Mikä väri? Kysymykset hamsusi väristä tähän ketjuun (osa 2)

Aloittaja wompatti, 12.04.10 - klo:20:38

Marla

Tuossa on tuo white/vironlaikukas -topic: viewtopic.php?f=35&t=4224

Whitellä tuo 'whiteys' näkyy yleensä mahassa ja korvissa - valkoiset alueet mahassa on selkein tunnusmerkki.
Anzukan kotisivuilla on kivasti kuvia vironlaikukkaista: http://anzukanhamsula.suntuubi.com/?cat=5

Itse asiassa tuo voi hyvinkin olla vain ylikuvioitunut laikukas, sillä vironlaikukkuuteen tietääkseni tarvitsisi olla homotsygootti white, eli myös emän pitäisi kantaa whiteä.

Ninde

Lainaus käyttäjältä: "Elven"Mulla taas ongelma kuviollisen kanssa... Että mitä mää siihen paperiin kirjootan.
Hamsuneito on siis pääväriltään musta, mahapuoli valkoinen, siis ihan reilusti valkoista, eikä vaan pientä länttiä. Selkäpuoli on epätasaisesti tikattu valkoisella. Jos löytäisin ees pienen häivähdyksen ruskeaa tms ni se menis kilpikonnasta, kai, mut kun en löydä. Se on mustavalkoinen.
Kuva auttaisi asiaa paljon. Siis se on nimeonmaan tikattu valkoisella eikä juuriin saakka valkoista? Valkonauhaisellahan on (kokonaan) valkoinen vatsa, että se vielä ei tee hamsusta whiteä. Ja whiten periytymistä voi lukea tuosta Marlan laittamasta linkistä, että sitäkin tarttis suvussa olla.

Mustikkamaan

Lainaus käyttäjältä: "Marla"vironlaikukkuuteen tietääkseni tarvitsisi olla homotsygootti white, eli myös emän pitäisi kantaa whiteä.

Siis molempien vanhempien pitää olla whiteja että tulee vironlaikukkaita, kuvio on semidominantti. Sitä ei voi kantaa.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

wiidii

Tuli pohdintaa näistä meidän poikasista. :D

Yhden poikasen totesin jo rs. hopeanharmaaksi - silmät aukenivat ja huomasin että ovat ruskeat. Mutta nämä kaksi vaaleaa kaveria tuottavat päänvaivaa. Oletin ensin, että he ovat luonnonvalkoinen uros ja creme naaras, mutta.. Molemmilla on vaaleat korvat ja naaraalla on punaiset silmät. Olisiko naaras siis ps. luonnonvalkoinen ja uros jotain muuta? Voiko luonnonvalkoisella olla poikasena ihan vaaleat korvat, vai onko ne ihan tummat jo pienestä pitäen?

Sitten on tietysti tuo mysteerilapsi, joka vaikuttaa kuparilta. Mutta paneudun siihen neitiin vasta myöhemmin, kun on ennenkin käynyt niin että ne merkit tulee esiin vasta myöhemmällä iällä. :D Kuparihan neiti ei voisi olla, kun kumpikaan vanhemmista ei ole umborous.

Vanhempien sukua:

Emä: hopeakyyhkynharmaa
Taustalla cremea, hopeaa, mustaa, cinnamonia, ruostetta yms. sukulaisvärejä

Isä: rekisteröity ruotsiin ps. ruosteena, mutta kaikki poikaset ei olleet ps. joten tällöinhän herra on vain ruoste? Voiko satiini vaikuttaa perusväriin niin paljon että menee täysin ps. ruosteesta?
Taustalla mustaa, cremea, cinnamonia, ruostetta...
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Sintturainen

^Mulla on ollut tässä vuosien varrella sekä luonnonvalkoisia että cremejä joilla korvat tummuvat vasta myöhemmin. Varsinkin punasilmäisillä, joilla on muutenkin vaaleat korvat. Eli mun mielestä korvienväristä et voi tietää onko naaras creme vai luonnonvalkoinen

jonna

Tähän vielä jos saisin kokeneempien arviota  :)  Ps creme vai hunaja?

anemones

Kyllä se näin sukua tuntematta olis ps creme, mutta oon nähnyt poikasena tuonnäköisiä huonoja hunajakyyhkiksiä!   :D
Anemone's hermeliinikanit
sk+engl.crest marsut | syyrianhamsterit
Anemoneniityn saksanpaimenkoirat ja australianterrierit
Päivien paisteena myös 2 kesyrottaa, 2 kotikissaa ja akvaario.

jonna

Yläkuvan väri on muuten lähinnä todellista. Samassa poikueessa olevat "selvät" cremet on selkeästi vaaleampia, keltaiset aavistuksen tummempia.. Keltaisiahan näistä piti tulla mutta jostain ne cremet vaan tupsahti mukaan... :c8

anemones

Siinä tapauksessa joukossa voi olla cremekeltaisia ja cremejä kilpikonnia / valkokirjokilpikonnia, joten mitään cremejä en myisi jalostukseen.
Anemone's hermeliinikanit
sk+engl.crest marsut | syyrianhamsterit
Anemoneniityn saksanpaimenkoirat ja australianterrierit
Päivien paisteena myös 2 kesyrottaa, 2 kotikissaa ja akvaario.

jonna

Jeps, lemmikeiksi nää on menossa juurikin tuosta syystä.

chocobo

Hei!

Meille tuli eilen uusi hamsu.
Osaisiko joku sanoa, mikä väri on kyseessä?  :)  Vaaleampi väri jatkuu hamsun masussa. Koitin etsiä, mutten löytänyt.

http://i2.photobucket.com/albums/y24/Si ... 778900.jpg
syyrialaiset Billy ja Nalle (r.i.p.)
roborovskit Fabio ja Ridge (r.i.p.)
talvikko Richard (r.i.p.)
marsut Ninja, Peto, Pom-Pom ja Kaakao
kissat Vanilja ja Igor

Rose

Mun silmään näyttäisi hopeanharmaa valkonauhaiselta :)

Ninde

^Taitaapi olla juu. Ja valkonauhaisillahan on kokonaan valkoinen vatsa, eli kuuluu kuvioon.

PiiaL

^Nyt kun tuli puheeksi, meidän uudella pk hopeasoopeli vn tyttösellä on perusväriä kyllä mahankin puolella, etenkin alavatsa on semmoinen osittain tumma ja valkoista on ikäänkuin isona epämääräisen muotoisena läiskänä mahassa(kuin whiten vatsa voi olla). Kuitenkin valkoista on enempi kuin perusväriä.

Onko tää ihan normaali kuvion värivirhe vai jotain muuta? Kaikilla aiemmilla valkonauhaisilla on ollut aina kokonaan valkoinen maha, joten siksi kai mulle on muodostunut kuva, että valkonauhaisilla ei muka edes voisi olla sitä pääväriä siellä masun alla.

jonna

Öö nyt kun tuli puheeksi, minun jo edesmennyt musta valkonauhainen uros omasi enempi mustan vatsan kuin valkoisen. Nauha kiersi eläimen ympäri suht tasaisena, vatsapuolella nauha tietenkin levisi, ja keskellä nauhaa oli musta pilkku. Harmittaa ettei koskaan tullut mokomaa kuvattua mahapuolelta.