• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Hamsterin kesyttäminen

Aloittaja Peikko, 09.10.07 - klo:19:26

« edellinen - seuraava »

hamster dance

#45
meillä täällä on ihana pieni neiti


tässä tietoo siitä jos haluutte:LK naaras creme todella vilkas ja ei oikeen tule kädelle miten voisin kesyttää tuon säikkyvän ja nopean neitini! :lov
KLIKKAA JA AUTA MINUA JA HAMSTERIANI NEKKUA!http://www.pointshop.fi/?MyPet=2791908

Molla

#46
No niin, elämäni ensimmäinen hamsteri kotiutui lauantaina.  :lov
Pikkuinen tuli kasvattajalta ja oli valmiiksi käsikesy. Ongelma vain on että minä olen niin arka ja kokematon vaan "nappaamaan" talvikkoa muoviterraariosta. Suoraan kämmenelle tuleminen ei vielä luonnistu. Ajattelin seuraavaksi testata lautasella nostamista ja täten rauhoittaa tytön oman reviirin. Olen vaan niin malttamaton!  xD Tyttö on nukkunut suurimman osan näistä päivistä eikä ole hirveästi näyttäytynyt pesän ulkopuolella. Pitää yrittää nyt rauhoitella tätä omaa tohinaa.  :)
[size=85]talvikko, helmiäissafiiri, synt. 09/2008[/size]

Jenniliini82

#47
aika hyvin meidän talvikko vain kesyyntyi, ollut nyt n. puoli vuotta meillä ja ei pelkää yhtään kättä ja käy hakemassa namupalan, mutta eipä nyt kamalasti muuten välitä käsittelystä. Yleensä kädessä ollessaan on liikkeellä. Mutta kiinnostunut aina on kädestä kun se tulee lähistölle. alussa oli myös kovin arka eikä paljoa näkynyt dunassa, nykyään tulee heti esiin kun kuulee äänen. kesytin ihan vessarullan avulla, otin dunasta toiseen laatikkoon ja välillä otin sieltä rullan avulla kädelle, niin että hamsun on pakko tulla rullasta käteen. omalla reviirillään(dunassa) se vihaa kättä ja puree...ei siis ole reviirille tulemista  xD  
nyt uusi kesytys edessä kun talvikko tyttö tuli pari päivää sitten... arkajalka on...

Möfö

#48
Lainaus käyttäjältä: "paivi2405"En tiennyt minne osioon tämä kuuluisi... :huh  elikkäs meillä nyt hamsteri ollut vajaan viikon. tulee haistelemaan kättä, mutta ei ole ottanut mitään syötävää vielä kädestä, ei vissiin vielä luota minuun? nyt tässä kahtena iltana kun olen siirtänyt hamsun pienempään boxiin totuttelua varten, niin siellä on koko ajan "kahdella jalalla", yrittää hulluna pois boxista :shock: välillä kyllä tullut haistelemaan ja vähän on jalat jo käynyt käden päällä :D Olen pari kertaa myös yrittänyt vähän nostaa, mutta pyristelee kyllä voimakkaasti itsensä pois kädestä, jatkanko silti sitä harjoittelua, vai odotanko että tulisi ensin kädelle, tai ottaisi jotain syötävää minulta? Sitten kun olen laittanut sen omaan dunaan, niin alkaa pakonomainen kattokaltereissa kiipeily, joka toistuu aika kauan. Mietinkin onko kesytysharjoittelut hamsterille stressaavia sessioita, joita se sitten purkaa tuolla tavoin? kiitos jos viitsitte vastailla... :lov yritin kyllä etsiä vastaavaa, mutta en mistään löytänyt :(

Meillä menee just samalla lailla. On purru mua kaks kertaa, ekana ku pikkasen herätin sitä ja toisella kerralla kun olin ottamassa yhtä kiveä pois niin se oikein niinku "hyökkäs" mun käteen.  :shock: Onkohan jotenkin huolestuttavaa? Ja kesytyksestä vielä että vien sen aina pahviputkella/laatikolla vessaan jossa pidän sitä sylissä jonku aikaa ja sitten vien takaisin. Näissä tilanteissa jos oon vähänki pitempään sielä vessassa niin hamsu alkaa kauheen villiks eli vauhti alkaa nopeentua niin että ei meinaa kädessä pysyä. Ja aina pitää ns. napata hamsteri lattialta ja tuntuu vähän että ei oikein taida tykätä tästä. Tätä on nyt jatkunu pikkasen alle viikon.
[size=85]Yksi rakkaus parantaa sata surua

? Syyrialainen Väinö
*09.09.2008 ~ 11.12.2009 ?
? Syyrialainen Vilho  
*08.11.2009

? Talvikko Valma
*05.02.2011
[/size]

Immu

#49
^ Ei kannata herättää hamsua kun se nukkuu niin se ei pure. Et varmaan itsekkään tykkäisi jos herätettäisiin kesken unien? :pihalla:
Ja toisella kerralla se varmaan puolusti omaa reviiriään.
[size=85]? Susa-Erma´s Launo \'\'Eeli\'\' 7/10
? Gothic Girl \'\'Hertta\'\' 8/10[/size]

Möfö

#50
^Sillon ajattelin ku oli jo keskiyö että vois pikkuhiljaa herätä että saisin vähän käsiteltyäki ennen mun nukkumaan menoa etten mä nyt ihan keskipäivällä ala Miloa herättämään. Ajattelin vaan mainita että ei tuu musta vääränlaista kuvaa...
[size=85]Yksi rakkaus parantaa sata surua

? Syyrialainen Väinö
*09.09.2008 ~ 11.12.2009 ?
? Syyrialainen Vilho  
*08.11.2009

? Talvikko Valma
*05.02.2011
[/size]

Tunturisusi

#51
Uusi tuttavuus Markku (talvikko) on nyt vähän alle kahden kuukauden ikäinen, tuli meille hiukan alle viikko sitten.

Pari päivää sitten laitoin sen laatikkoon, jossa oli yksi piilopaikka. Laskin käden sinne ja tämä tuli tutkimaan sitä. Mutta kun Markku rupesi näykkimään, niin oli pakko vähän väliä nykiä kättä pois. Tiedän, niin ei pitäisi tehdä, pelästyä jos se nyt vähän maistaa. Mutta kun on pelko siitä, että se nappaakin kunnolla. (Silloin kun syrkki Kasper puri, koko sormi oli vartin puutunut ja semmonen tönkkö.) Tuntuu inhottavalta, kun hamsu maistelee sormea. Eli se ei pelkää, tulee rohkeasti, ensiksi nuuhkii kättä, sitten rupeaa näykkimään ja entistä kovempaa puremaan.

Kasvattajalta saaduissa hoito-ohje -papereissa lukee, että kaikki sieltä lähtevät ovat kesyjä, samoin Marika sanoi niin kun kävin hakemassa Markun. Nätisti istua löllötti Marikan kämmenellä, eli siis kesy pitäisi olla.

Tänään laskin varovasti käden dunaan, tuli siihen puremaan. (Reviirinpuolustus, ai now.) Hetken päästä se kiepsahti selälteen ja piti sähinä-ääntä. (Kun olin ottanut käden jo pois. x_x')

Kaverini Noora koppasi otuksen rohkeasti dunan pohjalta käteen, kädessä sitten oli ihan nätisti, antoi silittää ja pitkin käsiä kipitteli. Kädessä siis käyttäytyy hyvin, ongelma taitaa lähinnä olla se, että miten sen saa tulemaan vapaaehtoisesti kädelle?

Markku on siis rohkea, ruokaa pystyy ojentamaan (sormilla, ei kädeltä) ja hyvin noutaa. Pitäisikö laittaa ruokaa kämmenelle ja odottaa että se tulee hakemaan? Vai jollain toisella tavalla? Noora kesytti oman talvikkonsa aikoinaan sillä tavalla, että rohkeasti nosti sen ilmaan, laittoi kämmenelle ja laski alas. Itse en meinaa uskaltaa noukkia sitä noin vaan.

Helppiä kaipailisin. ó___Ò
[size=85]>> Tuntsari rapisee täällä.
>> Kämpillä lyllertää Pumpkin\'s Scary Skeleton aka Markku-Emppu. (aka Sieni >33)
>> In Memory
? Jesse, lk syyrialainen
? Kasper, lk syyrialainen, 11.06.2006 - 06.10.2008
[/size]

Molla

#52
Itse olen kanssa tuskaillut omani kanssa samalla lailla. Tyttö on käsikesy mutta itse poksista pois saanti on ollut hankalaa. Vaikka olen tahdonvoimalla yrittänyt nitistää itseäni niin silti säpsähtelen ja nyin kun toinen maistelee kättä. Tänään tapahtui todella paljon edistystä.  :lov  Tyttö on erittäin perso maapähkinöille joten koulutan sitä niillä. Ojennan pähkinää että toinen saa rauhassa haistella, sitten laitan pähkinän kämmenelle ja käden poksin pohjalle.  :)

Kyllä se siitä!
[size=85]talvikko, helmiäissafiiri, synt. 09/2008[/size]

Möfö

#53
Mulla alkaa menemään hermot. 4 viikkoa on tässä käsitelty, eikä minkäänlaisia tuloksia. Tänä aamuna taas puras ku satuin vahingossa laittamaan käden liian lähelle sen suuta. Edelleen ryntää hirveellä vauhilla piiloon tai sitten hyppää selälleen kun yritän koskee dunassaan. Ulkopuolella sitten sen kyllä saa sillälailla "väkisin" suljettua syliin mutta siitäkin rimpuilee pois. Kauanko tähän vielä menee...?

Pitäskö mun alkaa sille tarjoomaan ruokaa kämmeneltä, vaikka se tuntuuki mahottomalta idealta? Vai pitääkö nyrkki vaan tunkee dunaan ja antaa sen purra ja näyttää silleen että ei auta purra? Ei oikein houkutele mutta mulla ihan tosi alkaa menee hermot...
[size=85]Yksi rakkaus parantaa sata surua

? Syyrialainen Väinö
*09.09.2008 ~ 11.12.2009 ?
? Syyrialainen Vilho  
*08.11.2009

? Talvikko Valma
*05.02.2011
[/size]

Sohvi

#54
Sain hamsun.. tämä on vielä ´poikanen ja olisi hyvä aika totuttaa sitä..Yritinpäs tänään vähän kesyttää sitä. Mutta ongelmana on se että se hyppii pois ? KEsyyntyyks se sitte ku sitä on vähän aikaa jo totuttanu ?  :cry:  pliis tartten apuu ´!
Illusion & Dream "Choco" lks normaaliumborous

sööhvi

Ritu

#55
Tunturisusi ja Molla: Kannattaa poimia talikot vessapaperirullan hylsyllä terrasta. Niin olen tehnyt aina kämpsyjeni kanssa ja se toimii hyvin. Säästyy turhilta puremilta :).

Möfö: Ei kannata päästää hamsua puremaan. Jos se uhkailee, vedä kättä vähän taakse. Puhu sitten rauhoittavasti. Odota että hamsu rauhoittuu, eikä sitä enää pelota. Sitten voit taas lähestyä. Jos hamsu taas uhkailee, toista sama. Muista ettei se uhkaile turhaan, vaan se todella pelkää sinua. Muuta neuvoa ei ole kuin olla kärsivällinen ja rauhallinen. Puhua paljon rauhottavalla äänellä ja yrittää totuttaa pientä käsiin. Hetki aina kerrallaa, ja vain jos se ei uhkaile sinua. Esim. vapaana juostessa poimi välillä käsien väliin, päästä samantien pois. Poimi uudestaan, päästä samantien pois. Ennenkuin hamsu rupeaa rimpuilemaan. Varmat ja rauhalliset otteet täytyy muistaa. Pureva syrkki on kyllä vaikea homma, ne kun eivät helpolla pure.

Ruuan tarjoamista kädestä en itse pidä tarpeellisena, hyödyllisenä tai kannattavana. Arka hamsu harvoin haluaa ottaa kädestä mitään herkkua. Ja siinä vaiheessa kun uskaltaa, ei enää ole tarpeen. Pahimmassa tapauksessa alkaa puremaan koska odottaa kädessä olevan herkkua (ei syrkit yleensä, myönnän). Joillain hamsuilla saattaa toki toimia, mutten usko että tuossa tapauksessa.

Tapsu-hamsu99: Kyllä se siitä kesyyntyy aikanaan. Ole vain kärsivällinen ja rauhallinen otteissasi. Lue tämä ketju huolella läpi. Nuo niin sanotut "kirppuikäiset" hamsut tosiaan loikkivat täysin päättömästi käsistä. Iän myötä tuo ominaisuus jää pois. Muista käsitellä hamsuasi aina lähellä lattiaa/sänkyä, ettei tipu korkealta. Mielellään paikassa josta hamsu ei pääse hukkaan, vaikka maahan päätyisikin. Sänky on siitäkin hyvä että on pehmeä. Kunhan et päästä sitten pientä putoamaan sängyltä lattialle.
- Riikka

Sohvi

#56
okeij :mrgreen:
Illusion & Dream "Choco" lks normaaliumborous

sööhvi

Ritu

#57
Kyllä se on taas yhtä hassua käsitellä kirppua, kun ei ole vähään aikaan tarvinnut. Mei on kyllä täysin kesy (suuri kiitos kasvattajalle), mutta tuppaa säntäilemään ja pomppimaan kirppujen tavoin aina välillä  :D . Pitää muistaa taas pitää aina lähellä maata hamsua. Osittain johtuu ilmeisesti meidän tottumattomuudesta toisiimme. Kotona kasvattajalla oli kuulemma pysynyt hyvin käsissä. Kyllä se tästä kun tutustutaan toisiimme. Pitää ottaa tänään tyttö eteiseen tutustumis hetkeen.
- Riikka

Yökyöpeli

#58
Nuori hamsteri on aina nuori hamsteri eli ei se että kasvattaja on käsitellyt poikasta tee siitä "elotonta" otusta joka ei koskaan tee mitään pomppuja tai näykkäise tm. Kiinareilla olen ainakin huomannut sen että ne kyllä tottuvat minun käsittelyyn mutta saattavat uudessa kodissa olla aluksi melkoisen mahdottomia  :mrgreen:
Monesti näykkimisongelmaa tuntuu olevan nimenomaan siinä kohtaa kun halutaan että hamsteri itse kiipeää kädelle. Hamsu tulee nuuskuttamaan kättä ja päättää maistaa onko sormet kenties syötäväksi kelpaavaa. Meillä pääsääntöisesti hamsut kaapataan asumuksesta rauhallisesti mutta tukevalla otteella syliteltäväksi eikä niiltä kysellä tulisivatko vaiko eivätkö.
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku.

www.freewebs.com/yokyopelin

niiisku

#59
sain pari päivää sitten tyttösyyriksen : ) se oli ekana päivänä toooodella villi! ei mitään sanaakaan että olisi muka käteen tullut! jos äänikin kuului niin meni heti piiloon ; ) tokana päivänä oli vähän rennommin ja kaiveli innokkaasti häkkiä mutta pelkästi kättä kuin hullu  :haha  nyt, kolmantena iltana lyyli söi kädestäni! laitoin sormille vähän lihapilttiä ja lyyli tuli haistelemaan ja nuoli sitä! kädestäni siis! olen niin onnellinen  :lov lyyli on kyllä maailman ihanin ja vielä mä sen kesytän oikein sylilyyliks   xD  :sydan  kyllä se yrittäminen palkitaan! ei lyyli vielä käteen tule, mutta ainakin haistelee ja ei pelkää niin paljoa. se vaan on niiin sulonen että tekisi mieli ottaa syliin, mutta helpommin sanottu kun tehty :D
[size=85]? Syyrialainen Lyyli, Pk Cinnamon ~3.10.2008[/size]?