HYBRIDIT ja eläinkaupat

CUTIEPIE'S syyrialaiset
pk, lk: hopeanharmaa, seepianharmaa

Anonymous

Aika on kaukana oikeista talvikoista nuo tuossa linkissä olevat. :huh

Sarantha

Kävin kesällä Hollannissa ja siellä oli just tuon näköisiä hamstereita yhden eläinkaupan näyteikkunassa. Niitä oli varmaan 10-15 kappaletta sellaisessa hamster dunaa pienemmässä lasikopissa.
Talvikkoharrastusta 2006-2008.
Kotona tällä hetkellä 2 gerbiiliä, 2 maatiaiskissaa & bordercollie.

Mandi

Miks muuten kaikki hybridit tuntuu olevan "talvikko"-nimikkeellä, kun tosi monet näyttää enemmän cämpsyiltä? :pihalla:

Saana

^Oon pistäny vähän samaa merkille. Johtuisko siitä, että eläinkauppiaat eivät välttämättä ole edes tietoisia kämpsyjen olemassaolosta? Monille sekä talvikot että robot ovat vain "venäjänkääpiöhamstereita".

X-File's/JonnaMilaya

Tai sitten se että campsyillä on ikävä maine purijoina ja talvikko nimitys myy paremmin. Jossain Hyvinkään kaupassa ois ollu mandariinitalvikkoja tarjolla ku kyselin talvikkoja.Eipä tarvinnu siihen liikkeeseen koskaan mennä...
~Solnechnyi Trusha~

Vevve

Mä myönnän ainakin, etten ennen hamsteriyhdistykseen tutustumista tiennyt muita hamsterilajeja olevan olemassakaan kuin syyrialaisia ja talvikoita, vaikka minulla oli hamstereita ollut seitsemänvuotiaasta asti. Tämä saattaa tosin johtua juuri eläinkauppojen valikoimista ja hamsterikirjoista, jotka usein esittelevät vain syyrialaisen ja "venäjänkääpiöhamsterin" joka kattaa kirjailijoiden mielestä samaan lajiin kaikki kääpiöt...

Vermant

Kertokaahan pitääkö hybridejä myyvästä eläinkaupasta ilmoittaa jonnekin?
Viimeviikolla oli yhteen liikkeeseen tullut tällaisia. Yritin kysellä mistä ne ovat sinne tulleet, mutta sillähetkellä paikalla ollut myyjä ei tuota osannut kertoa. Sekä uroksien että naaraiden seassa "mandariineja" ja liikkeen paikkakunta Tampere.

Heli

Ei pidä. Hybridit on ihan hamstereita siinä missä muutkin. Eivät ole laittomia tmv.  :D
Destiny's hamsterit 2001-2009

Saana

Käsittääkseni mm. myytävästä ruokakalasta täytyy tietää taustat eli mistä se on kalastettu. Olisi kyllä kiva, jos elävilläkin eläimillä olisi samanlainen "laatutakuu".

Tapirus

Olen miettinyt itsekseni tätä hybridi-asiaa, koska olen huomannut kuinka "maailmankartalta" alkaa katoamaan näitä kääpiöhamstereita. On nykyään älyttömän suppea saatavuus verrattuna siihen, että 10 vuotta sitten niitä jäi käsiin ja paljon. Vaikka olisivatkin olleet tiettävästi aivan puhdasrotuisia ja jotkut jopa nättejä. Nyt niitä saa melkein kaivaa kiven alta, että saisi muita kuin argenteja pämpsyjä tai normaaleja talvikoita.

Ja koko ajan painotetaan, että hybridit on KIELLETTYJÄ. Uhataan potkia yhdistyksestä ja saa bannit näyttelyyn, jos kehtaakin lisäännyttää eläintä, jonka tietää hybridiksi. Ja pelätään, että alkuperäiset laji-linjat menee keturalleen, mutta onko kukaan tullut ajatelleeksi, että talvikko, campbelli JA hybridi voi toimia kolmistaan?

Eli olisi siis kolme eri lajia, joista jokainen sitten porskuttaisi eteen päin tavalla tai toisella. Siihen kolmanteen, eli hybrideihin, tarvittaisiin kahta puhdasta lajia, mutta näille lisääntyville puhtaille hamstereille ei kävisi kuitenkaan siinä hommassa pahuuksia. Vaikka talvikkoa ja campbellia olisi käytetty hybridikasvatukseen, ne ei siitä saastu ja voivat jatkaa sikiämistä vaikka lajitovereidensa kanssa tai voittaa edelleenkin sen kunniamaininnan.

Jos joku nyt ymmärsi, eli siis pohdiskelen sitä, että missä välissä ei muka ole tilaa hybrideille, kun hamstereitakaan ei ole Suomessa nyt niin suurta ylitarjontaa? Se ei tarkoita välttämättä sitä, että hybridiä alettaisiin linjaamaan takaisin puhtaisiin hamstereihin, vaan jatkettaisiin sitä hybridilinjaa kunnes se lopulta sitten vuoooosien päästä saattaa jopa olla ihan oma juttunsa. Ei hybridit välttämättä uhkaa talvikkoja ja campbelleja. Ei itsellä tulisi ainakaan mieleen hybridiä linjata takaisin puhdasrotuiseen hamsteriin saadaksensa siitä talvikkoa tai campbellia muistuttavan: Mielummin sitä hakee jonkun _oman_ linjan sille hybridikasvatukselle.

Mutta jatkakaas, tätä oli mielenkiintoista lueskella. :)
~Heke

Olive

^No käytönnössähän hybridit on tukuista, joten niiden taustoista ei oo mitään tietoa. Mä en ehkä tukkueläimistä lähtis luomaan uutta lajia.

Ja toisekseen, tuskin se mitenkään ratkasevasti lisäis kääpiöhamstereiden saatavuutta. Sitäpaitsi mun mielestä on vaan hyvä, jos omaansa joutuu odottamaan vähän pidemmänkin aikaa, sieltä varauslistalta tippuu kätevästi samalla ne, jotka ei oo olleet tarpeeks motivoituneita kääpiöhamsterin hankintaan.
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

Heli

Mä en jaksa muuten enää hybridijuttuihin ottaa kantaa. Mutta tohon, että eihän tukut välttämättä liity mitenkään hybrideihin. Risteytät talvikon ja cämpsyn = hybridi. Muista maista saa hybridejä kasvattajiltakin.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Tapirus

Olen siinä uskossa, että tukusta talvikon ja pämppellin risteymän saaminen on siinä fifti-siksti, eli sieltä voi tulla epämääräistä tai on tulematta.

Ja tosiaan ei kaikki hybridit tule sieltä tukusta, vaikka sitä kautta ne on varmaan osittain levinneetkin, kun joku ostaa eläinkaupasta lemmikin. Ja ennen kuin asiaa tutkittiin pidemmälle, niin ehti näitä tukusta saapuneita vahinkoja ja sekottaa supisuomalaisiin hamstereihin. Eli varmaan osa on vahingossa kasvatettukin kotioloissa.

Mutta jos joku saisi päähänsä, että olisi erillinen linja hybrideille, niin en oleta sen olevan haitaksi. Jos missään vaiheessa linjaa takaisin jompaan kumpaan lajiin, niin pysyisi ehkä semmonen tietynlainen hybridi ja myöhemmin se sitten voisi jo olla jotakin, ehkä oma lohkonsa muiden kääpiöiden ohella?

Meinaan tässä nyt sitä, että ainoat tulevat poikueet on joko 1. sukupolven hybridejä, eli talvikko-campbelli, ja sitten kun on kaksi 1. sukupolven hybridiä keskenään, niin tulee pesueellinen 2. sukupolven hybridejä. Eikä tässä sitten oteta takapakkia ennen kuin on saatu jotakin selville hybrideistä ja tutkittu yksilöitä, notta ei tule mitään vakavampia ylläreitä matkan varrelle. Ja jos on isompi kasa hamstereita, niin sitten voi pariutua vaikka 2. sukupolven hybridi semmosen 8. sukupolven hybridin kanssa, mutta siltikään ei linjata takaisin campbelliin tai talvikkoon. Uskoisin, että semmonen puhtaaseen takaisin-sotkeminen ei ole fiksua noiden hybridien kanssa, ellei sitten kannan tasaannuttua haluta jotain ominaisuutta talvikolta tai campbelliltä, jolloin tulee taas vuosien rumba, kun ekan kerran sotkee lisää puhdasta sekaan.

En tiedä osaanko ilmaista itseäni, mutta tulihan vaan tommoset asiat mieleen. Ja hamsterit on kuitenkin olleet jo kauan varsinkin nuorempien ihmisten suosiossa ja olisi _minusta_ hölmöä, jos alkaisi niillekin olemaan vuosien varauslistaa ja suuria hankaluuksia saada edes lemmikkikäyttöön. Ne on kuiteski aika yksinkertaisia ja mukavia eläimiä, niin sellaisen hankkiminen lemmikiksi saisi olla helpompaa kuin mitä se tulee mahdollisesti pian olemaan noiden talvikko- ja campbelli-kantojen tiivistyttyä ja sitten on vielä se hybridi-pelko, josta ei ole (kai) vielä otettu irti sitä hyötyä, että hybridejä voisi "hallita" jollain tavalla. Ja hallitsemisella meinaan sitä, että joku asiansa jollain tavalla osaava voi yrittää rikostovereiden kanssa vaikka linjata hybridit erilliseksi linjaksi kääpiöhamstereissa (johon menee tietty ikä ja terveys, että saa edes jotakin aikaan).

Phuuuh, mutta kunhan porisen. Kuitenkaan en ole saanut käsiini tietoa siitä, että hybridit olisivat sairaita tai vammaisia millään tavoin, joten ehdoton kielteinen suhtautuminen ei ole ainakaan omalla kohdalla se tapa millä niihin reagoin.
~Heke

GaneshaX

Mulle sanoi tuttu kauppias, että nää kaikki nykyiset on sekoituksia. Että 10vuotta sitten talvikko oli selvä talvikko ja cämpsy oli selvä cämpsy, mut nää nykyiset on kaikki sekoituksia.

Kauppa myy pelkästää kasvattajilta tulleita eläimiä, ei tukkueläimiä.

Tulipahan vaan mieleen taas kerran, että mahtaako täysin puhdasta olla olemassakaan enää...  :pihalla:
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki