• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Liian nuori hamsterin omistajaksi ?

Aloittaja ktaa_, 06.10.07 - klo:22:03

« edellinen - seuraava »

Mustikkamaan

#375
Diidah: siinä tapauksessa tän triidin keskustelut edes ole kohdistettu sinulle :) Tuollaisten juttujen puhelu tarkentamatta ylipäätään voi pahimmillaan johtaa siihen, että joku lapsukainen (jotka täällä kirjoittavat) ottaa sinusta vääränlaista esimerkkiä - kenties silläkin seurauksella, että perheen isäpappa vie luvatta ostetun hamsterin navetan taa. Eiköhän me kaikki täysi-ikäiset saada päättää omista eläimistä sen verran, ettei tarvitse tänne puolelle tulla "lesottamaan" lapsosille.

Minun mielestä on erittäin tärkeää, että vanhemmat käyttävät lemmikin hankinnassa vakavaa harkintaa eivätkä suinpäin tuikkaa vain rahoja kouraan että "hae pois". Jos aikuinen innostuu itsekin nopeasti, niin mikäs siinä, koska aikuisen vastuulla se eläin joka tapauksessa on.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Markka

#376
Isä menee tosi usein Bellan luo lässyttämään :D
Välillä uskaltaa silittääkin :)
Meillä asustelee: Yam Yam's Chamonix 'Nalle' pk musta s. 16.9-12
Novascotiannoutaja Myrock's Rum 'N' Coke 'Muru' s. 27.6-11
Paremmilla hamstrausmailla Bella lk musta vn s.13.9-10 k.15.9-12

Sabat

#377
Komppaan mustikkamaata!(:

diiah

#378
Kaikille muille siis teen selväksi, etten todellakaan kehoita tekemään niin kuin itse tein, jokaisen vanhemmat ovat eri tapauksia. Meillä ei isää enää ole, niin siitä ei mitään haittaa ole. Äiti on aina ollut eläinrakas, vaikka vähän epäileväinen elukoiden suhteen ja niiden hoidon.

Joten näitä viestejä lukeville sanon, että kysykää ensin vanhemmiltanne. Vakuuttakaa ne siitä, että tulette hoitamaan hamsterin ja, että se on helppohoitoinen. Sekin meinaan tepsi meillä vielä ja vielä se, että hamsteri ei vie kauheasti tilaa eikä pyöri jaloissa tms. Toivottavasti kukaan ei nyt ota esimerkkiä, enpä tullut ajatelleeksi kun töpöön kirjoitin...

[size=80]Talvikko uros Paarma Amuli. "Paarma"
Synt. 20.12.2010[/size]

Ansku C:

#379
Sain sen synttärilahjaks, elien <3

Yks syyrialainen ?

Nimi: Vilhelmina \'\'Vilma\'\' ?
Sp: Naaras
Väri: pk musta kilppari
Syntymäpäivä: 10.5.2011

Alice

#380
Oi apua ;--D
Nyt sitten satuin ostamaan Marielle uuden terraarion, ja tuli toinen terraario kaupan päälle ;--) Nyt pitäis saada äidin suostumus uuten hamsteriin ;--)
Kun uusi kissa on ainakin ehdoton ei, ja uutta hamsua olen pari kertaa kysynyt :--) Ehkä nyt tärppäisi, kun on tyhjä terrakin huoneessa ;---D
Sanoi että saan pitää terraarion, jos se saa yhen mun hyllyn; mutta olisko se niin avokätinen et ostais mulle hamsun :-/ ?

Ottaisin varmaankin Talvikon (taas ;--D), tai sitten 2 Roboa; jotka mun piti alunperin saada, mutta ostettiinki talvikko ;--)
[size=85]Goldiloc\'s Mansikka Marja "Marie", Talvikko, 13 kk, pähkinäahmatti[/size]
[size=85]Puliseva Pontso "Pontso", Syyrialainen, 4 kk, vilkas söpöliini[/size]

[size=200]?[/size]
[size=65]rip Sky kissa, 3 vuotias[/size]

Joku

#381
Nooh, lueskeltuani jonkin aikaa hamsterinhoito-ohjeita ja foorumia tulin siihen tulokseen että hamsteri, erityisesti talvikko olisi minulle sopiva. Sitten rupesin näyttelemään äitille talvikon kuvia ja selostin sen hoidosta(tietoa hain ja haen vieläkin koko ajan täältä), kerroin myös maksavani hamsterin ja sen asunnon rippirahoillani  :P  Ja sanoin vielä suoraan että se ja isä saa auttaa hamsterin ruuan, purujen yms. maksamisessa.
Äitiä kyllä vähän kummastutti kun halusin hamsterin, niitä kun pidetään jyrsijöinä jotka eivät välitä tuon taivaallista omistajastaan ja eivät missään tapauksessa herää ennen yötä  xD Mutta äiti kuitenkin suostui tultuaan siihen tulokseen että hamsteria kyllä hoidettaisiin ja rakastettaisiin.
-Vkh talvikko Pekka-Top  ?, tutummin Toope 3.8.2010-21.6-2012
-Syyrialainen Jemma Peteriina ? s9-10.2011
-Maatiaiskissat Eero ?, Vilkas ? ja Noora?  26.7.2011
-Risteytyskani Juuso ? s. joskus talvella vuonna 2003

Alice

#382
Sainhan mä luvan :--D Piti vain sanoa; mä haluan jotain pientä. Ja sen jälkeen ehtona oli se että maksaisin sen itse ;---) Kaikki tavarat ja muut ois mun kustantamat; ruoka, vesi & purut äidiltä ;--)
[size=85]Goldiloc\'s Mansikka Marja "Marie", Talvikko, 13 kk, pähkinäahmatti[/size]
[size=85]Puliseva Pontso "Pontso", Syyrialainen, 4 kk, vilkas söpöliini[/size]

[size=200]?[/size]
[size=65]rip Sky kissa, 3 vuotias[/size]

Deesa

#383
Vihdoin tänään meille muutti talvikko poika, Sulo! :3 <3
RIP vkh tv Sulo, 22.6.2011-3.9.2011 ?

Nonna

#384
Täysi-ikäisyydestä on se ilo, ettei tarvitse vanhempien lupia. Puolisoa jouduin kyllä vähän suostuttelemaan. Lapsenkaan ei tarvinnut kerjätä.  ;)
Ensimmäiset hamsterit sain noin 10-vuotiaana. En muista, että olis kauheasti tarvinnut suostutella. Harmi vaan, kun sillon ei ollut nettiä ja eläinkaupasta myivät kaksi syrkkiä samaan häkkiin tietämättömälle. Olivat viela kaiken lisäksi tyttö ja poika, joka selvisi sit myöhemmin...
Nyt uudella kierroksella olen onneksi valistuneempi.  :)

Niiskuneiti

#385
Itse olin 10 w kun sain ekan hamsterini.. voin sanoa etten ollut mikään vastuullisin hamsterin hoitaja mutta ei siitä sen enempää..   :| 11-12 w on kai ihan sopiva ikä hamsterinomistajaksi mutta vanhempien vastuussahan hamsteri silti on.  xD
? Vkh talvikko Friia RIP 18.6.2013 ?
? Gerbu Huli RIP  ?
?  Gerbu Vili  RIP 22.4.2013 ?
? Vkh talvikko Vilperi RIP 16.3.2013  ?

naaw_

#386
Itse olin suunnilleen 9 vanha =)
- Silver Lining Bear ("Aatu")
- Heart Of Gold Bear ("Oiva")

Sahapukki

#387
Mm..., no miten sen nyt ottaisi?  :mrgreen: Mä sain ensimmäisen hamsterin, kun olin 10-vuotias, tietenkin äiti autteli hamsterin kanssa, varsinkin jos jotain ongelmia tuli, hän osti ruoat ja oli muutenkin rakas tukihenkilöni! Ja onhan se vieläkin! Nyt pian täytän 15-vuotta, ja mielestäni minulla on enemmän kykyjä tähän hommaan. Omistan 7 hamsteria, ja poikasiakin ollaan teetätetty 2 kertaa nyt viime vuonna, ja varmaan kun olin pienempi n. viiden vanha, oli silloinkin satunnaisesti jyrsijöillä poikasia, mutta äitihän niistä huolehti! Ainakin olen nyt viiden vuoden aikana ruennut ymmärtämään, että hamsterit vain täyttävät elämäni, ja tuskin niihin tulen kyllästymäänkään.

Jos olet mielestäsi tarpeeksi kyvyllinen (  :)  ) omaan hamsteriin, niin se on sitten sinun päätös!
Ylpeä, kolmen hamsterin omistaja :-)

Nanda

#388
Mun lapset on 5- ja 6-vuotiaat ja täytyy todeta, että on tosi paljon lapsesta kiinni onko kykeneväinen edes käsittelemään vielä kovin nuorena hamsteria tai muuta pientä eläintä.

Lapseni ovat luonteeltaan hyvin erilaisia, toinen on harkitseva, rauhallinen ja järjestelmällinen, toinen puolestaan melkoinen menopeli höösääjä. Vilkkaan lapsen kanssa on pitänyt olla todella tarkkana hamsujen käsittelyn suhteen, hän kun keksii alta aikayksikön kivoja "leikkejä" hamstereille, milloin tosiaan mihinkin nukkekotiin prinsessaksi eläin "päässyt".  :shock:  Rauhallinen neiti puolestaan oppi kertaharjoittelulla hamsterin käsittelyn.

Lapset ruokkivat innokkaasti hamstereita ja myös pesevät häkit reippaasti heti kun vain sanon, että se olisi hamsun häkkien siivousaika. Tosin se vipeltäjätytär huiskii vähän fiiliksen mukaan siinä seassa, kun taas toinen lapsi hinkuttaa kaiken hyvin huolellisesti.  :)

Rakkautta ja seuraa hamsterit ovat saaneet paaaljon enemmän kuin jos niillä olisi vain mut. Toisaalta hamstereiden rauhan kannalta on erittäin hyvä, että lapset ovat puolet ajasta tässä ja puolet toisessa kodissa, sillä muuten sitä huomiota saattaisi tulla vähän liikaakin. Tai sitten kiinnostus loppuisi kokonaan, kun hamsterit olisivat koko ajan läsnä. Luulen, että hamsuihin "sitoutumiseen" vaikuttaa noiden pienten lasten kohdalla aika paljonkin se, että niiden tapaamista pitää tasaisin väliajoin odottaa. Ehtii tulla ikävä pikku murusia.

Minun käy sääliksi sellaisia lapsia, joilla ei ole eläinkaipuisia vanhempia. Itse sain ensimmäiset hiireni 6-vuotiaana ja siitä lähtien aika tasaisesti erilaisia eläimiä, sillä äitini ei voinut vastustaa suloisia otuksia.  :)
Minusta lasten on oikein hyvä oppia ottamaan pienempänsä huomioon. Ymmärtää elämän arvo ja saada rakastaa karvaista luontokappaletta. Muistan omasta lapsuudestani, että lemmikit ovat olleet upeita ystäviä, kun muu maailma vanhempia myöden on potkinut päähän.  :lov

Tuo harkitsevaisempi lapseni haluaa usein nukahtaa hamsterihäkin viereen. Hän sanoo, että hamsterin touhujen seuraileminen on rauhoittavaa.  :lov

Hamsu-hullu

#389
"Mä taisin olla 10.v ku Sulevin sain. Ei meillä oo äitin tarvinu millään lailla osallistua sen hoitoon,koska itse olen aina hoitanut. Siivonnut häkin kerran viikossa,laittanut joka ilta ruuan,rakennellut kaikenmaailman virikkeitä jne. Äitin ei oo koskaan muuta tarvinnut tehä muutaku jos oon ollu useamman yön poissa kotoa äiti on laittanu ruuan ja vaihtanu veden."

Joo mulla kans sama sain 10v:nä ekan hamsun ja hyvin hoidin, en menny herättään keskellä päivää ja kaikki ruuat+vedet yms. hoidin kuntoon.
Edesmennyt Delfoin Öinen Hiipijä, Nökö
pk kyyhkynharmaa naaras