• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Mikä väri? Kysymykset hamsusi väristä tähän ketjuun (osa 2)

Aloittaja wompatti, 12.04.10 - klo:20:38

« edellinen - seuraava »

Hilssstu

#75
Lainaus käyttäjältä: "Vevve"^ Safiiri.

Kiitoss.
Meiltä löytyy:

Naksu[/color] & Husky: Niksu
Talvikko 3kpl, Helmiäisnormaali]Ninni[/color], Safiiri: Minttu & Helmiäissafiiri]Hurmuri[/color]
Syyrialainen 2kpl, Pk normaali Adeleine & Pks musta laikukas Ka

Anonymous

#76
Tässä vertailua tuhon pk keltanen umbbariin. Kyseessä mun oma kasvatti pk keltainen umborous nuorempana. ja voisin jopa sanoa että sama väri on kyseessä. :mrgreen:


Minski

#77
Tuoho: Pitäydyn ensimmäisessä kuvien perusteella tekemässäni veikkauksessani edelleen eli hunaja-kyyhkynharmaa valkonauhainen; vanhempien värit tukevat myös tätä :)
Hamsteriton tätä nykyä

eta

#78
Minkähän värinen tämä tyttö on ? Vanhemmista ei ole mitään tietoa.







Ninde

#79
^Mulle tuli ruskeasilmäinen hopeanharmaa ekana mieleen.

jonna

#80
Tämmöisiä poikasia. Vaaleat kaiketi cremejä? (joita ei tod. tilattu...  :roll:   :D  )
Entä tummin poikanen? Poikasella mustat silmät.







Mites tuo punasilmäinen satiini, ps creme vai hunaja?


Isä keltainen, emä musta vkkk. Isän taustalla lähinnä keltaista/kemua/mustaa, emän puoli osittain hämärän peitossa.

Miten käytännössä tuo creme, pitääkö sen tulla molempien vanhempien puolelta vai riittääkö että sitä löytyy jostain jomman kumman takaa että putkahtaa poikueeseen?

PiiaL

#81
^ Creme (ee) on resessiivisesti periytyvä väri, eli pitää tulla molemmilta vanhemmilta, jotta syntyy poikueeseen.

Ninde

#82
^^Tuo tummin poikanen saattaisi olla keltainen musta. Cremet voi sitten olla myös keltaisia cremejä. Satiini taas on hankala kun se muuttaa sävyä jonkin verran, mutta vinkkinä sen verran että creme on yksivärinen ja hunaja värimerkkinen, sen avulla värinmäärityksen pitäisi jo edetä hieman. :) Onko siellä mustia (tai muun värisiä) poikasia vai onko näissä kuvissa kaikki mitä syntyi?

jonna

#83
Joo mä koitin noita värimerkkejä tiirailla, odotellaan vielä hetki että kasvavat vähäsen, ovat justiin pariviikkoisia. Mun sokeat silmät ei näe vielä näin pienistä  xD
Poikueessa on myös mustaa, keltaista ja kyyhkistä.

Tuo tummin poikanen on tosi oudon värinen, sellainen jännä likaisen sävyinen.

Ninde

#84
Kemuhan on tuon ikäisenä vielä sellainen hassu haalea. Mietin myös että voisiko tuo satiini olla hunaja kyyhkynharmaa, mutta mulla ei noista niin kovasti ole tietoa että miltä näyttävät tuon ikäisinä... Minski voinee antaa asiaan oman kommenttinsa kunhan tänne löytää. :)

Elven

#85
Mulla taas ongelma kuviollisen kanssa... Että mitä mää siihen paperiin kirjootan.
Hamsuneito on siis pääväriltään musta, mahapuoli valkoinen, siis ihan reilusti valkoista, eikä vaan pientä länttiä. Selkäpuoli on epätasaisesti tikattu valkoisella. Jos löytäisin ees pienen häivähdyksen ruskeaa tms ni se menis kilpikonnasta, kai, mut kun en löydä. Se on mustavalkoinen.

Eli onko se nyt sit epämääräinen versio 'white'-kuviosta? Nauhaa ei ole.

Isä on creme vn, emä luonnonvalkoinen, mahdollisesti vn ei varmaa.
Muut poikaset ovat musta, ja luonnonvalkoisia, joista osalla nauha, osalla ehkä nauha ehkä ei. Liian vaaleita, että vois varmaksi sanoa.

Suvusta löytyy kyl kilpikonna, yksi yksilö, nauhallisia enemmän. Ei läntikkäitä.

En oo oikeen saanu neidosta hyviä kuvia, kun on niin eläväinen, tai mä oon vaan todella surkea kuvaaja. Mut jos ei näillä tiedoilla selvinne, niin pitää yrittää saada parempia kuvia.
Aloittelevaa syrkkikasvatusta, värit vielä vähän hakusessa.

anemones

#86
//http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs074.snc4/35039_417081367257_765567257_4492715_1698467_n.jpg

Emä on normaali umborous, isä on ps luonnonvalkoinen. Isän suvussa on sitä white-kuviota, josta kasvatti sanoi puhuttavan myös vironlaikkukkaana, vai mikä se oli... Isän sukutaulua mulla ei ole tässä valitettavasti käsillä... Mutta emän vanhemmat ovat hopeanharmaa ja soopeli vn laikukas.

Poikueessa on tuollainen cremen ja kyyhkiksen välimuodolta näyttävä poikalapsi, joka on vasemmassa kulmassa, ps cremestä seuraavana oikealle. Cremen yläpuolella on kyyhkis. Tuo minulle oudonvärinen poikalapsi saattaa olla jonkin sortin minkki, koska sillä on vähän kuin luonnonvalkoiset silmärenkaat ja olisko tippaus sitten kyyhkistä?

Oikeassa kulmassa on toinen kysymystä herättävä, tyttö joka näyttää siis laikukkaalta. Sen yläpuolella on valkoinen ps. Onko kyseessä nyt se white / vironlaikukas? Isäkin saattaa kyseistä kuviota edustaa, mutta se ei vaan tahdo erottua muutenkin vaalean turkkinsa puolesta. Olisiko perusväri olla hopeasoopeli?

EDIT:
isä: Bonaparte Velvet (pk ps luonnonvalkoinen) Isän vanhemmat: pk ps hopeanharmaa ja pk cinnamon white
Anemone's hermeliinikanit
sk+engl.crest marsut | syyrianhamsterit
Anemoneniityn saksanpaimenkoirat ja australianterrierit
Päivien paisteena myös 2 kesyrottaa, 2 kotikissaa ja akvaario.

Pähkinä

#87
Voisiko tuo oudon värinen poikanen olla hopeaminkki?

Marla

#88
^^ Tuo poika näyttää erehdyttävän paljon yhdeltä isän veljistä, jonka väriä myös aikoinaan tuli hieman pohdittua. Mä veikkaisin myös tuon väriksi hopeaminkkiä juurikin noiden silmärenkaiden vuoksi.
Naaras puolestaan näyttää aika vahvasti kyllä vironlaikukkaalta.

Ja juu siis isän puolelta löytyy sekä vironlaikukasta että whiteä - isä mahdollisesti itse edustaa whiteä, mutta sitä tuosta vaaleasta väristä on mahdotonta mennä sanomaan.

anemones

#89
Mistä tietää, onko vironlaikukas vai white? Millainen se kuvio yleensä on, onko jossain siitä jo ketju, kun en ainakaan haulla löytänyt? Miten erotan, onko se em. vai tavallinen laikukas? Emän toinen vanhemmista kun kerran laikku on, joten jos emä sattuukin olemaan huono laikukas...
Anemone's hermeliinikanit
sk+engl.crest marsut | syyrianhamsterit
Anemoneniityn saksanpaimenkoirat ja australianterrierit
Päivien paisteena myös 2 kesyrottaa, 2 kotikissaa ja akvaario.