• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kysymyksiä kääpiöhamstereista

Aloittaja Suskiotus, 16.07.07 - klo:19:08

« edellinen - seuraava »

Heli

#105
Paljas rintakehä on aika yleinen ongelma roboilla. Yleisesti se kai liitetään lihavuuteen, mutta itse olen huomannut ilmiötä myös hoikemmillakin eläimillä ja sitten taas on ollut hyväturkkisia plösöjä. Yleisintä kuitenkin kai tuo rintakarvoituksen harveneminen on iäkkäämmillä (yli vuoden ikäisillä) ja hieman pyöreämmillä otuksilla. Että ei siittä tarvi sen kummemmin huolestua.  :)

Sitten tuo cibin toinen ongelma niin onko mahdollista että jokin sapuska olisi turkkia värjännyt?
Destiny's hamsterit 2001-2009

blood.and.tears

#106
Meil on kans tolla paksummalla (suuri kokoinen niin pituudelta kuin leveydeltä, mutta ei kuitenkaan mitenkään kovin lihava) robolla rintakehä karvaton, mut sit tolla ikiliikkuja minirobolla ei. Joten ilmeisesti tuo toinen on sit vähän paksumman puoleinen.
Kotona tassuttelee
Cämpsyt Pilli ja Pulla
Puput Myrtti ja Tohveli
Maatiaiskisut MiuMiu ja Pantteri

cibi

#107
Omat roboni ovat paksun puoleisia ja yli vuoden ikäisiä joten  syy on varmasti se, tosin en pidä hamstereitani lihavina vaan isokokoisina.
Kaksi roboa ja gerbiiliä + kiinari poju :>

Poissa
11-13.7

Enkeli89

#108
Lainaus käyttäjältä: "Heli"Robon hajurauhanen ei likaannu juurikaan, niin kuin tuossa yllä jo kirjoittelinkin. Mä en ole varmaan koskaan muuta kuin näyttelyn takia vähän puhdistellut. Lähinnä siis yleensä vaan vatsakarvat alkaa kellertämään, se ei itse eläintä haittaa mutta näyttelyssä voi tulla noottia.
Tietty sit pitää puhdistaa jos sattuu likaantumaan, mutta ei sekään nyt mikään mahdoton homma ole.

Että ei nyt ainakaan sen takia kannata jättää hankkimatta jos laji muuten tuntuu sopivalta.

Elikkäs kun lauantaina olisi näyttis ja sain vihdoin kynnet leikeltyä-mitenkä uskallan niiden vatsoja putsailla? pumpulipuikolla ja vedellä?
Likaisia ne ei näytä olevan-karva vain hieman kellertää. ulkkiksessahan se taitaa olla jo aikas paljon näköä huonontava tekijä
enää neljä syrkkkiä, kaksi gerbiiliä, kolme karvaista kania ja kissat-liian moni rakas on nyt tähtenä taivaalla \":(\"

Heli

#109
No täytyy sanoa etten ole vielä keksinyt keinoa millä ne karvat saisi oikeasti puhtaaksi.  :D Kyllähän se peseminen vähän puhdistaa, mutta valkoiseksi taitaa olla aika mahdoton saada. (Tääkin kertonee jo että kyseessä EI ole pissaläntit vaan tali  :lol: )
Destiny's hamsterit 2001-2009

Enkeli89

#110
eli keltaisilta pilkuilta olisi voinut välttyä kun jo poikasesta asti olisi putsannut? noh-kokeilemaanhan sinne vain mennään :)

marjon special dalmatian keltapilkku robot :)
enää neljä syrkkkiä, kaksi gerbiiliä, kolme karvaista kania ja kissat-liian moni rakas on nyt tähtenä taivaalla \":(\"

Heli

#111
En usko että siltä voi välttyä. Tosin enpä ole koskaan kokeillutkaan poikasesta asti pestä.  :D Vaan eipä tuo nyt niin vakavaa ole jos turkki vähän on värjääntynyt.
Destiny's hamsterit 2001-2009

cibi

#112
Olen jo jonkunaikaa miettinyt että pitäisikös nuo kaksi robo neitiä erottaa ja monta kertaa olen ryhtynyt toimeen mutta kun välillä niin hyvin vierekkäin istuskelevat ja ovat niin en ole sitten raaskinut.
En ole varma onko muilla samanlaista mutta nuo 11 kk olevat neidit selättävät toisiaan jatkuvasti ja pienimmästäkin aiheesta - ok. Mutta kun selättäjä vaihtuu melkein joka kerta. Pomoa ei oikein ole, joskaan 100 % varma en ole sillä noita ei erota kovin hyvin toisistaan - ainakaan äkkiseltään. Tappeluja ei ole ollut ja kummallakaan ei ole eikä ole ollut haavoja tai muita.
Mitäs tässä nyt sitten tekisi?
Kaksi roboa ja gerbiiliä + kiinari poju :>

Poissa
11-13.7

blood.and.tears

#113
^ Meillä noi selätteli toisiaan kunnes yhdellä oli haava. Erotin purijan laumasta, kaksi jäi yhteen. Kunnes ilman varoitusta kaksikosta toinen oli niin pahasti purtu että piti lopettaa. (Verinen turkki, ajattelin et vien seuraavana päivänä lekurille, pesin robon selän kuivuneesta verestä ja huomasin et lopetus oli paras vaihtoehto - selässä oli tosi syviä pistohaavoja monta, sekä sentin kokoinen reikä josta roikkui nahkaa vielä. En edes tiedä miten 30 grammanen robo saa puolet isommalle kaverille tollasta jälkee aikaiseksi ilman että itsellä ei oo mitään jälkeä. Oli hyvin kuvottava näky. Mitään ennakkovaroituksia en ollut huomannut edellisenä iltana, ilmeisesti päivän / yön aikana oli tehnyt noi reiät kun edellisenä päivänä oli käsittelyn aikana ihan kuosissa.)
Kokemukset meidän laumaelämästä siis.
Cämpsyillä oli ihan selkeet merkit tappelusta - robot on selkeesti brutaalimpia toisiaan kohtaan. Kuitenkin sellaiset 2-3 viikkoa selättelyä cämpsyiltä kattelin, kunnes tuli hyvin pieni haava toiseen, jonka jälkeen erotin. Ilmeisesti robot teurastaa kaverinsa helpommin?
Edit: Niin ja piti sanoa, että mä en oo ainakaan millään konstilla saanut ton toisen robon karvat puhtaiks. On kokeiltu fairya, tavallista saippuaa, ruokaöljyä jne. Aina vaan maha keltanen. Tosin se hajustaa niin prkl:eesti että en ihmettele. Kämppä haisee jo samana päivänä, eikä ole siis pissan hajua, vaan ihan siitä että merkkailee tota reviiriään. Veljensä taas ei hajusta ollenkaan - kahden viikon siivousväli ei tunnu missään. Eikä maha ole ollenkaan keltainen.
Kotona tassuttelee
Cämpsyt Pilli ja Pulla
Puput Myrtti ja Tohveli
Maatiaiskisut MiuMiu ja Pantteri

cibi

#114
Eli erottaminen olisi järkevintä. Ihmetyttää vain kovasti se että kun ovat välillä sulassa sovussa ja nukkuvat aina vierekkäin. Chinchillahiekassakin pyörivät parittain.
Ja kun nuo ovat olleet kokoikänsä kahdestaan eikä ole tapelleet pahemmin.
Kaksi roboa ja gerbiiliä + kiinari poju :>

Poissa
11-13.7

Giasa

#115
Meilläkin on nuo robot pari kertaa erotettu, mutta kumma kyllä ne edelleen asuvat yhdessä, ja viimeisimmän erotuksen ja yhteen laiton jälkeen ei ole mitään sen suurempia kommervenkkejä tullut.

Ja tuohon hajurauhasen puhdistukseen; itse puhdistan vedellä ja perunajauhoilla. On toiminut 8)
[size=85]Ruudun takana Giasa, roborovskit Alfred ja Eevert, sekä gerbiilineidit Elyssiah ja Eleazar[/size]

Minski

#116
Oli sit pakko ostaa tänään meiän Federicalle kaveri :oops:
Töiden jälkeen menin käymään Citymarketin Fauniksessa ja siellä oli robosia, ja kiva kun eivät ole tukkueläimiä vaan liikkeen omia kasvatteja ja olivat kyllä hirmu kesyjä; myyjä vain nosti robon terrasta ja siinä se :)


Federicahan on siis mun oma kasvatti ja se asui äitinsä Sagan kanssa pitkään, kunnes Saga kuoli ja Federica jäi yksin ja se oli niin rassukka siellä yksinään, että nyt sitten päädyin ostamaan sille kamun :) Laitoin uuden tytön heti Federican dunaan ja tytöt oli heti kavereita, Federica otti tulokkaan vastaan upeasti :sydan Tuolla ne nyt nukkuu kylki kyljessä heinäpesässä :lov

Uusi tyttö sai nimen Senja Sanelma :D
Nimi tuli siitä, kun menin robon oston jälkeen Citymarketin elintarvikepuolelle ja siinä kassalla oli kuva kaikista henkilöllisyystodistuksista, jotka siinä kassalla käy ja sit niissä oli aina joku tyhmä esimerkkinimi kuten "Maija Meikäläinen" jne ja sit yhdessä kortissa luki Senja Sanelma ja heti mulla välähti, että siinä on robon nimi xD


Liikkeeseen jäi vielä Senja Sanelman 2 siskoa ja jokunen veli ;)
Hamsteriton tätä nykyä

Hamster

#117
Ajattelin ostaa kaksi poika roboa, niin kuinka ison dunan niille kannattaisi ostaa?

Tansku

#118
Hamster: Miniduna riittää, mutta ei robot varmaan pahakseen pistäisi hamster dunassakaan asumista :)

Itselläni kaikki robo-parivaljakot asuvat 70cm x 40cm terroissa.

nottura

#119
onko roboja aina ihan pakko olla kaksi? kun jos ei ole mahdollisuutta erottaa niitä..