• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Värigenetiikkaa + minkä värisiä poikasia voi tulla osa 2

Aloittaja Maikkis, 11.09.07 - klo:15:38

« edellinen - seuraava »

spellcaster

#120
Onneksi  lukion käyneellä miehekkeelläni oli tuo paljon puhuttu lukion kirja josta voin genetiikkaa vähän "opiskella". Itseäni kiinnostaa mustien periytyminen.
En siis ole vielä kovinkaan paljon perillä näistä, mutta mitä mahtaa poikueessa olla vaikka näillä:

i. PK musta
ii. LK normaali
ie. PK normaali

e. PK normaali
ii. PK normaali
ie. PK normaali

Poikue siis käsittääkseni on PK:ta? Mutta mites noi värit?

PiiaL

#121
^ Musta periytyy resessiivisesti, eli noiden poikaset ovat normaaleja näillä tiedoilla, jollei emo kanna sitten myös mustaa(tai mitään muuta resessiivistä tule molempien suvusta). Ja kyllä kaikki poikaset olisivat pitkäkarvaisia.

Mustikkamaan

#122
Lainaus käyttäjältä: "PiiaL"Olen miettinyt, kun tällainen asia tuli vastaan yhden hamsuni sukutaulussa(hyvin todennäköisesti), että nimitetäänkö genotyyppiä SgSgeepp Suomessa ps valkoiseksi, koska sitähän se fenotyypiltään on? Ja jos tällainen hamsteri menee näyttelyyn, niin arvostellaanko se genotyypin cdcdpp kanssa ps valkoisena samalla värimääritelmällä? Eli pitäisikö kyseinen genotyyppi lisätä tuonne ps valkoisen määritelmään? Ruotsissa tuo genotyyppi SgSgeepp on ps valkoinen ja cdcdpp on albino ja cdcd on tummakorvainen albino.

Ei sitä periaatteessa voi arvostella samaan, kun sillä ei oo värittömät korvat. Sitä pitää tietysti nimittää joko punasilmäiseksi mustasilmäiseksi valkoiseksi taikka sitten merkinnällä SgSgeepp, kunnes sille tehdään koestandardi.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

PiiaL

#123
^Ok. Kun yhden hamsterini takana on sukutaulussa kaksi ps valkoiseksi laitettua hamsteria, jotka ovat Ruotsista ja niiden molempien molemmat vanhemmat ovat hopeisia ja cremeä siellä kanssa on ja siksi luulen, että ne voivat olla geneettisesti noita SgSgeepp, mutta ne on sitte suoraan ruotsista käännetty suomeksi ps valkoisiksi. Annoin kuitenkin tuon hamsun poikasten sukutaulussa olla noiden niin kuin nuo oli merkitty, koska toisaalta en voi olla varma. Mutta hyvä tietää, että jos osuu kohdalle, niin laittaa sitten vaikka ps ms valkoinen tai sitten tuolla genotyypillä papereihin.

spellcaster

#124
Lainaus käyttäjältä: "spellcaster"En siis ole vielä kovinkaan paljon perillä näistä, mutta mitä mahtaa poikueessa olla vaikka näillä:

i. PK musta
ii. LK normaali
ie. PK normaali

e. PK normaali
ii. PK normaali
ie. PK normaali

Poikue siis käsittääkseni on PK:ta? Mutta mites noi värit?

Entäs jos molemmat vanhemmat ovat mustia mutta niiden vanhemmat sitten noita normaaleja? Pitääkö suvussa olla sitten paljonkin mustaa jotta poikasistakin tulee lähinnä mustaa?

...joo mä yritän vasta opetella ja ymmärtää...  :poppis:

EmmaTi

#125
Lainaus käyttäjältä: "spellcaster"Entäs jos molemmat vanhemmat ovat mustia mutta niiden vanhemmat sitten noita normaaleja? Pitääkö suvussa olla sitten paljonkin mustaa jotta poikasistakin tulee lähinnä mustaa?

No sitten olis kaikki poikaset mustia, mutta taas vois tulla jotain sukupolvien takaa esim cremeä tai sit punaset silmät jolloin mustat oliski kyyhkiksiä.

spellcaster

#126
Vitsit, mä alan ymmärtää jo jottain, tätä bilsankirjaa lukiessa on avautunut jo muutama asia mikä täällä ei ole vielä tavoittanut mun aivonystyröitä.

Tuota mustakysymystä tässä olen jo pohdiskellutkin jonkin aikaa, kiva että täälläkin voi kysellä tyhmiä...  :P

PiiaL

#127
^ Niin ja siksi mustan ja mustan poikueeseen voi tulla cremeä(mikäli molemmat vanhemmat kantaa), koska genotyyppi aaee on ulkoasultaan creme, vaikka on samalla musta myös(creme siis peittää mustan). Eli mustan ja mustan poikaset ovat kaikki ainakin mustia, mutta sitten voi tulla myös punasilmäistä mustaa eli kyyhkistä aapp, jos molemmat vanhemmat kantaa punasilmäisyyttä ja suklaata kans, jos molemmat vanhemmat kantaa ruostetta, eli aabb.

jonna

#128
Mites sen umbbarin kanssa menikään, pitikö jommankumman vanhemmista olla umbbari jotta sitä esiintyy jälkeläisissä? Vai voiko periytyä resessiivisesti?
En löytänyt äkkiseltään vastausta, tai sitten olen taas puusilmä  xD

PiiaL

#129
^ Dominoivasti periytyy, eli pitää olla umborousvanhempi.

Hilssstu

#130
Onkos tietoa minkälaisia poikasia voisi tulla;

creme vn & hopeanharmaa vn -yhdistelmästä?

Tuleeko creme-laikukkaita hopeanharmaita :D ?
Meiltä löytyy:

Naksu[/color] & Husky: Niksu
Talvikko 3kpl, Helmiäisnormaali]Ninni[/color], Safiiri: Minttu & Helmiäissafiiri]Hurmuri[/color]
Syyrialainen 2kpl, Pk normaali Adeleine & Pks musta laikukas Ka

Saana

#131
^Noilla tiedoilla tulee normaalia ja hopeanharmaata nauhalla ja ilman.

Anonymous

#132
Mitäs tulis yhdistelmästä:
Isä: pk kyyhkynharmaa vn ja emä: pks normaali.
II:lks kyyhkynharmaa vn
IE:lk rex kyyhkynharmaa vn

EI:pks normaali
EE:pk normaali.

wiidii

#133
Pitkäkarvaista ja satiini normaalia nauhalla ja iliman.  :) Cinnamonia, mustaa, kyyhkistä jos emon takaa löytyy mustaa ja/tai ps:ää.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Anonymous

#134
EEE: on pk musta.