• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Hamsterin rekisteröiminen + papereiden tekeminen poikasille

Aloittaja -ssanna-, 02.03.08 - klo:18:58

« edellinen - seuraava »

GaneshaX

#30
Mä en ole rekannut yhtään hamsua lemmikkirekisteriin.

Jalostusrekisteriin olen rekannut, sitten kun siihen on ollut jokin syy. (esim. hamsun pitää olla jalostusrekisterissä, jotta se voi valmistua muotovalioksi kolme sertiä saatuaan.)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Marla

#31
Onko lemmikkipuolella muuten sama juttu, että hamsun pitää olla lemmikkirekisterissä, jotta siitä voi tulla valiolemmikki vai riittääkö jalostusrekisteri?

//Joo kato puusilmä ei osaa lukea. :D Ekalla sivullahan se lukee...

mervin

#32
Ok (: Lähetetäänkö siis tuonne (lemmikki)rekisteröijälle tuo sivuilta löytyvä rekisteröintikaavake ja tuo 1€ tilille? Onko kellään tietoa sen aktiivisuudesta?
[size=85]syyrialaiset[/size]

GaneshaX

#33
Tuolla sivulla on ikävästi edelleen vanhaa tietoa, myöskään Heli ei ilmeisesti vastaanota mitään tällä hetkellä (?!?)

Rekkaushommat voi tarvittaessa laittaa mulle  :)

Heidi Kurikka
Sepänkatu 2 A 10
26100 Rauma
p. 040-470 1172
sp. mailto:heidikurikka@gmail.com">heidikurikka@gmail.com
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Tirrikka

#34
L1-merkinnästä. Kun vie talvikon ulkomuotoluokkaan katsovatko automaattisesti onko siinä L1 maininnan antamisen mahdollisuutta vai pitääkö luokkaan ilmoittaessa erikseen mainita että tahtoisi arvioinnin kelpuutetaanko L1:ksi? Ja mistä tuomarit tietää onko sellainen merkintä jo annettu ko talvikolle?

wiidii

#35
Tuomarit antavat jokaisessa näyttelyssä jalostuskelpoiseksi katsomalleen hamsterille L1:sen, eikä ole merkitystä onko hamsteri sitä jo saanut.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Tirrikka

#36
Oikein hyvä! Kiitos tiedosta.

Louna

#37
Lainaus SHY:n sivulta:

"Suomen Hamsteriyhdistys ry:n hyväksymän näyttelyn ulkomuotoluokasta Laatu 1 -maininnan saanut hamsteri on oikeutettu rekisteröitymään Suomen Hamsteriyhdistys ry:n viralliseen jalostushamsterirekisteriin (ks. Rekisteröinti). Se auttaa yhdistystä kartoittamaan eri lajien, turkkimuunnosten ja värien tasoa Suomessa. "

Kannattaako L1 siis rekisteröidä jalostusrekisteriin, vaikka ei varmuudella olisikaan teettämässä sillä jälkeläisiä? Kun oon foorumilla törmännyt noihin ihmettelyihin, että miksi lemmikki pitäisi siihen rekisteriin edes saada, mutta mä käsitin joskus tuosta lainauksesta, että hamsteriyhdistys olisi kiinnostunut noiden L-ykkösten olemassaolosta jotta voisi vähän niiden määrää ym. kartoittaa. (Tiedän toki, että kaikki L1-tasoiset hamsut ei varmastikaan koskaan päädy näyttelyihin, ja L1-mainintakin on tuomarista kiinni jne.)

Onko siis enemmän hyötyä kuin haittaa laittaa hamsteri jalostusrekisteriin, jos ei ole varma, että sitä tullaan käyttämään jalostuksessa? Onko sellaistet tapaukset rekisterissä vain turhanpanttina ja aiheuttavat ja turhaan vaivaa?  :mrgreen:

Ja mulle jäi vielä vähän epäselväksi, että voiko hamsteri olla sekä lemmikki- että jalostusrekisterissä samaan aikaan, vai poistetaanko se lemmikkirekisteristä jalostusrekisteriin ilmoittamisen jälkeen?
-Ihmiset ovat unohtaneet tämän totuuden, sanoi kettu. Mutta älä sinä unohda sitä. Sinun on vastattava aina siitä, mitä olet kesyttänyt. (Antoine de Saint-Exupéry: Pikku prinssi)

Minski

#38
Lainaus käyttäjältä: "Louna"Kannattaako L1 siis rekisteröidä jalostusrekisteriin, vaikka ei varmuudella olisikaan teettämässä sillä jälkeläisiä? Kun oon foorumilla törmännyt noihin ihmettelyihin, että miksi lemmikki pitäisi siihen rekisteriin edes saada, mutta mä käsitin joskus tuosta lainauksesta, että hamsteriyhdistys olisi kiinnostunut noiden L-ykkösten olemassaolosta jotta voisi vähän niiden määrää ym. kartoittaa.

Onko siis enemmän hyötyä kuin haittaa laittaa hamsteri jalostusrekisteriin, jos ei ole varma, että sitä tullaan käyttämään jalostuksessa? Onko sellaistet tapaukset rekisterissä vain turhanpanttina ja aiheuttavat ja turhaan vaivaa?  
No kyllähän sinne rekisteriin voi ilmottaa kaikki L1:sen saaneet hamsut, jos vaan kokee sen tarpeelliseksi. Ja eihän loppupeleissä kukaan kasvattajakaan ole varma tuleeko käyttämään jotain L1-eläintä kasvatukseen tai jos aikookin käyttää niin voihan se hamsu jäädä vaikka tiinehtymättä. Jos luet rekisteröintisääntöjä niin huomaat, ettei siellä ole mitään vaatimuksia siitä, että hamsua olisi pakko käyttää sen jälkeen kasvatukseen, kun sen on rekisteröinyt: http://www.hamsteriyhdistys.net/rekisterointi.php
Ite kuitenkin kyseenalaistan rekisteröintien ja L1:sten tarpeellisuuden ylipäätään; itellä on ollut yli parikymmentä L1-syyristä, tasan 2 niistä oon rekisteröinyt ja nekin vain siitä syystä, että FIN MVA-titteli vaatii sen rekisteröimisen. Mulle ne L1:set ei oo mitenkään tärkeitä eikä myöskään rekisteröimättömyys ole este kasvattamiselle tai rekisteröinti tae hienoista poikasista. Ja toi, että "hamsteriyhdistys olisi kiinnostunut noiden L-ykkösten olemassaolosta jotta voisi vähän niiden määrää ym. kartoittaa" niin kuulostaa jotenkin vähän hassulta, koska kyllähän SHY ilman hamsujen rekisteröintiäkin on selvillä L1:sten määrästä sekä hamsuista, jotka on L1:set saaneet, koska nehän kirjataan aina SHY:n näyttelytuloksiinkin.
Hamsteriton tätä nykyä

Louna

#39
Lainaus käyttäjältä: "Minski"Ja toi, että "hamsteriyhdistys olisi kiinnostunut noiden L-ykkösten olemassaolosta jotta voisi vähän niiden määrää ym. kartoittaa" niin kuulostaa jotenkin vähän hassulta, koska kyllähän SHY ilman hamsujen rekisteröintiäkin on selvillä L1:sten määrästä sekä hamsuista, jotka on L1:set saaneet, koska nehän kirjataan aina SHY:n näyttelytuloksiinkin.

Aa joo, niinpä tietysti  :mrgreen: En tosiaan tullut ajatelleeksi, että näkyyhän ne näyttelytuloksissa. Mut kiitti Minski, just tätä mä ajoin kysymykselläni takaa. Rekisteröinti lienee siis varsinaisesti tarpeellista vain jos aikoo anoa kasvattajanimeä.
-Ihmiset ovat unohtaneet tämän totuuden, sanoi kettu. Mutta älä sinä unohda sitä. Sinun on vastattava aina siitä, mitä olet kesyttänyt. (Antoine de Saint-Exupéry: Pikku prinssi)

pikku-kata

#40
Oispas nyt tämmöinen pikkuinen kysymys. Tarkoitus olis täyttää paperit hamsulle joka on ostettu eläinkaupasta, jotta tuleva omistaja voi halutessaan rekisteröidä sen lemmikkirekisteriin tai L1-maininnan jos saa niin jalostusrekisteriin. Niin, hamsteri on ostettu eläinkaupasta niin tietenkin se pistetään kasvattajaksi (entäs jos ei muista eläinkaupan nimeä, ei satu olemaan samalla paikkakunnalla edes.. :oops: ) mutta entäs kasvattajan allekirjoitus? Ei millään viitsisi lähteä 100km päästä hakeen allekirjotusta..
Syyrialainen
? Manta, lk normaali, s. 24.08.09

+ gerbiilit, koira, akvaario, käärme sekä kani

wiidii

#41
Itse olen eläinkaupasta ostetun eläimen tapauksessa jättänyt kasvattajan ja allekirjoituksen tyhjäksi - ei sitä tarvitse jos ei nimenomaisesti ole kasvattajalta eläintä ostanut. :)
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

pikku-kata

#42
Ahaa, okei. Hyväksytäänkös semmoiset sit rekisteriin kun ei ole allekirjoitusta? Vai pitäskö se pistää lisätietona menemään että eläinkaupasta ostettu eikä ole mahdollista saada allekirjoitusta?
Syyrialainen
? Manta, lk normaali, s. 24.08.09

+ gerbiilit, koira, akvaario, käärme sekä kani

Mustikkamaan

#43
^Hyväksytään. Ei tarvii mitään lisäselvityksiä :)
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

pikku-kata

#44
Hienoa! Kiitokset avusta!
Syyrialainen
? Manta, lk normaali, s. 24.08.09

+ gerbiilit, koira, akvaario, käärme sekä kani