Yleinen pulina poikasten teettämisestä osa 2

Aloittaja ammie, 25.10.08 - klo:17:49

MortimerRiddle

Tuli sellaista mieleen, että mahtaisiko jotain tilastotietoa olla jossain esillä vuosittain syntyneistä rekisteröidyistä hamsteripoikueista lajikohtaisesti?
Suffeli-talvikko, s. 14.10.13

Lainaus käyttäjältä: MortimerRiddle - 27.01.14 - klo:21:25

Enpä ole ainakaan vielä törmännyt sellaiseen. :icon_smile:
Mielenkiintoistahan tuo olisi, mutta rekisteripapereiden ollessa yhä nimenomaan papereita, se vaatisi aika paljon käsityötä. Riippuen tietysti paljonko tietoa kustakin poikueesta halutaan... vai meinasitko ihan montako poikuetta rekataan vuodessa per laji? (Joskushan rekataan vain yksi tai kaksi hamsua per poikue, joten nämä jäisivät ulkopuolelle.)

MortimerRiddle

Kiinnostaisi siis tietää kuinka monta rekisteröityä hamsterin poikasta kussakin lajissa syntyy meillä Suomessa vuosittain.  :icon_smile:

edit: miksi ihmeessä rekataan vain 1-2 poikasta per poikue?
Suffeli-talvikko, s. 14.10.13

Eve87

Jos kasvattaja ei rekkaa, niin se rekkaus jää sitten omistajalle, joten siitä se tulee  :mhappy:

Tuhnutin

En tiedä liittyykö tänne, mutta kuinka kauan teidän syrkeillä kestää synnyttää, tai monentena päivänä siis ? :D Meillä on nyt tiine naaras joka ei ole 17 päivään mennessä synnyttänyt. Milloin pitäisi huolestua? Kiitos :)

Eve87

^ vastasin sinulle asiantuntijat puolelle tästä.  :mhappy:

gimlixx

En tajua miksi kaikki syrkkinaaraat heittäytyvät yhdellä kertaa hankaliksi... Ensin yksi ei tiinehdy, ei sitten millään, vaikka ihan selkeät kiimat näytti.
Toinen lemuaa niin, että taju lähtee, mutta häntä ei vaan nouse. Ja uros saa selkäänsä.

Antoisaa tämä kasvatus.

Eve87

^ mullakin tässä oli neljä astutuskertaa ennenkuin tuo nyt näyttäisi, että ei ole kiimaa. Turhauttavaa välillä tosiaan.  :icon_neutral:

mirauh

Mitenkäs ootte tehneet poikkeuksia jalostuseläimien kanssa. Jos sisaruksilla on ollut jotain moitittavaa rakenteessa (tai muussa vastaavassa, hännässä tms). Oletteko karsineet koko poikueen kasvatuskäytöstä tällöin?

Mullehan sattui syntymään poikue jossa noin 6/8 poikasesta oli enemmän tai vähemmän mollottavat silmät poikasina. Kävin eläinlääkärissä ja sain tuomuon: löysä luomirako. Ei vaikuta lemmikkiominaisuuksiin, mutta nimeonomaan mollottavia tapauksia ei suositella kasvatuskäyttöön. Jätin kotiin poikasen seurattavaksi, ei kuitenkaan poikueen pahimpia mollottajia. Nyt kotona oleva poikanen kasvaa ja kehittyy, ihan silmää miellyttäväksi tapaukseksi. Silmä ei mollota enää mun mittapuulla. Arvon ja mietin tässä päivittäin että voisiko hamaan tulevaisuuteen suunnitella sille jälkikasvua vai ei. Välillä ajattelen että voi jos se jalostusikään tullessaan on rakenteellisesti hyvä, eikä silmä oireile mihinkään suuntaan. Sen jälkeen rakaisen itseäni edes koko asian ajattelemisesta. Voi luoja, koita nyt sitten tässä päättää.
Miran hamsterit: kotisivut - syyrialaisien kasvatusta

Alkemistin

^ Jos löysä luomirako ei haittaa poikasen elämää tai terveyttä, niin ei se minusta mikään ultimate synti ole käyttää tevettä/terveennäköistä sisarusta kasvatukseen. Tosin tuo vaikuttaa vahvasti periytyvältä, joten silloin on syytä varautua syntyvän poikueen päätyvän "vain" lemmikeiksi.
Ts. jos tuon yksilön poikasissa olisi edelleen molloja, niin varmaan itse katkaisisin linjan siihen sitten kuitenkin.  :icon_neutral:

mirauh

Hmm, useammalta kasvattajalta olen nyt saanut vinkkinä "testipoikueen" teettämisen. Katselen sitten lähempänä jalostusikää teenkö vai enkö, mutta jos teen niin tosiaan tiedän jo mitä odottaa. Jos silloin tilanne on muuttunut suuntaan tai toiseen niin katselen jos jätän kokonaan tekemättä :)
Miran hamsterit: kotisivut - syyrialaisien kasvatusta

Alkemistin

^Katselin aiemmin niitä poikaskuviasi ja aika vaikea niistä oli havaita mitään erikoista silmissä (siis pelkkien kuvien perusteella). Oishan tuo ihan informatiivista tietää kuinka vahvasti periytyvät, sillä en ollut aiemmin moisesta kuullut. Edelleen olettaen, että (silmät) ovat muuten terveet.  :icon_e_wink:

Buffy

Meillä on nyt ensimmäinen poikue ja mielenkiinnosta kyselisin minkä ikäisenä muiden syrkkivauvat on lähteneet pesästä vaeltelemaan..
Emo ja 8 naperoa asuvat metrin mittaisessa terrassa. Poikaset ei ole vielä edes kahta viikkoa (eli silmätkään ei ole auki) ja pari naperoa vaeltelee terrassa jo enemmänkin.  En oo nähny että emo itse niitä pesään kantelis ja toissa aamuna yksi poikasista olikin ihan toisessa päässä terraa yksin kylmissään. Siirsin sen pesään ja eilen illalla ainakin kaikki oli vielä elossa.

Sitten tuosta emon ruokinnasta, mitä kaikkea annatte emolle?
Kuinka kauan syrkit imevät?

Ely

Yli viikon - vajaan kahden viikon iässä syrkkipennut lähtevät jo vaeltelemaan, niiden voi antaa olla, löytävät kyllä pesään itsekin kun ovat sieltä kyenneet karkaamaankin. Emälle voi syöttää paljon vihreää ja eläinperäisiä tuotteita, kuten kananmunia, lihaa, lintua ja kalaa. Kalsiumin lähteeksi voi tarjota basilikaa, seesaminsiemeniä, kananmunankuoria, kalkkikiveä tai seepiansuomua.
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

Susanna

Olenko ymmärtänyt oikein että hyvää mustaa (aa Pp) voi käyttää tarvittaessa apuvärinä kyyhkynharmaan jalostuksessa? mitä muita värejä kyyhkikselle voisi käyttää vai kannattaako niitä yhdistää mihinkään muuhun väriin?
Say -talvikot / http://say.hamsterit.net/