Kasvattajan vastuusta...

Aloittaja Niina-03, 15.07.08 - klo:21:03

Yökyöpeli

Lainaus käyttäjältä: "Pia"^Ei taida olla koirarotua, joka olisi rotunsa takia kiinnostunut hamstereista :D
Riistaviettiset koirat voivat niistä innostua enemmän, mutta kaikkillahan sitäkin viettiä jonkin verran on.

Näistä saanen olla eri mieltä, mutta jottei mene koirapulinan puolelle niin aiheeseen  :mrgreen:
Kuten monet on jo kommentoineetkin ni kyllä sen aika hyvin haistaa onko hamsu menossa lapselle leluksi vai harkituksi perheenjäseneksi. Ja varmaan tosiaan aika moni joka ostaa hamsun kun ei jaksa kuunnella lasten ruinaamista menee ostamaan sen eläinkaupasta. Olen ennenkin täällä sanonut että me asutaan niin syrjässä että ne jotka vaivautuvat meiltä asti hamsua lähteä hakemaan ovat sitten yleensä näitä "kunnon koteja".
Ymmärrän jos joku ei halua myydä koira-/kissakotiin hamsua, mutta on niitä vaaroja ihan eläimettömissäkin kodeissa. Jos vahinko on sattuakseen niin se sattuu. Toki eri asia on nämä "eläinkokeet" joissa halutaan tutustuttaa kissa tai koira hamsteriin...
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku.

www.freewebs.com/yokyopelin

Anonymous

Niina-03

:roll: Kuten olen ennenkin todennut, en taida olla ihan järkevimmästä päästä kasvattajana tai ihmisenä. Otan aika raskaasti, jos sellainen vahinko sattuu että kasvattini syödään kissan tai koiran toimesta, tai vedetään vessanpytystä tai tapetaan pikkulapsen toimesta. Ehkä olen nähnyt liikaa noita juttuja tässä reilun 15 vuoden aikana, nykyisin pelaan aika varman päälle. Ajattelen, että se on minun tyhmyyttäni jos myyn sellaiseen paikkaan. Mutta jokainen tavallaan.
Oma poikani 4v ei pääse eläimiin käsiksi, sillä en halua tietää mitä tapahtuisi jos hän innostuksissaan menisi hamsulaan omin päin hääräämään. Ainakin alaterraariot olisivat täynnä ruokaa ja luukkuja olisi temmottu auki. En luota, en tosiaan xD

Yökyöpeli

Lainaus käyttäjältä: "Pia"^Onkos sulla hamsterin metsästykseen koulutettu koira XD ....no ihan miten haluaa asiat vääntää ja käsittää.

Noh, hamsteri on jyrsijä joten....

Niina, ei ollut mitenkään tarkoitus vähätellä onnettomuuksia joita hamsun kohdalle voi sattua, oli ne sitten koiran, kissan tai ihan minkä tahansa muun syyn takia aiheutuneita.
Pointti oli lähinnä "moni on kotiinsakin kuollut". (Esim yksi kasvattini oli karkureissullansa mennyt imurin letkua pitkin imurin pölypussiin...)
Toki varmasti kissa-/koiraperheessä onnettomuusriski on suurempi kuin perheessä jossa ei ole muita eläimiä eikä lapsia. Onneksi kaikilla tosiaan on vapaus valita millaiseen perheeseen kasvattinsa myy. Tosin se että myy hamsun kissattomaan ja koirattomaan huusholliin ei takaa sitä että se koti on kissaton ja koiraton vielä puolen vuoden, vuoden tai puolentoista vuuoden kuluttua.
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku.

www.freewebs.com/yokyopelin

Niina-03

Lainaus käyttäjältä: "Yökyöpeli"Niina, ei ollut mitenkään tarkoitus vähätellä onnettomuuksia joita hamsun kohdalle voi sattua, Pointti oli lähinnä "moni on kotiinsakin kuollut".
Tiedän kyllä :) olet toki oikeassa.
Monet kommenttini ovat myös lähinnä yksinpuhelua, eivät osoitettuja kellekään erityisesti :angel lainaan, jos puhun jollekulle.

Ihmiset varjelevat lemmikkejään mitä ihmeellisimmillä tavoilla, joku syöttää vitamiineja, toinen ottaa varuiksi RTG kuvia, kolmas uskoo raakaruokaan, neljäs luontaistuotteisiin, viides valkkaa ostajia... kaikki varmaan omalla tavallaan haluavat varmistaa, että kaikki on ok. Silti maailmassa tulee aina vastaan yllätyksiä, kuten sanoit.
Moni asia kasvatuksessa on luonnekysymys. Kasvatamme ja suhtaudumme asioihin näin, kun olemme tälläisiä. Omaa itseämme me varmaan kasvatuksellakin peilaamme. Hehee, terapiaa peliin.

mirilii

Meillä taas lapset on niin tottuneita hamstereihin ja muihin eläimiin että niiden suhtautuminen on älyttömän neutraalia. Tietty jos itse käsittelen niin lapset tulee viereen kattomaan ja saattaa sanoo et haluun silitellä, ja sit ne vähän hipelöi turkkia ja lähtee omiin hommiinsa. Niistä on ihan tavallista että ihmisillä on hamsterihyllyä kämppä väärällään ja että äitikin käy näyttelyissä.

Mutta niin, itse asiaan. Mä myyn lapsiperheillekin, mutta periaatteena on että harvoin jaksan vastailla vieraskirjan kautta tulleisiin poikaskyselyihin tai yksirivisiin, onks sulla hamstereita-kyselyihin. Soittaen tulee aika paljon kyselyitä, ja soittelijat yleensä on niitä kaikkein kiinnostuneimpia varaajia. Siinä on helpompi kyselläkin millaisiin koteihin kasvatteja kysellään.

Mulla ei oikeastaan ole ehdottomia kriteereitä kodeille, ihan ihmisistä riippuen.

GaneshaX

Hmmm... Minulla on 6v poika, eli varmaan monen mielestä siinä "vaarallisessa" iässä. Mutta voin kyllä luottaa ettei skidi mene omin päin häkkeihin. Sitähän ei kiinnosta ne oikeestaan ollenkaan. Sitten kyllä, kun mulla on itsellä karvapallo käsissä niin poika saattaa tulla kysymään että "saanko silittää?"
Mutta kun ne todellakin asuu siellä omissa gabbereissaan suurimman osan ajastaan turvassa.
Itse en koe lapsia perheessä miksikään ehdottomaksi esteeksi. Mutta kai sekin riippuu ihan perheestä?
Niin, ja yksi hamsu tosiaan asuu nykyään pojan huoneessa. Ei tää skidi muuta kuin ehkä käy kattomassa kun poika painelee kattokaltereissa. Ei koske. Pelkää kai kuollakseen että ne puree :mrgreen:
(yksi rotta on tosiaan joskus pikkasen näykänny nakeille :roll: )
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

@amorous

Hömm jotain mielenkiintoista mullekin. :grin

Itseltäni suurin sädekehä hamsterien täydellisen hoidon suhteen on varmaan suurimmaksi osaksi rapissut näiden 20 viimeisen vuoden aikana, jolloin hain ensimmäiset hamsterini itselleni lemmiksi. Uskon ihmisten nuukuuteen, kyllä se silakkapaketti on edelleen paljon halvempaa ostaa kaupasta kissoille kuin antaa vaikka akvaariokaloja. Kissa- ja lapsitalouksiin toki toki myyn, hamsterin kilohinta on melkoinen verrattuna vaikka valmiiseen latzikatzi-purkkiin. Jos joku joutuu kissan kitaan niin se on varmasti suuri huonojen sattumien summa.

Uskon myynti-ilmoituksen pituuteen, mitä asiallisempi ja tarkempi ilmoitus, sitä hanakammin ja pidemmältä ihmiset myös kertovat mihin hamsteri pääsee asumaan. En utele ketä talouteen muita kuuluu. Eilenkin melkein tuli tippa linssiin, kun tuli niin hieno kertomus minkälaiseen kotiin varattu talvikko pääsee.:`)

Tärkein pointti itselläni on, että kotona asuvilla on vanhempien lupa ostoon. Kun hamsteri on maksettu, minulla ei ole mitään vaateita sitä kohtaan. Toki ilahdun oikein paljon, jos joku laittaa kuulumisia! :yes:

eta

Minäkin olen talvikkoja etsiskellyt ja jos kaikki menee hyvin niin muutama olisi tulossa elokuun lopulla. Poikaset myöhemmin olisi tarkoitus teettää. Mutta en siis todellakaan pidä itseäni  kasvattajana vaan aika näyttää miten jatkossa käy jatketaanko "kasvatusta".
Talvikot halusin kuitenkin kasvattajilta jolloin olisi paperit ja suvut selvillä.
Eläinkaupasta olen edelliset hamsuni ostaneet ja silloinkin sain kaikille paperit.
Talvikkoni ovat vahinkopoikaset eli äiti ja isä olivat sisaruksia.
Näitä en kuitenkaan käytä poikasten isäksi ja onhan niillä jo ikääkin 1,2 v.
Meillä on myös kissa ja 3 lasta (8v,12, ja 14v) eikä nämä ole koskaan olleet esteenä. Kun syrkit tuli oli kissa ihmeissään ja kyttäs niitä muutaman päivän mutta nyt ei enää koska se saa ulkoilla ja metsästää hiiret ja linnut sieltä.
Myöskään lapset eivät hamstereihin koske ja toisaalta ne osaavat jo hyvin niitä käsitellä.

Lainaus käyttäjältä: "Niina-03"
Lainaus käyttäjältä: "X-File's/Jonna"Ei kissakoteihin????? jos tällä tarkoitetaan stressiä ja karkulaisia, niin kyllä koira on tasa-arvoinen kissan kaa. Ei kaikkia katteja noi hamsterit kiinnosta
Kokemukseni mukaan kodeissa, missä on alle kouluikäisiä lapsia ja kissa, ei hamsterin ole turvallista asua. Ne lapset päästävät kissan hamsun kimppuun ennenpitkää, huonolla tuurilla ja etenkin jos vanhemmat eivät ole perillä mitä jälkikasvu tekee :<  Tiedän aika monta tapausta.
Sama juttu joillakin koiraroduilla ja pienillä lapsilla.

Tämä on kyllä musta todella ennakkoluuloista leimaamista :< Meillä on lapsia peräti 5, samoin kissoja. Jyrsimet asuu omassa huoneessaan johon kissoilla ei ole asiaa. Meillä on 3 muutakin huonetta joihin kissoilla ei ole asiaa ja joiden ovet pidetään kiinni. Lapset osaa sulkea ovet perässään ja huolehtia etteivät toiset jätä niitä auki. Myös pienin on näin osannut tehdä 2,5 vuotiaasta, on nyt 3. Lapset eivät myöskään käsittele eläimiä omin päin, ei niille tulisi mieleenkään :)

Jos ei lapsi ole joku erityisvilkas tapaus vaan normaalivilkas lapsi niin kasvattaminen siihen että eläimiä ei "hoideta" ominpäin ei ole kovin vaikeaa. Aika pienikin haluaa tehdä asiat oikein ja oppii mielellään eläinten oikeasta hoidosta jos eläimet ylipäätään kiinnostaa. Kun lapselle selittää että miksi tehdään näin tai miksi jotain ei saa tehdä niin lapsikin ymmärtää asian ja haluaa toimia oikein. Voi äidin ylpeyttä kun poika selittää kaverilleen että kultakala ei voi elää pienessä purkissa ilman suodatinta vaan tarvitsee 500 litrasen akvaarion (vaikka eläimet ei edes kiinnosta..)tai kun alle kouluikäset keskustelee Korkeasaaresta tultaessa siitä mitkä lajit kuuluu matelijoihin ja mitkä sammakkoeläimiin :mrgreen:

Mä en oikein allekirjoita sitä että lapset on ennalta-arvaamattomia villi-ihmisiä. Jos ne on semmosia niin jossain on vikaa :roll: Eikä se aina vanhemmissakaan ole, hoidin just viikonlopun erityislasta joka päällepäin vaikuttaa pilalle hemmotellulta kakaralta vaikka ei sitä tosiaankaan ole :roll:

Minski

^ Siinähän lukeekin "Kokemukseni mukaan...".
Ei se silloin ole ennakkoluuloista, jos se perustuu kokemukseen :)

En ymmärrä miksi tässä topicissa on takerruttu niin paljon joihinkin pikkuseikkoihin ja sanomisiin, kun itse topicin asia on kuitenkin tärkeä ja toivottavasti myös ajatuksia herättävä. Aloitusviestissä on paljon tärkeämpiäkin ajatuksia pohdittavaksi kuin pelkästään joku kissa-lapsi-hamsteri-yhdistelmä, kannattaa lukea aloitusviestin kaikki kohdat :) Kertauksena ne vielä, jotta ne eivät huku tämän muun jutun alle: :)

Lainaus käyttäjältä: "Niina-03":sydan  Pyrkii teettämään terveitä poikueita, jalostukseen soveltuvilla eläimillä joiden takana ei ole suurta alttiutta perinnöllisiin ongelmiin ja sairauksiin.
 :sydan   Miettii yhdistelmiä. Jos laittaa yhteen mitä sattuu, tulee valitettavasti mitä sattuu poikasia, joka ei todellakaan ole kasvatuksen tavoite.
 :sydan   Hankkii poikasille suoraan hyvät kodit, tai ainakin pyrkii siihen esim. ilmoittelemalla poikueistaan kuvien kera.
 :sydan  Välittää siitä mihin poikaset menevät ja voi sanoa ostajalle myös ei, jos kyse on paikasta johon ei halua eläintä myydä. Ei hamsuja kissakoteihin, missä on pieniä lapsia tms.
 :sydan   Ei mene siitä, mistä aita on matalin... eli ei täytä eläinkauppoja täyttämisen ilosta ja mahdollisimman vähällä vaivalla.
 :sydan   Ruokkii eläimensä hyvällä ruoalla ja varustaa poikaset ohjeilla ja papereilla.
 :sydan   Jos ei ole tarpeeksi tietoa asioista, niin tutustuu tähän taiteen lajiin pari vuotta ennen aloitusta. Pohjatietoa on saatavilla runsaasti, jos vain viitsii hakea. Kasvattajan pitäisi kuitenkin neuvoa ja opastaa poikasen ostajia. Mitä enemmän kasvattaja tietää, sen parempi hänen kasvateilleen ja niiden ostajille.
Hamsteriton tätä nykyä

Yöeläin

No mutta kyllähän siinä aika kivasti yleistettiin ilman minkäänlaista ehtolausetta että näin tapahtuu tällaisissa kodeissa ennen pitkää.

Ennakkoluuloista juuri siksi että tuntematta ihmisiä ja perheitä niputetaan kaikki joilla on lapsia ja kissoja samaan nippuun vaikka mikään ei muuten yhdistäisi näitä ihmisiä. Ja annetaan ymmärtää että vastuuntuntoinen kasvattaja ei tällaisiin koteihin myy eläimiään.

En ymmärrä miksi lapset ovat tässä se riskitekijä. Vastuuntuntoinen vanhempi kasvattaa lapsensa niin, että eläimiä ei ronkita yksin, piste. Sen sijaan lapset voivat olla turvallisuustekijä, oli talossa kissoja tai koiria tai ei. Mitä useampi silmäpari sitä helpommin huomataan karkulainen/auki jäänyt häkin ovi/vaaratilanne.

Miksi takertua? No mieti itse, kyllä varmasti ärsyttäisi sinuakin jos keskustelun "kasvattajan vastuusta" alla edustamasi ihmisryhmä leimattaisiin porukaksi jonka hoidossa eläin ennemmin tai myöhemmin kuolee tapaturmaisesti ja joille ei ole vastuuntuntoista myydä. Tottakai sitä voi vaikka päättää ettei myy punatukkaisille, silmälasipäisille tai sellasille joiden äidin nimi on Pirkko omien kokemustensa perusteella (kun kaverin Pirkko-äiti veti hamsun vessasta alas). Mutta ei yksi Pirkko voi olla vastuussa kaikkien maailman pirkkojen tekosista :roll:  :mrgreen:

Yöeläin

Eikö nuo tuon listan muut kohdat ole aika itsestäänselvyyksiä? Ei sillä etteikö olisi niitä wannabekasvattajalapsia täällä lukemassa ja niille ehkä uutta ja tärkeetä asiaa. Mutta mun on ainakin vaikeeta saada aikaseks keskustelua tyyliin "pulla on hyvää". Aika hämmentävää että näissä olis jotain keskusteltavaa :pihalla:

Vaikka hyvä aina nostaa esiin koska aina on joku lukemassa jolle kaikki on uutta. Ja olen havaitsevinani että täällä olisi enempi lapsosia eli alaikäisiä jopa kasvattajina kuin muilla jyrsijäfoorumeilla. Mikä on kyllä hämmentävää sekin :huh

Mustikkamaan

Olen tuossa lapsi-kissa-kategorisoimisessa ihan täysin samaa mieltä Yöeläimen kanssa.

Tuohon "täällä on alaikäisiä jopa kasvattajina" ei oikein voi antaa mitään tyhjentävää selvitystä hämmennykseen, siihen ei voi yhdistys puuttua jos joku tahtoo kasvattaa - enkä tiedä miksi se keltään kiellettäisikään. Kasvattajanimellisiä kuitenkaan ei ole alaikäisiä. Tosin: onhan hamsteri joka pikkutytön lemmikki - me aikuiset omistajat (saati kasvattajat!) ollaan hoitoon joutavia retardeja :D

Edit: olenpa joku vuosi takaperin tavannut yhden "täydellisen perheen", joka osti minulta hamsterin, joka sai aivan jättimäisen häkin ja kiikutettiimpa lemmikkiluokkaankin hakemaan PLH 1 -sijoja... Mutta kun hamsteri sairastui vakavasti, isännän lauseke oli että "jahka tuollainen hamsteri edes pystyy kärsiä" - toinen ei pystynyt kunnolla kävellä kun iho oli kauttaaltaan niin rikki... No, onneksi veivät lekuriin kun patistin. Niin niiltä kovin täydellisenkin oloisilta puuttuu joskus se perusjärki.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Niina-03

Minun kokemukseni ovat minun kokemuksiani. Anna minä myyn eläimet omalla tavallani, haluamiini paikkoihin. Mielestäni kerroin, mitä pahimmassa tapauksessa voi tapahtua, pahoittelen ettet tajunnut viestiäni. Sitäpaitsi puhuin PIENISTÄ lapsista, eli alle kouluikäisistä. Huonot kokemukseni rajoittuvat pääosin ihan naperoihin, jotka availevat luukkuja ja jättävät ovet auki.

Myyn kyllä hamsuja lapsiperheisiin tai kissakoteihin, mikäli ostajat ovat fiksun oloisia ja oikealla asialla. Mutta automaattisesti en myy kenellä tahansa. Varmasti kaikilla kasvattajilla on jotain reunaehtoja, muodostuen aiemmista kokemuksista. Eläin on kuitenkin etusijalla. Ainakin pitäisi olla.

En todellakaan menetä yöuntani jos joku 6v lapsi jää itkemään, kun en myy hamsteria heidän rotwailer kotiinsa. Kun edellisen koira oli syönyt. Ja vanhemmat vain haluavat äkkiä uuden, että huuto loppuu. Jep jep.