• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 
Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Alkemistin

#31
Voi jösses. Nyt tuli toinen talvipoikue, tällä kertaa kasvatilleni Alkemistin Kastepisteelle (lk sininen). 11 nakeroa!
Erikoista kun keskellä pimeintä talvea hamsulassa on nyt yhteensä 20 syrkkilasta. Ensimmäiset kylläkin alkavat muuttaa viikon päästä.  :no:
#32
Asuminen ja tarvikkeet / Vs: Juoksupyörä
04.01.16 - klo:19:35
Niissä on kyllä keskinäisiä eroja, mutta ei sen pitäisi noin äänekäs olla.  :dry:
#33
Lainaus käyttäjältä: Mrk - 28.11.15 - klo:14:24
Jos jollain on tietoa missä niitä täysin kilteistä ja terveistä linjoista kasvaa eri sukuisia campbellejä, niin otan tiedon erittäin mielelläni vastaan

En ihan hahmottanut tätä, erityisesti kohtaa "eri sukuisia"? Siis eri sukuisia kuin sinullako vai keskenään eri sukuisia? Jälimmäistä tuskin löytyy mistään yhdestä paikasta, sillä (kuten todettua) sen yhdenkin linjan pitäminen kilttinä ja terveenä on yhtä tuskaa.  :icon_e_wink: Oletankin, että oli sarkasmia.  :icon_cheesygrin:

Meillä jouduttiin vastikään lopettamaan yksi nuori campbellipoika, jolla on ollut (ehkä jo nuoresta asti) jotain epämääräistä häikkää ja viime näyttelyn alla se vakavoitui. Eviraan tätä ei tullut lähetettyä, koska sukuhaara kuitenkin katkesi siihen. Se tuli isänsä mukana palkkiona isän jalostuslainasta ja oli kyllä pitkään pirteä velikulta. Onneksi isän veljellä on kaikinpuolin mukavat lapset. Nimenomaan cämpsyillä kannattaa pitää itsellään vähintään kaksi samasta poikueesta, jotta linja pysyisi voimissaan.

Lainaus käyttäjältä: Unipallo - 03.12.15 - klo:21:39
Mulla on justiinsa naaraalla pienet pesässä ja kävi juurikin noin, että nopeasti kävi. Iso satsi vielä penikoita. Kuulostaa ihan linnun viserrykseltä piipitys.  :loov:

Siipan cämpsypareista toinen sai poikasia ja ihanaa taas tuo piipitys.  :sydan:
#34
Lainaus käyttäjältä: Unipallo - 12.12.15 - klo:22:48
Niin, mielenkiintoinen juttu. Sukutaulut hieman repaleiset.

Mitkäs noiden suvut ovat, onko Geishas cämpsyjä? Meille tuli sieltä juuri eräs erikoinen cämpsyherra, jonka taustalla on paljon albiinoa.
#35
Hauskoja nimiä porukalla.  :icon_biggrin:

Lissun pikkupoikueelle tuli seuraavat nimet:

Alkemistin Precious, lk tummanharmaa
Alkemistin Paddington, pk normaali
Alkemistin Papplewick, lk normaali
Alkemistin Pawston, lk normaali
Alkemistin Pegswood, lk normaali

Näemmä dg-linjalle tulee englantilaisia (paikan)nimiä ja muille edelleen suomenkielisiä tai suomenkielessä sellaisenaan esiintyviä sanoja.
#36
Paljon onnea.  :icon_biggrin:  Meillä taas ajetaan alas suklaankasvatusta pikkuhiljaa, mutta onneksi sitä edelleen ihan mukavasti kasvatetaan.

Päivitystä edelliseen: Ironialle tuli poikaset ja Syralle sekä Lissulle myös. Kaste lähti Wannabelaan sijoitukseen ja poiki siellä pesueen jo. Alkaa olla vuosi pulkassa.  :yes:
#37
Lainaus käyttäjältä: jonna - 11.11.15 - klo:11:35
Toivon todella ettei tästä hopeoitumisesta tehdä mitään maailmanluokan ongelmaa....

Eihän se mikään maailmanluokan ongelma ole heti, jos siitä puhutaan.  :icon_eek:  Mielestäni se joka tapauksessa pilaa värin, joten ongelma se on.

Lainaus käyttäjältä: jonna - 11.11.15 - klo:11:35
Mun nähdäkseni terveys ja luonne ajaa tämän hopeoitumisasian yli.

Totta kai, ei siitä varmaan ollutkaan kyse.

Lainaus käyttäjältä: jonna - 11.11.15 - klo:11:35
Joo, jos ei halua hopeoituvia niin sitten ei kasvata värejä joihin se kytkeytyy

Nimenomaan. Turha yrittää saada esim. mustataustaisille opaleille nättiä sinertävää sävyä selkään, jos hopeoituminen pilaa sen jo kolmikuisena. Tai jopa nuorempana. Selässähän tuo tuppaa ensimmäisenä näkymään, kaaret säilyvät puhtaina pidempään.

Lainaus käyttäjältä: jonna - 11.11.15 - klo:11:35
mutta kovin pitkälle ei pääse kasvatuksessa pelkästään muilla väreillä.

Tätä en tajunnut yhtään. Eikö tarkoitus olisi nimenomaan kasvattaa mahdollisimman puhtaita värilinjoja?
#38
Lainaus käyttäjältä: gimlixx - 31.10.15 - klo:16:30
Wannabe Ay Ay Ay Mitä Tunnelmaa, lk laventeli uros
Wannabe Ei Ikinä Enää, lk laventeli uros
Wannabe En Kommentoi, lk laventeli naaras
Wannabe Massii Taskut Pullollaan, lk sininen uros
Wannabe Normipäivä, lk laventeli uros
Wannabe On Faija Taas Ylpee, lk sininen uros
Wannabe Peto On Irti, lk sininen naaras
Wannabe Radalla Taas, lk sininen naaras
Jos ottaisin syrkin pelkästään nimen takia...  :msilly:

Alkemistin Nuoska
Alkemistin Nietos
Alkemistin Notos
Alkemistin Nocturne
Alkemistin Niobi
Alkemistin Nousemus
Alkemistin Necronomicon
Alkemistin Neurovelho
Alkemistin Nomadi

Alkemistin Oikeus Olla Susi
Alkemistin Oikeus Onneen
Alkemistin Oikeus Vaieta
Alkemistin Oikeus Olla Rajaolento
Alkemistin Oikeus Olla Erilainen
Alkemistin Oikeus Omapäisyyteen
Alkemistin Oikeus ja Kohtuus
#39
Lainaus käyttäjältä: saija - 24.08.15 - klo:19:51
Mä olen ottanut aina urospoikaset isänsä kanssa pois emon luota viimeistään kun huomaan tuplien syntyneen. Naaraspoikaset olen jättänyt emon ja uusien poikasten kanssa.
Meillä on tehty samalla lailla.  :yes:

Mitä tulee puhtaisiin värilinjoihin ja hopeoitumiseen, niin tästä toki voisi avautua vaikka kuinka.  :icon_e_wink:
Riittää varmaan kuitenkin jos sanon, että ahtaat suvut ja diabeteksen pompsahtaminen esille aika ajoin tekevät tilanteen jo vähintäänkin haastavaksi. Sen lisäksi pitää karsia (liian) reviiritietoisia tai ei-laumasosiaalisia yksilöitä pois linjoista, harvemmin kylläkin.

Meillä eivät urokset ole näykkineet missään tilanteissa ja naaraista osa pariin otteeseen omalla reviirillään - eivät säännönmukaisesti. Nekin lähinnä minua :prll: ja harvoin, eivätkä siippaani, joka niitä kasvattaa ja lähes päivittäin käsittelee. Kuljetusboksia tms. eivät vahdi.
Valitettavasti jos noistakin tulisi luopua, niin kanta supistuisi entisestään. Meillä on ollut varsin terveitä yksilöitä ja tuskin lainkaan diabetestä, joten ei millään raatsisi.

Mustaa on sen verran mukana, että hopeoitumista ilmenee, vaikka siitäkin on koitettu päästä eroon. Hopeoituminen on todella raivostuttavaa, sillä se saattaa tulla esille vasta pitkään poikastenteon jälkeen. Viimeisin pahasti hopeoitunut musta uros alkoi hopeoitua vasta reilusti yli puolivuotiaana. Mielellään jalostaisin hopeoitumisen kokonaan ulos, ja mellä taitaa tuo musta jäädäkin pois.  :dry:

#40
Lainaus käyttäjältä: Unipallo - 31.10.15 - klo:18:01
Onko suklaata ja sinistä mitään järkeä yhdistää? Jotain sukulaisuuttahan näillä on.  :nuija:

Samaa perusväriä tosiaan, sillä suklaa on 'aabb' ja sininen 'aadd'. Jos suklaa ei kuitenkaan kanna d-alleelia (diluuttia) tai sininen b-alleelia (ruskeasilmäisyyttä), niin lopputuloksena on pelkkää mustaa 'aa' (tai oikeammin 'aaBbDb', mutta fenotyyppi on musta).
Että riippuu haluaako poikueellisen mustaa pahimmassa tapauksessa.  :icon_e_wink:
#41
Lainaus käyttäjältä: Vevve - 29.10.15 - klo:13:07
Peter Hollman ja Karin Skogstad - Hamsteri:
Paljon väitteitä värin ja luonteen yhteydestä syyrialaisilla. Normaalin sanotaan olevan oikukas, cremen sekä "himalajan" (tk valkoinen?) tulevan toimeen lajitoverien kanssa, "kirjava" (kilpikonna?) vaikea kesyttää, "yksivärinen" helppo kesyttää ja tasainen, pitkäkarvainen kesyyntyvä ja tasainen mutta vähemmän elinvoimainen, satiini kesyyntyy erityisen helposti, rex luonteeltaan kesyyntyvä ja tasainen...

Tämä on hauska, meni aika yksityiskohtaiseksi.  :icon_cheesygrin:

Lainaus käyttäjältä: EmmaTi - 31.10.15 - klo:09:05
Voisko toi kilpparien leimautuminen muita värejä ärhäkämmäksi liittyä vähän siihenkin kun ne on aina naaraita? Ainakin itellä tuntuu yleisesti että naarashamsuilla on sitä käsittämätöntä energiaa ja vimmaa

Onhan se varmaan näinkin, mutta käsittääkseni tuossa kissatutkimuksessa yksiväriset naaraat päätyivät silti leppoisampaan kategoriaan.  :icon_confused:
#42
Luin täältäkin ammoisina aikoina pohdiskeluja siitä, korreloiko syyrialaisten hamstereiden turkinväri jotenkin niiden luonteenlaadun kanssa.
Äkkiseltään ajatus kuulostaa hullulta, vaikka useinkin genetiikassa on joitain satunnaiselta tuntuvia, mutta yhdessä esiintyviä piirteitä. Yksinkertaisimmillaan se johtuu siitä, että kyseisten geenialleelien lokukset (paikat) sattuvat sijaitsemaan lähellä toisiaan ja periytyvät yhtenä nippuna.

Myös ulkomaisessa hamsterikirjallisuudessa on tullut vastaan olettamus, että esim. kilpikonnakuvioiset olisivat temperamenttisempia luonteeltaan ja mustat keskimääräistä leppoisampia. Sen tiedän, että USA:ssa joskus aikoinaan peräti jalostettiin hyvin lauhkeaa, mustaa ja pitkäkarvaista "Teddy Bear"-kantaa, joka tosin sittemmin on sekoittunut muuhun populaatioon. Ja tässäkin varmasti yksilöissä on eroja turkinväristä riippumatta (meilläkin asuu yksi hyvin rauhallinen kilpikonna).

Äsken kuitenkin törmäsin tähän uutisointiin, ja vanha keskustelu nousi heti mieleeni: http://www.iflscience.com/plants-and-animals/your-cats-fur-color-linked-its-aggressiveness

Kissoilla (joka on syyrialaisten hamstereiden lisäksi ilmeisesti ainoa laji, jolla on "aito" sukupuolisidonnainen keltainen/kilpikonna-geeni) kilpikonnat ovat tilastollisesti ärhäkämpiä kuin keskivertokissa ja mm. mustat ovat rauhallisempia. Tosin myös mustavalkoiset ja harmaavalkoiset nartut kuuluivat temperamenttisempaan kategoriaan, siinä missä täysvalkoiset ja harmaat leppoisampaan.

Onko joku muu törmännyt vastaavaan uutisointiin hamstereiden osalta? Tai osaatteko sanoa miten nuo kissojen mustavalkoinen/harmaavalkoinen menevät geneettisesti ja onko niillä vastaavuutta jossain syrkkien väreissä?
#43
Kyllä nyt Lotalle pitää tuoda noita pitkissyrkkejä.  :yes:
Harmi vaan, että nuo nuorimmat eivät ole ikänsä puolesta valmiita vielä tuossa kohtaa ja ainoa ikänsä puolesta kelpo sininenkin on Pauliinalla emotehtäviä hoitamassa. On tässä kanssa sinistenkasvattaja.  :nuts:
#44
Sulla on kyllä uskomattoman ikäisiä hamstereita, etenkin jos ovat syrkkejä (en osaa noista kasvattajanimistä nyt päätellä).  :peukku:
#45
Lainaus käyttäjältä: SCPDea - 23.10.15 - klo:16:38
Hmmm, onko normaalia jos hamsun nenässä on jotan mustia viivoja(hyvin pieniä viivoja) ja sen puruissa?  :icon_eek:

Ettei vaan olisi mitään loisia...? Voi tietty olla likaakin, mutta eipä sellaisia tavallisesti ole ainakaan syrkeillä.