Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Mrk

Iso ongelma campbellien kanssa näyttää olevan terveiden ja kilttien linjojen puute ja eläimien vähyys. Ei voi lähteä katkaisemaan linjoja täysin, jos ei ole jotain millä jatkaa? Tai vaihtoehtoina on lähteä kasvattamaan hybridejä tai haudata koko laji. Jos jollain on tietoa missä niitä täysin kilteistä ja terveistä linjoista kasvaa eri sukuisia campbellejä, niin otan tiedon erittäin mielelläni vastaan! Jos joskus 2000-luvulla ovat kasvattajat onnistuneet samaan paljon hyviä eläimiä, niin hienoa, mutta se ei tässä päivässä ihan hirveästi auta. Ilmeisesti niin moni on lopettanut kasvatuksen samaan aikaan campbellien kanssa, että nyt ollaan tilanteessa missä se työ pitää taas aloittaa lähtöpisteestä. Muutos ei tule tapahtumaan hetkessä ja vaatii useamman ison kasvattajan hommaan mukaan.

Standardin mukaisuutta voi sitten alkaa työstämään kun perusasiat ovat kunnossa, eli luonne ja terveys. :peukku:
On eri asia puhua siitä, missä hamsteri viihtyy paremmin tai parhaiten. Nyt keskustellaan niistä minimimitoista, missä hamsteri viihtyy. Isompi on aina parempi ja näin myös mainitaan yhdistyksen hoito-ohjeissa.

Toki yhdistys voisi nostaa minimimittojen suosituksia esim. 30cm joka suuntaan, mutta se ei poista sitä, että 60cm joka suuntaan isompi asumus olisi vielä parempi hamsterin viihtyvyyden kannalta. Eihän mitään suositusta asumusten koosta voisi edes tehdä, jos se pohjautuisi siihen missä eläin viihtyy parhaiten. Muuten meidän lemmikit asuisivat luonnossa.

En ole lukenut tutkimusta, ainakaan noiden pääpointtien perusteella se ei tuo mitään uutta tietoa. Ihan jokainen tavallisella maalaisjärjelläkin varustettu ihminen pystyy päättelemään: mitä isompi asumus, sen parempi lemmikille.

Nyt me kuitenkin puhutaan niistä minimimitoista. Esim. yli 90% talvikoista viihtyy virikkeellisessä minidunan kokoisessa asumuksessa ja tämä on todettu tarkkailemalla satojen yksilöiden käytöstä pitkällä ajanjaksolla. Siihen perustuvat yleisesti käytössä olevat minimimitat.
Talvikoiden osalta keskustelua voisi jatkaa niiden palstalla, koska siellä on avattu topic juuri sitä varten. Helpompi keskustella asiasta kun puhutaan lajeista erikseen, koska ne eroavat käytökseltään melkoisesti. :)

Itselleni on tosi tärkeää, että voin tarjota hoidossani eläville eläimille viihtyisät puitteet. Ja uskon että suurin osa hamsteriharrastajista kokee samoin. Sillä ei ole mitään väliä kuka ihminen on oikeassa, vaan mikä on se totuus asiassa. Pystyn heti hankkimaan isommat asumukset kaikille hamstereilleni, jos joku osoittaa perustellusti, että niille on tarvetta. Tähän mennessä en ole kuitenkaan sellaista tekstiä löytänyt. Enemmänkin näyttää siltä, että osa ihmisistä yrittää korvata kirjoitusten lukumäärällä ne perustelut.
Pääseeköhän noihin antonius laatikoihin valoa tarpeeksi? Näyttää aika pimeiltä kuvan perusteella. Tuli vaan mieleen, että voi olla vähän nihkeetä saada kääpiöitä lisääntymään jos valoa ei ole tarpeeksi.
^Ota kaksi jos olet valmis hankkimaan tilanteen vaatiessa molemmille omat asumukset. Talvikkoparit alkavat yleensä tapella jossain vaiheessa. Tietysti poikkeuksiakin löytyy, mutta niiden varaan en laskisi (sen verran harvinaisia ovat).
Mulla on nyt testissä isommat terraariot eläkepareille (80cmx40cmx40cm), kokeilen jos se auttaisi vähentämään vihaisuutta. Yhden naaraan kohdalla auttoi jo ainakin.

Jännä muuten, että meidän villitalvikoiden jälkeläinen naaras on ihan yhtä vihainen uroksia kohtaan (ellei vihaisempikin) kuin nämä jalostetummat versiot.
Tässä tää meidän detolf viritelmä, kokoa siis joku 160cmx40cmx40cm. Sisustus on vielä ihan kesken, pitäisi tehdä ensin se hyvä verkkokansi että pääsee toteuttamaan kaikki ideat... Mutta ajattelin nyt kuitenkin laittaa kuvat nähtäville, kun se on ollut käytössä jo keväästä lähtien. Makoilee toisen keskeneräisen vitriiniterraarion päällä:

Siinä oli alunperin pyökin väriset päädyt, mutta päällystin ne tapetilla siistimmiksi. Hinnan puolesta pääsi hyvin halvalla, koko terra plus tämän hetkiset sisustukset maksoi ehkä 20€ yhteensä. :P Noi puruissa olevat puut on puun kuorta eli onttoja sisältä. Asukkeina pari talvikoita.
Kannattaa laittaa uutta sähköpostia jos vastausta ei kuulu. Mulle käy aika usein niin, että jos en heti vastaa niin se sitten unohtuu kokonaan. Tai kuvittelee vastanneensa, mutta kun etsii lähetetyistä sitä mailia, niin kummasti ei löydäkään mitään. :D

Meidän Pinni syrkki oli niin hauska viikonloppuna. Juoksuttelin sitä meidän makkarissa, jonka piti olla idioottivarma piilojen suhteen, mutta Pinni oli löytänyt vaatekaappien sivusta reiän, joka oli kaapin oven takana piilossa korkeammalla. Sinne vaatekaappien alle se sitten jumittui, eikä auttanut muu kuin odotella yöhön, että lähtee etsimään ruokaa. Sain sen lopulta joskus kolmen aikaan yöllä kiinni ja vein takaisin terraansa. Seuraavana iltana löysin Pinnin terraariostaan molemmat poskipussit ihan täynnä ruokaa ja silmät katsoivat kysyvästi: joko mennään?! Se oli siis odottamassa pääsevänsä samalle reissulle, ja nyt oli valmistautunut oikein pakkaamalla matkalaukut täyteen evästä. xD
Meille syntyi pitkän odotuksen jälkeen talvikon poikasia, mutta tietysti olivat kaikki viisi kuolleita. :(
^Aaws, varsinkin toi merirosvoläppä. :sydan
^Sanotaan nyt sukupuoletkin, eli kolme normaali urosta, yksi normaali naaras ja yksi normaali laikukas uros.

Tässä vielä yksi suttuinen naamakuva:
^No toki! :haha
^Aijai. :sydan On muuten myös hyvät buffet tarjoilut. :D
^Joo yksi laikkumiehen alku löytyi myös. Poikueen isähän on laikku. Kiva kuitenkin että tuli noin monta normaalia kun tarkoituksena olisi jättää normaali uros kotiin. :)
Tänne lykätään näitä:

Tänään on silmät jo raollaan ja ääntää lähtee. :sydan