• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

hamsterit ja vuokra-asunto

Aloittaja excitant, 24.09.07 - klo:18:09

« edellinen - seuraava »

excitant

Elikkä olen nyt siinä vaiheessa että olisi muutto kotoa edessä omaan kämppään opiskelujen takia, ja sen myötä olisi myös tarkoitus raahata kaikki hamsut mukana.

Nyt siis kysyisin teiltä, että miten te olette tuosta asiasta selvinneet, moniin vuokra-asuntoihinhan ei saa ottaa lemmikkieläimiä? Miten olette ison hamsulauman kanssa pärjänneet opiskeluaikana, kun alla on se vuokrakämppä? Onko tuo edes niin iso ongelma kuin kuvittelen?

Kokemuksia kehiin, kiitos :D

Maikkis

#1
Minulla ensimmäisessä omassa vuokrakämpässä oli eläinkielto, mutta soitin omistajalle ja kysyin luvan hamsteriin (siis meillä ei tullut silloin puhetta määrästä ;) ) Hamsteri nyt on kuitenkin aika eri asia asunnossa kuin koira (ellei satu omistamaan tuhoojahamsuja :D)

Seuraavissa asunnoissa ei sitten olekaan ollut onneksi eläinkieltoja. Mutta kun vuokra-asuntoilmoituksia katselee, niin todella monessa on eläintenpitokielto.

Tällä hetkellä minulla on yksiö väliaikaisesti, ja ongelma on vaan siinä, että tää hamsulauma metelöi kivasti öisin ja niitten kans pitää nukkuu samas tilas :D

Heli

#2
Enpä ole koskaan asunut asunnossa johon ei saisi eläimiä tuoda. Ei tosin edes onnistuisi, kun kyllä tuo koira nyt viimeistään on se joka paljastaa.  :haha Mutta ei täällä päin kyllä ole ollut mitenkään ongelmallista saada asuntoa johon saapi tuoda eläimiä. Yleensähän nuo on vaan yksityisten ihmisten asunnot.

Mä en nyt muista tän asian todenperäisyyttä, mutta joskus joku tietäväisempi ihminen sanoi että eläinkielto ei ole lainmukainen, koska sellainen sääntö rajoittaa normaalia elämistä. Ja että jos tällainen pykälä vuokrasopimuksesta löytyy, sitä ei tarvitsisi noudattaa. Mutta ehkäpä se kannattaa varmistaa joltain laki-immeiseltä.

Mutta hamstereita mä en muutenkaan luokittelisi eläimeksi tuollaisessa tapauksessa. Kyllä yleensä kaikki ovat ihan ok, kun huikkaa vähän ennen muuttoa että mulla on muuten hamsteri, ei kai haittaa. Mutta en sitten sanoisi välttämättä sitä hamstereiden lukumäärää.  XD
Destiny's hamsterit 2001-2009

Blizzard

#3
Meillä ei onneksi ole lemmikkikieltoa ;) Mutta tietty on korvattava, jos eläin/eläimet aiheuttaa asunnolle tuhoa.
Hamsulauma ja koiruus

Minski

#4
Mulla ei oo ollu lemmikkieltoa kun yhdessä kämpässä, jossa oli kissakielto :huh Kaikki muut lemmikit olis ollu sallittuja, muttei kissa. Joteskin noi lemmikkikiellot huvittaa mua, koska useinhan kielletään vaan esmes kissat ja koirat, muttei jyrsijöistä sanota/välitetä mitään, jota logiikkaa en joteskin ymmärrä. Yhtälaillahan jyrsijätkin osaa tuhoja tehdä/allergiaa aiheuttaa. Esmes mullla on kyllä ollu just hamsut ne lemmikit, jotka tännekin kämppään on kolhuja tehneet :mrgreen:
Hamsteriton tätä nykyä

Blizzard

#5
Kissakielto, no just :nuts:  :lol:
Hamsulauma ja koiruus

Heli

#6
Minski: No usein kai esim. ajatellaan sitä, että jos koira vaikka huutaa päivät-yöt niin siitä tulee ongelmia asunnon omistajalle. Koira myös saa pahimmillaan melkoisen paljon tuhoa aikaan. Ei esim. hamsteri/kani ihan samalla tavalla saa seiniä (juu, meidän koira pisti nuorena betoniseinän kakaksi <3  :D ), ovia jne. silpuksi kuin koira.
Sitten esim. kissanpissa jos imeytyy ympäriinsä, niin se haju ei ihan heti häviä.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Jane_O

#7
Meillä on kanssa lemmikkikielto, mikä sittemmin paljastui koskemaan isompia koiria, eli hamsteri oli ok vuokraisännälle. Mutta meillekin nimenomaan korostettiin, ettei kissoja ja koiria missään nimessä, koska vuokraisäntä tullee jossain vaiheessa muuttamaan tähän asuntoon ja on TOSI allerginen varsinkin kissoille.

Mä silleen ymmärrän ton kissakiellon, kun sellainen asunto, missä on ollut kissa, voi allergisoida pahasti allergisia vielä pitkänkin ajan jälkeen, vaikka asunto olisikin siis jo ollut kissaton jonkin aikaa.
[size=85]Rakkaita kaivaten, olette ikuisesti sydämissämme![/size]
[size=85]Eikka (Calevala)<3, vkh roborovski uros, 1.4.2008-16.10.09.[/size]
[size=85]Max (Vivaldine\'s Tobias Taikaviitta*)<3, lk syyrialainen uros, 7.4.07-29.5.09.[/size]
[size=85]Veikka (Calavale)<3, vkh roborovski uros, 1.4.08-18.4.09.[/size]

muskotin

#8
Silloin, kun muutin ekaa kertaa pois vanhempien luota ja etsin vuokrakämppää lehti-ilmoituksella, yksi asunnon tarjoajista sanoi, että marsu kämpässä on sama asia kuin, jos siellä tupakoisi. Tarjoaja vielä oletti, että luovun marsuista asunnon takia ja närkästyi todella paljon, kun ilmoitin, että sitten en ole kämppää todellakaan ottamassa. Mutta tämä on ainoa vastaava kokemukseni. Nykyinen vuokranantajani (yksityinen) vain aina kyselee puhelimessa, että mitä marsuille kuuluu ja sanoo, että kasvata sä vaan sitä eläinlaumaasi  ;)  Eli ei se hamsterin omistaminen niin suuri ongelma varmasti ole!

Sundae

#9
Lainaus käyttäjältä: "Minski"Mulla ei oo ollu lemmikkieltoa kun yhdessä kämpässä, jossa oli kissakielto :huh Kaikki muut lemmikit olis ollu sallittuja, muttei kissa.

Näin erittäin kissa-allergisena voisin tehdä samoin, mikäli vuokraisin eteenpäin asuntoa, jossa mahdollisesti itsekin asuisin myöhemmin. Pahasti allerginen voi saada asuntoon jääneestä eläinpölystä vielä aikojenkin päästä oireita, vaikka kuinka tuulettaisi ja siivoaisi. Syy ei siis välttämättä ole "tuhoperusteinen".  ;)

yetta

#10
En minä ole koskaan hamstereista maininnut muuttaessa. Ekassa kämpässä eläimet olivat ok, ja tähän nykyiseen muuttaessa mainittiin vain koirasta, että sellainen löytyy, onko ok ja olihan se toki. Saakohan eläintenpitokieltokämppiin tuoda sitten vaikkapa akvaariota? Jos sanoo sen olevan sisustuselementtinä?  :D

piksu

#11
Useimmiten tuon eläinasian saa hoidettua sillä että soittaa vuokranantajalle että käykö se ja se lemmikki. Tietty on niitä eläintenvihaajia jotka ei suostu edes silloin lemmikin pitämiseen kämpässä.  :roll:  

Tuntuu että suurimmassa osassa vuokrakämpistä on tommonen "ei lemmikkejä", mutta silti niitä pystyy pitämään siellä jos kysyy asiasta. Tiedä sitten.
Moon oikias, soot vääräs,
soon kans vääräs. Moomma
oikias, tootta vääräs,
noon aivan mettäs!

Mustikkamaan

#12
Joo varsinkin yksityiset tykkäävät usein että ei ole eläimiä - ja monissa on tupakointikieltokin. Mutta Sato, VVO jne. ja kaupungin/kunnan vuokra-asunnot yleensä antavat ottaa eläimiä, ellei ole erikseen jokin allergiatalo tms.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Ankkanen

#13
Meillä luki kans vuokrasopimuksessa, ettei lemmikkieläimiä tai tupakointia. Soitin sitten vuokraisännälle ja hän vaan nauro että tottakai saa tuoda hamstereita, se kielto koskee lähinnä kissoja ja koiria.

piksu

#14
Me saatiin lupa tässä kämpässä pitää hamsteria VAIN jos se pidetään terrassa.. joop. tai sit jos se tuhoo jotain niin pitää sit vaan korvata ne tuhotyöt.  :D
Moon oikias, soot vääräs,
soon kans vääräs. Moomma
oikias, tootta vääräs,
noon aivan mettäs!