Pöytäkirja: Standardikomitean kokous 19.10.2013

Aloittaja Vevve, 23.10.13 - klo:19:02

Vevve

HUOM! Komitean päätökset eivät tule voimaan ennen kuin ne on yhdistyksen yleiskokouksessa hyväksytty.

PÖYTÄKIRJA: Standardikomitean kokous

Aika: 19.10.2013
Paikka: Joutsenraitti 1 A 8 00730 Helsinki

Läsnäolijat:
Veera Kujansuu (hallituksen jäsen, virallinen kasvattaja)
Ely Vihavainen (hallituksen jäsen, virallinen kasvattaja)
Marjut Kaakinen (syyrialaisten ulkomuototuomari, virallinen kasvattaja)
Saija Kukkohovi (kääpiöhamstereiden ulkomuototuomari, virallinen kasvattaja)
Janetta Laine (hallituksen jäsen)
Mirja Hentilä (virallinen kasvattaja)
Marika Lähde

1. Kokouksen avaus
Veera Kujansuu avasi kokouksen klo 14.38.

2. Kokouksen puheenjohtajan, sihteerin ja kahden pöytäkirjatarkastajan sekä kahden ääntenlaskijan valinta

- Valitaan Veera Kujansuu puheenjohtajaksi ja Ely Vihavainen sihteeriksi. Ehdotetaan pöytäkirjan tarkastajien ja äänenlaskijoiden yhdistämistä, virkoihin valitaan Marika Lähde ja Mirja Hentilä.

3. Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
- Kokous on kutsuttu ajallaan koolle ja paikalla on kaksi ulkomuototuomaria, kolme hallituksen jäsentä ja viisi virallista kasvattajaa. Paikalla esitettiin standardoimiskäytännön vaatimat standardoitavia värejä edustavat eläimet.

4. Hyväksytään työjärjestys

Hyväksyttiin työjärjestys yksimielisesti.

5. Standardikomitean asiat: syyrialainen hamsteri

5.1) Laaditaan koestandardi värille sininen

Ehdotetaan siniselle seuraava koestandardia:

LainaaPerusvärin on oltava voimakas tasainen siniharmaa. Pohjaväri on valkoinen. Valkoiset tassut sallittu.
Korvat: perusväriset
Silmät: mustat, voivat taittaa rubiiniin.

Virheet
- Perusväri rusehtava tai epätasainen
- Valkoiset laikut vatsassa, leuassa ja rinnassa

5.2) Keskustellaan nimityksistä muunnoksille valkotäpläisyys, vaaleansininen, ruskeasilmäinen hopeanharmaa ja ee SgSg pp
- Poistetaan nimitys "valkotäpläisyys". Valkolaikukas on resessiivinen muunnos.
- Annetaan värille vaaleansininen uusi nimitys punasilmäinen sininen, sillä nimitys vaaleansininen ei vastannut värin fenotyyppiä.
- Äänin 1-6 päätetään muuttaa hopeablondi punasilmäiseksi hopeanharmaaksi ja ruskeasilmäinen hopeanharmaata ei muuteta hopeabeigeksi.
- Annetaan värille  ee SgSg pp nimeksi hopeavalkoinen.

5.3) Keskustellaan heterotsygootin ja homotsygootin hopeanharmaan epätasa-arvoisuudesta standardissa.

- Todetaan, että on epäoikeudenmukaista että homotsygootti ja heterotsygootti hopeanharmaa arvostellaan standardin mukaan, vaikka joillakin muilla väreillä on erilliset standardit hetero- ja homotsygootille versiolle.

Ehdotetaan heterotsygootille hopeanharmaalle koestandardia, homotsygootti hopeanharmaa pidetään standardissa nimellä hopeanharmaa. Heterotsygootille hopeanharmaalle ehdotetaan nimeä seepianharmaa.
Seepianharmaan syyrianhamsterin koestandardi:
Perusvärin on oltava pehmeän luonnonvalkoinen. Pohjavärin on oltava tummanharmaa. Vatsan on oltava luonnonvalkoinen. Turkin on oltava tasaisesti tikattu tummanharmaalla, lähes mustalla. Poskimerkit ovat tummanharmaat, lähes mustat. Puolikuut ovat vatsavärin mukaiset.
Silmät: mustat
Korvat: tummanharmaat
Virheet:
- Perusväri liian ruskea tai epätasainen
- Vatsaväri on tumma/epätasainen/epäselvästi rajautunut tai siinä on valkoisia laikkuja

6. Standardikomitean asiat: venäjänkääpiöhamsteri roborovski

6.1) Siirretään laikukas standardiin

Päätetään muuttaa standardista kohta "Perusväristen laikkujen tulee noudattaa normaalin standardia" lauseeksi "Laikkujen tulee noudattaa perusvärin standardia".
Laikukkaan roborovskin standardi:
Roborovskin on annettava vaikutelma puhtaan valkoisesta eläimestä, jossa on perusvärisiä laikkuja. Laikkujen tulee noudattaa perusvärin standardia. Laikkujen on oltava selvästi rajautuneet. Ne voivat antaa satulamaisen vaikutelman, mutta kuvion rikkoutuminen on toivottavaa. Vatsa on puhtaan valkoinen. Pää voi olla puhtaan valkoinen tai laikuttunut.

Silmät: mustat
Korvat: vaaleat, etureuna on harmaanruskean karvan peitossa

6.2) Siirretään isabellahusky standardiin

- Päätetään siirtää isabellahuskyn koestandardi standardiin ilman muutoksia.

6.3) Laaditaan koestandardi värille creme

- Päätetään muuttaa värin nimeksi argente, sillä väri on genotyypiltään pp (joka on campbellien argente, syyrialaisten cinnamon).
Argenten roborovskin koestandardi:
Selkäturkin perusvärin tulee olla lämmin kermanvaalea, ja sen osuus yhdestä karvasta on noin 1/3. Pohjaturkki on siniharmaa antaen hopeisen vaikutelman. Vatsaturkin ja hännän tulee olla puhtaan valkoiset. Perusvärin ja hännän väliin jää valkoinen alue. Jalat ovat luonnonvalkoiset. Korvien takana sallitaan pieni, tarkkaan rajattu vaaleampi alue.

Merkit
Raja selkä- ja vatsavärillä muodostuu loivasti kaareutuvasta, selkeästi piirtyneestä linjasta. Silmien yläpuolella tulee olla selkeästi piirtyneet, korkeintaan silmien kokoiset pienet valkoiset täplät, ns. kulmakarvat.
Silmät: punaiset, tummenevat iän myötä.
Korvat: vaaleat, etureuna on siniharmaan karvan peitossa.

6.4) Keskustellaan roborovskien genotyyppien kirjainkoodeista

- Päätetään cremen genotyypiksi pp, isabellahuskyn genotyypiksi hh ja laikukkaan genotyypiksi ss.

7. Muut standardikomitean esittämät asiat

- Ehdotetaan että standardit tulevat voimaan vuoden 2014 ensimmäisestä näyttelystä alkaen.

8. Kokouksen päätös

- Puheenjohtaja Veera Kujansuu päätti kokouksen kello 16.14