• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

SHY:n 21-vuotisjuhlanäyttely 6.6.2010, Littoinen

Aloittaja Juulia, 24.04.10 - klo:19:47

« edellinen - seuraava »

Marla

#135
No voi höh. Harmittaa kyllä nyt vähän, että ilmoitin hamsuja, mut toisaalta vaan kolme tulossa, ettei nyt niin haittaa, enkä mä peruis kumminkaan. :)
Kuhan ei sit tipu knikkejä taivaista. :roll:

Saana

#136
Pitäiskö meilläkin olla käytäntö, että joku yhdistyksen puolesta kävisi tarkastamassa tuomarin mietinnät knikeistä ja yhdistys tekisi lopullisen päätöksen niin kuin Ruotsissa? Henkilökohtaisesti Lingin arvostelut eivät harmittaneet mua ollenkaan, mutta muistan erittäin hyvin, että osa oli niistä todella näreissään.

Toivottavasti ulkomaalaiset tuomarit saavat hyvät ennakko-opastukset meidän käytäntöihin ja samoin sihteerit. :)

Jänskättää jo aika paljon tuleva reissu!

Vevve

#137
Eikös parasta olisi, että Lingillä olisi sihteerinä joku asiantunteva joka tarkistaisi kaikki hännät samalla?  :)

Mustikkamaan

#138
^Tommoi taas vaatis näyttelysääntöjen muutoksen mun mielestä, tai ainaki jonku lisäyksen sinne. Ei sihteerille voi yhtäkkiä antaa oikeuksia päättämään, onko jollain knikkiä tai ei - eikä tässä ajassa kututa jäseniä koolle asiasta päättämään. Mun mielestä se on vielä toistaseks, ja toivottavasti jatkossakin, tuomarin asia.

Mä en oikein tiiä, että voiko kukaan tuomari olla tiukempi häntien kanssa ku minä :D Mut kyl mua vaan pykii, kun jotku tuomarit ohittaa ihan törkeät selkärankamutkatkin ja antaa sertejä sellasille eläimille. Et jos joku ny on vähä tiukempi häntien kanssa ku löysimmät tuomarit, ni ehkä son vaan hyvä asia. Vaikkakin - meitsi kyl antaa "varotuksiakin" eikä suoraan hylkyä, jos häntä on hiinä ja hiinä - et voishan asiasta Lotan kanssa vähän neuvotella.

Mut vielä asiasta viidenteen, niin oon kans samaa mieltä että ulkomainen tuomari tolla eläinmäärällä ei kyllä oo kovin hehkeetä, että olis niitä kotimaisia ees voinu kysyä - jollei sitten pitkä päivä tai vastaavasti pelkät ok:t yleisölle riitä. Mä henk.koht. oon sitä mieltä, että vaikka ulkomaiset tuomarit on kiva piristys ja tuo joskus uusia näkökantoja, niin kotimaiset tuomarit ovat ehdottomasti asiantuntevampia. Ihmiset vaan tykkää niistä tuuriserteistä, mitä ulkomaiset tuomarit tuovat tullessaan  :D
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Sintturainen

#139
^No minä mietin vähän samaa kun tein viimeistä koearvostelua tuolla pet-expossa, löysin knikkejä varmaan kuudelta kolmestakymmenestä, jotka sitten varsinainen tuomari oli merkannut suoraksi... Siis mietin että oonkohan mä vähän liian tiukkis  :teipit

Minski

#140
^^ Ei kyse oo siitä, että hän olis tiukka häntien kanssa vaan se, että hamsuilla löytyi myös kaikkia olemattomia sairauksia; ei oo kiva maksaa näyttelymaksuja siitä hyvästä, että saa boksien päälle hirveesti hylätyn papereita, kun löytyy muka knikkejä, muka loisia, muka silmätulehduksia, muka mitä millonkin laajentumia ja suurentumia hamstereiden vatsoista ja muita sairauksia. Mun eläimet ei saaneet mitään sairausdiagnooseja, mutta todella monen kasvattajankin eläimillä oli muka mitä millonkin sairautta ja joku roska oli muka loinen jne. Sit monilla noista eläimistä oli lemmikkiluokassa suora häntä ja ERI:n/EH:n kunto :nops: Ja tosta knikkijutusta vielä sen verran, että moni suomalaistuomari, joka sanoo olevansa tiukka häntien kanssa niin kaikilla heillä on mennyt pikkunyppyläknikit kuitenkin läpi, joten ei Suomessa kukaan ole liian tiukka hännissä, minusta tiukempia juuri saisi ollakin ja kokeilla niitä häntiä kunnolla, että tää knikkiepidemia täällä suomessa joskus saatais karistettua; knikki voi olla ihan pienikin nyppylä tai sijaita vaikka ihan hännän päässä, näitä ei kokemukseni perusteella aina huomata.

Mutta mä yritän ajatella nyt positiivisesti tästä näyttelystä enkä luoda ennakkoajatuksia :)

Ja ehdottomasti semmonen sihteeri nyt sitten, joka pitää huolen, että tuomari tietää Suomen näyttelysäännöt; esim. hylätyn eläimen on saatava arvostelu kuitenkin eikä mitään tyhjiä lappuja boksien päälle. Onko sihteereille muuten olemassa mitään koulutusta ? Se ei varmaan olis pahitteeks, kun moni sihteeri ei itsekään tiedä näyttelysääntöjä niin ei pysty neuvomaan sitten tuomariakaan oikein.

Lainaus käyttäjältä: "Sintturainen"^No minä mietin vähän samaa kun tein viimeistä koearvostelua tuolla pet-expossa, löysin knikkejä varmaan kuudelta kolmestakymmenestä, jotka sitten varsinainen tuomari oli merkannut suoraksi... Siis mietin että oonkohan mä vähän liian tiukkis  :teipit
No nehän oli ne enkkutuomarit, joilla knikin määritelmä on ilmeisesti jotenkin erilainen kuin meillä suomessa; myös viime vuonna Pet Expossa päästivät selviä knikkejä läpi.
Hamsteriton tätä nykyä

Mustikkamaan

#141
Okei. No siis EVA:n kohalla pitää myös muistaa se, että jos ei todella voi arvostella, niin eläimen pitää olla kans siinä kunnossa. Voin mäki huomauttaa tai jopa hylätä silmätulehduksesta/kasvaimesta (niin ku oon tehnykki), mutta jollei se eläin oo selkeästi kivuliaassa kunnossa, niin se pitää arvostella. Tietty vastaavasti selkeesti tiineenä oleva hamsteri pitää hylätä, mutta niitä mun kohdalle ei oo tullu ikänä.

Kylhä sihteeri- ja assarikursseja on joskus pidetty, mutta on se tainnu jäähä. Muistaakseni jotain sihteeri/assarioppaitakin on tehty - ne olis todella tarpeen monesti. Miksei ne vois jopa laittaa suoraan nettiin ihan kaikkien nähtäville, ettei tarvis erikseen kurssitella? Muutenki moon sitä mieltä, että mahdollisimman paljon infoa helpon osotteen alle (ts. SHY:n sivuille) eikä minkään mystisten kurssien tai maksujen taakse. Sihteerin pitäis osata näyttelysäännöt ainaki suunnilleen ja epäselvissä tapauksissa tajuta kysyä semmoselta hallituslaiselta, jolla on jotain hajua. Ulkomaisilla tuomareillahan tää ny lähinnä muodostuu ongelmaks, harvemmin kotimaisilla.

Mut pidetään ny peukkuja tein puolesta, että näyttelyssä menee hyvin. Jos viimeks noin seittemääkymmentä hamsteria on arvosteltu iltaseitsemään, niin 120 menee sit varmaan johki iltakymmeneen?  :D Varustautukaa makuupussein, lautapelein ja siiderein!
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Sintturainen

#142
^Eikä, mäkin haluan olla mukana jos siellä ruvetaan Aliasta pelaan ja virvoikkeita nauttiin  :D

Tästä tuli mieleen että ois kiva sellainen kesäillanvietto joskus tällaisen kesänäyttelyn yhteyteen. Niinku joskus Oulussa oli... Ens kesäksi sitten, niin mekin tullaan pohjoisen porukalla ihan yökuntiin.

Saana

#143
Vaikka sihteeri olisikin pätevä hommassaan niin jotain voi silti unohtua kiireessä. Eli jos näytteilleasettajaa jää askarruttamaan joku asia niin kannattaa ensin kysäistä vaikka infosta mielipidettä asiaan ja sitten muilta näytteilleasettajilta. Ja jos edelleen asia mietityttää niin viipymättä sihteerin pakeille, ettei sitten näyttelyn jälkeen tarvitse miettiä, että mitä JOS. Sihteeriä ei kuitenkaan ihan pikkuasialla kannata käydä häiritsemässä varsinkaan suurilla eläinmäärillä.

Buffetista varmasti löytyy kaikkea hyvää naposteltavaa, mutta varautukaa nyt kuitenkin myös omilla eväillä, että jaksaa pitkän näyttelyn. Jos liikkeellä ollaan vaikka esim. 7-22 niin kyllä siinä mielellään pari kunnollista ateriaa pitäisi vetää tai väsy iskee väistämättä. Jos jaksan / kerkeän niin teen mokkapaloja buffaan.

Ja jos ei ole ilmoittautunut mihinkään talkoohommaan ja aika alkaa käydä pitkäveteiseksi niin kannattaa ehdottomasti käydä nykimässä assareita hihasta, että haluaa välillä vaikka autella. Tai voi vaikka multa tulla kysymään, että mitä voisi tehdä. Löydän varmasti jotain kivaa puuhaa kaikille halukkaille. ;)

Jotain taukotoimintaa voitaisiin kyllä keksiä! Jos teillä on lapsia mukana niin ottakaa ne pehmolelut myös mukaan! Pidetään vaikka epävirallinen pehmolelunäyttely. Voin sponssata pienet palkinnot. :) Pari- ja hamstrauskisoista voisi oikein isosti kuulutella, että mahdollisimman moni osallistuisi. Jos jollain on muita ideoita päivän kulumiseksi niin ehdotella saa! :)

Vevve

#144
Mä otan Nintendon!  Pitääkin mennä lataamaan se, ja katsella tuota lautapeliosastoa.  :D

Marla

#145
Mä otan ton pikkutelkkarin ja Pleikkarin, lauletaan ammien kanssa Singstaria kaikkien iloksi - eivätköhän tuomaritkin saa vauhtia arvosteluihin. XD Tai sitten hoilotetaan Irlantilaisia Juomalauluja -kirjasesta jotain kivaa. ;)
Ei, mutta lautapeleistä voisin pari katsoa. Tosin ketään nuo fantasialautapelit tuskin kiinnostaa, mutta mm. Harry Potter Cluedo ja Juhla-Alias löytyy...


Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Ihmiset vaan tykkää niistä tuuriserteistä, mitä ulkomaiset tuomarit tuovat tullessaan :D
Kuten allekirjoittanut. :D Ruotsalais- ja brittituomarilta sertit, suomalaisilta ei yhtään.


//Mä oon niin kankea, etten Twisteriin taivu, mutta mä voin olla pyörittäjä. :haha

Vevve

#146
Oisko kiva järjestää hamsuporukalle oikeen Twister-turnaus  :D  Meiltä löytys, aletaan jumppaamaan!

X-File's/JonnaMilaya

#147
heh,heh.mukaan lähtee kannettava,mut hei,mä oonki assari...en voikkaan pelata farmvilleä siinä sivussa.
Mut voin mä parit irkkulaiset juomalaulut siinä sivussa vetäistä...
Mut sit jotain asiallista: kai siellä ny on kaffetta myynnissä ettei meikäläistä tarvi pöytien alta hakea?
Ja jos joku tarvii tulkkausapua ni mä autan mielelläni.
~Solnechnyi Trusha~

Nape

#148
Täällä alan jo katellisena irvisteleen :kieli , kun en pääse tuonne mukaan  :D
Lukeman mukaan hullun hyvät bileet ois tiedossa! :D

Saana

#149
Jos Jonna puhuu ruottia niin olisko siinä meillä sittenki sihteerin ainesta?