• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kysymyksiä syyrialaisesta, osa 2

Aloittaja Lilli&Repe, 27.04.10 - klo:11:51

« edellinen - seuraava »

Mustikkamaan

#135
Vastasinkin tuolla asiantuntijapuolella Hennille.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

oonä,,

#136
Saako hamsuille antaa kaurakeksiä, jossa ei oo yhtään suolaa, ja se on vähäsokerrillista (mitenköhän tuokin '' sokerillista '' kirjoitetaan :D)
Talvikko, Viivi <3 c(]
Pikku-Kasper Syrkki <3 ]
Koiruliini Lulu <3 (]

R.I.P Robotytöt Siiri ja Krisse ;<

yuki

#137
Lillin tavoin minäkin rohkaistuin tänne vasta nyt, vaikka hamstereita olen "harrastanut" jo pidempään. Moi kaikille! :mrgreen:

Minulla on syyrialainen hamsterinaaras, Coco 15 kk. Cocosta on viimeaikoina tullut unelias, vaikka ennen se oli todella vilkas ja leikkisä. En näe sitä melkein koskaan ulkona pesästä ja sen vähänkin ajan minkä se on hereillä, se ei ole samanlainen riehuja kuin ennen. Tiedän, että useilla hamstereilla on tapana olla unikekoja, mutta meidän Cocon tapauksessa tämä ei ole normaalia. Uneliaisuudesta huolimatta se on muuten ok; ruoka maittaa eikä ulkoisesti näy mitään normaalista poikkeavaa.

Voisiko Cocon luonne olla muuttunut, koska se on nyt yli vuoden - jos se on vaikka päättänyt jättää lapsuuden leikit taakseen? Vai voisiko Cocon käytös johtua talvesta? (Eräs kaverini ehdotti sellaista syytä.) Toivon kovasti, ettei se ole taas sairaana. (Cocolla oli kesällä yleisinfektio ja se sai antibioottikuurin.)
Coco 1.11.2009-13.10.2011, lepää rauhassa pieni. ?

Sirpa

#138
En osaa satavarmaa vastausta antaa Yukin kysymykseen, mutta omalla kohdalla Katariinan kanssa kävi aikoinaan samalla tavalla, se rauhoittui kovasti vähän yli vuoden ikäisenä vaikka sekin oli nuorempana yhden sortin riekkupetteri. Samalla se myös laihtui jonkin verran. Olin vähän huolissani, mutta toisaalta ajattelin että eipä se ole enää mikään ihan nuori hamsteri.
Syy käytökseen oli kuitenkin ikävä, Katariina kuoli 1v 4kk ikäisenä sydänvaivoihin. Varsin luultavasti tätä edeltänyt rauhoittuminen ja passivoituminen johtui niistä. Sydänvaivoille ei kuitenkaan voi tehdä mitään, oireita voi helpottaa pienellä määrällä Disperiniä tai vastaavaa (Satumetsän sivuilta löytyy ohjeita), mutta se vain helpottaa oireita, ei poista itse ongelmaa.
Ikävä tietysti kertoa tällaista, toivottavasti Cocolla ei ole samaa ongelmaa vaan että se on vain tajunnut olevansa hillitty ja arvokas hamsterirouva  :)
(ps. Onko Coco sama Coco, joka oli viime keväänä PetExpossa? Musta valkonauhainen tai musta valkokirjokilppari tyttö? Minä olin se joka sitä ihasteli matkalla junalta messukeskukseen)

Ken_G

#139
Meidän edesmennyt Topi, joka oli nuorena varsinainen dynamo ja ikiliikkuja myös, rauhoittui ja rupesi mystisesti unikeoksi 1 v 2 kk iässä. Sitä ei enää juuri näkynyt liikkeellä kuin myöhään öisin, ja saattoi mennä useampi päivä ettei herrasta näkynyt ilta-aikaan nenänpäätäkään.

Epäilin myös sydänsairautta silloin, koska se oli muuten kaikin puolin normaalissa kunnossa ja ruokakuppi tyhjeni joka päivä. Mitään syytä tuolle rytminmuutokselle ei kuitenkaan koskaan selvinnyt, ja vanhoilla päivillään Topi jopa hieman uudelleen aktivoitui.

Topi löytyi dunastaan vanhuuteen pois nukkuneena reilu kuukausi sitten, ja ikää sillä oli melkein 2 v 4 kk.

yuki

#140
Veittekö te hamstereitanne eläinlääkäriin tuossa vaiheessa, vai voiko ne eläinlääkärissä selvittää tuota sydän-juttua mitenkään?

Sirpa, kyllä kyseessä on sama Coco! :)
Ken_G, Topi nukkui pois todella kunnioitettavassa iässä. Toivottavasti Cocokin eläisi yhtä pitkään!
Coco 1.11.2009-13.10.2011, lepää rauhassa pieni. ?

Ken_G

#141
Ainakin oman kokemukseni mukaan eläinlääkärit lähinnä esittävät suuntaa-antavia arvioita eläimen yleisen olemuksen ja oireiden perusteella, ei tuon sydänjutun toteamiseen taida mitään erityisiä testejä olla ainakaan jyrsijöille. Oireita voi pyrkiä arvioimaan itsekin, tuolla on hyvä kuvaus (linkki Sairaudet, kohta 4.4.2.):

http://www.kolumbus.fi/satumetsan/

123

#142
Terve kaikille.Minulla on ollut hamsu vasta pari kuukautta. :)

Sabat

#143
Tervetuloa foorumille 123.(:

yuki

#144
Tervetuloa 123! Mäkin vasta aloin käyttämään tätä foorumia. Millainen hamsteri sulta löytyy?
Coco 1.11.2009-13.10.2011, lepää rauhassa pieni. ?

Nitta

#145
Mun syrkki ei syö koskaan kaikkea ruokaa?haluaisin kysyä että johtuuko se siitä että on pahaa vai jostain muusta :pilvi: ?
Alpo<3
RIP Biggeri<3
Konni<3

Lulukki ;)

#146
Meilläkään ei syödä heti esim piltti kestää päivän ja puol  ;)   Ihan normaalia
Lulu Maailman Suloisin ihme ]

Rossu

#147
Jotkut vaan nirsoilee välillä tai sitten ei vaan syö heti ruokaansa. Ei meilläkään ihan aina heti kupille rynnätä :)
Syrkkipoitsu Locking Up The Sun "Leevi", lks blondi (26.11.2010)

Muistoissa]Talvikkotyttö Milla, normaali (29.7.2008-16.12.2010)[/color]
Syrkkineiti Lilac"Lili", pk keltainen umborous

Insku

#148
hei, tää taitaa olla aika tyhmä kysymys, mutta käytättekö syrkeillä semmosta kaneille ja marsuille tarkotettua "isoa puloa" vai semosta hiirille ja kääppäreille tarkotettua "pikupulloa"? jos joku tosta nyt ymmärsi mitä tarkotin xD
oli pakokorjata kirjotus virhe

Jos sinulla on yksi ystävä, olet sinä rikkaampi kuin jos sinulla olisi satatuhatta ihailijaa

kissaihminen

#149
Riittäisikö syrkin häkiksi vanha rottien lomahäkki(iskä tehnyt itse pellistä, hän on peltiseppä. Vain häkin etureunassa on verkkoa, muut reunat ovat umpinaista peltiä), jonka mitat on 70cm x 45cm, korkeutta on n. 50cm? Etureunan verkko ei ole kovin tiheää, mutta se on "kaksinkertaista". Häkissä on tavallaan kaksi kerrosta.