• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kysymyksiä syyrialaisesta, osa 2

Aloittaja Lilli&Repe, 27.04.10 - klo:11:51

« edellinen - seuraava »

Henni

^Ok, kiitos. Voisin sen sitten pistää ja jos tuntuu, että juokseminen karkaa käsistä niin ottaa sitten välillä pois. :icon_smile:
Pienellä tassulla voi jättää suuren jäljen sydämeen.
Muistoissa monia ihania nappisilmiä
Tällä hetkellä kotona ihastuttaa 1 syrkki ja 4 talvikkoa

Ely

Lainaus käyttäjältä: Henni - 26.04.12 - klo:21:06
Kyselisin, että kun minulla on nuori syrkki, joka on kovin energinen. Kannattaako sille pistää juoksupyörä nyt jo vaikka se on vasta 1,5kk? Iltaisin pääsee juoksemaan, mutta öisin kaipaisi liikuntaa myös. Onko jotain haittaa pyörästä noin pienellä?
Ei ole haittaa vaan päinvastoin, se tukee kehitystä ja parantaa lihaksistoa, kannattaa vaan samantien antaa pyörä eikä ottaa sitä pois, hamsteri osaa kyllä itse säännöstellä sitä pyörän käyttöä ja vaikka aluksi vaikuttaisikin siltä ettei tee muuta kuin juoksee siinä (tosin miten tätä voi seurata ellei ole 24/7 seuraamassa hamsterin touhuja  :icon_rolleyes:) niin ennemmin tai myöhemmin sen käyttö harvenee.
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

Zinde

Onkohan ok, jos kirjoittelen tänne enkä terveys-puolelle?
Huomasin eilen illalla, että mun syrkkivanhus (yli 2 vuotias) kävelee oudosti. Vähän haparoiden ja huojuen, välillä kyljelleen mätkähtäen. Ruoka kuitenkin maistui ja vesi, vessassakin käy mutta kävely oli hidasta ja keikkuvaa. Hamsteri oli tosin vastaherännyt, mutta hoippuminen kesti melko kauan. Epäilen, että hamsteri on saanut jonkun halvauksen tai kohtauksen. Nyt mietin, että hyödyttääkö lähteä eläinlääkäriin, voiko asialle tehdä mitään? Vai pitäisikö hamsteri viedä samantien piikille vai antaako sen nukkua pois kotona?

Janika S.

Vanhemmiten hamstereilla saattaa hyvinkin heiketä tasapaino, jolloin liikkumisesta tulee vähän horjuvaa ja vaivalloisen näköistä. Itse olen nähnyt parhaaksi päästää tällaiset eläimet paremmille maille kun liikkuminen on alkanut tulemaan kovin vaivalloista.
Venäjänkääpiöhamsteri roborovskit väreissä normaali, normaali laikukas ja normaali husky.
Jämtlanninpystykorvat nimellä Pyssytorin.
Lemmikkinä lisäksi muutama syyrialainen hamsteri.

Ellun-hamsu

 :sydan:

Siis tiedän sen ainakin että kissa ei saa olla hamsterin lähellä sillä se stressaa hamsteret niin stressaako koiran läsnä olo? kiitti avusta!! :D

Marin

PK syrkkipoika tuli eilen kotiin ja mörttiähän suositellaan kuivikkeeksi. Nyt on tilapäisesti hamppukuiviketta  ja olen menossa ostamaan mörttiä. Mutta onko kenelläkään kokemusta tuosta hamppukuivikkeesta pitkäkarvaisella? Saman hintaista se taitaa suunnilleen olla, kuin mörtti, mutta toi hamppu on aika miellyttävää. Ei pölise, mutta takuttaako se turkkia - onko kokemusta?

Onko muita juoksupyäriä kun Zooplussan juoksari, mitä pk:lle suositellaan? http://www.zooplus.fi/shop/jyrsijat/hakkitarvikkeet/juoksupyorat/227696

GaneshaX

Hamppukuivikkeesta ei ole kokemuksia, mutta pk uros syrkille suosittelisin pyörää, jossa ei ole keskipuolaa. (karvat saattavat kiertyä puolaan ja hamsu jäädä siihen kiinni)

http://www.hamsteriyhdistys.fi/foorumi/index.php?topic=790.0
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

sarsu

Meidän pk uroksille tuli mahtavat rastat hampusta, siirryttiin sitten Mörttiin takaisin.

Meillä on kaikilla 16 hamsterilla nuo linkkaamasi Zooplussan 28cm juoksupyörät eikä ikinä ole ollut ongelmia pitkistenkään kanssa, että jäisi jumiin. "Juoksualustasta" on kuitenkin sen verran noissa pyörissä matkaa keskipuolaan, etten vielä semmoista urosta ole nähnyt jonka karvat olisivat niin pitkät että sinne ylettäisivät mitenkään.  :icon_cheesygrin:
Yam Yam's syyrianhamsterit väreissä hopeanharmaa ja mustasilmäinen valkoinen, turkkimuunnoksina pk+s

Marin

Mä hankinkin tuon Zooplussan ison juoksarin :peukku:  ja samaa kyllä ajattelin, että selkä/karvat eivät mitenkään siihen keskipuolaan yllä.

Mörttiä mä ostin ja sitä nyt käytänkin, kun on suositeltu :).  Hamppua on niin vähän enää, että se menee hyvin talvikolle ja/tai gerbiileille.

Onko pitkäkarvaiselle OK laittaa heinää, vai mahtaakohan se takuttaa turkkia? Talvikolle olen tavannut laittaa heinää ison tupon terran nurkkaan ja sinne heitellyt ruokaa= toimii kivana aktivointina, kun joutuu etsimään ruokaa sieltä. Olisi kiva tuota syrkkiäkin sillä aktivoida.

Ruusuli

Meillä on uusi syyrianhamsteri.Sillä on häkissä putki ja se vain nukkuu siellä.poitsumme herää ehkä klo.22.30
Onko se vakavaa?Huom!Hamsteri on ollut meillä noin 1,5 viikkoa.(olen 11v)

Vevve

Tuskinpa se on vakavaa, hamsterisi vain tykkää putkesta kovasti  :icon_smile: Onhan sillä häkissään tarpeeksi pesiä ja piilopaikkoja?

Ruusuli

Huh!luulin että se on loukkaantunut :icon_redface:. katsos se kiipesi kerran häkin pinnoja pitkin ylös noin 20cm korkeuteen ja tippui suoraan sen putken päälle :(

metsku

Hamsterit rakastaa putkia (ehkä muistuttavat luolastoja joita tekevät luonnossakin) ja monesti ne nukkuvat niissä ja raahaavat koko pesänsä niihin. Mullakin nyt tuo talvikko näyttää tehneen pesänsä putkeen.

Ruusuli

Voiko hamsterin päivärytmiä muuttaa. Kun meidän pikkuinen nukkuu vielä
klo 12.00 YÖLLÄ. Vai muuttuuko se kun se kasvaa meillä on nimittäin 2 kuukautta
vanha poitsu.

Rukyo

Tälläiset kysymykset jatkossa tuonne "Kysymyksiä syyrialaisesta" ketjuun kiitos! :)

Hamsterin päivärytmiä ei kannata paljon häiritä ja herätellä hamsua turhaan, mutta jos tarjoat tuoreruuan jo aikaisemmin illalla (vaikka klo. 19) niin hamsteri alkaa pikkuhiljaa tottua tähän. Hamsterisi on vielä hyvin nuori joten luultavasti sen päivärytmi tulee vielä muuttumaan :) jos kuitenkin käy niin, ettei unirytmi muutu ja hamsua ei näe usein(terveydentilan tarkkailu vaikeutuu) niin silloin rytmin muuttamista kannattaa harkita :)
> Pienimuotoista kasvatusta pk syrkkien kanssa. Väreissä tavoitteena hopeasoopeli, luonnonvalkoinen, ms. valkoinen ja creme. <

BLOGI - WWW