.

Ja purut meilläkin agrista. Pitkiksetkin on olleet niin kynyturkkisia aina, että puru käy.  :D
Destiny's hamsterit 2001-2009

soundlovers

#7
Käytän kuivikkeena purua, jota tilaan paalitavarana Rapunzel:ilta. Siemenseoksen koostan itse mm. seuraavista ainesosista:
    Siimeksen Luomujyvistä,
(sis. kaura, vehnä, ruis, ohra, herne, speltti, pähkinä, tattari, pellava, ak-siemen)
Rapunzel Hiirimix:istä (koostumus löytyy Rapunzel Tmi:n kotisivuilta)
pelleteistä (mm. alfalfa, kanipelletti)
kuorituista luomu ak-siemenistä
laadukkaista koirannappuloista[/list]
Pyrin siihen, että syöttämäni siemenseos olisi mahdollisimman väri-tai lisäaineetonta. Tässäpä vielä kuvaa //http://kuvablogi.com/nayta/749665/

KaisaM.

#8
Mie olen tuhlannut rahojani 3kg purusäkkeihin (2,75e) ennenkuin edes sain tietää että Agrista saa halvalla ja paljon! Viikonloppuna suuntaan siis Haminan Agrimarkettiin. Ei nimittäin kolmen kilon säkit ja 15 jyrsijää...  :P

Lainaus käyttäjältä: "mirilii"Me kanssa asioidaan Agrimarketissa jyvän ja kuivikkeen tiimoilta. Sieltä saa purupaalin edullisesti ja pasturea myös.
Siis saako Agrista pastureakin? Paljon se maksaa / minkälaiset pakkauskoot?
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Maikkis

#9
Lainaus käyttäjältä: "KaisaM."Ei nimittäin kolmen kilon säkit ja 15 jyrsijää...  :P

Mä menisin vararikkoon noitten 3kg:n säkkien kanssa  xD Kannattaa joo käydä agrissa 25kg/6,70€



Meillä purut Agrimerketista 25kg:n paaleissa. Mörttiröpöä ostan 15kg:n säkissä Lemmikkitalo Pikkulinnasta. Kuivaruokana meillä on nyt Prestige hamster crispy 20kg/säkki Petvillasta. Kuivaruokaan sekoitan kissanruokaa, mysliä, prixiä.. mitä nyt sattuu olemaan.

blood.and.tears

#10
Lainaus käyttäjältä: "KaisaM."Siis saako Agrista pastureakin? Paljon se maksaa / minkälaiset pakkauskoot?

20kg ja parikymmentä euroa muistaakseni maksaa, ei saa pienemmissä erissä.
Kotona tassuttelee
Cämpsyt Pilli ja Pulla
Puput Myrtti ja Tohveli
Maatiaiskisut MiuMiu ja Pantteri

X-File's/JonnaMilaya

#11
Mäkin ostan purut ja rehut agrimarketista. Pellettiin sekoittelen milloin mitäkin, aina kissan/koiran raksuja sekä jotain muuta. Tuorelihat taas ostan pakasteena koirille tarkoitetusta, kuljettavasta liikkeestä. Esim kyspä lohi uppoaa kaikille. Sitä menee kerralla pari kiloa ja siihen sekoitan viel ohrarouhetta.
~Solnechnyi Trusha~

Oranssi

#12
Hamsujen jyväseoksen pohjana on Siimeksen luomujyväseos, jota myy Noctis-hamsulan Tiina. Siihen sekoitan pienemmän määrän jotakin muuta jyväseosta (Supa, Crispy, Festival esim), rotan täysravintoa, kanin täysravintoa sekä koiran kuivamuonaa.

Häkeissä hamsuilla on Mörtti-Röpöä, joka täällä Turussa maksaa 25 e/100 l säkki kotiin tuotuna (Pikkulinna). Kaikilla hamsuilla on wc-laatikko, jossa kotimaista poltettavaa puupellettiä, hintaluokka 6,50 e/20 kg, K-raudasta.

Talosta löytyy yleensä myös purupaali, hinta on eläintarvikekaupassa 10 e/25 kg. Purua käytän kanien wc-laatikoissa heinän alla - tai puupellettiä, jos sitä on runsaammin talossa.

Heinän tilaan kotiin tuotuna Koski tl:lta suoraan viljelijältä. Hinta on korkeahko 5 e paali, mutta heinä on *erittäin* hyvälaatuista. Jos joku kiinnostuu, viljelijän yhteystiedot saa mailaamalla: Oranssin(at)hotmail.com

Altromin-säkit maksavat Pikkulinnassa noin 33 e/12,5 kg sis kotiinkuljetus. t. Paula

arctican

#13
Meillä ostetaan myös purua Agrimarketista ja vessalaatikoissa käytetään samasta kaupasta saatavaa puupellettiä. Pelletti maksaa n. 7 euroa / säkki. Olen testannut tuota puupellettiä kuivikkeenakin pitkäkarvaisilla uroksilla. Pelletti itsessään tuntuu minusta vähän turhan jykevältä ja kovalta kuivikkeena, mutta sekoitan pelletin joukkoon purua tai turvetta pehmentämään. Eivät ole turkit olleet solmussa ja hamsut ovat vaikuttaneet ihan tyytyväisiltä. Ajatus tähän lähti siitä, että monet hamsterit tykkäävät kaivaa tai kantaa pelletit pissalaatikosta purun sekaan, niin miksipäs en sekoittaisi niitä valmiiksi.

Siemenseoksia sekoitan itse käyttäen yleensä pohjana jotain valmista seosta, johon lisäilen ainesosia tarpeen ja saatavuuden mukaan. Kesäisin kuivatan itse paljon vihanneksia ja marjoja hamstereiden ruokaan ja kaupoista saa yllättävän usein jotain alennuseriä siemenistä ja pähkinöistä. Ostan myös paikalliselta viljelijältä säkissä ohraa ja kauraa, eikä meillä ole koskaan ollut ongelmia siementen tarttumisesta poskipussiin tms. kuten joskus väitetään. Meillä on kelvannut muun kuivaruoan seassa hamsuille myös Bello- ja Genesis-pelletit, joita ostetaan pääasiassa pupulle. Pasture mixiä olen kerran säkillisen kokeillut, mutta enpä saanut hamsuja opetettua sitä syömään.  :pihalla:

Mustikkamaan

#14
Lainaus käyttäjältä: "arctican"Pasture mixiä olen kerran säkillisen kokeillut, mutta enpä saanut hamsuja opetettua sitä syömään.  :pihalla:

Mä meinasin melkein kuolla ku sanoit noin  xD  Meillä se on ikänä kaikista maistuvin seos :D
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]